Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen her som har testet Oly OM-D E-M1 (eller E-P5) med Lightroom om dette fungerer over Wifi ?

Så vidt jeg vet støtter ikke WiFi fra E-M1 noe annet enn deres egen app på Android/iOS. Eller var det noe annet du siktet til?

 

Tror det kalles tethering på fagspråket som vil si at bilde overføres trådløst til en PC til feks Lightroom slik at man kan se bildet på en større skjerm.

Lenke til kommentar

 

 

Noen her som har testet Oly OM-D E-M1 (eller E-P5) med Lightroom om dette fungerer over Wifi ?

Så vidt jeg vet støtter ikke WiFi fra E-M1 noe annet enn deres egen app på Android/iOS. Eller var det noe annet du siktet til?

 

Tror det kalles tethering på fagspråket som vil si at bilde overføres trådløst til en PC til feks Lightroom slik at man kan se bildet på en større skjerm.

 

Tethering er normalt (foreløpig) med kabel. Tror det er det LR støtter, men har ikke LR5 installert på ferie-PCen så jeg får ikke testet. Du kan sannsynligvis få til et oppsett som laster bilder du tar over på en folder via WiFi, men husk at WiFi kan virke tregt, særlig hvis du bruker RAW.

Lenke til kommentar

Da har jeg konvertert fullt til mikro 4/3. Solgt mitt 5D (Sikkert en lykkelig ny eier) med (nesten)all optikk, bag og annet utstyr. Før måtte jeg ha en retrospective 30 for å få med alt, mens nå går det meste ned i en liten urban disguise 20.

 

Føler jeg får dekket mine behov for fotografering med Olympus Em-5 med 12-40, 45mm 1.8, Sigma 30mm, olympus 40-150 og Pansonic 14mm. Vil sikkert savne muligheten til sløre bakgrunner fra fullformatet, men det går sikkert over :)

 

Har også et 12-50 som jeg vurderer å selge, men beholder det for macrofunksjonen inntil videre.

 

Vurderer å bytte dette med Olympus 60mm macro, som kan brukes til portrett/liten tele. Sigma 60mm er et billig alternativ her. Bør kanskje vente litt å se hva jeg savner mest.

Har noen gode erfaringer med 60mm makro til Olympus?

Lenke til kommentar

Da har jeg konvertert fullt til mikro 4/3. Solgt mitt 5D (Sikkert en lykkelig ny eier) med (nesten)all optikk, bag og annet utstyr. Før måtte jeg ha en retrospective 30 for å få med alt, mens nå går det meste ned i en liten urban disguise 20.

 

Føler jeg får dekket mine behov for fotografering med Olympus Em-5 med 12-40, 45mm 1.8, Sigma 30mm, olympus 40-150 og Pansonic 14mm. Vil sikkert savne muligheten til sløre bakgrunner fra fullformatet, men det går sikkert over :)

Har også et 12-50 som jeg vurderer å selge, men beholder det for macrofunksjonen inntil videre.

Vurderer å bytte dette med Olympus 60mm macro, som kan brukes til portrett/liten tele. Sigma 60mm er et billig alternativ her. Bør kanskje vente litt å se hva jeg savner mest.

Har noen gode erfaringer med 60mm makro til Olympus?

Samme her, solgt alt Canon utstyret, (bare at det ble GX7 på meg og tre egnede objektiver) - glad ble jeg i dag da jeg fikk en sms fra kjøperen av alt utstyret, - det var noe han ville spørre om, - men så sier han at han bruker utstyret hver dag - og jeg gledes over at mitt kjære Canon utstyr har kommet til "et godt hjem"

Lenke til kommentar

 

Da har jeg konvertert fullt til mikro 4/3. Solgt mitt 5D (Sikkert en lykkelig ny eier) med (nesten)all optikk, bag og annet utstyr. Før måtte jeg ha en retrospective 30 for å få med alt, mens nå går det meste ned i en liten urban disguise 20.

