Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

kan se om jeg finner ut hvordan fra den storei manualen som ligger på nett.

 

 

Du vet du kan lagre den lokalt så du slipper å slå opp på nettet hver gang? Den sier "When [LVF/Monitor Auto] of [Eye Sensor] in the [Custom] menu is set to [ON] and your eye or an object is brought close to the viewfinder, the display automatically switches to the viewfinder display."

 

Takk, takk. Da har jeg gjort det slik ar jeg skifter Skjerm/Viewfinder manuelt - tror det er greiest, og mindre irriterende - tar ikke lang tid det. (Ja, jeg har visst lastet ned manualen - kjøpt en bok også på kameraet, men den var ikke så god som boken jeg kjøpte til det forrige kameraet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var innom Fotovideo i går for å se og holde på noen kameraer, holdt først i E-M10.

Grei nok men kjentes litt lite ut, så gikk jeg til E-M1.

OMG for et kamera, satt som støpt i handa og EVF'en var som en drøm.

Må si at jeg fikk veldig lyst på en E-M1 nå.

 

Holdt og litt i en GX-7, føltes litt plastic fantastic ut. Men det satt godt i handa.

 

Desverre var det ikke strøm på E-M10 og GX-7 så jeg fikk prøvd EVF'ene på dem.

Lenke til kommentar

Jeg var innom Fotovideo i går for å se og holde på noen kameraer, holdt først i E-M10.

Grei nok men kjentes litt lite ut, så gikk jeg til E-M1.

OMG for et kamera, satt som støpt i handa og EVF'en var som en drøm.

Må si at jeg fikk veldig lyst på en E-M1 nå.

 

Holdt og litt i en GX-7, føltes litt plastic fantastic ut. Men det satt godt i handa.

 

Desverre var det ikke strøm på E-M10 og GX-7 så jeg fikk prøvd EVF'ene på dem.

Ja, det er uten tvil et flott kamera. Men for min del så synes jeg der det litt overpriset ennå.

Når jeg skulle kjøpe OMD kamera, var jeg usikker på systemet, noe jeg er i en liten grad ennå.

Derfor kjøpte jeg EM-10, hadde jeg vært mer sikker hadde jeg kjøpt EM-1.

Noe jeg liker med EM-10 er at den er liten men har samme bildekvalitet som EM-1. Det jeg ikke liker med EM-1 er prisen og at den er litt for nærme tradisjonell speilrefleks i størrelse.

Da tenker jeg at litt av min grunn for Mft forsvinner. EM-1 er ikke stort, men det er heller ikke lite.

Utenom de suverene objektivene er konkurransen fra tradisjonell speilrefleks for høy etter min mening. Da blir valget vanskeligere.

Derfor er jeg ennå litt lunken for og i mot om jeg skal kjøpe mer dyr optikk til systemet. Den nye 40-150mm f2.8 og 300mm f4.0 frister stort når de kommer til høsten, men usikker er jeg ennå :)

Lenke til kommentar

Fordelene med E-M1 kontra E-M10 er er flere.

- Værtettet

- Både kontrast og fase basert fokusering på bildebrikken, så den er bedre til å ta bilder av ting som beveger seg.

- EVF som har større oppløsning, og jeg tror bildeflaten er større også.

- Ligger bedre i handa(dette vil variere fra person til person da)

- Flere eksterne kontrollmuligheter

- IBIS har 5 akser kontra 3 på E-M10

 

Men jeg er enig i prisen, den er litt i høyeste laget. Men jeg er ikke redd for å kjøpe brukt.

Har kjøpt mye brukt før, både optikk og kamerahus.

 

Når det kommer til størrelse, ja huset er større. Optikken derimot har samme størrelse. Telezoomene, spesiellt de som er lyssterke til DSLR veier jo rimelig mye eg er store.

Her tar man fort igjen den lille differansen som størrelsen på kamerahuset utgjør.

Lenke til kommentar

Fordelene med E-M1 kontra E-M10 er er flere.

- Værtettet

- Både kontrast og fase basert fokusering på bildebrikken, så den er bedre til å ta bilder av ting som beveger seg.

- EVF som har større oppløsning, og jeg tror bildeflaten er større også.

- Ligger bedre i handa(dette vil variere fra person til person da)

- Flere eksterne kontrollmuligheter

- IBIS har 5 akser kontra 3 på E-M10

 

Men jeg er enig i prisen, den er litt i høyeste laget. Men jeg er ikke redd for å kjøpe brukt.

Har kjøpt mye brukt før, både optikk og kamerahus.

 

Når det kommer til størrelse, ja huset er større. Optikken derimot har samme størrelse. Telezoomene, spesiellt de som er lyssterke til DSLR veier jo rimelig mye eg er store.

Her tar man fort igjen den lille differansen som størrelsen på kamerahuset utgjør.

