Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

All respekt for mennesker som jobber som billettkontrollører på T-bane/buss eller lignende. Må være et yrke som er relativt utsatt for hets fra publikum?

Du får all dritten som dårlig planlegging e.l. høyere opp har ført til(*host*VM*host*) pluss selvfølgelig alle de man tar for sniking som mener at ordningen er nazistisk, men alt i alt en helt kurrant jobb. Krever at man kan bruke snakketøyet i en situasjon for å unngå eskalering, men er midt i blinken for de som liker å prate med mennesker og hjelpe. Får dessuten møtt så utrolig mange forskjellige personligheter over hele spekteret fra sukkersøte piker til djevelen selv :) (Og som nevnt tidligere, går aldri lei av å se hva visse er villig til å gjøre for så lite penger)

Kontrollering er ikke alt man gjør, hvertfall de på t-bane og trikk. Ved avvik i trafikk, spesielle arangement, kampanjer etc. er man ute blandt publikum og hjelper til. Noen ganger får man slengt mye mot seg hvis f.eks. flere avganger er innstilt, men da hjelper det å tenke at du antageligvis også ville sett etter et sted å lufte ut litt damp hvis du var for sent til et intervju.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke til å unngå om man er stamkunde.

Det er fint til å unngå om man er stamkunde. Jeg praktisk talt bodde på den lokale kebabsjappen i fjor (mens jeg i realiteten bodde i etasjen over, sier sitt). Bestilte stort sett det samme hver gang, men de ansatte lot ikke til å kjenne meg igjen. Noe som forøvrig også ble bekreftet av et par av dem da en av romkameratene i fylla prøvde seg på stamkundepruting (han fikk prutet litt på goodwill, men de kjente verken meg eller ham igjen).

 

Side note: Et år senere møtte jeg på tre av disse kebabfolkene i jobbsammenheng, det viste seg at de veksler mellom å drive kebabsjappe og budbilfirma. Drøy geskjeft.

 

snip

Side note til dette også: jeg har bodd fast i Bergen hele min levetid, med unntak av året i førstegangstjeneste, men selv da hadde jeg nesten like mye perm som vakt (turnus). Anyway, i dag ble jeg for kanskje fjerde eller femte gang ever kontrollert for billett på bussen. Jeg har jevnlig tatt buss her i byen de siste 13 årene, det være seg gitarøving i sentrum da jeg gikk på videregående, besøke kamerater i andre deler av byen, jobb eller skole, og jeg har aldri reist uten gyldig billett. Jeg har gjennom årenes løp lagt igjen et femsifret beløp i kassen til Gaia/Tide/Skyss, mens det totale "snikgebyret" for den samme perioden altså ville ha beløpet seg til mindre enn hva to halvårskort som student koster.

 

Reagerer dermed litt på skremselspropagandaen du finner på bussene her i byen: "Dyrt å reise gratis! 750 kr i tilleggsavgift om du blir tatt uten gyldig billett!"

På sett og vis føler jeg meg litt snytt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Side note til dette også: jeg har bodd fast i Bergen hele min levetid, med unntak av året i førstegangstjeneste, men selv da hadde jeg nesten like mye perm som vakt (turnus). Anyway, i dag ble jeg for kanskje fjerde eller femte gang ever kontrollert for billett på bussen.

 

Om du hungrer etter billettkontroller; kom deg på Bybanen. Bortsett fra i rushtiden (da det strengt talt ikke er mulig å bevege seg på banene da, langt fra sjekke billetter) har de kontroll kjempeofte. Har ikke kontroll på hvor mange ganger billettkontrollørene har måttet vekke meg når jeg dupper av på vei til skolen. Og jeg er ikke lett å vekke heller ... :blush:

 

Det morsomste er når de er i sivil, uten unntak er det alltid to-tre stykker som får veldig hastverk med å komme seg av da. :!: Hadde elsket å ha en slik jobb hvor jeg kan ta folk, om det så er på sniking eller fjortisser som prøver å kjøpe røyk. Maktrus much?

Lenke til kommentar

srbz: Snik på Bybanen, så tek det ikkje så lang tid før bøtene har kosta meir enn billettane dine. Eg har fleire gonger opplevd to kontrollar på same avgang (for ukjente, dette er ein tur som etter ruta skal ta 25 minutt).

 

Eg køyrer gladeleg gratis om turen min ikkje involverar betjent billettsalg, og Skyss syns det er heilt greit. Tenk på det, neste gong du kjøper billett. :D

Lenke til kommentar

Jeg reiser kanskje 12 turer i snitt per uke med kollektiv transport til vanlig, der ca halvparten er bybaneturer. Jeg har fremdeles til gode å oppleve kontroll på Bybanen, men nå skal det nevnes at jeg bor ved Danmarksplass og reiser fra Byparken/Bystasjonen, så turene er ikke spesielt lange.

 

Om jeg virkelig var kynisk nok til å reise billettløst i de 13 årene jeg aktivt har benyttet kollektivtransport, hadde angsten for å bli tatt i kontroll druknet i vissheten om at jeg hadde spart store summer på det. Jeg betaler imidlertid billetten (eller rettere sagt 180 dager studentkort), og kommer til å fortsette med det, fordi det tross alt er det det koster å reise kollektivt.

