Gå til innhold

Bildebok for Junifest 09


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eehhhe... hører isen knaker under føttene mine, dette kan jeg ikke mye om.

 

Faststone forteller at de filene jeg har sendt, er av type YCbCr - er det noen krise, eller? Utfra hva jeg kan se fra wiki, ser det nærmest ut som om dette er en komprimeringstrategi for å lage RGB? (Kanskje analogt med "Joint Stereo"-strategien for å få stereolyd i en mp3-fil?)

 

Screenshotene fra Euklid så ikke gærne ut, men hvis noen mener at print blir unødvendig dårlig pga dette, så gi meg gjerne et hint!

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor store (om noen) konsekvensene er, bildene dine ser bra ut på skjermen min, men mulig noen har en mer praktisk følelse med hvor store avvikene kan bli.

 

Da skal jeg igjen være ajour med utsending av screenshots – takk til de som har sendt inn til nå, vi har nå tippet 40 sider. :new_woot:

Lenke til kommentar
Aner ikke hvor store (om noen) konsekvensene er, bildene dine ser bra ut på skjermen min, men mulig noen har en mer praktisk følelse med hvor store avvikene kan bli.

Tror det var falsk alarm fra min side - har alt for store kunnskapshull omkring dette temaet.

 

Når jeg åpner filene i MS Picture Manager istedet, oppgis det under Kameraegenskaper (som egentlig er filmscanneregenskaper) at Fargerepresentasjon er sRGB. Så da stoler jeg selvsagt på Microsoft (!), og lar de innsendte filene være som de er.

Lenke til kommentar
Hvorfor lagrer du ikke bare i RGB da hvis det er det de helst tar?

RandiA

Jeg tror det er viktig at alle passer på å velge sRGB som fargerom, da det er det eneste fargerommet vi kan være sikre på at alle kan levere. Ellers så må Euklid endre bildene i før han overfører de til Blurb. Hvis ikke Blurb tåler begge typer i og samme bok da.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det var som sagt falsk alarm med den der YCbCr-greia - det synes som om det et komprimeringsvennlig fargerom som nyttes internt i en jpeg-fil, men når denne dekodes (altså "pakkes ut" av et eller annet visningsprogram) transformeres dette interne fargerommet tilbake til standard RGB-fargerom.

 

(Analogien til "Joint Stereo" som jeg mistenkte noen innlegg lenger opp, tror jeg faktisk ikke var så dum. Internt i en mp3-fil er som regel stereolyd ikke betraktet som to nesten like kanaler, men som en kanal som representerer det som er likt i begge inputkanalene + en kanal som representerer forskjellen mellom kanalene. Dette kan gi bedre komprimering. Når dette dekodes, transformeres selvsagt lyden tilbake til to nesten like kanaler igjen.)

 

For øvrig fikk Trondsters bilde meg til å sjekke barskapet. Tomrom. En Havana Club må anskaffes, det er jo blitt sommer! :cool:

Lenke til kommentar

Kommer til å gå gjennom alle tekster i boken for å luke bort trykkfeil i løpet av noen dager, om noen har så liten tro på min rettskriving at de helst vil ha meg til å holde labbene unna er det bare å gi et hint. :)

 

For øvrig er det aller meste unnagjort i hoveddelen av boken, mangler kun bilder og tekst fra noen få, men fristen er ikke ute. Ligger bra an, med andre ord. Det mer redaksjonelle vil nødvendigvis ta litt mer tid – men ikke noen evighet. Da gjenstår organisering av betaling og sending i Norge.

 

Skjønner godt om folk ikke ønsker å overføre penger til noen tilfeldige raringer (dvs meg), kan man evt enes om en person som er villig til å ta imot penger, notere hvem som har betalt og overføre til meg når bøkene er sendt? Fordel om den det gjelder har Skandiabanken eller en annen bank der det er enkelt å opprette en egen konto for dette, for ryddighetens skyld.

Lenke til kommentar
Skjønner godt om folk ikke ønsker å overføre penger til noen tilfeldige raringer (dvs meg)...

Jeg har definitivt intet i mot å sende en slant penger til en konto som du disponerer!

 

Du er jo allerede gründer, administrerende direktør, redaktør, typograf, korrekturleser, sufflør, kommunikasjonsavdeling og redaksjonens nistepakkesmører i dette skinnegående prosjektet - og når jeg fikk forståelsen av (via PM) at du er villig til å påta deg rollen som økonomisjef på toppen av alt dette, så synes jeg ikke generalforsamlingen trenger å se seg om etter flere kandidater!

 

Ergo går min stemme til Euklid som økonomisjef (også)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...