Jada, klart der er større forskjeller mellom EM-10 og EM-1 når det gjelder husets egenskaper. Og jeg er ikke uenig med deg, sånn at det er oppklart :) EM-1 koster også dobbelt så mye, så noe bør man jo få for den prisen.

 

Når jeg mener at prisen er høy, så synes jeg at når man for eksempel får Nikon D7100 til under 9000,- så synes jeg EM-1 er overpriset.

 

Jeg synes også EM-1 er interessant for tiden siden jeg går å tenker på et hus til for aktionfotografering av blandt annet fugler.

Da kommer jo pris også inn i bildet, og jeg klarer ikke å finne ut hvordan for eksempel en EM-1 hadde vært til slik fotografering i forhold til for eksempel 70D. Noen mener 70D er overlegen her og at EM-1 kan sammenlignes med det utgåtte D200. Noen andre mener det vil gå helt greit med en EM-1 om ikke utfoordringene blir ekstreme.

Hadde EM-1 hatt like gode autofokusegenskaper som 70D hadde det nok blitt rimeligere å oppgradere til EM-1 og solgt EM-10.

Er man dyktig så kan man jo få det til, bare se her

https://www.flickr.com/photos/jonsaull1967/14347905497/in/photolist-nRSLqZ-noaztH-kJJDqC-jiJmF3-j4A1uk-kCnEan-i4Hj4U-hvEY4S-i5obNV-i3Mk8f-ijg29e-hwtEYy-m6f8Cm-i3mnEQ-j4CABs-a9uRi2-j2WsRR-eBq3mQ-eK16Bw-eTRF1c-nnv4fw-miLV9D-nVv8BK-esKB9o-obPsZT-ibieQD-jEwg4b-nfFq5m-o1zyAD-nhgzEn-nKH4dc-eTnuTu-eKboD7-oiRdcV-ncE6bn-kUrCJw-jUzALp-j9iriA-h7pUik-kyvsjV-mXrRbD-h2c45Y-hVfhTG-eMbm1x-iTYAUP-kt4qXj-eGX5nB-fNPpAn-kCoQxT-7hopRU

Men om jeg skal ha 70D og et par teleobjektiver som er bra, så blir det dyrere siden jeg må ha to systemer. For ikke å snakke om hvis en eventuelt 7D MkII blir meget god og ikke økt pris i forhold til prishistorikken og konkurrentene.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

I fjor høst gikk jeg over til mft fra Pentax K5. Før det hadde jeg en Panasonic GH2. Men ble fristet av bedre bildekvalitet og havnet på Pentax. Det var et bra kamerahus med den bildekvaliteten som jeg ønsket meg. Etter å ha brukt den i over ett år ønsket jeg større rekkevidde på telezoom enn 300mm. Da oppdaget jeg den store ulempen med dslr, optikken blir tung og stor.

Jeg holder meg til mft for fremtiden :)

Lenke til kommentar

Jeg er ute og reiser rundt 6-9månder i året og trenger et mindre kamera system, har tidligere brukt både pentax og canon, pentax ble stjelt og canon tåler absolutt ingen ting (har tatt livet 2stk canon 60d)

 

har sett på både E-m5 pga værtetting og E-m10 pga stårelsen, men trenger også 1 eller 2 objektiver

 

på canon sist hadde jeg 28-300mm som var perfekt og reise med, men størrelsen med 60d ble alt for stort og tungt og reise med i lengden, pluss at det tok kvelden etter at båten jeg var i tippa rundt på en elv i indonesia

 

jeg reiser i alt fra ørken, til opp i fjell på 6000, gjennom jungel til storbyer. kan se noen av bildene jeg har tatt på aroundtravel på instagram

 

så jeg trenger hjelp til og velge både kamera hus og 1 eller 2 objektiver

Lenke til kommentar

canon tåler absolutt ingen ting (har tatt livet 2stk canon 60d)

 

Problemene med Canon ville jeg ikke lagt mye vekt på, men ønske om mindre system forstår jeg godt.

 

Hvis du synes bildekvalitet var OK med 28-300 så finnes det tre lignende superzoomobjektiv til MFT, Pansonic 14-140 (to versjoner, den nye er mye mindre), Olympus 14-150 og Tamron 14-150. Merk at disse ikke gir samme rekkevidde som en 28-300 på en 60D. Av de tre har jeg ikke sett noen test av Tamron-objektivet som er ganske nytt, både Panasonic og Olympus sine får middels til dårlige kritikker for bildekvalitet, men det gjør alle superzoomobjektiv. Har ingen klar anbefaling, Pansonics har stabilisator som er en fordel hvis du noengang kjøper et Panasonichus uten stabilisering, men ellers er det kanskje greiest med Olympus sin hvis du velger Olympus hus (selv om de passer til hverandre).

