Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg snart skal på ferie, så bestillte jeg mFT Panasonic 25mm 1.4. :D

 

Selv om jeg har brukt FT-versjonen lite, er jeg alltid imponert over bildene. Skarphet, bokeh, farger osv., og jeg regner med mFT er like imponere. Det eneste som kommer til å irritere meg er fokus "hakking"/klakkelyd (hørt når jeg prøvde objektivet i butikk kjapt).

 

Vurderte andre objektiver også - Panasonic 20mm 1.7 (tregt), og nye 17mm f1.8, men føler at 25mm er mer riktig utsnitt (etter min smak) som allround objektiv.

 

Bestillte også MMF-3 adapter, så da kan jeg f.eks. bruke Four thirds objektivene på E-M5. Tenker spesielt på 50mm f2 for makro, og kanskje 7-14mm, så er vidvinkel dekket, hvilket betyr at til visse fotooppdrag klarer jeg meg da faktisk med E-M5 (med 25mm, 50mm, og 7-14mm). Blir jo artig å prøve FT 35-100mm på E-M5 også, men tviler på at det er noe suksess både med tanke på størrelse/balanse, fokushastighet og batteri. Sett bort i fra det, må jo bildene bli noen av de fineste (teknisk sett hvertfall). :)

 

Og by the way, har fått mitt første bryllupsoppdrag for noen bekjente til sommeren. :)

Spennende og skummelt da jeg generelt har lite erfaring med mennesker og sosiale eventer. Men har presisert akkurat hvor landet ligger for min del og hva de skal forvente (og hva som er forskjellen på en "amatør" og proff), og tror nok jeg skal dra den i land. De (hun) var uansett mest opptatt bilder av de to etter seremonien. Hverken under seremonien eller festen var så viktig.

Lenke til kommentar

I know. Bare lurte på hvem jeg skal velge, er jo både fra Hong Kong, UK, tyskland og USA, og må finne ut pris, fraktpris, og leveringstid etter beste evne og velge ut fra dette.. Tenkte kanskje du hadde "forsket" litt på det og gjort et godt valg, hehe.. ;)

 

EDIT: Og finne en selger som helst har både til 12 og 45mm..

 

EDIT2: Fant, bestillte. Herfra: http://stores.ebay.c...=p2047675.l2563

Ebay pro tips:

  • Søk litt konkret (JJC Olympus 45mm lens hood)
  • Se bare på "Buy it now"
  • Sorter på laveste pris inkl frakt til norge
  • Kjøp fra en top seller, eller ihvertfall en med 99% eller bedre på tilbakemeldinger.
  • Det er sjeldent noe å spare på å kjøpe flere ting fra samme selger.
  • Pass på at totalpris blir under kr 200 for å slippe norsk moms og gebyr.
  • Pass på å klage før fristen (45 dager) om du ikke har fått vare eller det ikke er bra greier - man får stort sett alltid pengene igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg snart skal på ferie, så bestillte jeg mFT Panasonic 25mm 1.4. :D

 

Selv om jeg har brukt FT-versjonen lite, er jeg alltid imponert over bildene. Skarphet, bokeh, farger osv., og jeg regner med mFT er like imponere. Det eneste som kommer til å irritere meg er fokus "hakking"/klakkelyd (hørt når jeg prøvde objektivet i butikk kjapt).

 

Vurderte andre objektiver også - Panasonic 20mm 1.7 (tregt), og nye 17mm f1.8, men føler at 25mm er mer riktig utsnitt (etter min smak) som allround objektiv.

