Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Mulig jeg misforsto spørsmålet ditt anngående nedlastingen av putty.

Putty er en remote klient, slik at du kan logge på Netop Boksen fra en Windows maskin og fjernstyre den.

 

Flash støtter ikke skjermkortets hardware akselerasjon og er avhengig av CPU.

Atom CPUen er for svak til å dekode HD video alene. Så forhåpentligvis kommer det hardware akselerasjon en gang i fremtiden på Flash.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår enda ikke hvordan man gjør (se under) dette ut i fra guiden til Largie?

Jeg er som sakt fersk i dette.

 

"The default setup & config is OK from the start. Use Putty as your SSH-client on another computer (ssh on another linux box).

1. Connect to the dns-name/ip of the HTPC

2. Login with your username & password

3. Goto the desktop directory by entering: cd ~/Desktop

3. Visit the NVIDIA driver page and copy the directlink. Download the file like this: wget ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x...190.18-pkg0.run (do the same for alle the files)

4. Follow the chapter 2.2 point 5 and down for finishing installation"

 

 

Ellers, er det noe vits i å klokke maskinen opp litt ang. Flash?

 

 

Mvh. Shonah

Lenke til kommentar

Har vært litt fraværende med ny baby i huset ;)

 

Shonah:

Installer NVIDIA-driverne slik det er forklart i denne posten: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=54705

"Min" måte gjør at driverne må rekompileres ved hver kernel update (som tidligere sagt).

 

Hvis du ikke kommer inn med putty har du kanskje glemt å installere SSH-serveren? :)

Edit: Du finner ip osv med: ifconfig (i terminal)

 

Når det gjelder klokking for bedre ytelse i Flash, tja... Jeg har ikke sett verdien i det, hakker gjør det uansett. Må nok vente på hw-acc flashplayer eller noen opengl hacks som fixer dette...

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt denne lekre lille boksen, og er stort sett fornøyd. Har imidlertid ett lite problem som jeg ikke har klart å finne en løsning på. Beskriver problemet på engelsk, da jeg vil poste det i flere utenlandske forum.

 

My setup:

- Asrock 330 running Windows 7 pro rtm

- HDX-1000 media streamer

- Samsung 55" 7070 LED display

- Onkyo surround reciever

 

The Asrock and the HDX-1000 is hooked up tp the TV via HDMI cable. The TV is hooked up to the reciever via optical cable.

 

The problem: I am not able to get surround sound (Dolby Digital and DTS) through HDMI on the Asrock.

Important info: Surround sound via HDMI from the HDX-1000 works like a charm.

 

The problem and a solution is described on Asrock support pages. However, the article only covers Windows Vista, not Windows 7. It's available here: http://www.asrock.com/support/qa/TSDQA-75.pdf

 

- I have tried to follow the instructions in the article and installed the exact same drivers in the exact same order as described. This to no avail.

- I have tried to follow the instructions in the article but instead of installing the drivers reffered to, tried to find the corresponding Windows 7 drivers.

 

When pursuing both of these approches I have succeded getting stereo sound. However, no surround sound. When clicking on the HDMI device in the Sound settings, and then choosing Configure, there is no option for 5.1 surround. The only option available is Stereo.

 

If someone out there can help me resolve this, I would be forever grateful! :-)

Lenke til kommentar
Litt off topic her, men det som jeg lurer på er hvordan får man opp "terminalen" i ubuntu når man har installert ubuntu minimum og xbmc. Da booter man direkte inn i xbmc, jeg vil få fram terminalen slik at jeg kan installert lirc for å få fjernkontrollen (HP) til å fungere.

 

Går ut fra at minimal-builden har flere terminaler i bakgrunnen. Du trykker CTRL + ALT + F1 for første, F2 for andre osv... Mener XBMC legger seg på F7 (hvis jeg ikke husker feil).

 

Det enkleste for deg er å installere SSH-server og bruke putty fra en annen pc, da slipper du å knote på HTPCen din (når den er først oppe i racket ;) )

Lenke til kommentar
Litt off topic her, men det som jeg lurer på er hvordan får man opp "terminalen" i ubuntu når man har installert ubuntu minimum og xbmc. Da booter man direkte inn i xbmc, jeg vil få fram terminalen slik at jeg kan installert lirc for å få fjernkontrollen (HP) til å fungere.

 

Går ut fra at minimal-builden har flere terminaler i bakgrunnen. Du trykker CTRL + ALT + F1 for første, F2 for andre osv... Mener XBMC legger seg på F7 (hvis jeg ikke husker feil).

 

Det enkleste for deg er å installere SSH-server og bruke putty fra en annen pc, da slipper du å knote på HTPCen din (når den er først oppe i racket ;) )

 

Hva må jeg gjøre for å installere SSH-server?

