Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

Fant en test av Panasonic GH-4, han som tester virker ganske fornøyd med kameraets evne til å ta bilder av bevegelige mål.

http://www.mu-43.com/showthread.php?t=67276

Jeg er veldig fornøyd med mitt GH4 selv. Nå er jeg på ingen måte en proff fotograf eller noe slikt, men jeg er ekstremt fornøyd. Selv om jeg er til en viss grad nybegynner. :)

 

Gratulerer med et meget bra kamera, har du fått prøvd det til action fotografering?

Hvis du har gjort det og i tillegg har tidligere erfaring fra speilrefleks hadde det vært interessant å høre dine erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Fant en test av Panasonic GH-4, han som tester virker ganske fornøyd med kameraets evne til å ta bilder av bevegelige mål.

http://www.mu-43.com/showthread.php?t=67276

Jeg er veldig fornøyd med mitt GH4 selv. Nå er jeg på ingen måte en proff fotograf eller noe slikt, men jeg er ekstremt fornøyd. Selv om jeg er til en viss grad nybegynner. :)

 

Gratulerer med et meget bra kamera, har du fått prøvd det til action fotografering?

Hvis du har gjort det og i tillegg har tidligere erfaring fra speilrefleks hadde det vært interessant å høre dine erfaringer.

 

Nei, har desverre ikke fått brukt det noe særlig enda. da jeg må sette meg inn i en del (Har ikke hatt så mye tid til overs i det siste).

Det skal fastmonteres på et RC helikopter primært. men blir nok brukt til litt andre type ting også. :)

 

s1000_02.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

Fant en test av Panasonic GH-4, han som tester virker ganske fornøyd med kameraets evne til å ta bilder av bevegelige mål.

http://www.mu-43.com/showthread.php?t=67276

Jeg er veldig fornøyd med mitt GH4 selv. Nå er jeg på ingen måte en proff fotograf eller noe slikt, men jeg er ekstremt fornøyd. Selv om jeg er til en viss grad nybegynner. :)

 

Gratulerer med et meget bra kamera, har du fått prøvd det til action fotografering?

Hvis du har gjort det og i tillegg har tidligere erfaring fra speilrefleks hadde det vært interessant å høre dine erfaringer.

 

Nei, har desverre ikke fått brukt det noe særlig enda. da jeg må sette meg inn i en del (Har ikke hatt så mye tid til overs i det siste).

Det skal fastmonteres på et RC helikopter primært. men blir nok brukt til litt andre type ting også. :)

 

s1000_02.jpg

 

Og, grattis til deg med nytt kamera. Det var voldsomt til nyinvesteringer her nå om dagen :)

Lenke til kommentar

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

 

 

 

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

Ditto! :thumbs:

 

 

Gratulerer til dere begge :)

 

Da tar jeg et aldri så lite og forsiktig skritt inn i Fuji-verden, jeg også.

Starter forsiktig med en "sjarmerende" X-M1 og 16-50+50-230mm, og så får vi se om det baller på seg etterhvert...., har erfaring fra det i tidligere sidesprang... :innocent:

 

Fuji også? Du verden.. :D

Lenke til kommentar

 

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

Grattis, blir spennede å høre hvordan forskjellen oppleves mellom EM-5 og EM-1.

 

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

Ditto! :thumbs:

 

Grattis til deg også da, litt misunnelig på lukten av nye dingser :)

 

Takker !

 

Den helt store WOW forskjellen på de er det nok ikke, men siden kuttet ut Nikon i går så er jeg avhengig av å ha 2 kameraer skyteklare skulle det ene ta harpetimer.

Men det lille jeg har fått testet er skikkelig moro, søkeren er rå og som går igjen i testene så virker det litt mer "proft" både å holde og bruke.

Lenke til kommentar

 

 

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

Grattis, blir spennede å høre hvordan forskjellen oppleves mellom EM-5 og EM-1.

 

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

Ditto! :thumbs:

 

Grattis til deg også da, litt misunnelig på lukten av nye dingser :)

 

Takker !

 

Den helt store WOW forskjellen på de er det nok ikke, men siden kuttet ut Nikon i går så er jeg avhengig av å ha 2 kameraer skyteklare skulle det ene ta harpetimer.

Men det lille jeg har fått testet er skikkelig moro, søkeren er rå og som går igjen i testene så virker det litt mer "proft" både å holde og bruke.

 

Jeg var innom Fotovideo for noen dager siden og holdt i en E-M1 med 12-40mm, jeg likte å holde det i handa og søkeren ga meg en wow følelse.

Virket som et herlig kamera.

Jeg er vel kanskje litt misunnelig på deg nå :)

Lenke til kommentar

 

 

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

 

Grattis, blir spennede å høre hvordan forskjellen oppleves mellom EM-5 og EM-1.

 

Olympus OM-D E-M1+12-40mm på plass jippi

 

Ditto! :thumbs:

Grattis til deg også da, litt misunnelig på lukten av nye dingser :)

Takker !

