Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

barney:

Du må nok belage deg på Windows da gitt: http://www.xbmc.org/wiki/?title=XBMC_for_L...ithout_menus.3F

 

Eventuelt må du ta deg brydderiet med å rippe dem drm-frie: https://help.ubuntu.com/community/Restricte.../BluRayAndHDDVD

 

Just-for-kicks skal jeg prøve en dag med HD-DVD spilleren på boksen og sjekke om det funker out-of-the-box ;)

 

Edit:

Noen har spurt i samme gate som deg tidligere: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=53314

Ingen XBMC HW-support i Windows, no-go ved å bruke en "ekstern" avspiller uten hw-støtte (som heller ikke er kjent atm.)

Sjekk denne: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3509&p=2 Her er ION-chipsettet blitt testet med en 46GB Blueray rip som den spiller av nesten uten problemer... Men da må den igjennom AnyDVD rippe prosessen og da er man i mine øyne like langt.

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1aOK6q6F

Venter på en slik fra multicom selv :)

Kommer til å kjøre ubuntu + xbmc med aeon theme/skin (kall det hva du vil) :)

Ser rimelig smooth ut.

Håper det blir like glatt og fint på ion boksen også.

xbmc aeon

 

Largie: Hvordan er den på musikk? fra mp3 og flac etc.

Har en popcorn hour sak nå, men den er kjempe dårlig på musikk.. metallisk lyd :( + dårlig navigering etc.

Endret av Slettet-1aOK6q6F
Lenke til kommentar

NoCode, det AEON skinnet så nais ut... Hadde ikke fruen vært sterkt avhengig at alt skal være likt som den gamle XBMC'n hadde jeg prøvd det ja :)

 

Min Asrock kjører kun på en liten 32" tv (soveromsmediacenter hos meg). Avspilling av mp3/flac/ape/epledriten funker bra, men den bruker endel prosessorkraft med å vise "fancy" goom-viz da ;) Køing av musikk osv er som det alltid har vært, likte du den før, liker du den nå.

 

Solgte min Popcornbox her om dagen pga den duger ikke til halvparten av hva den lover. Like greit og få tilbake 1/3 av summen på asrocken.

 

Forøvrig har jeg R3600'n koblet på min Yamaha RX1800 forsterker og lyden over HDMI er ikke gæren. Samme ION chipset på dem begge maskinene. Men primært bruker jeg Squeezeboxen for musikk her i heimen så XBMC kommer alltid i andre rekke ;)

Lenke til kommentar

Er tid for å kjøpe HTPC her nå, og jeg tror det blir enten en Asrock, eller byggesettet med Asus kabinettet som var linket til noen sider baki her. Tror det også blir Ubuntu, for jeg har veldig lyst på HW acc. Men, er helt blank på linux, så jeg må nesten spørre et par spørsmål:

 

Det kommer til å stå en server pc i kjelleren som HTPC'en skal streame media fra, blir det knotete om HTPC'en kjører linux og server pc'en kjører windows?

 

Finnes det XBMC Live for Linux også? Sånn at pc'en går rett inn i XBMC når den starter.

 

Og sist, går det fint å få en universal fjernkontroll til å fungere med XBMC på linux? Fjernkontrollen blir noe alá denne

Lenke til kommentar

anibanani:

1. Du får hardware axx i Windows, bare ikke i XBMC for øyeblikket

2. Du kan dele mapper i Windows og få dem fram i Ubuntu (Hvertfall XBMC) uten problemer

3. XBMC er live ja, men siste jeg prøvde fikk du ikke HW-axx på skjermkortet

4. Det er IR-mottakeren som bestemmer hva som funker. En billig en som denne: http://cgi.ebay.co.uk/CyberLink-Windows-Me...93%3A1|294%3A50 vil fungere bra. Hvis du har en universal fjernkontroll fra før kan du samle alt der etterpå.

Lenke til kommentar

Ja, har sånn nogenlunde oversikt over hvilke program som støtter hw acc på hvilke platformer. Men mente du at XBMC Live for Linuxen ikke støtter hw acc? :dontgetit: Jeg skal sette opp dette for foreldrene mine, så det må gå mest mulig automatisk så de slipper å dra frem tastatur og mus når de skal se noe fra XBMC. Planen var å sette opp en knapp på fjernkontrollen til å fyre opp PC'en, skifte kanal på tv'en og forsterken, sånn at de kommer rett inn i XBMC, uten at de må styre inne i OS'et.

 

Edit: Det med å sette opp fjernkontrollen osv får jeg til fint, men må få PC'en til å gå rett inn i XBMC når man starter den.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

anibanani:

Grunnen til at XBMC live ikke funker er NVIDIA driveren (slik var det hvertfall sist jeg testet). Får du inn en nyere NVIDIA dirver på live cden får du full VDPAU støtte.

 

Hvis du skal sette opp en boks til foreldrene dine anbefaler jeg å installere alt på HDD og sette det opp LIRC (Linux IR Control) men da trenger du en IR-mottaker. Harmony One (har samme selv :)) kan lære de meste av IR-signaler, derfor er ikke den en begrensning.