Regner med at det er enkelt, men ubuntu er komplisert for meg. Sliter med å finne logikken i commando bruk etc, selv om jeg faktisk har hatt det meste av pc'er opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Hva må jeg gjøre for å installere SSH-server?

Regner med at det er enkelt, men ubuntu er komplisert for meg. Sliter med å finne logikken i commando bruk etc, selv om jeg faktisk har hatt det meste av pc'er opp gjennom tidene.

 

Du skriver

 

sudo apt-get install openssh-server

 

Logikken er: apt-cache search <programvare du leter etter>

apt-get install <programvare du vil installere>

Lenke til kommentar
Hva må jeg gjøre for å installere SSH-server?

Regner med at det er enkelt, men ubuntu er komplisert for meg. Sliter med å finne logikken i commando bruk etc, selv om jeg faktisk har hatt det meste av pc'er opp gjennom tidene.

 

Du skriver

 

sudo apt-get install openssh-server

 

Logikken er: apt-cache search <programvare du leter etter>

apt-get install <programvare du vil installere>

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt denne lekre lille boksen, og er stort sett fornøyd. Har imidlertid ett lite problem som jeg ikke har klart å finne en løsning på. Beskriver problemet på engelsk, da jeg vil poste det i flere utenlandske forum.

 

My setup:

- Asrock 330 running Windows 7 pro rtm

- HDX-1000 media streamer

- Samsung 55" 7070 LED display

- Onkyo surround reciever

 

The Asrock and the HDX-1000 is hooked up tp the TV via HDMI cable. The TV is hooked up to the reciever via optical cable.

 

The problem: I am not able to get surround sound (Dolby Digital and DTS) through HDMI on the Asrock.

Important info: Surround sound via HDMI from the HDX-1000 works like a charm.

 

The problem and a solution is described on Asrock support pages. However, the article only covers Windows Vista, not Windows 7. It's available here: http://www.asrock.com/support/qa/TSDQA-75.pdf

 

- I have tried to follow the instructions in the article and installed the exact same drivers in the exact same order as described. This to no avail.

- I have tried to follow the instructions in the article but instead of installing the drivers reffered to, tried to find the corresponding Windows 7 drivers.

 

When pursuing both of these approches I have succeded getting stereo sound. However, no surround sound. When clicking on the HDMI device in the Sound settings, and then choosing Configure, there is no option for 5.1 surround. The only option available is Stereo.

 

If someone out there can help me resolve this, I would be forever grateful! :-)

 

Har slitt med dette problemet selv. Endte opp med å kjøre lyd gjennom optisk med ac3 filter. Fikk da 5.1 lyd gjennom min HK avr255.

Fikk bare stereo gjennom HDMI jeg også. Fikk ikke velge 5.1 i oppsettet.

Endret av sprocket81
Lenke til kommentar

Jeg kjører Windows 7 med MediaPortal. Bruker MPC-HC som ekstern avspiller fra MediaPortal, da denne støtter hardware aksellerasjon. Fungerer fett. Har imidlertid et lite problem;

 

The Nvidia Control Panel tells me that it is using native 1920*1080@60hz resolution.

 

However, in the MediaPortal setup under General, the display shows "Generic PnP monitor (1280x720) on NVIDIA ION". This setting is greyed out, so it's not possible to change it.

 

Anyone have a clue why I can't tell MediaPortal to output video in native resolution? Do I need a specific driver for my LCD display to be able to change the resolution?

 

And yes, I have installed the latest chipset drivers for the Asrock.

 

EDIT: Jeg har også følgende annoyance;

 

jeg har koblet min Asrock 330 ION til TV (Samsung UE557070) via HDMI og til reciever via optisk. Lyden er stort sett veldig bra, men når jeg bruker piltastene på tastaturet til å bla i diverse menyer (MediaPortal, Spotify etc.) opplever jeg ofte støy. Når jeg blar opp/ned eller høyre/venstre så hører jeg et svakt "smell" i høytalerne. Dette er utrolig irriterende.

 

Har ikke dette problemet når jeg kjører lyden gjennom HDMI, men da TV'en min ikke kan kjøre passthrough på flerkanalslyd via HDMI er jeg tvunget til å bruke optisk.

 

Noen som har tips om hvordan dette kan løses?

Endret av Erikx
Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn ubuntu og xbmc via guiden på AVforum. Har fått alt opp å gå sånn tålig. Ett problem gjenstår. Alle knappene funker ikke slik jeg skulle ønske de gjorde. Har funnet en fil som hvisnok skal være riktig satt opp.

