Gå til innhold

Bildebok for Junifest 09


Anbefalte innlegg

Å avsløre fornavnet på noe som skal trykkes i ca 20 eksemplarer er det neppe veldig mange som protesterer på (correct me if needed ...). :) En mulighet er en liten seksjon nederst på hver tekstside der det står noe i retning av

 

Egentlig navn

En linje om utstyr

+ evt annet naturlig innhold?

 

Har vært forutseende nok til at det burde være god plass til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å avsløre fornavnet på noe som skal trykkes i ca 20 eksemplarer er det neppe veldig mange som protesterer på (correct me if needed ...). :) En mulighet er en liten seksjon nederst på hver tekstside der det står noe i retning av

Egentlig navn

En linje om utstyr

+ evt annet naturlig innhold?

Har vært forutseende nok til at det burde være god plass til dette.

Dette høres greit ut ja... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Men - å mye skal man skarpe opp?

 

Har her tatt psd-filen til en kandidat og resizet til 2063 pixler i bredden. Har så tatt noen varianter - original og fire varianter av smart sharpen. Har kjørt lens blur, med 0.3px, 0.8px, 111% og 258%. Tallene er litt sånn akkurat hva jeg tilfeldigvis følte for da jeg ville teste litt. ;)

 

Når man skal skarpe opp til print - hvor mye skal man skarpe opp? Noen av disse som ser sånn cirka ok ut? Eller skal jeg gjøre noe annet? Burde jeg heller brukt USM med noe threshold?

 

post-71211-1246890779_thumb.png

 

 

Har her kjørt smart sharpen på hele bildet - har ikke dillet med luminosity blend, high pass filter eller lignende.

 

 

Noen som har forslag på parametre til USM eller Smart Sharpen?

Lenke til kommentar
Men - å mye skal man skarpe opp?

 

Har her tatt psd-filen til en kandidat og resizet til 2063 pixler i bredden. Har så tatt noen varianter - original og fire varianter av smart sharpen. Har kjørt lens blur, med 0.3px, 0.8px, 111% og 258%. Tallene er litt sånn akkurat hva jeg tilfeldigvis følte for da jeg ville teste litt. ;)

 

Når man skal skarpe opp til print - hvor mye skal man skarpe opp? Noen av disse som ser sånn cirka ok ut? Eller skal jeg gjøre noe annet? Burde jeg heller brukt USM med noe threshold?

 

post-71211-1246890779_thumb.png

 

 

Har her kjørt smart sharpen på hele bildet - har ikke dillet med luminosity blend, high pass filter eller lignende.

 

 

Noen som har forslag på parametre til USM eller Smart Sharpen?

Bilde 3 fra venstre holder i massevis. Det siste var just over the edge.

Lenke til kommentar
Bilde 3 fra venstre holder i massevis. Det siste var just over the edge.

Foretrekker selv å ikke overdrive oppskarping - til skjerm kjører jeg selv noe a la nr. 2 fra venstre*), og tror jeg vil prøve på noe a la det midterste - liker ikke haloer, jeg. ;)

 

Men - de sier at oppskarping til print skal være kraftigere oppskarping enn det man kjører til (og ser komfortabelt ut på) skjerm, så..

 

 

*) Eller nr. 4 fra høyre. **)

 

**) Har åpenbart ikke forstått at dårlig humor-måneden er over.. :fun:

 

Lenke til kommentar
Bilde 3 fra venstre holder i massevis. Det siste var just over the edge.

Det er ikke helt ideelt det heller. Jeg føler at 258% er i det meste laget; og det blir bedre å skru på piskel siden istedet.

 

Min erfaring er at hvis man ligger på 100-130% og 0.7 til 1.2px så blir resultatet bra. For de som ikke har smart sharpen, og bruker vanlig USM istedet; så prøv noenlunde samme verdier for % og px. Threeshold bør ligge på 3-5.

 

Finn et område i bildet som har en masse smådetaljer (som scrabblebrikken) og se på teksturen. Andre områder er overganger med høy kontrast.

 

Tom

Lenke til kommentar

Bare for å gi en liten oppdatering om at ting går fremover: nå har jeg såvidt begynt å sende ut screenshots til et par av de som har sendt meg bilder. Om været 16.-17. juli ikke er helt fantastisk kommer jeg til å snekre sammen mesteparten ila de dagene, evt også påfølgende helg.

Lenke til kommentar

Oppløsningene er hentet direkte fra Blurbs programvare, og er oppgitt optimal størrelse for de forskjellige «boksene». Poenget her er at vi vil ha unnagjort resizing i «ordentlig» progamvare, så Blurbs programvare ikke trenger å gjøre mer enn å plassere bilder og tekst.

Lenke til kommentar
Det stemmer nok bra det, Randi. 2063 px er 1746 cm ved 300dpi utskrift.

Dæven - dette blir jo større enn A0!! ;)

Gikk tom for kommaer. Fått inn ny ladning nå.

 

Litt matte. 300dpi = 300 dots per inch. 2063 pixler er ca 6,876 tommer og det er ca 17,465cm. En tomme er 2,54 cm i min verden.

 

Tom

Lenke til kommentar

OK, da forstod jeg hva han mente...ser jo det uhyrlige tallet til Tom ja...men det blir ikke 17cm bredt, det blir 14,9 står det på alle mine. Men da stod det 350 pr. tomme hos meg, så jeg må kanskje gjøre om alle da? Og la det stå 300, så 300 blir bedre enn 350...

RandiA

Lenke til kommentar
Hva mente du med det? Synes størrelsen (14,9cm i bredden) var liten jeg... :innocent: :!:

RandiA

Vel, når Tomsi vil ha det til å være 1746cm, som er et sted mellom A-7*) og A-8, så synes jeg det er litt i største laget.. ;)

 

 

*) Altså ikke A4, eller "A fire", men A-7: "A minus sju", som er et papirark på 128 kvadratmeter. ;)

 

OK, da forstod jeg hva han mente...ser jo det uhyrlige tallet til Tom ja...men det blir ikke 17cm bredt, det blir 14,9 står det på alle mine. Men da stod det 350 pr. tomme hos meg, så jeg må kanskje gjøre om alle da? Og la det stå 300, så 300 blir bedre enn 350...

RandiA

Når de som trykker boka har et "native" format på 2063 pixler i bredden, så lager jeg et resizet og oppskarpet bilde med 2063 pixler i bredden. Enklere det. ;)

Lenke til kommentar

Har laget alle 2063 i bredden jeg også...(på print så står tallet 300 pr. tomme på mine instillinger, men på bildestørrelse i PS står det 350 i oppløsning, gjør vel kanskje ikke noe det, eller jeg må gjøre om alle?) Pixel bredden er i hvert fall rett.

RandiA

Lenke til kommentar
OK, da forstod jeg hva han mente...ser jo det uhyrlige tallet til Tom ja...men det blir ikke 17cm bredt, det blir 14,9 står det på alle mine. Men da stod det 350 pr. tomme hos meg, så jeg må kanskje gjøre om alle da? Og la det stå 300, så 300 blir bedre enn 350...

RandiA

Når du editerer bildene dine, så trenger du ikke å bry deg om hva som står i DPI feltet.

 

I dette tilfelllet er det som er viktig er at bildet er 2063 piksler på lengste side; for det er det Blurb ber oss om.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...