 

Jeg holder på med en guide som forklarer oppsett og slikt. Derfor blir det lettere og henvise til den senere. Men kort fortalt:

1. Du kan enkelt sette opp Ubuntu til å automatisk logge på og starte XBMC.

2. Hvis du får tak i en MCE fjernkontroll mottaker får du ferdig oppsett på XBMC.

 

Eneste utfordringen du får er hvordan du skal skru den av og på :) Det kommer det info på i guiden etterhvert.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner! Da blir det nok vanlig XBMC istedenfor Live her ja. Tror dette kommer til å funke bra :) Men hvordan er det med Harmony One kontrollen, funker den ikke så bra til å styre XBMC med litt konfigurasjon uten MCE mottakeren? Skal jo alltids klare å skaffe en MCE mottaker om det blir veldig vanskelig uten.

 

Håper det går an å sette PC'en til å gå i sleep mode med Ubuntu, og så kunne "vekke den opp" igjen med harmony kontrollen. Ellers for å skru PC'en helt av, kan man jo sette shutdown knappen i XBMC til å skru av hele PC'en. Hvertfall i Aeon skinnet, har ikke brukt default skinnet så mye.

 

Uansett har jeg en bror som kjenner denne kontrollen veldig godt, så vi får nok til det her.

 

Konge at du skriver guide :thumbup: Den kommer nok veldig godt med når jeg begynner på dette prosjektet :)

Lenke til kommentar

Harmony One funker bra den, men pcen må ha en form for IR-mottaker. De fleste billige kina-mottakerne lager en "HID", dvs et tastatur/mus emulering. Jeg har slitt med og få startet pcen opp fra suspend med disse. Med en MCE IR-mottaker funker det hver gang :)

 

Det har aldri fungert for meg å starte pcen via IR når den er skrudd av, ingen strøm på USB portene.

 

Jeg kjøpte en slik IR-mottaker / fjernkontroll: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=230339132188 og den fungerer garantert. Det kjekke med Harmony One fjernkontrollen er databasen den sammenligner med. Sendte inn 3 signal før den foreslo et ferdig oppsett for en MCE hp-maskin :) Det negative med den er formfaktoren på mottakeren. Den er stor og klumpete...

Lenke til kommentar

Akkurat en slik fjernkontroll+IR mottaker jeg har bestilt, har egentlig en MCE IR, men finner den ikke.

Er mottakeren veldig stor? Blir den høyere enn ASRock'en hvis mottakeren står på høykant? ASRocken er vel 7cm høy hvis jeg ikke husker feil.

 

Guide kommer godt med.

Håper Multicom sender ASRock'en snart og at IR mottaker kommer snart.

 

Blir deilig å slippe den store kassa...

Lenke til kommentar

Er svært fornøyd med min ASRock NetTop..

 

Kjører:

- Ubuntu 9.04

- XBMC

- HDMI til lcd-tv

- Optisk til forsterker

- Iphone med XBMC Remote (fungerer som en drøm)

 

Alt fungerer etter endel tweeking .. Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er "støyen". Kunne tenkt meg å ha byttet ut cpu viften til noe som er større og stille. Har sendt mail til Multicom om de har noen anbefalinger. Har startet opp en egen tråd for dette (bytte av vifte i tilfelle noen andre har gjort det).

Lenke til kommentar
Plexus81, har du oppgradert bios? Da vil du få mulighet til å skru ned hastigheten på viften.

 

Jepp det har jeg.. men er fortsatt ikke fornøyd for man kan fortsatt høre viften. Det som irriterer meg litt er at maskinen står på 24/7 og selv med kun 3% load på cpu så kjører viften konstant. Hvorfor kan ikke den bare skru seg av helt når heatsink'n kan gjøre jobben uten at det gjør noe skade.. Håper det kommer nok en bios opdatering som fikser dette. Kunne også ha tenkt meg å ha kunne satt viftehastighetene selv, men kan ikke gjøre dette pga at jeg ikke klarer å få opp temp. på cpu i ubuntu og viftekontroll.. Det er kun i bios jeg får satt hastigheten og der har jeg satt den til "silentmode" eller hva nå enn det heter.. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ingenting foran meg Stich626, men mottakeren er vel like brei som kortsida på boksen mener jeg; dvs ca 7 cm.

 

pleksus:

I den guiden jeg skriver nå så tar jeg for meg suspend-to-ram funksjonen i Ubuntu. Regner med at du ikke ser på film 24/7, derfor kan det være aktuelt for deg. Oppstarten fra suspend til XBMC er tilbake igjen er ca 10 sekunder.

Endret av Largie
Lenke til kommentar
I den guiden jeg skriver nå så tar jeg for meg suspend-to-ram funksjonen i Ubuntu. Regner med at du ikke ser på film 24/7, derfor kan det være aktuelt for deg. Oppstarten fra suspend til XBMC er tilbake igjen er ca 10 sekunder.

 

Har andre ting som går i bakgunnen f.eks Wuala så må nok ha på pc'n døgnet rundt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...