Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Da har Tamron lansert sitt første mFT-objektiv: 14-150mm f3.5-5.8 Di III.

 

Bildschirmfoto2014-06-19um102752_zps04fa

 

Dette objektivet ble vist første gang i januar 2013, men det har tatt lang tid å få det på markedet. Blant annet har Tamron kuttet ut bildestabiliseringen, siden også Panasonic har begynt med sensorbasert bildestabilisering, i tillegg til at samtlige Olympus-mFT-hus har det. "Suggested retail price" er 65000 yen, noe som tilsvarer $640 eller €470, med andre ord omtrent tilsvarende de eksisterende superzoomene til mFT. :)

 

Edit: Oppdatert pris, den første var feil. Vil sannsynligvis bli mindre etterhvert, siden "suggested retail price" som regel er noe i overkant.

Kjedelig objektiv de kommer med, vi har jo allerede 2 utgaver med samme brennvidde fra Panasonic og ett objektiv fra Olympus. De burde ha kommet med noe annet enn dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var den første tanken min også. Det er riktignok mer å gå på i vidvinkelenden her da, men ellers er jeg enig. Det kan imidlertid være at dette overgår de andre ytelsesmessig, det gjenstår jo å se :)

 

EDIT: Ser at også Olympus har et 14-150mm, det var jeg ikke klar over (trodde det kun var 40-150mm). Da er jeg enda mer enig i at zoomområdet er kjedelig på denne Tamronen.. :/

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det egentlig med tredjepartsprodusenter, får de lisens på formatet mot prosenter av inntektene? Eller er det slik at utviklerne har så og så lang enerett på formatet/fatningstandard først, og deretter kan andre produsere på samme standard?

 

Uansett enig i at konkurranse er sunt! Blir spennende å se hva slags mottakelse det får hos de ulike anmelderne :)

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det egentlig med tredjepartsprodusenter, får de lisens på formatet mot prosenter av inntektene? Eller er det slik at utviklerne har så og så lang enerett på formatet/fatningstandard først, og deretter kan andre produsere på samme standard?

 

Uansett enig i at konkurranse er sunt! Blir spennende å se hva slags mottakelse det får hos de ulike anmelderne :)

Tamron er en partner i mFT-formatet og har således tilgang til alt av protokoller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pris i USA på Tamron er 589 dollar: http://www.adorama.com/TM14150MFTB.html

 

Japansk veiledende pris er 70000 JPY, men ikke vanskelig å få det billigere:

 

http://www.amazon.co.jp/高倍率ズームレンズ-14-150mm-マイクロフォーサーズ用-マイクロフォーサーズ専用-C001F-BLACK/dp/B00L3CX7TK/

 

Problemet er at Panasonic 14-140 4,0-5,8 får du for $400 fra Amazon, og det har både bildestabilisering og er optimalisert for video. Jeg må si at jeg ser ikke helt hva som er markedet for Tamron-objektivet, i hvertfall til den prisen.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan fungerer det egentlig med tredjepartsprodusenter, får de lisens på formatet mot prosenter av inntektene? Eller er det slik at utviklerne har så og så lang enerett på formatet/fatningstandard først, og deretter kan andre produsere på samme standard?

 

Uansett enig i at konkurranse er sunt! Blir spennende å se hva slags mottakelse det får hos de ulike anmelderne :)

Tamron er en partner i mFT-formatet og har således tilgang til alt av protokoller...

Ah, takk for info :)

Lenke til kommentar

Nå ble jeg skuffet. Laster inn mine første bilder fra GX7, jeg fotograferer bare i RAW, og så leser ikke ACDSee Pro6 raw-filene! Det går helt greit med GX1. Noen som vet om det er en Plug-in eller noe? Må jeg til med den Silkypix CD som fulgte med ? Den Silkypix jeg har for GX1 leste ikke filene!

 

 

(PS Gikk på siden til ACD, skrev en mail til dem - men sjekket også listen over kameraer og raw, da ser jeg at GX1 er dekket men IKKE GX7 - da vet jeg ikke helt hva jeg må gjøre.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Må si jeg ble skuffet, ikke virket den Silkypix jeg hadde heller. Men så satte jeg inn den nye CD og fikk anledning til å oppdatere til en nyere versjon. Den virket, men nei-men om jeg vil bruke den programvaren. Helt håpløs. Tenkte jeg måtte fortsette å bruke GX1 eller begynne å fotografere RAW+jpg. Sjekket på ACD sin side og der stod GX7 oppført som ikke gangbar. Jeg har skrevet en mail til dem. Men er det så enkelt som at ACD7 virker, kjøper jeg update'n for den, ikke særlig dyr. Takk for fin hjelp.

