Gå til innhold

Test: Thermalright True Copper


Anbefalte innlegg

Passiv temperatur har jo fint lite å si da, igrunn..

Så lenge den holder seg under 50-55 grader så er det generelt ingen problemer. Uansett så kan man vell se på 90W testen som passiv og 120W som aktiv.

 

 

Til HW testerne:

Når kjører dere en test CM V8 ?

Savner virkelig den kjøleren på listen så :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på at jeg vil se en test av denne opp mot Noctuas beste.

 

Et annet spørsmål er hvem er det egentlig som har et liggende kabinett som har plass til denne? Liggende kabinett ligger nesten alltid fordi skjermen skal stå oppå. Det fører til at kabinettet ikke kan være for høyt. Denne kjøleren har jo ikke plass i et slikt et.

Lenke til kommentar

Varmerørene er vel bassert på at kondensert væske skal tilbake til punktet som skal kjøles, og så fordampes på nytt der.

 

Forstår det slik at dette kunne fungert med gravitasjon alene (kun litt væske i vakum inne i rørene).

Men for at det også skal kunne virke mot gravitasjonen, er rørene også fylt med et eller annet stoff som drar væsken tilbake med kapilære krefter.

 

 

Teoretisk burde vel kjøleren da fungere best når den står loddrett ?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Passiv temperatur har jo fint lite å si da, igrunn..

Så lenge den holder seg under 50-55 grader så er det generelt ingen problemer. Uansett så kan man vell se på 90W testen som passiv og 120W som aktiv.

 

 

Til HW testerne:

Når kjører dere en test CM V8 ?

Savner virkelig den kjøleren på listen så :)

Tror du missforsto litt her? Er ikke snakk om forskjellen mellon idle og load det var snakk om.

Med passiv kjøler, mener de å bruke kjøleren uten vifte på kjøleren, altså kun kjøleribben. Dette har ingenting med effektforbruket til CPU å gjøre.

Lenke til kommentar

Synd at det ikke kommer med vifter. Noctua sin SE1366 bundle med 2 gode vifter og goop er en mye bedre deal.

 

Dessuten, er ikke kobber mangelvare for tiden? Trodde folk drev med oppsamling av gamle, ubrukte telefonkabler bare for å få tak i kobberet?

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Synd de ikke har testa denne med vifte, da de ville fått et enda bedre resultat.

 

Kobber er det grunnstoffet som har best elektrisk ledeevne etter gull (som er best). Jeg er ikke sikker (så korriger meg om jeg tar feil), men jeg mener det samme gjelder for varmeoverføring. Hvor mye bedre kobber er på dette enn aluminium vet jeg ikke, men som testen viser er den bedre.

 

Det testen ikke tar hensyn til er at selv om det ikke er vifte på kjøleren, så vil den mest sannsynlig stå i et kabinett der det er luftsirkulasjon. Derfor er det dumt at de ikke har testa den med vifte, i det minste for å simulere det. Varmen flyttes raskere fra kjøleren til lufta i kabinettet og ut av kabinettet, dersom man har sirkulasjon.

 

Nå har også kobber litt over dobbelt så stor massetetthet enn aluminium. Det vil si at en kjøler av kobber vil være dobbelt så tung som en av aluminium, gitt at de er like i form og størrelse osv, slik som denne kjøleren og dens aluminium-bror.

 

Jeg har aluminiumutgaven av denne kjøleren, uten vifte, montert i stående kabinett uten noen form for avlastingsanordning. Det går greit, men jeg passer på å transportere kabinettet liggende. Den veier rett i underkant av 1kg. Denne kjøleren på vel så 2kg, vil jeg nærmest fraråde å montere i stående kabinett uten noen ekstra avlastingsanordning. Vekten er så sin sak, men som en over her nevner er det momentet den utgjør, siden den er så høy, som er det utslagsgivende.

 

Til sammenligning med alu-utgaven blir momentet _nesten_ det samme som om du skulle ha limt/"skrudd fast" en melkekartong med melk på veggen, stående horisontalt rett ut. Evt 2-literskartong for kobberutgaven. Sier seg selv at det er ugunstig.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

@Finholt

Både sølv og kobber leder bedre enn gull, og sølv er antatt som det beste. Fordelen med gull, foruten skrytefaktoren, er at gull ikke korroderer. Dermed svekkes ikke ledeevnen over tid. Kobber brukes mye pga meget god ledeevne, samtidig som det er "billig" og forholdsvis lett tilgjengelig.

 

Det er årsaken til du ikke finner rene gullkabler, men sølv og kobberkabler som er gullforgylt. Det geniale er da at du får god ledeevne, og det tynne laget med gull i endene, er at du forhindrer korrosjon over tid. Det tynne laget med gull, blir en meget minimal "signalbrems".

 

Nå vil sikkert noen kverulere og si at gullkabler ikke brukes, da gullet er for dyrt, men det er jo ikke større problem enn å skru opp prisen. Får jo lett sølvkabler til 20K+++ (spiller på renhetsgraden i sølvet) per meter i dag, så det finnes de som ville betalt om noen med tyngde i hifi-kretser kunne "bevise" at gullkabler var best.

