Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

Noen som har lest noe mer om PRO objektivene til Olympus? Får vi også en vidvinkel zoom, sammen med eksisterende normalt zoom og kommende tele Zoom?

Ja. 7-14mm 1:2.8 og 300mm 1:4 kommer i 2015.

 

http://www.dpreview.com/articles/0520169368/olympus-confirms-development-of-7-14mm-f2-8-and-300mm-f4-pro-lenses

 

Så skal jo det etter ryktene også presenteres 40-150mm f2.8 PRO på Photokina. Noen rykter vil også ha det til at det kommer en ultravidvinkel med fast brennvidde og blender f2.8. Men rykter er rykter :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ikke motstå fristelsen og bestilte Nissin i40. Fordelene med vekt og størrelse sammenlignet med Metz 50 AF-1 var for åpenbare til at jeg kunne la sjansen gå. Forventet lagerstatus er ikke før midten av august, men.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Kunne ikke motstå fristelsen og bestilte Nissin i40. Fordelene med vekt og størrelse sammenlignet med Metz 50 AF-1 var for åpenbare til at jeg kunne la sjansen gå. Forventet lagerstatus er ikke før midten av august, men.

Jeg er spent på å få høre dine erfaringer etterhvert, den er jo litt mindre/lettere (og litt svakere) enn Olympus FL-600R, men til gjengjeld er den vesentlig billigere. Det er litt merkelig, i grunnen, den er relativt mye rimeligere i forhold til FL-600R her enn i USA (ser på BHphotovideos priser), der er prisforskjellen 30$, her nesten 1200 kroner.

Lenke til kommentar

FL-600R (GN 36) er svakere enn Nissin i40 (GN 40). Problemet er at Olympus lister opp GN for ISO 200 først på spesifikasjonsarket sitt, i motsetning til alle andre som bruker ISO 100. Jeg ser egentlig liten grunn til å kaste bort 1400 kroner ekstra for å få "Olympus" skrevet på blitzen - det kan jeg bruke en sprittusj til :p.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Er det mulig å bryte igjennom muren av bildestøy og komme med et enkelt lite spørsmål? Kan dere komme med noen anbefalinger av en brukbar blits til Olympus E-M10 (lyssterk, lett, gjerne rimelig)

 

Olympus FL-300R er jo liten og nett, men kanskje ikke kraftig nok?

Ser at både FotoVideo og JapanPhoto har den

Lenke til kommentar

Det hører med til historien at jeg fikk en kompis til å ta med FL-600R'en hjem fra statene. Er vel ikke like sikker på at jeg Hadde kjøpt den til "villedende" norsk pris. Synes det virket vel dyrt i Norge. Skjønner at folk ser mot Nissin, Metz, etc. med det prisbilde vi har her på berget. Jeg tror ikke du blir skuffet over i40'en.

Lenke til kommentar

 

Ser at både FotoVideo og JapanPhoto har den

 

Hvis jeg først skal ha en blits, tro jeg at jeg vil ha noe litt kraftigere, Nissin I40ser fristende ut. Alternativet er er å kjøpt FL-600R fra USA (har familie som kan sende). Men ingen akutt hast

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

FL-600R (GN 36) er svakere enn Nissin i40 (GN 40). Problemet er at Olympus lister opp GN for ISO 200 først på spesifikasjonsarket sitt, i motsetning til alle andre som bruker ISO 100.

 

Antar Olympus oppgir ved ISO 200 siden det er laveste (normale) ISO på de fleste av kameraene, men hadde uansett vært mer redelig å bruke ISO 100. Hvem som er sterkest er det ikke helt enkelt å avgjøre. Nissin oppgir ledetall 27 ved ISO 100 og 35mm (det er fullformat-brennvidde), mens Olympus oppgir 36 ved ISO 100, men ikke brennvidden (på den siden jeg sjekket). Rett under står det imidlertid "Firing Angle" og at den dekker 12mm som jo er 24mm ekvivalent. Hvis det stemmer skulle det tilsi at Olympus-blitsen er en god del kraftigere.

 

http://www.nissindigital.com/i40.html

 

http://www.olympus.co.uk/site/en/c/cameras_accessories/pen_om_d_cameras_accessories/pen_om_d_flash_systems/fl_600r/index.pdf

 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Firing angle der er kun ment som tillegsinfo om hvor bredt område blitsen dekker og ikke for ledetallet - vanligvis brukes smalest zoom til det (105 mm for i40 og Metz 52 AF-1), ikke bredest. FL600-R skal visstnok være en erstatter for FL-36R - den oppnår GN 36 ved tilsvarende 85 mm, og GN 12 ved tilsvarende 16 mm. Jeg fant i bruksanvisningen til FL36R at ledetall for 35 mm er 24, og dermed noe svakere enn i40. De samme ledetallene fant jeg i bruksanvisningen for Metz 36 AF-5 som har samme spesifikasjoner, så jeg er temmlig sikker på at de stemmer.

 

EDIT: Ledetall for i40 ved 85 mm er 38. Så da vet vi det også (sjekket bruksanvisningen).

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Den var jo rimelig stor med tanke på størrelsen på kameraet påmontert. Men kjekt for de som bruker dette.

