Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Har selv anskaffet Oly 75-300mm, og den fungerer veldig bra. Husk at dette tilsvarer 150-600mm i fullformat, lett å glemme når en sammenligner bl.a. rekkevidden.... Selvfølgelig kommer den til kort mht. lysstyrke og følgefokus dersom dette er et absolutt must, men til sitt bruk er den "bærre lekker"! På Olympus kropper (med IS) får en faktisk veldig bra resultater håndholdt med lukkertider som f.eks. ikke er lengre enn 1/50sec i godt lys..... Men noen mørkets mester er den jo langt ifra..... :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Panasonic sin 100-300mm siden den har innebygd stabilisering og Panasonic huset mitt ikke har IBIS.

Den er litt større enn Olympus sin 75-300 og ørlite større blender. Bildekvalitetsmessig tror jeg de to er rimelig like.

 

Her er noen eksempler, de fleste er croppet.

 

post-101239-0-08225500-1405595278_thumb.jpg

post-101239-0-69749800-1405595335_thumb.jpg

post-101239-0-54541900-1405595357_thumb.jpg

post-101239-0-54565800-1405595481_thumb.jpg

post-101239-0-45224800-1405595380_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hatt samme tanker innimellom. Spørsmålet er om den type fotografering er interessant nok til at det er verdt mer-investeringen.

 

Ja det er akkurat det tomsi42 :) Investeringen bør begrenses til minimum, men så var det dette med at hobby er relativt dyrt og dette synes jeg er så artig at noen penger må jeg ofre her :hmm: Men som sagt ikke så mye over 20-25000,-. Hvis et raskt nytt 40-150mm f2.8 kunne gitt et EM-10 litt mer fart og treffsikkerhet i autofokusen ville jo dette kanskje bli rimeligst. Med skjul kan man jo komme relativt nærme og kankje klare seg med "300 mm " utsnitt + litt cropping. Er mer usikker på fleksibiliteten til en eventuel 300mm f4.0 til ørn o.l. Disse kan ofte komme overraskende nær og da blir plutselig "600 mm" utsnitt ganske trangt :hmm: Skulle hatt begge, men da flyr nok 20-25000,- ganske fort siden disse nye objektivene blir i PRO serien.

Da slipper man kanskje rimeligere fra det med en av speilrefleksene jeg nevnte sammen med brukt optikk. Disse er jo kjent for å kunne gjøre en bedre jobb til denne typen fotografering og har kanskje mer og "croppe" på for å nærem seg utsnittet til Olympus objektivene :hmm:

Vanskelige å synse slik jeg gjør nå :hm:

 

Jeg lurer på om du hadde stllt kameraet ditt på SAF eller AFC når du prøvde å ta bilde av ørnen?

 

Jeg har en Panasonic G5 og jeg bruker kun SAF på bevegelige ting, man må selvfølgelig ta bildet med en gang man får fokusbekreftelse, men SAF er så rask at det går mange ganger veldig bra med denne metoden.

 

Har tatt bilde av ørn i flukt slik og fokus satt, var desverre litt i lengste laget unna slik at det måtte hard cropping til.

Har også tatt bilde av gateløp med voksne personer med denne metoden, noen bilder måtte forkastes, men allikevel fikk jeg en god del der fokusen satt.

 

Jeg bruker denne metoden for jeg har lest, blant annet på dpreview om at dette funket bra for flere personer.

 

Hadde det på kontinuerlig følgefokus, kan ikke husek hva forkortelsen var. Har ikke kameraet foran meg akkurat nå.

Kameraet har jo 81 fokuspunkter og tar vel opp mot 7-8 bilder i sekundet så spesifikasjonene er gode. Kan nok hende det hadde gjort saken bedre med et raskere objektiv.