 

Føler jeg får dekket mine behov for fotografering med Olympus Em-5 med 12-40, 45mm 1.8, Sigma 30mm, olympus 40-150 og Pansonic 14mm. Vil sikkert savne muligheten til sløre bakgrunner fra fullformatet, men det går sikkert over :)

Har også et 12-50 som jeg vurderer å selge, men beholder det for macrofunksjonen inntil videre.

Vurderer å bytte dette med Olympus 60mm macro, som kan brukes til portrett/liten tele. Sigma 60mm er et billig alternativ her. Bør kanskje vente litt å se hva jeg savner mest.

Har noen gode erfaringer med 60mm makro til Olympus?

 

Samme her, solgt alt Canon utstyret, (bare at det ble GX7 på meg og tre egnede objektiver) - glad ble jeg i dag da jeg fikk en sms fra kjøperen av alt utstyret, - det var noe han ville spørre om, - men så sier han at han bruker utstyret hver dag - og jeg gledes over at mitt kjære Canon utstyr har kommet til "et godt hjem"

Sitter på Canon 5D selv og vurderer fullt bytte til Olympus M1. Vekt er eneste argumentet mitt. Men dere andre som har gjort samme bytte: hva savner dere fra full format? Og spesielt: hvordan er fokus i dårlig belysning?

Lenke til kommentar

Lightroom støtter ikke tethering for Olympus, uansett om du bruker kabel eller Wi-Fi.

 

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/tethered-camera-support-lightroom-4.html

 

Det du kan gjøre er å bruke et Eye-Fi-kort og overføre bildene automatisk til en mappe på datamaskinen som Lightroom overvåker. Problemet med Eye-Fi og lignende kort er at overføringshastigheten er forholdsvis treg, spesielt hvis man bruker RAW.

 

Du får heller ikke mulighet til å betjene/styre kameraet med PC-en, men det kan du bruke et nettbrett eller smarttelefon til.

Lenke til kommentar

Da har jeg konvertert fullt til mikro 4/3. Solgt mitt 5D (Sikkert en lykkelig ny eier) med (nesten)all optikk, bag og annet utstyr. Før måtte jeg ha en retrospective 30 for å få med alt, mens nå går det meste ned i en liten urban disguise 20.

 

Føler jeg får dekket mine behov for fotografering med Olympus Em-5 med 12-40, 45mm 1.8, Sigma 30mm, olympus 40-150 og Pansonic 14mm. Vil sikkert savne muligheten til sløre bakgrunner fra fullformatet, men det går sikkert over :)

 

Har også et 12-50 som jeg vurderer å selge, men beholder det for macrofunksjonen inntil videre.

 

Vurderer å bytte dette med Olympus 60mm macro, som kan brukes til portrett/liten tele. Sigma 60mm er et billig alternativ her. Bør kanskje vente litt å se hva jeg savner mest.

Har noen gode erfaringer med 60mm makro til Olympus?

Da er vi faktisk mange her som har gjort dette. For min del ble det litt ufrivillig at jeg solgte alt Canonutstyret 5D MkIII og en god del optikk og blitz m.m. Gjorde dette for å skaffe nok penger til en ny MC jeg har drømt om en stund, fikk ikke nok for den gamle og måtte spe på med å selge utstyret.

Fotograferingen kan jo aldri legges på hyllen og kjøpte meg et EM-10.... falt fort pladask for dette kameraets kvaliteter. Jeg valgte også dette systemet fordi jeg ønsket noe mindre og lettere å dra på siden jeg ofte er på fjellturer, mc-turer og fotografererer i byen. MFT er jo perfekt her og når kvaliteten på bildene var høyere enn på 7D kameraet jeg hadde før 5D'en så er jeg mektig imponert.

Ble faktisk så imponert at jeg kjøpte noen flere objektiver og tror jeg kan leve med dette systemet fult ut. Det er svært sjelden jeg har savnet kvalitetene fra 5D MkIII, en og annen gang de gode ISo egenskapene, en og annen gang autofokusen og en og annen gang den grove betjeningen.

De lyssterke objektivene og den gode interne bildestabiliseringen bygger mye opp for ISO egenskapene, som slett ikke er dårliger, faktisk bedre enn 7D.

Betjeningen er også god på den måten at skjermen og hjulene kan programeres ganske så bra, men det sitter Canon i hendene mine gjennom over 20 år, så klart det er en tilvenning.