Ja, det så større ut enn det jeg hadde forberedt meg på. Blir derfor spennende å kjenne på objektivet sammen med husene.

Mulig balansen vil bli feil sammen med EM-10, det kommer an på objektivet. Det ser ut til å følge stativfeste med.

Uansett er det en spennede brennvidde kombinert med den store blenderen gjennom hele zoom området ;)

Jeg vil gjerne ha dette, og håper prisen blir overkommelig.

 

Må jo forresten passe perfekt om jeg kommer til å kjøpe EM-1 om en tid frem. En skikkelig kombinasjon som tåler litt vær, og likevel mye mindre og letter en enn det jeg har vært vant til.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Samtlige PRO objektivene ligger i samme prisleie som dagens 14-40 f3.8 (nye vidvinkel PROen vil også ligge her). Men mulig denne blir enda dyrere. Flott med alternativer i alle fall, og flott å se mft bli voksen.

Håper på at ryktene om 10-12000,- skal bli riktig. Det ryktes også om at Olympus har fått litt pes for å prise PRO produktene litt høyt.

Det kommer jo an på hva og hvordan man sammenligner, men tar man volum/vekt pr.kr. så er jo ustsyret relativt kostbart :)

Og som du sier er det flott med alternativer, nå begynner systemet virkelig å bli en fullverdig konkurrent til speilrefleks systemene. Selv for dem som vil drive mer seriøst med hobbyen eller yrket.

Lenke til kommentar

Firing angle der er kun ment som tillegsinfo om hvor bredt område blitsen dekker og ikke for ledetallet

 

Tidligere oppga "alle" ledetall ved 35mm og ISO 100 som gjorde tallene sammenlignbare, det er det dessverre slutt på og med zoomhode på blitsen vil jo ledetallet være avhengig av brennvidden. Dårlig av Olympus å ikke oppgi dette helt klart, så mulig du har rett, men i de fleste tilfeller betyr mindre blits mindre kondensator og dermed svakere blits.

Lenke til kommentar

Firing angle der er kun ment som tillegsinfo om hvor bredt område blitsen dekker og ikke for ledetallet - vanligvis brukes smalest zoom til det (105 mm for i40 og Metz 52 AF-1), ikke bredest. FL600-R skal visstnok være en erstatter for FL-36R - den oppnår GN 36 ved tilsvarende 85 mm, og GN 12 ved tilsvarende 16 mm. Jeg fant i bruksanvisningen til FL36R at ledetall for 35 mm er 24, og dermed noe svakere enn i40. De samme ledetallene fant jeg i bruksanvisningen for Metz 36 AF-5 som har samme spesifikasjoner, så jeg er temmlig sikker på at de stemmer.

 

EDIT: Ledetall for i40 ved 85 mm er 38. Så da vet vi det også (sjekket bruksanvisningen).

Mener jeg leste et sted at man får forskjellig GN om man oppgir for 3:2 eller 4:3, så hvis i40 er oppgitt for 2:3 så vil den gi lavere GN ved 4:3.

Lenke til kommentar

 

Firing angle der er kun ment som tillegsinfo om hvor bredt område blitsen dekker og ikke for ledetallet - vanligvis brukes smalest zoom til det (105 mm for i40 og Metz 52 AF-1), ikke bredest. FL600-R skal visstnok være en erstatter for FL-36R - den oppnår GN 36 ved tilsvarende 85 mm, og GN 12 ved tilsvarende 16 mm. Jeg fant i bruksanvisningen til FL36R at ledetall for 35 mm er 24, og dermed noe svakere enn i40. De samme ledetallene fant jeg i bruksanvisningen for Metz 36 AF-5 som har samme spesifikasjoner, så jeg er temmlig sikker på at de stemmer.

 

EDIT: Ledetall for i40 ved 85 mm er 38. Så da vet vi det også (sjekket bruksanvisningen).

Mener jeg leste et sted at man får forskjellig GN om man oppgir for 3:2 eller 4:3, så hvis i40 er oppgitt for 2:3 så vil den gi lavere GN ved 4:3.

 

Jeg har søkt litt på nettet, og fant en arkivert kopi av artikkelen som hevder det:

 

https://web.archive.org/web/20110708142913/http://swordfish2.multiply.com/reviews/item/8

 

Jeg har sjekket mot min Metz 50 AF-1, og det som står i artikkelen stemmer fortsatt for Metz. Problemet er at man trenger litt bredere innstilling for 4:3 enn 3:2 for at man skal unngå skygger. Metz har "løst" dette ved å zoome ut et trinn når blitsen sitter på kameraet - dvs. at for 35 (70) mm på objektivet, bruker Metz innstillingen for 50 mm i stedet for 70. Dette er etter min mening feil måte å løse problemet - i stedet burde de omkalibrert blitsen slik at den bruker zoomtrinn som er finjusterte for å dekke 4:3. Det hjelper forøvrig ikke å endre til 3:2 og manuelt justere zoom - da får du fortsatt skygge nede på bildet.

 

Så gjenstår det å se hvordan Nissin har valgt å håndtere det. i40 blir ikke deres første blits for 4:3, så de bør være klar over problemet i hvert fall. Jeg kommer uansett til å teste den for dette når den kommer i hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...