Lenke til kommentar

Sånn er det - på http://www.acdsee.com/en/support/raw-formats er GX7 listet opp med et kors, som betyr " Not supported on ACDSee Photo Editor 6".

 

Så, etter oppgradering til versjon 7 skulle alt være i orden igjen. :)

Å. nå blir jeg glad Trondster - det var det korset jeg så jeg også, men leste ikke noe om at det var i orden for 7 - vil jo ikke bruke de 100-lappene hvis det ikke hjelper. Spurte nå i Forumet for ACD også, men da skal det kanskje bare være noen taste-klikk så er den nye på plass, har jo lisensnummeret mitt. Synes ACD er flott jeg. Bruker du det? (Har både Photoshop og Lightroom, men de passer ikke meg så godt)

Lenke til kommentar

Hurra! Da er den kjøpt og installert - og RAW filene kan sees. Flott med hjelp herfra. (Får vel litt ekstra arbeid å sette opp mine rette innstillinger da...men nå er i hvert fall problemet med raw-filene løst, så jeg kan fortsette som før, med bare RAW.) Bruker Photoshop, min gamle til en del ting jeg også, tar en siste finpuss og skjerping der gjerne.

Lenke til kommentar

Hurra! Da er den kjøpt og installert - og RAW filene kan sees. Flott med hjelp herfra.

 

Fint at det virker. Dette er et generelt problem. Siden alle RAW-filer er forskjellige vil aldri et gammelt program kunne lese filer fra et nytt kamera uten oppgradering. Noen oppgraderinger er gratis, andre koster litt.

 

Det er ett untak, og det er å bruke DNG-format, men da må du ha et program som forstår DNG-filer (tror ACD gjør det). Adobe har et gratis program som konverterer alle RAW-format til DNG, men for de fleste er det nok verdt å betale noen kroner for siste versjon for å slippe konvertering til DNG-format. Hvis man da ikke ønsker å standradisere på DNG-format av andre årsaker.

Lenke til kommentar

se# - fint. Unngår den DNG ja. Husker jeg var borti samme RAW-mangel problem i Canon også med nytt kamera. Nå kostet den oppgraderingen her ikke så veldig mye, det var faktisk tilbud på den. (Fra $200 til 45), men det er litt dumt at man ikke oppgraderer den versjonen man har, man får nye versjoner, så nå har jeg både Pro 5, Pro 6 og Pro 7 på maskinen. Så må man til å sette opp alle innstillingene, import sakene og alt det der, bruker de gamle og ser tilbake på da - litt tungvint.

Lenke til kommentar

Husker jeg var borti samme RAW-mangel problem i Canon også med nytt kamera.

 

Jeg har bare brukt ACD i en trialversjon for mange år siden så jeg vet ikke så mye om det programmet i dag, men mange program leser innstillingene fra forrige versjon når ny installeres. Dårlig at ikke en så stor produsent greier å importere dine gamle innstillinger.

 

At det må komme nye versjoner har jeg forståelse for. Hvis alle fortsatte å oppgradere de gamle versjonene uten å ta betalt ville de gå konk. Unntaket er kamerapodusentene som primært selger kameraer og programvaren er bare noe de "må" sende med for at kundene skal kunne prosessere bildene, men de støtter jo kun egne kameraer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, det er egentlig greit - det skal jo være lønnsomt for produsentene også. Nå har jeg kopiert og satt opp import-innstillingene - lar vel bare de gamle versjonene ligge på PC'n, så mye plass tar de ikke. Av alle foto-programmer jeg har brukt, synes jeg dette er best. Funksjoner og arbeidsoppgaver går raskt. Den Silkypix er sååååå treg, å konvertere til jpg der tar veldig lang tid, og alt er rotete og upraktisk. (DPP for Canon var ganske grei)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Lightroom 4, og kommer å bruke den enn så lenge siden den støtter mine to kameraer Panasonic G5 og Panasonic GX-1. Men planen min er å oppgradere G5, enten til G7 hvis den kommer og har den nye bildesensoren eller muligens E-M10.

Men jeg får vel vente å se, når jeg da får nytt kamerahus så må jeg oppgradere Lightroom, holder en knapp på at det blir bytte til en annen Raw konverter enn LR. Jeg synes de dreier mer og mer mot abbonering og det er jeg ikke interessert i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...