 

<lircmap>

<remote device="mceusb">

<left>Left</left>

<right>Right</right>

<up>Up</up>

<down>Down</down>

<select>OK</select>

<back>Back</back>

<menu>DVD</menu>

<info>More</info>

<!-- <display>Home</display> -->

<title>Guide</title>

<play>Play</play>

<pause>Pause</pause>

<reverse>Rewind</reverse>

<forward>Forward</forward>

<skipplus>Skip</skipplus>

<skipminus>Replay</skipminus>

<stop>Stop</stop>

<zero>Zero</zero>

<one>One</one>

<two>Two</two>

<three>Three</three>

<four>Four</four>

<five>Five</five>

<six>Six</six>

<seven>Seven</seven>

<eight>Eight</eight>

<nine>Nine</nine>

<!-- <power>Power</power> -->

<mytv>Red</mytv>

<mymusic>Green</mymusic>

<mypictures>Yellow</mypictures>

<myvideo>Blue</myvideo>

<record>Record</record>

<start>Home</start>

<volumeplus>VolUp</volumeplus>

<volumeminus>VolDown</volumeminus>

<channelplus>ChanUp</channelplus>

<channelminus>ChanDown</channelminus>

<pageplus>ChanUp</pageplus>

<pageminus>ChanDown</pageminus>

<mute>Mute</mute>

<recordedtv>RecTV</recordedtv>

<livetv>LiveTV</livetv>

<star>Star</star>

<hash>Hash</hash>

<clear>Clear</clear>

</remote>

 

Problemet mitt blir da. Hvordan får jeg byttet ut denne filen med den som ligger inne som default? Er det mulig å lage ett script jeg kan kjøre for å få dette til. Ubuntuen min er jo som en CMD vindu. Alt gjøres via kommandoer.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Kikk på denne: http://www.xbmc.org/wiki/?title=Lirc_and_Lircmap.xml

 

Husker ikke i farta hvor fila ligger, men jeg mener dette er riktig:

sudo nano ~/.xbmc/UserData/Lircmap.xml

 

Hvis ikke du har nano installert, skriver du: sudo apt-get install nano

 

Da kan du editere den som det passer deg... En utskrift av ~/.xbmc/UserData/keymap.xml gir deg navna som fjernkontrollen din har (mceusb-kategorien)

Lenke til kommentar
Kikk på denne: http://www.xbmc.org/wiki/?title=Lirc_and_Lircmap.xml

 

Husker ikke i farta hvor fila ligger, men jeg mener dette er riktig:

sudo nano ~/.xbmc/UserData/Lircmap.xml

 

Hvis ikke du har nano installert, skriver du: sudo apt-get install nano

 

Da kan du editere den som det passer deg... En utskrift av ~/.xbmc/UserData/keymap.xml gir deg navna som fjernkontrollen din har (mceusb-kategorien)

 

Knappene er oppe å går nå etter mye knoting. Redigerte filen du linket til over før idag, å har fått alt slik jeg vil.

 

Nå gjenstår bare en ting, så er jeg ferdig. Lyd via HDMI. Får det faen ikke til. Ser for meg det kommer til å forsvinne noen timer med knot å banning å steiking her også desverre....

Lenke til kommentar
Se kap 3 her: http://lars.werner.no/?p=175

 

Kort trekk:

1. Last ned en test-wav fil & pakk den ut fra zip

2. Prøv & feil på hvilke kort du har

3. Lag en config som permanent setter lyd via hdmi i ALLE programmer.

 

Bør være greit nok :) Ha et åpent sinn om linux, det er minst like bra (hvis ikke bedre) enn Windows.

 

Mvh en-som-alltid-har-brukt-windows ;)

 

Der var det lyd via HDMI. Men nytt merkelig problem har oppstått. MP3'er og stereo lyd spor funker, men tar jeg tester ett lydklipp med AC3 eller DTS kommer det ikke opp lyd, men istedet en feilmelding om at noe er feil. Slår jeg av AC3 og DTS og velger jeg vil ha lyd ut fra multi kanal til stereo for jeg lyd. Hva kan være galt. Forsterkeren jeg kobler til har ikke noe problemer med disse lydsporene da jeg kjørte dette lett fra mitt forrige oppsett med Windows i bunnen.

 

Vet Linux sikkert er like bra som Windows, men for meg som ikke skjønner noe så er det som å prøve seg frem med norsk i Kina. PC forstår ikke hva jeg vil, og jeg fatter ikke hva problemet dens kan være.

 

 

Edit:

 

Der var lyden også i orden. Var hvis forskjell på å velge

 

HDMI og hdmi

 

Endelig er jeg oppe å går igjen med XBMC. Har vært ett par harde dager uten :D

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...