Autofokusen er jo forskjellig, den er ganske så rask og har 81 punkter, faktisk ganske mye mer enn på 5D MkIII. Men når det kommer til å følge for eksempel flygende fugl, så sliter den litt i forhold til 5D MkIII og 7D. Når det er sagt så er det noen som får til imponerende resultater med autofokusen fra disse speilløse kameraene, så det er nok en trening dette også.

Alt i alt er jeg strålene fornøyd og synes fordelene med systemet veier opp for de få ulempene. Jeg er så fornøyd at jeg vurderer å kjøpe det kommende 40-150mm f2.8 PRO objektivet, eventuelt også 300mm f2.8 PRO når det nye kommer. Får se på pris.

Jeg har på den andre siden ikke helt lagt tanken på å ha to hus i fremtiden. Canon ryktene sier et nytt 7D er på vei, og hvis det blir så revulosjunerende som noen tror og prisen ligger å samme nivå som dagens 7D. Så kan det jo tenkes at jeg kjøper dette for å drive fuglefotografering osv. Men jeg er redd for at det vil bli liggende mye i kofferten på grunn av at Olympusen er så fin å bruke til de aller fleste hendelser. :)

Endret av Bringisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg konvertert fullt til mikro 4/3. Solgt mitt 5D (Sikkert en lykkelig ny eier) med (nesten)all optikk, bag og annet utstyr. Før måtte jeg ha en retrospective 30 for å få med alt, mens nå går det meste ned i en liten urban disguise 20.

 

Føler jeg får dekket mine behov for fotografering med Olympus Em-5 med 12-40, 45mm 1.8, Sigma 30mm, olympus 40-150 og Pansonic 14mm. Vil sikkert savne muligheten til sløre bakgrunner fra fullformatet, men det går sikkert over :)

 

Har også et 12-50 som jeg vurderer å selge, men beholder det for macrofunksjonen inntil videre.

 

Vurderer å bytte dette med Olympus 60mm macro, som kan brukes til portrett/liten tele. Sigma 60mm er et billig alternativ her. Bør kanskje vente litt å se hva jeg savner mest.

Har noen gode erfaringer med 60mm makro til Olympus?

 

Har 60mm makro som mitt "default" objektiv. Det er som oftest det som står på min E-M5. Jeg bruker det mest til portretter, men er også veldig glad i makro. Er veldig fornøyd med objektivet totalt sett. I tillegg har jeg 14-42mm kit-objektivet og 45mm 1.8. 14-42mm vil jeg bytte ut med et mer lyssterkt og generelt bedre objektiv etterhvert, om jeg ikke bare dropper zoom helt.

 

Jeg tenkte jeg skulle svippe innom Japan Photo i ettermiddag og plukke 40-150 i sølv. De selger den for 999,-. Hva er dine erfaringer med denne?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle svippe innom Japan Photo i ettermiddag og plukke 40-150 i sølv. De selger den for 999,-. Hva er dine erfaringer med denne?

 

 

Har hatt det en uke - så har ikke brukt det mye. Jeg prioriterer ikke spesielt telefotografering så til mitt bruk holder det i massevis. Kjapp autofokus og god bildekvalitet, men er avhengig av raske lukkertider håndholdt. Tror man må vesentlig opp i pris dersom man skal få noe som er mye bedre.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte jeg skulle svippe innom Japan Photo i ettermiddag og plukke 40-150 i sølv. De selger den for 999,-. Hva er dine erfaringer med denne?

 

 

Har hatt det en uke - så har ikke brukt det mye. Jeg prioriterer ikke spesielt telefotografering så til mitt bruk holder det i massevis. Kjapp autofokus og god bildekvalitet, men er avhengig av raske lukkertider håndholdt. Tror man må vesentlig opp i pris dersom man skal få noe som er mye bedre.

 

 

Ja, det er mitt inntrykk også. Samt at det foreløpig ikke er i tele mft har sin styrke.