 

Objektiv nr to (gitt at du velger en superzoom som nr en) vil primært avhenge av dine prioriteringer. Jeg ser argumenter for en god standradzoom (12-35 F2.8 eller 12-40 F2.8), en fast brennvidde med god lysstyrke (f.eks 20mm F1.7, 25mm F1.8), en telezoom eller en vidvinkelzoom.

 

Velger du en standrardzoom som nr en står valget mellom kompakthet og optisk kvalitet. Objekitv nr to blir omtrent samme avveining som om du velger superzoom som nr en.

 

Valg av hus er heller ikke enkelt. Hvis du ikke må ha værtettet vil min anbefaling være Panasonic GX7, men ser også argumenter for E-M10. Merk at både GX7 og E-M10 har blits innebygd, mens E-M5 har en liten ekstern blits som følger med og tar strøm fra kamerabatteriet, men i og med at den er ekstern er det en ting ekstra å dra på, og mye fikling før den er klar til bruk.

 

Ser at på reise kan værtetting være en fordel, og da blir E-M5 mulignes førstevalget. Litt opp i byggekvalitet fra E-M10, samme bildekvalitet i RAW, men en generasjon lavere bildeprosessor og litt dårligere grep (uten ekstrautstyr). Spørsmålet er om du tjener så mye på værtettet hus hvis du ikke har optikk som er det også. Både Olympus 12-50 og 12-40 er værtettet, men ikke så mye annet (hvis du ser på tele- og vidvinkelzoomer). Tror heller ikke noen av superzoomene er det. Det er altså ganske greit å finne en værtettet pakke med hus + standardzoom, men ikke en komplett pakke foreløpig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er det mulig å bryte igjennom muren av bildestøy og komme med et enkelt lite spørsmål? Kan dere komme med noen anbefalinger av en brukbar blits til Olympus E-M10 (lyssterk, lett, gjerne rimelig)

 

Har ikke den store oversikten over blitser, men hvis du er på jakt etter noe mellom Olympus sin største og de to små så leverer Metz støtte for Olympus (og Panasonic) og der finner du nok det største utvalget. Jeg vet ikke om Metz støtter all funksjonalitet du finner i originalblitsene. Olympus FL-600R ser bra ut, men blir kanskje for stor og dyr?

Lenke til kommentar

Kjøpte en FL-600R, og det ser foreløpig ut som et hyggelig bekjentskap. Jeg tenkte kanskje at den var litt mindre og søtere, enn hva den viste seg å være, men det var bare dårlig research av meg.. Remote trig og LED lys funker fint, så jeg er godt fornøyd. Kombinasjonen av den inkluderte blitzen (FL-LM2) og FL-600R i tospann gir nye muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, se# og IverH. Den ser jo mer enn brukbar ut, direkte billig var den ikke,i alle fall ikke kjøpt i Norge, men kanskje må jeg betale såpass for å få med de viktigste funksjonene? Den er kraftig nok for mitt bruk, i alle fall.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Takk for svar, se# og IverH. Den ser jo mer enn brukbar ut, direkte billig var den ikke,i alle fall ikke kjøpt i Norge, men kanskje må jeg betale såpass for å få med de viktigste funksjonene? Den er kraftig nok for mitt bruk, i alle fall.

 

Jeg mener å ha lest en reklame i bladet Digital Camera World om en tredjepartsleverandør som nå hadde begynt å levere blits til Olympus MFT , men jeg finner ikke bladet igjen og husker dessverre ikke hvem leverandøren var.

Synes jo det er rart at FL600 er det eneste seriøse valget vi har. Dette må vi finne ut av. Om jeg skal fortsette med systemet kunne jeg også tenke meg en løs blits som kunne fjernstyres, men ikke kostet skjorta :-)

Lenke til kommentar

Når det gjelder blits har jeg en Metz Mecablitz 50 AF-1, som jeg er fornøyd med ytelsesmessig - den fungerer helt perfekt både på Panasonic og Olympus. Den fungerer også med trådløs TTL på de kameraene som støtter det. Dessverre er brukergrensesnittet helt bak mål, og du må lese bruksanvisningen nøye for å finne ut hvordan du skal bruke den. På etterfølgeren 52 AF-1 har de gått over til et touchgrensesnitt, men vet ikke hvor bra det er til sammenligning. Metz har uansett større utvalg av blitser og bedre priser enn både Panasonic og Olympus, så så fremt man takler brukergrensesnittet, er de absolutt å anbefale.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Den er noe stor, ja, men man kan gå ned i størrelse. Det 52 AF-1 har som er unikt er at den kan også fungere som master-enhet i tillegg til slave. 44 AF-1 støtter slave, mens 36 AF-5 kun virker med kabel. Alternativet er Nissin Di466 og i40, men er ikke oppdatert på hvor bra de støtter trådløst. Jeg må si det er veldig praktisk med trådløst TTL og det forenkler mye, og ville ikke gått tilbake til kabel hvis jeg kan unngå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...