Derfor lurer jeg sterkt på hvordan saken hadde blitt med for eksempel det kommende 40-150mm f2.8, men det er det jo ingen som vet ennå :)

Lenke til kommentar

 

Derfor lurer jeg sterkt på hvordan saken hadde blitt med for eksempel det kommende 40-150mm f2.8, men det er det jo ingen som vet ennå

 

 

Hovedproblemet er nok at speilløse ikke har like god følgefokus foreløpig. Selvsagt kan et bedre objektiv hjelpe litt, men hvis kameraet fokuserer på bakgrunnen hjelper ikke et perfekt objektiv. Jeg tror du kan få bedre resultat ved å eksperimentere litt, kun bruke senterpunkt (eller noen få punkt i senter hvis det er mulig), øve på å holde fuglen på fokuspunktet osv. Gjerne også eksperimentere med enkeltfokus istedet for følgefokus, men da må du være lynrask når kameraet først finner fokus. Mulig oppsettet også har en opsjon for som gjør at du i seriebildemodus prioriterer fokusering fremfor skuddtakt.

 

Jeg tviler imidleritd på at all verdens eksperimetnering vil gi like godt resultat som selv et middels speilrefleks på motiv i bevegelse, men kanskje du kan få høy nok treffprosent til at speilrefleks ikke er nødvendig likevel.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Noen tanker rundt dette ? Kan jo også tenkes at noen andre sitter med samme spørsmål. :)

Vel, du kan komme rimelig til en god løsning på en enkel måte: Kjøp et brukt 7D og en brukt Sigma 150-500. 7D er fremdeles et meget bra kamera til den typen fotografering: Super følgefokus, bra ant bps og ikke minst en svært god buffer (og særlig etter siste firmware kom). Sigma 150-500 er bedre enn enkelte prøver å gjøre den til (bruker den selv sammen med 7D til fugler) i tillegg er dette objektivet priset svært gunstig.

 

Dersom 7Dmk2 kommer og dersom det viser seg betydelig bedre enn mk1 så vil det uansett ta lang tid før prisen er kommet ned på et fornuftig nivå. Men personlig tror jeg ikke på at det blir allverdens forskjell mellom mk1 og 2 på de viktigste feltene før jeg ser det selv.

 

Jeg tror ikke at jeg ville brukt mangfoldige tusinger på teleobjektiver til mf (dersom fugler er målet) før følgefokus og buffer er betydelig bedre enn i dag. Fuglefotografering er noe av det mest krevende et kamera og objektiv kan brukes til. En høne på vagle klarer alle kamera, men ikke noe som flyr forbi i full fres.

 

Tor

 

Ja jeg hadde jo 7D før 5D MkIII men var litt misfornøyd straks man beveget seg ISO 1600 +, EM-10 er faktisk bedre enn 7D på dette punktet synes jeg.

Autofokusen i 7D var jo helt topp og jeg føler at jeg skulle hatt autofokusmodulen til 7D i mitt nåværende EM-10 :)

Jeg er derfor litt usikker på om jeg vil legge pengene i et brukt 7D nå, synes fremdeles at de ligger høyt i pris for å være så pass gammelt. Jeg har jo ikke prøvd 70D selv om det skal ha bedre ISO egenskaper og ha litt bedre oppløsning, men vet jo ikke hvordan dette er i praksis. Dessuten har kanskje 7D hakket bedre autofokus enn 70D, men vet heller ikke her om dette er merkbart. 1-2 bilder i sekundet forskjell i bildehastighet er vel heller ikke så mye å snakke om kanskje.

Når det gjelder teleobjektiver til fuglefotografering har jeg alltid blitt fortalt at så raskt som mulig og helst ikke tregere enn f4.0.

På 5D MkIII synes jeg dog det ikke var noe problem med EF 70-300mm f4-5,6 L IS siden jeg lett kunne bruke ISO 6400. På 7d'en jeg hadde sammen med EF 70-200mm f4 L IS synes jeg det ofte ble for dårlig med f4.0 på grunn av at jeg ikke ble fornøyd over ISO 1600.

Jeg vet jeg er pirkete og kanskje ikke helt har kunnskapen nok til å uttale meg om fuglefotografering, dette er bare mine tanker rundt dette og jeg tenker generelt mye :hmm:

Men du driver jo litt med fuglefotografering har jeg forstått, og er du fornøyd nok med 7D og Sigma superzoomen. Eller er det noe du savner ?