 

Skjønt, det kunne jo alltids vært billigere, for å gjøre kollektivtransport mer attraktivt. Byluften i sentrum er særlig ille vinterstid, og jeg synes godt kommunen kunne dekket (større?) deler av billettutgiftene og dermed lokket flere til å reise med buss og bane.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva det er, men etter blant annet "4x bærepose og bop to the beat"-bloggen har jeg blitt notorisk skillepinnebruker på dagligvare (den "neste kunde"-blokka).

 

Legger på en før jeg legger på mine varer, og deretter en bak mine varer også, dersom det er en i kø bak meg. Grenser til OCD.

Normalt er jeg også OCD på akkurat dette, men for et par dager siden presterte jeg å glemme av det, og attpåtil førte det til en del kaos som kunne vært unngått om jeg hadde husket skillepinnen. I skammekroken med meg! :blush:

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. skillepinne: Jeg bruker alltid pinne foran og bak (om det er tilgjengelig), og så fremt jeg ikke bare skal ha en tyggispakke eller lignende. Det virker derimot som om noen ikke forstår at dette betyr at de kan begynne å legge på varene sine, for noen står og tviholder på dem/stabler dem på kanten, helt til jeg er ferdig. Ekstremt lite effektivt.

 

Og dem som bare deiser alle tingene sine i en salig klump er bare irriterende. Går ikke akkurat noe raskere når kassapersonene må leke mikado med handlevarene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er en ting som jeg lurer på. Butikksjefen vår har en holdning som tilsier at så lenge du kan gå og bevege armene så skal du komme på jobb uansett hvor syk du er... Selvfølgelig, nå er jo ikke dette tilfellet, fordi hvis folk er dårlige så går de jo hjem og tar noen dager av. Men bør ikke butikker være strenge med at personalet er ved god helse. Ting som forkjølelse, omgangssyke osv osv sprer seg vel veldig fort på slike offentlige steder, ihvertfall hvis vedkommende som smitter driver å tar på matvarene til kundene? Så sånn sett skal det vel ikke så veldig mye til før den ansatte må holde seg hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker en gang på samme bensinstasjon, hun som lagde matpakker og baguetter som vi solgte var kjempeforkjølet, nøs og snøt seg i ett, og brukte ikke hansker. Herlig

Derfor jeg plutselig ble forkjølet etter jeg hadde spist en baguette fra shell sikkert.. --,

Lenke til kommentar

Der jeg jobber, spør vi etter telefonnummer når vi selger en dyr gjenstand slik at man kan finne igjen kvitteringen senere om kunden trenger å bruke garanti eller reklamasjonsretten. Men enkelte snakker så lavt at det er plent umulig å høre hva de sier. Det er nesten bare hvisking, og selv om man ber de gjenta nummeret flere ganger, så hever de ikke stemmen så mye som én prosent engang. Klarer de ikke å tenke på at når det er mye støy rundt, så må man heve stemmen bittelitt?

 

Ofte er dette jenter rundt 20 år som allerede har ganske spede og lyse stemmer.

 

Samtidig er det overraskende mange som blir veldig skeptiske og ikke skjønner hvorfor i all verden vi trenger telefonnummeret (telefonnummer er greiest, fordi det er lett å skrive navn feil, og hvis kunden ikke allerede ligger i systemet så henter systemet navn og adresse fra opplysningen, helt av seg selv).

Lenke til kommentar

Var ikke så mye aktivitet her i helga, ser jeg!

Men jeg har jobbet, så kan komme med enda en historie ^^

 

Jeg er en service person som liker å gi "det lille ekstra". Når jeg kan det, så gjør jeg det :)

Hadde spesielt to tilfeller jeg husker ekstra godt fra denne helgen.

Ene hvor det er noen som kommer på døra og spør om vi har ledige rom. Og det hadde vi. Så sa han at de hadde med seg hund. Heldigvis hadde vi ett hunderom ledig (har kun 3), og jeg ga dem et godt tilbud på rom med frokost (+ at barnet fikk bo gratis). Også kom jeg på, etter jeg hadde sagt prisen og at han begynte å vurdere saken, at det koster ekstra å ha med hund.

Jeg fortalte om tillegget, og la til: Men dere skal få ha med hunden uten tillegg denne gangen da! :)

Haha, han lyste opp og takka ja til rommet med en gang ^^

 

Den andre gangen var en gjest som hadde glemt igjen lader, og lurte på om hotellet hadde noen å låne ut. Vi har kun et begrensa utvalgt, så jeg starta med å spørre hvilken telefon han hadde, før jeg sa ja/nei.

Han hadde en iPhone, og lader til den har vi selvfølgelig (?) ikke. Så først beklaga jeg.

Så kom jeg på at jeg hadde med meg min lader i veska mi, så jeg sa: Vent litt! Du kan få låne min! :)

 

^ I dag fikk jeg tilbake laderen, og han takket for god service ^^

Endret av triha
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...