Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil vente på høy iso bilder i dårlig lys. Disse er tatt i mye lys og ikke reelle i forhold til når en trenger høy iso. Når kamera blir undereksponert sliter de og bildekvaliteten forringes. Kompansering med høyrer iso medfører mer støy enn bildene vist her.

Ja, det tenkte forsåvidt eg også, men sjølv bilete i godt lys gir vesentleg dårlegare bilete på E-P3en min på 3200+ enn desse, så det virkar i alle fall lovande i høve til gammal sensor, utan at eg skal gjette på kor mange steg forbetring det eigentleg blir. DR har dei vel sagt at ikkje er meir enn ei 1/3 steg forbetring, så eg er ikkje overtydd om at dette er noko fantastisk ny sensor i høve til G3/GX1-sensoren.

Lenke til kommentar

Ja, det tenkte forsåvidt eg også, men sjølv bilete i godt lys gir vesentleg dårlegare bilete på E-P3en min på 3200+ enn desse, så det virkar i alle fall lovande i høve til gammal sensor, utan at eg skal gjette på kor mange steg forbetring det eigentleg blir. DR har dei vel sagt at ikkje er meir enn ei 1/3 steg forbetring, så eg er ikkje overtydd om at dette er noko fantastisk ny sensor i høve til G3/GX1-sensoren.

 

Bilde på selv 25600 ISO er fullt brukbart om man konverterer til s/h. Så det ser bra ut, men blir spennende å se hvordan høy ISO & lite lys blir.

 

Uanskvett for min del så venter jeg til det kommer en E-Mx ; x > 6 eller en E-Py; y > 4. Har innkjøpspause på et par år nå. Nikon-kamera skal byttes ut først også. Fotovideo hadde selvsagt tilbud på Sigma optikk, så sparepengene til nytt Nikon-hus gikk til det...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Jeg vil vente på høy iso bilder i dårlig lys. Disse er tatt i mye lys og ikke reelle i forhold til når en trenger høy iso. Når kamera blir undereksponert sliter de og bildekvaliteten forringes. Kompansering med høyrer iso medfører mer støy enn bildene vist her.

Hva er galt med høy ISO bilder i godt lys? Hensikten er jo bare å finne ut hvor mye støy det er på høy ISO. Man slipper jo inn like lite lys til brikken i begge tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er forskjell på situasjon der man må samle få fotoner over tid og situasjon der man samler mange fotoner på meget kort tid.

 

I det siste tilfellet er hele bilde opplyst, mens i det andre er det lite/delvis opplyst. Man ser da støyen bedre. I alle fall min erfaring at både støy og farge er dårligere.

 

I tillegg er det når der dårlig med lys en trenger høy ISO og ikke i godt lys.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Angående ISO, hvordan er det mulig å ha så mye støy i et bilde ved ISO320 på et E-PL1? Noe i exif infoen som avslører hva som gikk galt i eksempelbildet?

"Gain Control" har verdien "high gain up (2)"

 

Eksponeringen er med andre ord trukket opp i behandlingen i kameraet eller i etterbehandlingen. Eksponering trukket opp -> støy. Uansett ISO.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er forskjell på situasjon der man må samle få fotoner over tid og situasjon der man samler mange fotoner på meget kort tid.

Vel, så lenge det er det samme ISO og samme fotontallet som treffer så burde det ikke være noen forskjell. Hvor skulle forskjellen komme fra?

 

I forutsetningen din om at det er samme fotontall

Lenke til kommentar
Jeg mener det er forskjell på situasjon der man må samle få fotoner over tid og situasjon der man samler mange fotoner på meget kort tid.
Vel, så lenge det er det samme ISO og samme fotontallet som treffer så burde det ikke være noen forskjell. Hvor skulle forskjellen komme fra?
I forutsetningen din om at det er samme fotontall

Hva er galt med forutsetningen?

 

Scenarie A: En lysstyrke på 100 milliarder fotoner per sekund bombarderer sensoren i 1 millisekund (mye lys og kort lukkertid)

Scenarie B: En lysstyrke på 1 milliard fotoner per sekund bombarderer sensoren i 100 millisekunder (lite lys og lang lukkertid)

 

Tas begge med samme høye ISO og blender så blir fotontallet det samme.

 

Jeg spør igjen: Hvorfor mener du det blir feil å teste ISO i scenarie A, hvis det er greit med scenarie B?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Scenarie A: En lysstyrke på 100 milliarder fotoner per sekund bombarderer sensoren i 1 millisekund (mye lys og kort lukkertid)

Scenarie B: En lysstyrke på 1 milliard fotoner per sekund bombarderer sensoren i 100 millisekunder (lite lys og lang lukkertid)

 

Tas begge med samme høye ISO og blender så blir fotontallet det samme.

 

Jeg spør igjen: Hvorfor mener du det blir feil å teste ISO i scenarie A, hvis det er greit med scenarie B?

Hvordan påvirker grunnstøy og termisk støy disse to scenariene? Fanger sensor-cellene hvert foton som treffer den, eller mister den noen innimellom?

 

Jeg bare spør, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er forskjell på situasjon der man må samle få fotoner over tid og situasjon der man samler mange fotoner på meget kort tid.
Vel, så lenge det er det samme ISO og samme fotontallet som treffer så burde det ikke være noen forskjell. Hvor skulle forskjellen komme fra?
I forutsetningen din om at det er samme fotontall

Hva er galt med forutsetningen?

 

Scenarie A: En lysstyrke på 100 milliarder fotoner per sekund bombarderer sensoren i 1 millisekund (mye lys og kort lukkertid)

Scenarie B: En lysstyrke på 1 milliard fotoner per sekund bombarderer sensoren i 100 millisekunder (lite lys og lang lukkertid)

 

Tas begge med samme høye ISO og blender så blir fotontallet det samme.

 

Jeg spør igjen: Hvorfor mener du det blir feil å teste ISO i scenarie A, hvis det er greit med scenarie B?

 

Test du kan gjøre undereksponer med f.eks 2 EV i godt lys og i dårlig lys. Se på hvordan bildene blir i forhold til normal eksponering. Om din teori er rett så skulle de være like dårlig. Det er ikke min erfaring.

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som har erfaring med denne Sigma 18-50mm F2.8 EX DC eller denne Leica D 14-50 mm F2.8-F3.5 lens (4/3 System)? Er på leting etter ei erstatning for kit-en som fulgte med kameraet. (zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6). Vi har allerede en ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD i hus, men når vi er to er det greit å ha en normalzoom hver til tider.

Endret av KristineS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...