Gå til innhold

Rumenere (sigønere) og ekte romenere


Anbefalte innlegg

Hva syntes egenltig folk flest fra Romania att sigøynere nå blir kalt rumenere? I Romania så er de to forskjellige folke grupper. Men nå når vi kaller sigønere for rom folk så blir jo ekte Rumenere asosiert med sigønere og all den dritten de offte blander seg inn i som følge av leve måten til de av dem som følger den klasiske sigøyner livsstilen.

 

Hvorfor er det ikke ok og kalle personer som lever den klasiske sigøner livsstilen for sigønere lengere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordboka sier følgende:

 

sigøy'ner m2 (fra slav., uvisst opph) person som tilhører et vandringsfolk som opprinnelig stammer fra India

 

Jeg tror ikke Rumenere liker det, at sigøynere gir dem dårlig rykte. Men det er jo vår utenforstående måte å si det på, tror ikke det er aktuelt å bruke samme ordet i Romania om alle mulige folkeslag. Dessuten er også Bulgaria involvert i massiv arbeidsutvandring av tiggere, prostituerte, lommetyver og andre kriminelle til alle Europas byer. I Storbritannia blir så mye som £200'000'000 stjelt av sigøynere hvert år. Utstrakt hallikvirksomhet er også vanlig. Sigøynere er ikke begrenset til noe land i Europa slik som samene ikke er begrenset til noe land i Skandinavia, uten at jeg skal sammenligne de folkegruppene på noen annen måte.

Lenke til kommentar

Snakket med ei fra Romania og hun var ikke lite irritert over at disse folkene ble omtalt rumenere i Norge. De lever også der på siden av det organiserte samfunnet der og fikk penger fra kriminalitet.

 

Sigøynere som har fast bopel i Norge insisterer på å bli kalt "rom-folk" siden de selv har gjort sigøyner-navnet så belastet. De er kjent for massiv trygdesvindel og en redaksjonell artikkel i Kapital påstod at ikke en eneste av dem livnærte seg på ærlig vis i Norge. Meg kjent krevde ingen noe dementi av den artikkelen.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Det virker som de ikke bryr seg. Var jo tidligere en diskusjon om en matkjede skulle få lov til å bruke navnet sigøynerburger på et produkt og navnet ble endret. Ikke på grunn av at noen sigøynere klaget på det, men fordi det var noen smarte nordmenn som synes det var diskriminerende av en eller annen grunn. Virker ikke som om sigøynerene bryr seg om noe som helst. Hva man kaller de betyr ingenting så lenge de kan fortsette med organisert tigging og kriminalitet.

 

Lese- og skriveferdighetene er på et minimum og ingen av dem er interessert i noen debatt om saken, så noen respons fra dem er bare å glemme.

 

Trygdesvindel

Navnebytte

Sigøynere får ikke gratis mat som andre fattige i Oslo

 

Virker som et politisk korrekt stunt for å gi dem en ny sjangse. Den nye sjangsen er allerede ødelagt ettersom man nå leser om romer som bedriver prostitusjon, trygdesvindel osv. Nytt navn, samme skitne overskrifter.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det virker som de ikke bryr seg. Var jo tidligere en diskusjon om en matkjede skulle få lov til å bruke navnet sigøynerburger på et produkt og navnet ble endret. Ikke på grunn av at noen sigøynere klaget på det, men fordi det var noen smarte nordmenn som synes det var diskriminerende av en eller annen grunn.

Akkurat den burgeren der har jeg faktisk bilde av på mobilen min. Den lokale ICA butikken kjørte stort på sigøynerburger og sigøynermarinade på diverse grillmat i fjor sommer :p

Virker ikke som om sigøynerene bryr seg om noe som helst. Hva man kaller de betyr ingenting så lenge de kan fortsette med organisert tigging og kriminalitet.

Nå skal jeg først si at jeg overhode ikke har noe imot romfolket/sigøynere som rase (om det er rett betegnelse). Jeg ser heller ikke på meg selv som noen rasist, for jeg har absolutt ingenting imot noe annet folkeslag, uansett hvor i verden, hvilken religion de har osv.

