Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stemmer at man ikke trenger linux nei. Selv så kjører jeg Win 7 og MediaPortal på min (eksperimenterer med div Linux o.l. også, men dette som brukes atm). Man må ganske enkelt velge en codec som dekoder på HW så er den god som gull. Meget fornøyd med den så langt. Definitivt verdt pengene.

 

bruker du ffdsshow video decoder? har fulgt denne oppskriften som lå på mediaportal-siden, men sliter allikevel med litt lagg og problemer hvis det skjer mye i bildet.. Cpuen har jeg klokket til 2ghz og ligger på 40-50 % under avspillingene avdisse 720p mkv-filene. Er dette slik det skal være? Er det ellers noen tips til hvordan jeg kan få tweaket det?

Lenke til kommentar
Del 1 har blitt oppdatert, NVIDIA driveren ble korrupt etter siste kernel ble installert.

 

... nok en gang :( Begynner å bli lei av å miste xconfig filene mine når jeg restarter maskinen. Tok å oppgraderte til NVIDIA driver 185.18.31 og ser at "Memory Clock" har blitt skrudd ned fra 1600 til 800..

 

Har også skrudd opp maskinen og festet på en 120mm vifte som jeg hadde slengende fra en server og det fungerer faktisk mye bedre .. Core temp er akkurat nå 39 grader .. før var den 70 så noe må ha hendt.. :) Tok noen bilder som jeg poster på det andre posten i htpc forumet..

Endret av plexus81
Lenke til kommentar
... nok en gang :( Begynner å bli lei av å miste xconfig filene mine når jeg restarter maskinen. Tok å oppgraderte til NVIDIA driver 185.18.31 og ser at "Memory Clock" har blitt skrudd ned fra 1600 til 800..

 

Jeg har funnet ut fra xbmc.org forumet at man burde bruke PPA'n istedenfor siden driverne blir oppdatert i samme slengen ved kernel-update:

NVIDIA Drivers

--------------

Edit: Install nvidia PPA instead to avoid problem when upgrading kernel

https://launchpad.net/~nvidia-vdpau/+archive/ppa

 

NB: I have not tried this on a clean install, only after removing the manually built driver.

If the xorg.conf is not configured maybe this need to be run "sudo nvidia-xconfig".

 

0) Remove manually installed driver

sudo /etc/init.d/gdm stop

sudo /usr/bin/nvidia-uninstall

 

1) Add source

sudo nano /etc/apt/sources.list

deb http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main

 

3) Add key

sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com CEC06767

 

4) Install

sudo apt-get update

sudo apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-185

 

5) Config

sudo nvidia-xconfig -s --no-logo --force-generate

 

Mange gode How-to saker hos xbmc.org forumet. http://xbmc.org/forum/forumdisplay.php?f=110

Jeg kunne liksegodt droppet hele del1 for det er veldig godt beskrevet på flere poster her ;)

 

Har også skrudd opp maskinen og festet på en 120mm vifte som jeg hadde slengende fra en server og det fungerer faktisk mye bedre .. Core temp er akkurat nå 39 grader .. før var den 70 så noe må ha hendt.. :) Tok noen bilder som jeg poster på det andre posten i htpc forumet..

 

Niiiice, kom med bilder og hvilke festanordninger du bruker. Det er nok intressant for mange brukere...

Lenke til kommentar

DD og DTS går igjennom pga passthrough funksjonen.

På de andre "analoge" kildene må du unmute i alsamixeren

 

ALSA config

------------------------------------

1) sudo alsamixer

Unmute and set volume (MM means muted and OO On)

Do not forget to unmute HDMI if you are going to use that

 

2) Store Settings

sudo alsactl store 0

 

3) If any problem with store, remove pulse audio and try again

sudo apt-get remove pulseaudio

 

I understand that it is a good idea to upgrade ALSA before testing S/PDIF.

My receiver have S/PDIF but not HDMI and I will probably test that as soon as I pick up a cable

 

Hentet fra: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=54705

 

Du kan også bruke teknikken med å finne riktig kort/device og dermed lage en /etc/asound.conf beskrevet i del 3 her http://lars.werner.no/?p=175

(Selv om det står hdmi i overskriftet fungerer den like bra på alle lydutganger)

Lenke til kommentar

Stemmer at man ikke trenger linux nei. Selv så kjører jeg Win 7 og MediaPortal på min (eksperimenterer med div Linux o.l. også, men dette som brukes atm). Man må ganske enkelt velge en codec som dekoder på HW så er den god som gull. Meget fornøyd med den så langt. Definitivt verdt pengene.

 

bruker du ffdsshow video decoder? har fulgt denne oppskriften som lå på mediaportal-siden, men sliter allikevel med litt lagg og problemer hvis det skjer mye i bildet.. Cpuen har jeg klokket til 2ghz og ligger på 40-50 % under avspillingene avdisse 720p mkv-filene. Er dette slik det skal være? Er det ellers noen tips til hvordan jeg kan få tweaket det?