Jeg vil jo uasnett måtte vente til etter Photokina og får jo da sett om det virkelig kommer en MkII av 7D og får også sett hav dette eventuelt blir og om hva den vil ligge seg på i pris.

Lenke til kommentar

 

 

Derfor lurer jeg sterkt på hvordan saken hadde blitt med for eksempel det kommende 40-150mm f2.8, men det er det jo ingen som vet ennå

 

 

Hovedproblemet er nok at speilløse ikke har like god følgefokus foreløpig. Selvsagt kan et bedre objektiv hjelpe litt, men hvis kameraet fokuserer på bakgrunnen hjelper ikke et perfekt objektiv. Jeg tror du kan få bedre resultat ved å eksperimentere litt, kun bruke senterpunkt (eller noen få punkt i senter hvis det er mulig), øve på å holde fuglen på fokuspunktet osv. Gjerne også eksperimentere med enkeltfokus istedet for følgefokus, men da må du være lynrask når kameraet først finner fokus. Mulig oppsettet også har en opsjon for som gjør at du i seriebildemodus prioriterer fokusering fremfor skuddtakt.

 

Jeg tviler imidleritd på at all verdens eksperimetnering vil gi like godt resultat som selv et middels speilrefleks på motiv i bevegelse, men kanskje du kan få høy nok treffprosent til at speilrefleks ikke er nødvendig likevel.

 

Nei, du har vel rett slik jeg har forstått det, jeg leitet vel egentlig bare etter en som kunne fortelle det motsatte :green:

Jeg tror nok at jeg kanskje må gå for et hus nummer to, og at det blir en speilrefleks. De aller rimeligste som 600D og 3300D osv utelukker jeg egentlig på grunn av at de mangler mye av infoen jeg har blitt vant med fra 30D, 50D, 7D og 5D MkIII. Disse har endel betjening og infoskjerm som xxxD og Dxxxx seriene ikke har. Og jeg tor jeg vil handle brukt optikk istedet for brukt hus, og da begynner valgene å innskrenkes når man tar optikk tilbudet med i betrakning.

Olympusen vil nok alltid være kameraet som blir mest brukt på grunn av alle sine andre kvaliteter, men akkurat i denne saken så virker det som om det ikke er helt klart ennå. :)

Lenke til kommentar

Hadde det på kontinuerlig følgefokus, kan ikke husek hva forkortelsen var. Har ikke kameraet foran meg akkurat nå.

Jeg lurer på om du hadde stllt kameraet ditt på SAF eller AFC når du prøvde å ta bilde av ørnen?

 

 

Jeg har en Panasonic G5 og jeg bruker kun SAF på bevegelige ting, man må selvfølgelig ta bildet med en gang man får fokusbekreftelse, men SAF er så rask at det går mange ganger veldig bra med denne metoden.

 

Har tatt bilde av ørn i flukt slik og fokus satt, var desverre litt i lengste laget unna slik at det måtte hard cropping til.

Har også tatt bilde av gateløp med voksne personer med denne metoden, noen bilder måtte forkastes, men allikevel fikk jeg en god del der fokusen satt.

 

Jeg bruker denne metoden for jeg har lest, blant annet på dpreview om at dette funket bra for flere personer.

 

Kameraet har jo 81 fokuspunkter og tar vel opp mot 7-8 bilder i sekundet så spesifikasjonene er gode. Kan nok hende det hadde gjort saken bedre med et raskere objektiv.

Derfor lurer jeg sterkt på hvordan saken hadde blitt med for eksempel det kommende 40-150mm f2.8, men det er det jo ingen som vet ennå :)

 

Her er et eksempel på ting i bevegelse, men med Panasonic 45-175mm.

Jeg brukte kun et fokuspunkt istedet for alle som er tigjengelig og single fokus istedet for følgefokus. Da blir fokusen lynrask fordi prosessoren internt i kameraet ikke har så mye å jobbe med. I stedet er det jeg som må gjøre jobben med å følge målet og brenne av bildet med det samme som jeg har fått fokus.

post-101239-0-54507600-1405597316_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Hadde det på kontinuerlig følgefokus, kan ikke husek hva forkortelsen var. Har ikke kameraet foran meg akkurat nå.