 

Når det kommer til enkeltindivider derimot, blir det noe annet. Jeg regner med at stort sett alle har en eller flere enkeltindivider de ikke liker pga dårlig oppførsel e.l, det ikke har noe med å gjøre om de heter Ola, Osama, Ali eller Dolce Gabana.

 

Nå er jeg så (u)heldig at jeg bor i samme blokk som store deler av Jansen familien. Her snakker vi om folk som tror at de er hevet over absolutt alt som står i den tykke røde boka (Norges lover). De gjør akkurat som de vil, og dersom man snakker til dem, ber dem oppføre seg så blir man skjelt ut, kalt rasist og enkelte ganger også trua.

 

Jeg kan komme med et konkret eksempel: Under blokka hvor jeg bor er det et lokalsenter med matbutikk, baker, apotek, expert etc etc ... og et parkeringshus. En dag da kom jeg hjem fra jobb stod det en bil parkert FORRAN inn-/utkjørselen til dette parkeringshuset. Naturlignok var det lang kø i begge retninger. Mens jeg står der og lurer på hvem denne luringen er som har parkert bilen sin på tidenes mest håpløse plass, så kommer det en fra Jansen familien ut og går mot bilen. Jeg spør så om det er hans bil, hvorpå han svarer "ja". Jeg spørs så hvorfor han har parkert forran inn og utkjøringen til parkeringshuset, når det både er gratis å stå i parkeringshuset OG det er ledige plasser på parkeringsplassen rett utenfor blokka. Han bråsnur så og sier til meg "Det skal du bare drite i, og dersom du snakker til meg en gang til så slår jeg deg". Hadde før den dagen ALDRI sett karen før. Sett han flere ganger etter dette, men usikker på om han bor i blokka.

 

Hendelsen er selvfølgelig rapportert til både styret og politiet. Og lista er LANG.

 

I tillegg kommer generell håpløs oppførsel og mangel på folkeskikk.

 

Heldigvis er de bortreist nå. De reiste i mai og kommer ikke hjem før uti oktober en gang.

Lenke til kommentar
Her velter rasismen ut av gluggene ser jeg.

 

Og etter å ha stiftet bekjennskap med Karoli-familien er ikke det uten grunn :cool:

Etter å ha stiftet kjennskap med Johansen-familien så er det ikke uten grunn at jeg er rasist mot nordmenn.

:roll:

 

det er forskjell mellom det og være rasist, anti enkelte raser og det og være mot enkelte kulturer og levemåter. hadde en hvit,blånd og blåøyd norman fulgt den typiske sigøyner kulturenså hadde jeg ikke likt han no særlig heller.

 

virker sm altfor mange blander de to

Lenke til kommentar
Her velter rasismen ut av gluggene ser jeg.

 

Ja, noen måtte tute i vei med "din rasist!" også.

Dette har da neimen meg ikke noe om utseende å gjøre, det har med kultur og levesett å gjøre. Jeg vedder på at du har enten sett ned på svartkledte eller gangster-folk en eller annen gang. I følge deg er du da en rasist.

 

Skjønner du at det blir teit å automatisk rope rasist i en slik sak?

Om det ikke er for det formålet å trolle da.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Romfolket har blitt trakassert, hetset, diskriminert og forfulgt i hundrevis av år. Jeg synes det er helt på sin plass å påpeke at møkka enkelte her finner det opportunt å lire av seg er rasisme. Om du ønsker å kverulere på at rom-folk ikke er en rase og at hets av disse derfor ikke er rasisme så er du velkommen til å gjøre det, men det blir uten meg.

Lenke til kommentar
Hold nå fred med dette rasisme-snakket. Jævla SV-nisser.

 

Dere aner ikke engang hva rasisme betyr. Det er lov å kritisere folk med en annen hudfarge også. Spesielt når de er notorisk kriminelle trygdesvindlere.

Det er lov å kritisere alle, det er rasisme å kritisere alle på en gang. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Hold nå fred med dette rasisme-snakket. Jævla SV-nisser.