 

Personlig så har jeg gått for CoreAVC og er meget fornøyd med det valget så langt. Har ikke testet de andre alternativene nevnt så skal ikke uttale meg om de er like gode til denne bruken. Må forresten nevnes at CoreAVC koster en liten hundrelapp, men det er den verdt IMO.

Lenke til kommentar
FFDshow støtter ikke hardware akselerasjon, og har dårlig multithreading støtte.

Så det er nok ikke den beste dekoderen for denne maskinen.

 

Ville satset på PowerDVD 9 eller mpc-hc under windows og VDPAU under linux.

 

Prøvde meg på mpc-hc etter å ha valgt riktig dekoder i innstillingene der og da funket det strålende. Skal få prøvd dennelinken, som du postet i den dual core atom tråden jeg kom over, for å få til dette i mediaportal også.

 

Personlig så har jeg gått for CoreAVC og er meget fornøyd med det valget så langt. Har ikke testet de andre alternativene nevnt så skal ikke uttale meg om de er like gode til denne bruken. Må forresten nevnes at CoreAVC koster en liten hundrelapp, men det er den verdt IMO.

 

Takk for tips. Hmm, litt skeptisk til å måtte bruke penger på det, men hvis jeg ikke får til noe annet i mediaportal så må det vurderes :)

Endret av barney
Lenke til kommentar

Ja, jeg må egentlig si meg enig med Largie her selv om jeg ikke har valgt den løsningen selv. Du kan få en super boks til mediasenter med kun gratis og lovlig oppsett.

Eneste grunnen til at jeg gikk for Windows var en del tilleggsprogrammer jeg vil teste/bruke, men skal ikke utelukke at jeg endrer til Ubuntu/XBMC-komboen om jeg finner ut jeg ikke trenger alt det andre likevel.

Lenke til kommentar

Endelig fått boksen min også.

Byttet til 4GB Kingston Hyper-X ram, var akkurat plass pga "kjøleribbene" på ram'en.

Det var ikke så trangt som jeg trodde inni kabinettet.

 

Har foreløpig kun installert Ubuntu på den, har bare en skjerm og en samboer som okkuperer den :hmm:.

Skal installere xbmc så fort jeg får tilgang til pc'n igjen (sitter på laptop nå).

 

Skal oppgradere BIOS ja, viften(e) er ikke så støysvake at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg gått på en smell. For å prøve å bli kvitt denne irriterende klikke lyden fra HD, oppdaterte jeg bios. Gikk til denne siden: http://www.asrock.com/Nettop/download.asp?Model=ION 330

 

Lastet ned og instalerte Bios:

 

1.50 7/22/2009 Windows® 628.21KB

 

Nå har jeg en treeeeeg pc. Den bruker 6-7 min på å reboote, og er utrolig treg og lager masse ugreie lyder. Hva gjør jeg nå????

 

Kjører vista på asrocken.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å installere BIOS v1.5 på nytt, eller prøve å installere en eldre versjon, tror jeg hadde v1.2 når jeg fikk min.

 

Forresten; oppgraderte du fra BIOS eller Windows? Hvis du oppgraderte fra Windows prøv fra BIOS, det er veldig enkelt, bare legg BIOS-filen på en minnepinne, reboot og trykk F6.

Lenke til kommentar
DD og DTS går igjennom pga passthrough funksjonen.

På de andre "analoge" kildene må du unmute i alsamixeren

 

ALSA config

------------------------------------

1) sudo alsamixer

Unmute and set volume (MM means muted and OO On)

Do not forget to unmute HDMI if you are going to use that

 

2) Store Settings

sudo alsactl store 0

 

3) If any problem with store, remove pulse audio and try again

sudo apt-get remove pulseaudio

 

I understand that it is a good idea to upgrade ALSA before testing S/PDIF.

My receiver have S/PDIF but not HDMI and I will probably test that as soon as I pick up a cable

 

Hentet fra: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=54705

 

Du kan også bruke teknikken med å finne riktig kort/device og dermed lage en /etc/asound.conf beskrevet i del 3 her http://lars.werner.no/?p=175

(Selv om det står hdmi i overskriftet fungerer den like bra på alle lydutganger)

 

 

Hadde ikke noe hell med dette, alle portene står on med full lydstyrke på de portene hvor det er mulig... Irriterende.

Lenke til kommentar
Hadde ikke noe hell med dette, alle portene står on med full lydstyrke på de portene hvor det er mulig... Irriterende.

 

Hvis du ser på kapittel 3 her http://lars.werner.no/?p=175 kan du teste device for device med aplay. Ved å finne riktig device kan du skrive om /etc/asound.conf

Det burde virke fordi du tester en og en device pr kort systematisk selv og deretter lager en config som sier "bruk alltid denne" :)

Lenke til kommentar
Du kan prøve å installere BIOS v1.5 på nytt, eller prøve å installere en eldre versjon, tror jeg hadde v1.2 når jeg fikk min.

 

Forresten; oppgraderte du fra BIOS eller Windows? Hvis du oppgraderte fra Windows prøv fra BIOS, det er veldig enkelt, bare legg BIOS-filen på en minnepinne, reboot og trykk F6.

Oppdaterte fra win. prøver i dos nå....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...