Jeg lurer på om du hadde stllt kameraet ditt på SAF eller AFC når du prøvde å ta bilde av ørnen?

 

 

Jeg har en Panasonic G5 og jeg bruker kun SAF på bevegelige ting, man må selvfølgelig ta bildet med en gang man får fokusbekreftelse, men SAF er så rask at det går mange ganger veldig bra med denne metoden.

 

Har tatt bilde av ørn i flukt slik og fokus satt, var desverre litt i lengste laget unna slik at det måtte hard cropping til.

Har også tatt bilde av gateløp med voksne personer med denne metoden, noen bilder måtte forkastes, men allikevel fikk jeg en god del der fokusen satt.

 

Jeg bruker denne metoden for jeg har lest, blant annet på dpreview om at dette funket bra for flere personer.

 

Kameraet har jo 81 fokuspunkter og tar vel opp mot 7-8 bilder i sekundet så spesifikasjonene er gode. Kan nok hende det hadde gjort saken bedre med et raskere objektiv.

Derfor lurer jeg sterkt på hvordan saken hadde blitt med for eksempel det kommende 40-150mm f2.8, men det er det jo ingen som vet ennå :)

:thumbup:

Her er et eksempel på ting i bevegelse, men med Panasonic 45-175mm.

Jeg brukte kun et fokuspunkt istedet for alle som er tigjengelig og single fokus istedet for følgefokus. Da blir fokusen lynrask fordi prosessoren internt i kameraet ikke har så mye å jobbe med. I stedet er det jeg som må gjøre jobben med å følge målet og brenne av bildet med det samme som jeg har fått fokus.

attachicon.gifP1030236.jpg

 

Veldig godt jobbet med det bildet Døgnvill :thumbup: Det var godt gjort ut fra beskivelsen din av hvordan du brukte autofokusen. Selvfølgelig blir det jo litt verre med en fugl som beveger seg litt ufullstendig, men likevel synes jeg det var veldig bra gjort.

Brukte du full børst og tok en lang serie bilder ved dette opptaket ?

 

Så vil jeg si at det er imponerende respons i dette forumet her. Jeg har også lagt samme spørsmålet ut på foto.no og på dprewiev forumet, men responsen kan ikke måle seg med her :w00t:

Så takk alle for at dette forumet finnes.

Lenke til kommentar

 

 

Hadde det på kontinuerlig følgefokus, kan ikke husek hva forkortelsen var. Har ikke kameraet foran meg akkurat nå.

Jeg lurer på om du hadde stllt kameraet ditt på SAF eller AFC når du prøvde å ta bilde av ørnen?

 

 

Jeg har en Panasonic G5 og jeg bruker kun SAF på bevegelige ting, man må selvfølgelig ta bildet med en gang man får fokusbekreftelse, men SAF er så rask at det går mange ganger veldig bra med denne metoden.

 

Har tatt bilde av ørn i flukt slik og fokus satt, var desverre litt i lengste laget unna slik at det måtte hard cropping til.

Har også tatt bilde av gateløp med voksne personer med denne metoden, noen bilder måtte forkastes, men allikevel fikk jeg en god del der fokusen satt.

 

Jeg bruker denne metoden for jeg har lest, blant annet på dpreview om at dette funket bra for flere personer.

 

Kameraet har jo 81 fokuspunkter og tar vel opp mot 7-8 bilder i sekundet så spesifikasjonene er gode. Kan nok hende det hadde gjort saken bedre med et raskere objektiv.

Derfor lurer jeg sterkt på hvordan saken hadde blitt med for eksempel det kommende 40-150mm f2.8, men det er det jo ingen som vet ennå :)

:thumbup:

Her er et eksempel på ting i bevegelse, men med Panasonic 45-175mm.