Plukker det opp jeg. Til mitt bruk holder det nok i massevis. Det blir først og fremst brukt på den (nesten) årlige turen til Dyreparken. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte jeg skulle svippe innom Japan Photo i ettermiddag og plukke 40-150 i sølv. De selger den for 999,-. Hva er dine erfaringer med denne?

 

 

Har hatt det en uke - så har ikke brukt det mye. Jeg prioriterer ikke spesielt telefotografering så til mitt bruk holder det i massevis. Kjapp autofokus og god bildekvalitet, men er avhengig av raske lukkertider håndholdt. Tror man må vesentlig opp i pris dersom man skal få noe som er mye bedre.

 

Helt kurant objektiv, som leverer bra. Greit å ha som supplement.

 

PS!

75-300mm'n er forøvrig også veldig bra (til sitt bruk)..... :thumbup:

Lenke til kommentar

Helt kurant objektiv, som leverer bra. Greit å ha som supplement.

 

PS!

75-300mm'n er forøvrig også veldig bra (til sitt bruk)..... :thumbup:

 

 

Ja, har kikket på den også, men til 3500 kronasjer ekstra tror jeg 40-150 får holde i første omgang. Selv om dobbel brennvidde frister veldig. Kanskje bytter jeg etterhvert.

 

Jeg lurer ellers på om noen har noen gode anbefalinger til fotostativ? Jeg har kikket litt på denne pakken: http://www.naturogfritid.no/131034/Fotoutstyr_og_tilbehor/Fotostativ/Fotostativ_tilbud/Manfrotto+190X+PRO+Large+Aluminium+stativkit

Kanskje litt overkill til en liten E-M5...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg sitter her og leker med tanker om rimelig nær fremtid. Som noen kanskje har fått med seg solgte jeg mye Canon utstyr, deriblandt 5D MkIII og en god del god optikk for å skaffe tilveie noen raske kroner. Meningen var å begynne å spare opp igjen til en ny speilrefleks, men kjøpte et EM-10 som jeg skulle bruke i mellomtiden. Jeg har jo innrømmet at det lille OMD kameraet overrasket meg så mye at jeg siden har kjøpt 4 nye gode objektiver til systemet. Etter hvert som jeg har blitt glad i kamerasystemet svinner savnet etter speilreflekskameraet mer og mer. Til 90% av min fotografering er jeg sikker på at jeg ikke trenger noe mer, kvaliteten er meget bra på dette lille systemet. Dessuten oppdager jeg flere og fler fordeler med systemet som tidligere bare har vært fjern ønsketenkning. Sier bare vekt, volum, brukervennlighet og kvalitet.

 

Men fra tid til annen dukker tankene om et speilrefleks som hus nummer to opp. Som for eksempel her for en uke siden da jeg var ute å dro garnet en morgen. Da dukket en av ørnene opp like bak meg, det finnes en del ørn i området her jeg har landsted, dessuten finnes her mye annet fin sjøfugl. Jeg hadde da min EM-10 og 40-150mm f4-5,6 tilgjengelig og begynte å forsøke å følge ørnen. Dette gikk ikke så greit, objektivet slet stort og søkte frem og tilbake. Av og til klarte det å feste et slags fokus på ørnen, men bildene ble naturlig nok ikke i nærheten av mitt forrige 5D MkIII sammen med 70-300mm f4-5,6 L IS. Eller mitt tidligere 7D sammen med EF 70-200mm f2.8 eller for den sagt skyld EF 200mm f2.8 og 2x extender.

 

Jeg er jo klar over at speilløst system sammen med en rimelig og treg tele ikke kan sammenlignes selv om EM-10 har 81 fokuspunkt og en type følgefokus.

 

Jeg tenker meg derfor noen scenarier frem til neste sommer. Basert på rykter og antagelser. Tenker å spare opp 20-25000.

 

Alt 1. Kjøpe det kommende Olympus 40-150mm f2.8 eller det kommende 300mm f4.0, kommer an på pris og oppspart budsjett. Bruke EM-10 og satse på de 81 fokuspunktene og det fokussystemet som finnes der.