 

Alt materiale som kan omsettes i penger, er utsatt for tyveri. I endel land kuttes ofte strømledninger fordi man får solgt kobberet, og det er lett å stjele (noe risikabelt pga strømføringen) i områder som ligger i "grissgrendte" strøk. Dvs, mn kan relativt uforstyrret få kuttet ned, fraktet vekk, og tilslutt smeltet om og videresolgt før myndighetene eventuellt klarer å stoppe deg. :innocent:

Lenke til kommentar
Fin test :)

 

Jeg stiller meg tvilende til at True Black skal være så mye dårligere enn denne som det vises her. Tvilen kommer hovedsaklig av at den ikke ble testet på nytt i deres "Oppdatert statistikk for lufkjølere" nå nylig og fordi den "gamle" testen av True black fikk en del kritikk.

 

At Black skal være 6.5 til 8 grader dårligere enn denne har jeg ingen tro på. I tillegg tror jeg ikke noe på at True Black er dårligere enn Scythe Kabuto (avbildet under).

sckbt1000-main_203.jpg

 

Det som nok også er et problem i testing av CPU kjølere er at de (forståelig nok) blir testet under like betingelser som den ikke nødvendigvis er konstruert for å yte bra under. Eks. vil en True Black yte veldig bra med 2 kvalitative 2x120 1200RPM (meget støysvakt). True krever heller ikke vifter med spesielt gode mottrykksegenskaper men noe midt i mellom.

 

Et slikt generellt testgrunnlag som ikke tar hensyn til kjølerens egenskaper kan fort gi et skjevt bilde i likhet med at man tester en SUV og en sportsbil på en flystripe hvor en SUV presterer bedre under andre forhold ift. sportsbilen etc.

 

Jeg er klinkende klar på at jeg er enig i dette. Skal skinnet rives av pølsa, må de samme verktøy brukes for å få reliable data å sammenlikne med.

Lenke til kommentar
Synd de ikke har testa denne med vifte, da de ville fått et enda bedre resultat.

 

Nja, mener det er standard vifta på testbenken som ble benyttet men at de ikke tok noen støytest da den ble levert uten vifte.

 

Slik jeg forstår det så har den ikke blitt testet uten vifte.

Lenke til kommentar
Varmerørene er vel bassert på at kondensert væske skal tilbake til punktet som skal kjøles, og så fordampes på nytt der.

 

Forstår det slik at dette kunne fungert med gravitasjon alene (kun litt væske i vakum inne i rørene).

Men for at det også skal kunne virke mot gravitasjonen, er rørene også fylt med et eller annet stoff som drar væsken tilbake med kapilære krefter.

 

 

Teoretisk burde vel kjøleren da fungere best når den står loddrett ?

Uansett er det jo rørenes vegger som må kjøle ned gassen slik at det blir kondensat. Væske vil jo samles nederst på grunn av gravitasjon etter som det kondenserer. Men kondensatet vil jo treffe rørene igjen uansett hvordan du vrir på dette. Da ser jeg for meg at kondensatet samles i lengderetningen av røret og spres maksimalt, for å kunne ta til seg ny varme som jo kobberet sørger for å lede dit hele tiden.

 

Gassen vil jo være den som fortrenger væsken, og da vil det jo skapes bevegelse inne i rørene etterhvert som væsken ekspanderer til gass.

 

Væsken må jo nødvendigvis ikke til sokkelen av kjøleren for å gå over til kondensat igjen, da jeg ser for meg at det like godt kan skje lenger ute i rørene om varmen er kraftig nok.

 

Kjølemiddelet er jo mest ment for å spre varmen ytterligere. Kjølefinnene må uansett komme i mest mulig god kontakt med luft i kabinett for at du skal få en god kjøleeffekt. Sånn ser jeg på det, og korriger flittig, om uenige.

Lenke til kommentar
Fra artikkelen:
Slenger du på en litt kvassere vifter, eller dobler, vil du klare å presse ytelsen ned enda et hakk.

Huffda, da må vi passe på at vi ikke setter på en vifter!

:hmm:

 

Huffda, da...da dadda da

 

må da finnes et eget forum for rettskriving......

 

milde himmel !!!

Endret av flu
Lenke til kommentar
Slenger meg på at jeg vil se en test av denne opp mot Noctuas beste.

 

Et annet spørsmål er hvem er det egentlig som har et liggende kabinett som har plass til denne? Liggende kabinett ligger nesten alltid fordi skjermen skal stå oppå. Det fører til at kabinettet ikke kan være for høyt. Denne kjøleren har jo ikke plass i et slikt et.

 

Helt riktig.

 

Jeg har et liggende kabinett. Og jeg har lett lenge etter en god kjøler som ikke er for høy. Max grensen min er 12.5cm og jeg fikk på håret plass til Noctua NH-9.

 

Man kan forestille seg hvor massivt et liggende kabinett ville sett ut om det skulle vært nærmere 20cm høyt for å huse en slik kjøler. Får ikke plass i stereobenken omtrent.

Lenke til kommentar

En ting jeg savner i testen er i monteringsdelen.

 

Det nevnes at denne har en bakplate som må på, pga vekten. Men hvordan funker denne bakplaten på hovedkort som har en kjøler bakpå CPU sokkelen?

 

Jeg har det på mitt HK, Gigabyte X48-DQ6, og ingen av de kjølerene jeg har vil funke med mitt kort. Kjøleren jeg bruker nå har kun de normale Intel festene, som jeg virkelig missliker. Men heldigvis så har jeg stående kabinett.

 

 

Spørsmål 2, vil denne kunne brukes passivt på en Intel Q6700?

 

Jeg kjører Silverstone sine passive lille kjøler på min HTPC på en E7300, og det funker utrolig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...