Jeg brukte kun et fokuspunkt istedet for alle som er tigjengelig og single fokus istedet for følgefokus. Da blir fokusen lynrask fordi prosessoren internt i kameraet ikke har så mye å jobbe med. I stedet er det jeg som må gjøre jobben med å følge målet og brenne av bildet med det samme som jeg har fått fokus.

attachicon.gifP1030236.jpg

 

Veldig godt jobbet med det bildet Døgnvill :thumbup: Det var godt gjort ut fra beskivelsen din av hvordan du brukte autofokusen. Selvfølgelig blir det jo litt verre med en fugl som beveger seg litt ufullstendig, men likevel synes jeg det var veldig bra gjort.

Brukte du full børst og tok en lang serie bilder ved dette opptaket ?

 

Så vil jeg si at det er imponerende respons i dette forumet her. Jeg har også lagt samme spørsmålet ut på foto.no og på dprewiev forumet, men responsen kan ikke måle seg med her :w00t:

Så takk alle for at dette forumet finnes.

 

Jeg brukte medium burst fordi ved høy burst så vil ikke EVF'en i G5 vise mer enn det første bildet.

Takk for kommentaren :)

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Har forsåvidt god erfaring med senterfokus på "bevegelige" mål med Oly E-M5/E-P5, men foretrekker dog 7D'n eller sågar Oly E-5'n på ditto.... (Det kommer jo også an på "hvor" bevegelige de målene er.... (fugler har vist seg å være de desidert vanskeligste av alle slike "bevegelige")... :green:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

 

Noen tanker rundt dette ? Kan jo også tenkes at noen andre sitter med samme spørsmål. :)

Vel, du kan komme rimelig til en god løsning på en enkel måte: Kjøp et brukt 7D og en brukt Sigma 150-500. 7D er fremdeles et meget bra kamera til den typen fotografering: Super følgefokus, bra ant bps og ikke minst en svært god buffer (og særlig etter siste firmware kom). Sigma 150-500 er bedre enn enkelte prøver å gjøre den til (bruker den selv sammen med 7D til fugler) i tillegg er dette objektivet priset svært gunstig.

 

Dersom 7Dmk2 kommer og dersom det viser seg betydelig bedre enn mk1 så vil det uansett ta lang tid før prisen er kommet ned på et fornuftig nivå. Men personlig tror jeg ikke på at det blir allverdens forskjell mellom mk1 og 2 på de viktigste feltene før jeg ser det selv.

 

Jeg tror ikke at jeg ville brukt mangfoldige tusinger på teleobjektiver til mf (dersom fugler er målet) før følgefokus og buffer er betydelig bedre enn i dag. Fuglefotografering er noe av det mest krevende et kamera og objektiv kan brukes til. En høne på vagle klarer alle kamera, men ikke noe som flyr forbi i full fres.

 

Tor

 

 

Følgefokus er så sin sak (selv om jeg har sett tester som tyder på at forskjellen i nivå begynner å bli liten), men er det noen vesentlig forskjell buffer-messig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har forsåvidt god erfaring med senterfokus på "bevegelige" mål med Oly E-M5/E-P5, men foretrekker dog 7D'n eller sågar Oly E-5'n på ditto.... (Det kommer jo også an på "hvor" bevegelige de målene er.... (fugler har vist seg å være de desidert vanskeligste av alle slike "bevegelige")... :green:

Ja fugler og enda værre, insekter, er vel vel noe av de mest uforutsigbare vesen som finnes. Tror nok derfor mange gir opp denne typen fotografering også. Ikke alltid utstyret det kommer an på, men godt utstyr hjelper litt på uanset hva man gjerne vil si :hmm:

Lenke til kommentar

Følgefokus er så sin sak (selv om jeg har sett tester som tyder på at forskjellen i nivå begynner å bli liten), men er det noen vesentlig forskjell buffer-messig?