 

Bestillte også MMF-3 adapter, så da kan jeg f.eks. bruke Four thirds objektivene på E-M5. Tenker spesielt på 50mm f2 for makro, og kanskje 7-14mm, så er vidvinkel dekket, hvilket betyr at til visse fotooppdrag klarer jeg meg da faktisk med E-M5 (med 25mm, 50mm, og 7-14mm). Blir jo artig å prøve FT 35-100mm på E-M5 også, men tviler på at det er noe suksess både med tanke på størrelse/balanse, fokushastighet og batteri. Sett bort i fra det, må jo bildene bli noen av de fineste (teknisk sett hvertfall). :)

 

Og by the way, har fått mitt første bryllupsoppdrag for noen bekjente til sommeren. :)

Spennende og skummelt da jeg generelt har lite erfaring med mennesker og sosiale eventer. Men har presisert akkurat hvor landet ligger for min del og hva de skal forvente (og hva som er forskjellen på en "amatør" og proff), og tror nok jeg skal dra den i land. De (hun) var uansett mest opptatt bilder av de to etter seremonien. Hverken under seremonien eller festen var så viktig.

35-100/2....... nomnomnomnom. *sikle*

 

Fourthirds objektiver på microFourthirds går litt for trengt synes jeg. Spesielt 50/2 er litt problematisk da den har så lang vandring, og det "utnyttes" av kontrastfokus... Har brukt den litt selv, og brukte hovedsaklig manuellfokus da det gikk ganske så raskt og greit med det objektivet. ..., selv har jeg kjøpt 45/1.8.., det er jo omtrent tilsvarende og er også meget skarpt og fint. Med en kjapp AF. :-)

 

Gleder meg til å se om Oly klarer å lansere et hus i år som takler PDAF like godt som CDAF.

Lenke til kommentar

35-100/2....... nomnomnomnom. *sikle*

 

Fourthirds objektiver på microFourthirds går litt for trengt synes jeg. Spesielt 50/2 er litt problematisk da den har så lang vandring, og det "utnyttes" av kontrastfokus... Har brukt den litt selv, og brukte hovedsaklig manuellfokus da det gikk ganske så raskt og greit med det objektivet. ..., selv har jeg kjøpt 45/1.8.., det er jo omtrent tilsvarende og er også meget skarpt og fint. Med en kjapp AF. :-)

 

Gleder meg til å se om Oly klarer å lansere et hus i år som takler PDAF like godt som CDAF.

 

 

Har du prøvd FT objektiver på EM5 eller GH3?

 

Syntes det var mye raskere på GH3 enn GH2. GH3 og EM5 har 240hz sensor readout for cdaf, mens GH2 og andre eldre olympus modeller har 120hz.

 

12-60mm fungerer hvertfall veldig ok på mitt GH3. Fokuserer på ca 1 sekund :)

Lenke til kommentar

Om jeg husker rett forklarte Andrew Reid at 240hz sensor readout ikke ville komme før i en firmware oppdatering ETTER gh3 ble lansert, men så kom det alikevel før det ble lansert, men det var ikke 240hz på modellene som har vært til test overalt. Altså pre prod utgavene.

 

Rett meg om jeg tar feil, men mener det var slik :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Om jeg husker rett forklarte Andrew Reid at 240hz sensor readout ikke ville komme før i en firmware oppdatering ETTER gh3 ble lansert, men så kom det alikevel før det ble lansert, men det var ikke 240hz på modellene som har vært til test overalt. Altså pre prod utgavene.

 

Rett meg om jeg tar feil, men mener det var slik :)

Mener det var noe slikt en kunne gjøre på E-M5 også for å få søkeren raskere...? Kanskje det får ting til å fungere bedre? ......*google*

 

Edit; Found it! http://www.dpreview.com/articles/9115179666/user-guide-getting-the-most-out-of-the-olympus-e-m5/2/#Func3

 

Tester det i kveld om det er noe forskjell.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Om jeg husker rett forklarte Andrew Reid at 240hz sensor readout ikke ville komme før i en firmware oppdatering ETTER gh3 ble lansert, men så kom det alikevel før det ble lansert, men det var ikke 240hz på modellene som har vært til test overalt. Altså pre prod utgavene. Rett meg om jeg tar feil, men mener det var slik :)

 

Kan ikke huske noe om dette, men det var snakk om ny firmware for 12-35 og 35-100 for at de skulle fungere opimalt med 240HZ-sensoren i GH3.

http://www.43rumors.com/panasonic-releases-the-new-firmware-update-for-the-two-f2-8-zooms/

http://www.imaging-resource.com/news/2012/11/01/fast-focusing-firmware-on-the-way-for-panasonic-zoom-lenses

Mulig det er den du tenkte på?