 

Alt 2. Kjøpe det nye "7D MkII" sammen med EF 70-300mm f4-5,6 L IS og EF 200mm f2.8 L + ext, eller EF 400 5,6 L. Eventuelt med en av tredjeparts produsentene. Hvis "nye 7D" får slik ryktene sier så vil man kunne heve ISO (raskere lukkertider) mer enn på EM-10 og man vil få flere pixler til å croppe bildet nær Olympus objektivenes bildevinkel. (300-600mm)

 

Alt 3. Kjøpe 70D sammen med objektivene i alt 1, og ha litt penger til overs, enten til mer optikk eller bedre optikk.

 

Alt 4. Gå over til "the dark side", og kjøpe Nikon D7100 med noe tilsvarende optikk som til Canon i alt. 2 og 3. Nikon D7100 er faktisk rimeligere enn 70D. Jeg har kun ett Canon objektiv igjen , et EF 85mm f1.8 så slik sett spiller det liten økonomisk rolle å gå for et Nikon kamera. Men det ligger mye Canon betjening i mine hender etter over 20 års bruk med Canon, dette spiller også en relativt stor rolle.

 

Så da kommer et par spørsmål opp. Vet noen om sider/bilder til fotografer med OMD systemet som får til fuglebilder/viltfoto av tilsvarende god kvalitet som med speilrefleks i semiklassen?

Jeg vet om en Norsk fotograf, "Tores Naturfoto" eller hva den siden heter, men han har Olympus four thirds med 55-200mm f3.5-5,6 ikke Micro Four thirds. Jeg vet ikke om hva forskjellene er der når det gjelder autofokus.

 

Eller tror dere at det beste vil være å ha to systemer som jeg tenker på?

Dette er vanskelig å vite, og jeg ønsker ikke å betale 20.000 + for ett eller to objektiver til EM-10 om dette blir ubrukelig til denne typen fotografering. Kunne godt tenke meg å se eller høre om andres arbeid eller forsøk med slik fotografering og OMD systemet.

Til all annen fotografering er jeg strålende fornøyd med EM-10 og objektivene jeg har. Og jeg tenker ikke å tjene penger på fuglebildene, kun til eget og andres nytelse.

 

Noen tanker rundt dette ? Kan jo også tenkes at noen andre sitter med samme spørsmål. :)

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme tanker innimellom. Spørsmålet er om den type fotografering er interessant nok til at det er verdt mer-investeringen.

 

Ja det er akkurat det tomsi42 :) Investeringen bør begrenses til minimum, men så var det dette med at hobby er relativt dyrt og dette synes jeg er så artig at noen penger må jeg ofre her :hmm: Men som sagt ikke så mye over 20-25000,-. Hvis et raskt nytt 40-150mm f2.8 kunne gitt et EM-10 litt mer fart og treffsikkerhet i autofokusen ville jo dette kanskje bli rimeligst. Med skjul kan man jo komme relativt nærme og kankje klare seg med "300 mm " utsnitt + litt cropping. Er mer usikker på fleksibiliteten til en eventuel 300mm f4.0 til ørn o.l. Disse kan ofte komme overraskende nær og da blir plutselig "600 mm" utsnitt ganske trangt :hmm: Skulle hatt begge, men da flyr nok 20-25000,- ganske fort siden disse nye objektivene blir i PRO serien.

Da slipper man kanskje rimeligere fra det med en av speilrefleksene jeg nevnte sammen med brukt optikk. Disse er jo kjent for å kunne gjøre en bedre jobb til denne typen fotografering og har kanskje mer og "croppe" på for å nærem seg utsnittet til Olympus objektivene :hmm:

Vanskelige å synse slik jeg gjør nå :hm:

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt samme tanker innimellom. Spørsmålet er om den type fotografering er interessant nok til at det er verdt mer-investeringen.

 

Ja det er akkurat det tomsi42 :) Investeringen bør begrenses til minimum, men så var det dette med at hobby er relativt dyrt og dette synes jeg er så artig at noen penger må jeg ofre her :hmm: Men som sagt ikke så mye over 20-25000,-. Hvis et raskt nytt 40-150mm f2.8 kunne gitt et EM-10 litt mer fart og treffsikkerhet i autofokusen ville jo dette kanskje bli rimeligst. Med skjul kan man jo komme relativt nærme og kankje klare seg med "300 mm " utsnitt + litt cropping. Er mer usikker på fleksibiliteten til en eventuel 300mm f4.0 til ørn o.l. Disse kan ofte komme overraskende nær og da blir plutselig "600 mm" utsnitt ganske trangt :hmm: Skulle hatt begge, men da flyr nok 20-25000,- ganske fort siden disse nye objektivene blir i PRO serien.