 

Dere aner ikke engang hva rasisme betyr. Det er lov å kritisere folk med en annen hudfarge også. Spesielt når de er notorisk kriminelle trygdesvindlere.

Det er lov å kritisere alle, det er rasisme å kritisere alle på en gang. Ser du forskjellen?

 

Dersom forholdet gjelder alle, så må man også kritisere alle.

Lenke til kommentar
Romfolket har blitt trakassert, hetset, diskriminert og forfulgt i hundrevis av år. Jeg synes det er helt på sin plass å påpeke at møkka enkelte her finner det opportunt å lire av seg er rasisme. Om du ønsker å kverulere på at rom-folk ikke er en rase og at hets av disse derfor ikke er rasisme så er du velkommen til å gjøre det, men det blir uten meg.

De har også levd utenfor samfunnet i hundrevis av år, mens de har levd av svindling og tyveri. Det er kulturen deres, er det rart ingen liker dem? De har aldri vært interessert å delta i samfunnet, da kan de bare ha det så godt spør du meg.

 

Kan gi deg et eksemplet på hvordan sigøynere fungerer i vårt samfunn. En i familien min jobber med kreftpasienter, og en dag kom det sigøyner dame som trengte behandling, og det fikk hun. Så snille er vi her i Norge. Hva fikk vi tilbake? Jo, mens hun var innlagt stjal familien (10-15 personer) all mat og drikke i kantina. Maten er riktignok gratis for pasientene, fordi kreftpasienter ikke har så god appettit er kantina oppe døgnet rundt, så de kan få i seg mat når det passer. Men det er ikke en ICA som gir bort mat :roll:

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Nå skal jeg først si at jeg overhode ikke har noe imot romfolket/sigøynere som rase (om det er rett betegnelse). Jeg ser heller ikke på meg selv som noen rasist, for jeg har absolutt ingenting imot noe annet folkeslag, uansett hvor i verden, hvilken religion de har osv.

 

Når det kommer til enkeltindivider derimot, blir det noe annet. Jeg regner med at stort sett alle har en eller flere enkeltindivider de ikke liker pga dårlig oppførsel e.l, det ikke har noe med å gjøre om de heter Ola, Osama, Ali eller Dolce Gabana.

 

Helt enig i det du sier her. Det er derfor det er synd at lavpannede hissigpropper, som skal dele ut never og spark i enhver retning, bare fordi de ikke orker å skille på hvem som er hvem. Hadde folk klart å la være å oppføre seg som barnslige sladrekjerringer, så kanskje debatten rundt integrering her i landet hadde hatt større fremgang. Det er jo ingen oppegående folk som ønsker å bli assosiert med sånt tull.

 

Jeg er sikker på at det finnes tatere som klarer å oppføre seg også, men dem hører man jo ikke noe om.

 

 

Edit: og bare så det er sagt - JA, folk som kommer inn i landet for å rundstjele nordmenn er et problem! Ironien her er at mye av grunnen til at de er så frekke er fordi de er rasister som ikke klarer å respektere noe annet enn sitt eget folk.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Du tar nok feil her. Kapital hadde en graveartikkel om dette for et par år siden. Alle, dvs. 100 %, av sigøynere i Norge går på trygd.

 

Taterne er en annen historie. Disse var også omreisende i tyveri og tuskhandel, dog var de ikke så ille som sigøynere. Disse ble tvangsintegrert i samfunnet, og er nå å regne på lik linje med andre borgere.

 

Sigøynersamfunnet må tvangsoppløses. Ta barna og sett dem i fosterhjem så de får en skikkelig oppvekst.

Endret av johnx2
Lenke til kommentar

Rasisme eller ikke... Når det gjelder sigøynere så bryr jeg meg katta om hva folk mener. De er plagsomme og bør bare plages tilbake.

 

Under Quarten, ja... Da var de mer ufordraglig enn det jeg noengang har opplevd dem. Av meg får dem fingeren på dagtid og på kvelden så bærer/skyver jeg dem over på andre siden av veien hvor de ikke kan plage folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...