Lenke til kommentar

Hva er det du vil fikse? Det er masse justeringsmuligheter for JPG, både i form av forskjellige stiler og mulighet for justering av fargemetning, kontrast osv individuelt.

Tenker på det merkelige "gul-stikket" eller noe i den duren, et eller annet er bare feil med de fargene jeg får fra GF3 i jpg, spesielt legger jeg merke til feil farger av blader / grønt og hudfarger. Sammenliknet med Olympus E-PL1 (mer brunt), diverse Canon ixus og powershot kompakter (mer rødt) og eldre Nikon kompakter.
Lenke til kommentar

Tenker på det merkelige "gul-stikket" eller noe i den duren, et eller annet er bare feil med de fargene jeg får fra GF3 i jpg, spesielt legger jeg merke til feil farger av blader / grønt og hudfarger. Sammenliknet med Olympus E-PL1 (mer brunt), diverse Canon ixus og powershot kompakter (mer rødt) og eldre Nikon kompakter.

Alle produsenter har sin måte å rendre farger på selv med samme hvitbalanse. Dette er ikke uforanderlig over tid og Panasonic har gjort noen endringer siden GF3, det startet vel med GX1 og gjelder også G5 og GH3 så mulig en av de nyere modellene vil passe bedre til dine ønsker.

 

Det kan også være forskjeller i hvordan auto hvitbalanse fungerer for det er ofte ikke et fasitsvar på hva som er korrekt hvitbalanse i et motiv med blandet lys. Så det kan være at justeringa av hvitbalansen kan gi deg et reslutat du liker bedre, men hvis du generelt misliker hvordan Panasonic gjengir fargene er nok ikke det helt enkelt å fikse i JPG, i RAW er det (som du selv også sier) mye bedre muligheter.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Tenker på det merkelige "gul-stikket" eller noe i den duren, et eller annet er bare feil med de fargene jeg får fra GF3 i jpg, spesielt legger jeg merke til feil farger av blader / grønt og hudfarger. Sammenliknet med Olympus E-PL1 (mer brunt), diverse Canon ixus og powershot kompakter (mer rødt) og eldre Nikon kompakter.

Dette er typisk for de eldre Panasonic husene. Mener å huske at GF3 er en den siste som har de tendensene - G3/GX1 er ihvertfall mere nøytrale, og G5/GH3 skal være enda bedre igjen.

 

Hvordan fikse det i kamera; det er jeg usikker på. Ettersom jeg bruker RAW, så er det ikke et problem for meg.

Lenke til kommentar

Har en kompis som ser etter hybrid (nybegynner). Helst under 5000,- (med et par objektiver), gjerne brukt.

Hva bør han se etter? Jeg har ikke fulgt med så mye i det siste. Hvilke er siste bra modeller med bedre fokushastighet og høy iso, i den prisklassen? Evt. noen bra tilbud for tida?

Lenke til kommentar

Har en kompis som ser etter hybrid (nybegynner). Helst under 5000,- (med et par objektiver), gjerne brukt.

Hva bør han se etter? Jeg har ikke fulgt med så mye i det siste. Hvilke er siste bra modeller med bedre fokushastighet og høy iso, i den prisklassen? Evt. noen bra tilbud for tida?

Hva mener han/du med hybrid?

Lenke til kommentar

Speilløst systemkamera.

Da sier vi det, og påtvinger han et µ-4/3 system ;) (Jeg har holdt på så lenge at hybrid beskriver tre-fire ting, derfor spørsmålet) ...

 

Hvis sport ikke er interessant, så er speilløst absolutt noe som bør vurderes.

 

Tror du h*n vil kjøpe mye optikk; eller er hus + kit + et til greia?

 

I µ-4/3 leiren så er det to alternativer: Olympus E-PL5 med kit eller Panasonic G5 + 14-42 X pannekake-zoomen. Dvs. Panasonic GX1 + pannekake-kit-zoomen er min favoritt. Men da er ekstern søker ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...