 

Den helt store WOW forskjellen på de er det nok ikke, men siden kuttet ut Nikon i går så er jeg avhengig av å ha 2 kameraer skyteklare skulle det ene ta harpetimer.

 

Men det lille jeg har fått testet er skikkelig moro, søkeren er rå og som går igjen i testene så virker det litt mer "proft" både å holde og bruke.

Jeg har lekt med tanken på å ta en tur innom Japan Photo her i Bergen å kikke på det, men de har sjelden batteri i kameraene.

Kunne godt tenke meg å tuklet litt med EM-1 og spesielt sett i søkeren som skal være så bra, og ikke minst fått sjekket ut autofokusen.

Men jeg er litt redd for hva utfallet kan bli for lommeboken :-)

Autofokusen er det eneste ankepunktet mot EM-10 og at jeg kunne tenke meg værtetting.

Hadde vært flott om du forteller litt om hvordan du oppfatter følgefokusen når du har fått testet kameraet ut litt.

Jeg har lekt med tanken på to systemer på grunn av dette, men om EM-1 er tilfredsstillende her så hadde jeg glatt holdt meg til systemet. Spesielt med de to nye objektivene som kommer i PRO serien nå snart. Ikke billig , men rimeligere og enklere med ett system.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Etter å ha frekventert denne forumtråden en god stund, tenkte jeg at jeg ville registrere meg og si hei!
Takket være dere er jeg nå i ferd med å selge alt DSLR-utstyr og satse helt og holdent på en speilløs hverdag. Det har vært en lang prosess og en vanskelig avgjørelse.

MFT måtte det bli, og til slutt sto valget mellom E-M10 og GX7. Vanskelig. Tenk om man kunne ha tatt det beste fra disse to modellene! Etter tafsing hos japanphoto ble jeg betenkt over menysystemet på Oly-en. Som pasjonert Mac-bruker vet jeg å verdsette gjennomtenkte, intuitive grensesnitt. Lumix-folka hadde gjort hjemmeleksa.
Ergonomien gikk til omkamp, utseendet vant Oly-en med knapp margin. Oly-en kunne også skilte med bedre IBIS, og top notch bildekvalitet, dessuten er det et merke med tradisjoner innen foto og optikk, ikke batteridriller og bilindustri... GX7 virket dog hakket vassere med tanke på kvalitetsfølelse. Soliditet.

Jeg valgte det beste kameraet av disse to. For meg. Videodelen var viktig, silent mode så jeg nytten av, og med en lukkerhastighet på 1/8000 ble valget Lumix GX7.

En ting er sikkert, fotogleden fikk en boost. Jeg gleder meg til å ta en fottur i fjellet i morgen, uten å måtte drasse på tunge speil!

Takk for alle gode råd! Dere har vært til god hjelp på veien. Se ikke bort i fra at jeg slenger innom senere.

De siste bildene her er fra Lumix-en

Endret av hammershaug
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått Nissin i40 i posten. Dessverre har de ikke kalibrert den for m4/3 - resultatet er at med vid vinkel får du blitsskygge nederst i bildet. Dette skjer i både Auto og TTL, og du har ikke mulighet for å endre zoom manuelt for å kompensere. For å gjøre det, må du bytte til manuell modus. Ved 12 mm får du markant vignettering, uansett hva slags innstillinger du bruker. Graden av vignettering varierer med brennvidden avhengig av hvilket zoomtrinn blitsen bruker. Ved 30 mm f.eks. er den knapt merkbar. Alternativt kan man bruke diffuserpanelet og slik omgå problemet. Med blitsen rettet oppover for indirekte belysning er selvfølgelig ikke dette et problem uansett, og den er betydelig mindre enn både Metz og Olympus, så jeg kommer til å beholde den. Én ting jeg liker veldig er TTL-innstillingen på blitsen siden man da raskt kan modifisere lysstyrken uten å gå via menyene på kameraet. For andre som er interessert, merk at blitsen ikke har noe UV-filter og det kan føre til at fluorescerende objekter lyser opp en god del kraftigere enn ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av de få tingene som jeg ikke liker med MFT kameraene er bildeformatet 4:3. :hm:

 

Jeg vet at noen sverger til dette formatet og sier at 2:3 er dårlig spesielt til portretter.

 

For så vidt enig i at 4:3 formatet passer til portretter, men til alt annet ?

 

Mulig det bare er meg, men når jeg ser på de gamle bildene fra speilrefleksene med 2:3 format så synes jeg de er mye mer tiltalenede :blush:

 

Hvis jeg fotograferer i 4:3 formatet og ikke tenker over at jeg skal croppe ,når jeg da cropper til 2:3 formatet så hender det at jeg ikke får med noe som jeg gjerne skulle hatt med i bildet, som for eksempel solen eller månen.

 

Hva synes dere og hva gjør dere ?