Da slipper man kanskje rimeligere fra det med en av speilrefleksene jeg nevnte sammen med brukt optikk. Disse er jo kjent for å kunne gjøre en bedre jobb til denne typen fotografering og har kanskje mer og "croppe" på for å nærem seg utsnittet til Olympus objektivene :hmm:

Vanskelige å synse slik jeg gjør nå :hm:

 

Jeg lurer på om du hadde stllt kameraet ditt på SAF eller AFC når du prøvde å ta bilde av ørnen?

 

Jeg har en Panasonic G5 og jeg bruker kun SAF på bevegelige ting, man må selvfølgelig ta bildet med en gang man får fokusbekreftelse, men SAF er så rask at det går mange ganger veldig bra med denne metoden.

 

Har tatt bilde av ørn i flukt slik og fokus satt, var desverre litt i lengste laget unna slik at det måtte hard cropping til.

Har også tatt bilde av gateløp med voksne personer med denne metoden, noen bilder måtte forkastes, men allikevel fikk jeg en god del der fokusen satt.

 

Jeg bruker denne metoden for jeg har lest, blant annet på dpreview om at dette funket bra for flere personer.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme tanker innimellom. Spørsmålet er om den type fotografering er interessant nok til at det er verdt mer-investeringen.

 

Meget relevant spørsmål IMO. Problemet med MFT i øyeblikket er at det stopper på 300mm, og det er bare to konsumentzommer som går så langt. Hvis det er optisk kvalitet som er problemet kan jo en fast 300mm løse det, men det er ikke så fleksibelt. Jeg ville skaffet 100-300 eller 75-300 hvis bare rekkevidde er problemet.

 

Hvis følgefokus er hovedproblemet er nok speilrefleks tingen. Men man trenger ikke noen super speilrefleks for brukbare resultat. Både Canon 700D og Nikon D5300 vil fungere greit for mange motiv. Kombiner det med en 70-300 IS/VR eller Sigma 150-500/Tamron 150/600 hvis du trenger mer rekkevidde. Kanksje ikke ideelle kombinasjoner, men bra kost/nytte. Hvis du vil gå litt opp for å få mikrofokusjustering eller flere fokuspunkter er nye/brukte 50D/70D/7D/D7100 bra kameraer i litt forksjellige prisklasser. Ikke noe i veien for å ha en speilrefleks med kun en telezoom hvis det er akkurat det du savner på E-M10.

Lenke til kommentar
Noen tanker rundt dette ? Kan jo også tenkes at noen andre sitter med samme spørsmål. :)

Vel, du kan komme rimelig til en god løsning på en enkel måte: Kjøp et brukt 7D og en brukt Sigma 150-500. 7D er fremdeles et meget bra kamera til den typen fotografering: Super følgefokus, bra ant bps og ikke minst en svært god buffer (og særlig etter siste firmware kom). Sigma 150-500 er bedre enn enkelte prøver å gjøre den til (bruker den selv sammen med 7D til fugler) i tillegg er dette objektivet priset svært gunstig.

 

Dersom 7Dmk2 kommer og dersom det viser seg betydelig bedre enn mk1 så vil det uansett ta lang tid før prisen er kommet ned på et fornuftig nivå. Men personlig tror jeg ikke på at det blir allverdens forskjell mellom mk1 og 2 på de viktigste feltene før jeg ser det selv.

 

Jeg tror ikke at jeg ville brukt mangfoldige tusinger på teleobjektiver til mf (dersom fugler er målet) før følgefokus og buffer er betydelig bedre enn i dag. Fuglefotografering er noe av det mest krevende et kamera og objektiv kan brukes til. En høne på vagle klarer alle kamera, men ikke noe som flyr forbi i full fres.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...