Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Nå har jeg satt opp ubuntu på min asrock, men har et lite spørsmål. Hvordan får jeg "aktivert" HDMI porten slik at jeg kan bruke HDMI-kabel fra maskinen? Bruker nå vanlig "blå" pc-kabel til tven, og når jeg forsøker HDMI så kommer det bare opp ingen signal. På min laptop med windows, blir bildet automatisk på tven.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo rart, mitt tv viser alle bilder fra bios, loadingscreen osv via HDMI uten problemer. Kan være at tven din ikke støtter de oppløsningene som er.

 

Du bør ha inn siste BIOS versjon (for å være sikker): http://www.asrock.com/Nettop/download.asp?Model=ION%20330

 

Deretter må du få installert NVIDIA driverne (som i alle OS)

 

Kjør dette i en terminal (klippet fra http://avforum.no/forum/htpc-software-medi...dia-center.html )

sudo echo >> etc/apt/sources.list

sudo echo '#' NVIDIA Repositories >> etc/apt/sources.list

sudo echo deb http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main >> etc/apt/sources.list

sudo apt-get update

sudo apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-185 -y

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade -y

sudo reboot

 

Hvis du har kjørt det installscriptet jeg referer til tidligere, kan det være compositt-fixen som roter det til for deg.

Lenke til kommentar

Hmm, har akkurat idag bestilt meg Zotac sitt Intel Atom ION hovedkort, samt diverse snacks som jeg skal putte sammen til en HTPC, men så var jeg i tvil om hva jeg skulle kjøre som operativ system, tenkte først å kjøre XBMC i windows, men der er det ikke hardware støtte når man har XBMC. Neivel tenkte jeg, kanskje jeg skal IGJEN prøve meg på Ubuntu, noe som jeg slet noe voldsomt med sist jeg prøvde, og ga opp. Men så leser jeg at Ubuntu ikke har støtte for bluray spiller, noe som jeg tenkte var et must for en HTPC.

 

Ikke hardware støtte i Windows, ikke Bluray støtte i Ubuntu, her er det ikke akkurat hånd i hanske, men heller venstre hanske på høyre hånd.

 

Så hva skal jeg gjøre nå da?

Lenke til kommentar
ICS-FD:

Hvis blåfilm er så viktig for deg, må du kjøre Windows. Ellers kommer du best ut med XBMC i Ubuntu + Mediacenter fjernkontroll. Den spiller av rippet BD filmer, dvs sonefrie saker.

 

Blåfilm som du utaler det, er ikke det viktigste, men det hadde vært en fordel, da jeg ville fått et komplett medie senter som kan spille av alt, samt at jeg da ikke trenger å bruke PS3 til blåfilm fremvisning.

 

Men skal prøve meg på ubuntu igjen og se hva jeg synes.

Lenke til kommentar

Hei

 

Kjøpte meg nettopp en Asrock NetTop ION 330. Fikk den hjem i går og innstallerte windows 7 på den.

Lastet ned vlc player og førte over en del filmer fra en ekstern harddisk over til Asrock`en.

Til min store skuffelse så hakket MKV 1080p filmene veldig. Vanlig divx gikk flytende. Tenkte da det kunne være codec problemer. Lastet inn en del nye codeg, K-lite, xbmc osv, lastet inn nyeste nvidia drivere, men det hakker fremdeles.

Leser jo her, og har lest testen på dinside der alle har kjørt mkv 1080p uten problemer.

Er det noen som har aning hva problemet er ?

Vurderer å prøve ubuntu, men har alltid kjørt windows. Dinside brukte win 7 uten problemer.

Ser på Device manager at det mangler driver på Coprosecor. Kan dette være noe ? Kjørte ytelse test i win 7 og kom opp med karakteren 3,3, noe som var bedre en dinside testen som fikk 3,1

 

Håper noen kan hjelpe

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Media Player Classic Home Cinema støtter GPU akselerasjon under w7.

 

 

 

Ok, skal prøve Media Player Classic Home Cinema. Men må man aktivere for GPU akselerasjon støtte ? Er dette det samme som vdpau ?

Kommer nok til å prøve ubuntu om ikke dette funker.

 

 

Følgte guiden for Media player classic HC der man aktiverer GPU støtte. Guiden er for vista, men fulgte den helt uten resultater. Det hakker enda.

Ser nok ut som jeg må prøve ubuntu. Er ubuntu innstallasjon enkel ?

Lenke til kommentar

Takker for guidene :-)

 

Kjørte 1080p mkv filmene mine ved en tilfeldighet gjennom windows 7 innebygde media center, her gikk pluttselig filmene helt glatt. Forstår nå enda mindre en før, he he. Filmene hakker enda i alle andre spillere. Eneste minuset er at jeg ikke får 5.1 lyd i win7. Bruker HDMI ut til min HKAVR255 reseiver i min hjemmekino. Noen som har erfaring med dette ?

Lenke til kommentar
Filmene hakker enda i alle andre spillere.

Har du prøvd The KMPlayer? Jeg hadde problemer med å spille av 1080p-filmer på en gammel maskin jeg hadde, men det fungerte helt fint med denne spilleren.

 

Vurderer å kjøpe en Asrock selv, og er derfor spent på om du får det til å fungere.

 

 

 

Har nå prøvd The KMplayer, veldig grei spiller, men hakker desverre i den også.

Men siden det går glatt i wmc, så tyder det jo på at maskinen klarer det fint.

Skal prøve å legge inn xp i morgen, tror kanskje den funker bedre. Om ikke blir det ubuntu på meg :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...