Gå til innhold

Bildebok for Junifest 09


Anbefalte innlegg

Glimrende forklaring, glimrende oppskrift. Nå mangler vi bare noen eksempler fra Tomsi på hva "passe" oppskarping er - såvidt jeg forstår skal det være litt kraftigere saker enn oppskarping til web.. :)

Jeg tror dere må prøve dere frem uten å vente på meg. Jeg har ikke fått sendt avgårde prøvetrykk enda, da jeg ikke har fått sendt noe avgårde (venter på koder...).

 

Men det ble nevnt at det finnes en Blurbguide for oppskarpning - har noen en link til den?

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper forresten at ingen får lyst til sette opp skuddpremie om jeg skulle velge å endre litt på utsnitt (ratio og omfang) ift det jeg har lagt inn i tråden min - det kan vel med litt romslighet regnes som "kunsterisk frihet" (selv for hobbyknipsere)?

Jeg synes dette må være helt greit, andre marginale justeringer også; i tråden poster du for publisering på nett, dette er for trykking, vurderingene er ikke alltid de samme. Så lenge bildet er postet i tråden synes jeg det må være ok.

Hvis vi skulle ønske å titulere bildene, gjør vi vel det som en del av "hovedteksten"?

Synes det er beste løsning. Blir ganske rotete ellers. Alternativet er å tillate flere forskjellige layouts, men da blir det fort kaotisk med mange forskjellige bildestørrelser, lite helhetlig inntrykk i boken osv.

 

@Tom: http://www.blurb.com/bookstore/detail/494572 Men litt begrenset når man ikke kan se de forskjellige filene digitalt. De fleste andre råd jeg har lest er mer generelle; i retning av "skarp opp en del, ikke for mye", "ser det greit ut på printeren hjemme er du innenfor ballpark" etc. Til syvende og sist er ikke dette noen eksakt vitenskap, og om vi ender med forskjellig papir på forskjellige printruns kan dette godt finne på å påvirke resultatet.

Lenke til kommentar

Nesten riktig! Tallet jeg har oppgitt er pikselstørrelsen for hele boksen med plass til bilde. I mange tilfeller vil bildet ha en annen proposjon enn boksen. Da skal den lengste siden på bildet ditt stemme overens med målet jeg har oppgitt. Har du f.eks. et panorama på 4000x1500 piksler skal bredden være 1838 etter resize, høyden justeres bare tilsvarende. Var det mer forståelig?

 

Bare å spørre i vei om alt mulig – fint å få ryddet opp i uklarhetene.

Lenke til kommentar

Korrekt! (Dvs, piksler, ikke cm – ellers ville det blitt en alvorlig stor bok! ;)) Hvorfor Blurb opererer med nestenkvadratiske formater vet jeg ikke, poenget med å følge disse størrelsene er at Blurbs programvare da ikke trenger å resize noe som helst, dette gjør bildene langt skarpere. (Ganske overbevist om at mange av oppskarpingsproblemene en del snakker om ifbm Blurb et al primært dreier seg om at resizing i programvaren som følger med er ganske dårlig.)

 

Skal prøve å få med meg så godt som mulig at formatene stemmer; er derfor jeg vil ha medramme/utenramme inn i filnavnet, som en liten dobbeltsjekk. Kommer også til å sende en rask screenshot av ens egne sider til alle for å dobbeltsjekke at jeg har fått riktige bilder med riktige rammer, ønsket rekkefølge etc. Oppdager jeg noe rart gir jeg selvsagt en lyd.

Lenke til kommentar

Da går jeg for lengste side, bredden 2063 da, kan ikke dette med rammer. (Har egentlig vært litt motstander av det.) Og det er fast da for alle: Tre bilder og skrive litt på første siden? Man fyller vel ikke en hel side med skriving? Greit med de eksemplene du nevner, temavalg og "opplevelser" underveis...men skal vi helt droppe exif? Det bør vel gjøres likt for alle?

RandiA

Lenke til kommentar

Tre bilder + en med tekst har vel vært satt som fast, ja. Har ikke oppfattet protester mot det. (Men innvendinger er selvsagt velkomne!)

 

EXIF-info har jeg ingen sterk formening om. For mange av mine bilder vil det være passe meningsløst, for andre kan det være viktigere. Trenger vi å sette noen standard her? Mitt svar er ikke fasiten, bare min ganske tilfeldige mening.

 

Om mange synes det blir mye tekst å skulle skrive kan vi gå over til en alternativ layout med et lite bilde også på den første siden. Jeg tror det kan være like greit med litt luft på sidene dersom tekster er korte.

Lenke til kommentar

Trenger ikke link til tråden. Mailen(e) må inneholde tre bilder, overskrift og tekst.

 

Vi er 15 påmeldte. Om det skulle være noen etternølere som ønsker å hive seg på er de selvsagt velkomne til det, men gi meg et hint så fort som mulig.

 

(15 påmeldte = ca 60 sider uten å ha puttet inn mye rart. Altså har vi ~20 sider til fri disposisjon, som vi uansett betaler for. Ideer? :))

Lenke til kommentar

Oi, oi, oi - dere er en smule mer avansert og perfeksjonistiske enn meg, skjønner jeg! Etter å ha fått rett størrelse på bildet, drar jeg til slutt i "Skarpere/uskarp"-spaken i FastStone til det ser passelig greit ut, uten mye artige fakter :ermm: - så får det briste eller bære :yes:

Lenke til kommentar

Aaaaaaargh! Det er for varmt! :realmad:

Har passiv kjøling på northbridgen min - og når det er så psycho varmt som nå, så blir det for varmt. Maskinen blir ustabil, og kjøleribben er alt, alt for varm til å ta på. *sukk*

Får etterbehandle kandidatene på jobb-læppisen de kommende dagene.. :hrm:

Lenke til kommentar

@KSolfjeld: Hvilket brukernavn du bruker har jeg absolutt ingen formening om – gjør det akkurat som du vil (bare jeg skjønner hvem jeg får mailer fra og hva du vil ha stående i boken er jeg happy!).

 

Er et par som har sendt inn bilder allerede, skal begynne å sette dette sammen i løpet av en dag eller to.

 

Vi trenger bilde på forside, i tillegg hadde det vært ålreit å ha noen bilder til småartikler/sitater etc inne i boken. For å gjøre det enklest mulig foreslår jeg at man enten velger en forsidekanditat fra egne bilder og indikerer det i mailen, om intet er spesifisert velger jeg et, og så tar vi en kjapp avstemning på PM. For andre bilder til boken er kanskje det greieste å bare spørre de som har tatt passende bilder om lov til å bruke de når vi kommer dit.

 

Kreditering av fotografier er en annen ting jeg ville ha klarert: lager en standardside med alle rettigheter reservert de respektive fotografene etc. Skal få en advokat til å se kjapt på det også, så jeg ikke har blingset helt. De tre «standardbildene» er naturlig koblet opp mot en person, evt andre bilder som brukes vil selvsagt bli nevnt spesifikt. Høres det ok ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...