 

Retter dere til 2:3 format i kameraet eller cropper dere etterpå. Og hva skjer når man stiller inn til 2:3 format i kameraet. Blir filene da scalert slik at man får mindre oppløsning ?

 

Er det noen som vet hvilken oppløsning man ender opp med i så fall ?

Lenke til kommentar

Retter dere til 2:3 format i kameraet eller cropper dere etterpå. Og hva skjer når man stiller inn til 2:3 format i kameraet. Blir filene da scalert slik at man får mindre oppløsning ?

 

Dersom du tar i RAW mister du ingenting på å ta i 3:2 formatet, men vil ha dette som visning når du tar bilder. Litt avhengig av programvare for behandling vil bildet da være i 3:2, men du kan få med hele 4:3 om ønskelig. Omtrent som svarthvitt i RAW mao. Du kan alltids heller velge farger senere.

 

Merk at alle andre formater en 4:3 i praksis vil føre til cropping.

 

Jeg har beholdt 4:3, og tar heller en vurdering av evt crop avhengig av bildet jeg tar. Har brukt mye 1:1 i det siste, så da ser jeg bare for meg et kvadrat motiv må være innenfor.

Lenke til kommentar

Panasonic GH1, GH2 og GH3 (flere?) har såkalt multi aspect sensor som gjør at råformatet bare tar opp det formatet du velger med svært god sensorutnyttelse (ca 100% for både 4:3, 3:2 og 16:9). Se linken for forklaring.

 

På alle(?) andre mFT-kameraer (deriblant E-M10) så tar du i utgangspunktet et 4:3 bilde som du bare kan endre format på ved å klippe bort bildeinformasjon og dermed utnytte mindre enn 100% av sensorarealet. Skal du endre fra 4:3 til 3:2 så fjerner du minimum 11,1% av bildet i høyden og mister dermed 11,1% av oppløsningen og innsamlet lys. Du kan selvsagt ta vare på originalbildet (i råformat eller jpeg) for å ha muligheten til å ombestemme deg senere. Du kan også velge å gjøre et ennå tettere utsnitt (crop) og dermed miste ennå mer bildeinformasjon og oppløsning hvis du vil det. Det kan være kjekt dersom teleobjektivet ikke strekker fult så langt som du ønsker.

 

E-M10 har 4608*3456 piksler = ca 15,9 Mp. Ved beskjæring til 3:2 beholder du bredden på 4608 piksler og beskjærer høyden til 3072 piksler = ca 14,2 Mp. Den diagonale beskjæringsfaktoren (cropfaktoren) er i det eksemplet 1,04. Du kan selvsagt beskjære ytterligere (også kalt digital zoom) til for eksempel 3000*2000 (6 Mp i 3:2-format) hvis du ønsker det.

 

Jo mer du beskjærer desto mer fremheves støy og optiske feil i bildet så det lønner seg å få så riktig som mulig utsnitt i utgangspunktet. Formatendring/beskjæring/digital zoom bør bare brukes i moderate mengder.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panasonic GH1, GH2 og GH3 (flere?) har såkalt multi aspect sensor som gjør at råformatet bare tar opp det formatet du velger med svært god sensorutnyttelse (ca 100% for både 4:3, 3:2 og 16:9). Se linken for forklaring.

 

På alle(?) andre mFT-kameraer (deriblant E-M10) så tar du i utgangspunktet et 4:3 bilde som du bare kan endre format på ved å klippe bort bildeinformasjon og dermed utnytte mindre enn 100% av sensorarealet. Skal du endre fra 4:3 til 3:2 så fjerner du minimum 11,1% av bildet i høyden og mister dermed 11,1% av oppløsningen og innsamlet lys. Du kan selvsagt ta vare på råformatet for å ombestemme deg senere. Du kan også velge å gjøre et ennå tettere utsnitt (crop) og dermed miste ennå mer bildeinformasjon og oppløsning hvis du vil det.

Kun GH1 og GH2. GH3 har vanlig 4:3 sensor.

 

Tror Canon G1X Mk II også har multiaspekt sensor.

Lenke til kommentar

Kun GH1 og GH2. GH3 har vanlig 4:3 sensor.

Tror Canon G1X Mk II også har multiaspekt sensor.

 

Det stemmer, og det har også vært en del andre kameraer med multiaspekt sensor som Canon Sx1 IS og Panasonics LX-modeller.

 

Velger du først 3:2 i kameraet mister du som blant annet Simen1 skriver oppløsning. Ikke sikker på om alle data lagres likevel i RAW. På noen modeller gjør de det, på andre er også RAW-filen cropet, og selv om alle dataene ligger der er det ikke gitt at det er enkelt å få tak i de.

 

Jeg kjører alltid det formatet som utnytter sensoren best og cropper heller etterpå.

 

Hvordan det funker med ditt kamera finner du jo enkelt ved å stille om til 3:2 og prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...