 

Mulig du tenker på testen til The Camera Store (video på Toutube), men der ble det brukt E-M1, ikke E-M10, og ganske kort brennvidde og motiv med jevn bevegelse. Sier ikke resultatene er irrelevante, men fugler i flukt gir vesentlig større utfordringer, selv om store fugler i glideflukt muligens er på omtrent samme nivå. Thom Hogan hadde også en artikkel for ikke lenge siden som var relevant, og han fant mye større forskjeller. Fant denne, men mener han hadde en artikkel til som jeg ikke finner igjen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke noen egen tråd for Panasonic GX7, derfor spør jeg i denne prate-tråden, det er sikkert noen som vet: Jeg irriterer meg litt over at bildet forsvinner fra skjermen ofte når jeg holder på å fokusere (macro-fotografering helst med 45mm) - jeg må ofte "peke" på skjermen for å få igjen bildet, eller jeg må rett og slett bare bruke viewfinder. Det er kanskje noe i innstillingene jeg har galt, men jeg har ikke greid å finne ut av det. ..vil gjerne beholde bildemotivet på skjermen når jeg holder på å fotografere......

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke noen egen tråd for Panasonic GX7, derfor spør jeg i denne prate-tråden, det er sikkert noen som vet: Jeg irriterer meg litt over at bildet forsvinner fra skjermen ofte når jeg holder på å fokusere (macro-fotografering helst med 45mm) - jeg må ofte "peke" på skjermen for å få igjen bildet, eller jeg må rett og slett bare bruke viewfinder. Det er kanskje noe i innstillingene jeg har galt, men jeg har ikke greid å finne ut av det. ..vil gjerne beholde bildemotivet på skjermen når jeg holder på å fotografere......

Nå kjenner jeg ikke GX7, men på min EM-10 tennes skjermen bak på kameraet når øyesøkeren får lys, det vil si hvis jeg ikke legger øye til øyesøkeren.

Når jeg legger øye til øyesøkeren så slukker skjermen bak på kamera.

Jeg merker av og til at hvis jeg er uheldig å skygge for øyesøkeren med hånden for eksempel så slukker skjermen.

Dette er en innstilling som kan forandres på i kameraoppsettet, men vet ikke om det er samme problemet du har.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Ja, Bringisen, kanskje jeg kommer nær ett eller annet og skygger for som du sier - den virker litt følsom og "flakkende", jeg trodde liksom det bare var å bruke den lille knappen nær Viewfinder som det står LVF på og slik skru av/på skjerm, slik jeg gjorde på mitt Canon

Lenke til kommentar

Ja, Bringisen, kanskje jeg kommer nær ett eller annet og skygger for som du sier - den virker litt følsom og "flakkende", jeg trodde liksom det bare var å bruke den lille knappen nær Viewfinder som det står LVF på og slik skru av/på skjerm, slik jeg gjorde på mitt Canon

 

Panasonic GX7 har i likhet med de fleste litt dyrere (og noen billige) kameraer med både skjerm og elektronisk søker en sensor som merker når du ser gjennom søkeren og automatisk flytter søkerbildet dit, og motsatt.

 

Problemet med alle slike sensorer er hvor følsomme de skal være og hvor fort de skal reagere. Siden de ikke detekterer øyet (det ville jo vært smart), men at noe er i nærheten av søkeren vil hånden din eller andre kroppsdeler som kommer i nærheten gjøre at kameraet skifter søkerbildet til søkeren.

 

Det kan være ganske irriterende, og jeg har ikke funnet noen perfekt løsning. Man må enten skru over til manuelt bytte eller leve med automatikken.

Lenke til kommentar

Panasonic GX7 har i likhet med de fleste litt dyrere (og noen billige) kameraer med både skjerm og elektronisk søker

 

Det kan være ganske irriterende, og jeg har ikke funnet noen perfekt løsning. Man må enten skru over til manuelt bytte eller leve med automatikken.

 

Det er vel kanskje best å skru det av da, den automatikken, og bare skru av og på manuelt - kan se om jeg finner ut hvordan fra den storei manualen som ligger på nett.

Lenke til kommentar

kan se om jeg finner ut hvordan fra den storei manualen som ligger på nett.

 

 

Du vet du kan lagre den lokalt så du slipper å slå opp på nettet hver gang? Den sier "When [LVF/Monitor Auto] of [Eye Sensor] in the [Custom] menu is set to [ON] and your eye or an object is brought close to the viewfinder, the display automatically switches to the viewfinder display."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...