Gå til innhold

Medisin vs. siv ing.


Newklear

Anbefalte innlegg

Jeg vil nevne at du ikke bør ta så lett på det. Systemet er forandret, og man kan bare få 4 tileggspoeng. Det betyr at karaktersnittet som man må ha uten tileggspoeng kan være rundt 5.7-5.8 og du fikk 5.8 i gjeldene fag og 5.3 totalt. Første klasse på VGS er absolutt den ekleste og det er ikke sikkert du vil finne det like lett å holde snittet i VG2 og VG3. F.eks. det kan godt være at du ender opp med 5 i kjemi, 5 i gym, 4 i C/B-språkene, 5 i diverse samfunnsfag og KRL, 5 i norsk og nynorsk og de teller en del. For å komme inn på medisin må du score høyt i alle fag og da må du jobbe hardt innenfor alle fag. Snittet er høyt for en del siv. ing. retninger også, så du må jobbe hardt i alle fag.

 

Det er forsovet riktig at du bør titte på hva som intereserer deg. Jeg tror ikke du kommer til å se på de ingeniørioppgavene som trivielle. Det er ikke sånn at når du lager en bro plugger du inn noen formler og så får du svaret. Du må titte på forholdene og gjøre kalkulasjoner spesifikt til den broen og sjekke for spesielle tilfeller. Du vil naturligvis sitte bak datamaskiner en del, men du vil ikke drive med trivielle oppgaver. Siden du virker interisert i matematikk og fysikk ville det vært en naturlig vei å gå, men du finner ut hva du interiserer deg for om et års tid.

 

6 i realfagene regner jeg med skal gå relativt lett, du kan si hva du vil, men realfag på VGS er ikke vansklige i den forstand at det ikke er mulig å få 6'er bare man gidder å jobbe litt med det. Historie og religion også! gym får jeg nok 5, samme i norsk, men det har jeg kalkulert for! Kommer også til å forbedre geo karakteren, så regner med 5,9 etter VG2 (5 i 2. fremmedspråk, men er et lite vindu for 6'er her også!). Tar også et ekstra realfag som privatist der jeg regner med en relativt grei 6'er!

 

Dessuten vil de nye reglene kun være til fordel for meg! (med forebehold om at mine antagelser stemmer) antall avgangselever fra VGS kommer til å holde seg på et stabilt nivå fra i år og til jeg går ut om 2 år (kilde: SSB).

 

Her kommer det bra:

Antall plasser i førstegangskvoten øker med 25% da førstegangskvoten øker med ti prosentpoeng fra 40% til 50% gifn.gif

Førstegangskvoten begrenses til de som går ut av VGS det året det søkes, hvilket fører til færre søkere. Det at den totale søkermassen øker pga finanskrisen osv. har altså ingenting å si for meg!

 

Dette vil, så langt jeg kan se, gjøre det LETTERE å komme inn på et hvilket som helst high-end studie! Jeg gjetter 5,6-5,7 for medisin, kanskje tilogmed lavere!

 

Så til spørsmålet: Jeg tror siv.ing. er vanskeligere rent intellektuelt, hvertfall en del av studiene. Medisin er jo som biologi å regne, og vi vet jo alle at biologi er realfaget for jenter og de som er for dumme til matte. Men kanskje er arbeidsmengden større? Tja. Jeg kjenner en hel del på medisin som ikke akkurat sliter ræva av seg, men som like fullt gjør det bra.

Folk som er gode i fysikk\matte er ofte litt svakere i kjemi og vice versa. (sier ikke at det ikke finnes unntak) Sånn er det hvertfall for meg (må jobbe ganske mye med kjemi-relaterte ting i forhold til det jeg trenger i fysikk\matte der ting virker mer logisk for meg!).

Men jeg sa da ikke at du ikke ville få 6 i f.eks. fysikk og matematikik, men du sier f.eks. at kjemi er vanskligere for deg og når du er på 3KJ kan du finne ut at du ikke klarer å få 6. 1 klasse er mye lettere enn VG2 og VG3, og du har tross alt ikke gått igjennom alt pensum i fysikk og kjemi har du vel? Hvem sier at du vil få 6 i historie og relgion. Du kan ikke bare forvente at du får 6 i dem. For det andre er norsk en stor del av karakteren din. Etetr det jeg husker har du bokmål, nynorsk of muntlig. Du har også eksamen i både bokmål og nynorsk. Altså, du har 5 fag du vil få 5 i, samt gym og tredjespråk. Da har du 7 femmere og allerede nå ligger du på grensen og vil få vanskligheter med å komme inn. For det andre er det heller ikke sånn at du vil ende opp med 6 i alle andre fag, gjør du vel?

 

Du må også huske på at det er mange elever som nesten ikke tar realfag men forsatt tar de fagene de trenger for å komme inn på medisin som er kjemi, fysikk 1, og R1. Disse elevene ville ikke ha fått 10 poeng før. De ville ha fått 4 eller 5 poeng og ville ikke hatt nubbesjangs. De kommer til å dra opp snittet. Altså, ikke forvent at du kommer inn på medisin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil nevne at du ikke bør ta så lett på det. Systemet er forandret, og man kan bare få 4 tileggspoeng. Det betyr at karaktersnittet som man må ha uten tileggspoeng kan være rundt 5.7-5.8 og du fikk 5.8 i gjeldene fag og 5.3 totalt. Første klasse på VGS er absolutt den ekleste og det er ikke sikkert du vil finne det like lett å holde snittet i VG2 og VG3. F.eks. det kan godt være at du ender opp med 5 i kjemi, 5 i gym, 4 i C/B-språkene, 5 i diverse samfunnsfag og KRL, 5 i norsk og nynorsk og de teller en del. For å komme inn på medisin må du score høyt i alle fag og da må du jobbe hardt innenfor alle fag. Snittet er høyt for en del siv. ing. retninger også, så du må jobbe hardt i alle fag.

 

Det er forsovet riktig at du bør titte på hva som intereserer deg. Jeg tror ikke du kommer til å se på de ingeniørioppgavene som trivielle. Det er ikke sånn at når du lager en bro plugger du inn noen formler og så får du svaret. Du må titte på forholdene og gjøre kalkulasjoner spesifikt til den broen og sjekke for spesielle tilfeller. Du vil naturligvis sitte bak datamaskiner en del, men du vil ikke drive med trivielle oppgaver. Siden du virker interisert i matematikk og fysikk ville det vært en naturlig vei å gå, men du finner ut hva du interiserer deg for om et års tid.

 

6 i realfagene regner jeg med skal gå relativt lett, du kan si hva du vil, men realfag på VGS er ikke vansklige i den forstand at det ikke er mulig å få 6'er bare man gidder å jobbe litt med det. Historie og religion også! gym får jeg nok 5, samme i norsk, men det har jeg kalkulert for! Kommer også til å forbedre geo karakteren, så regner med 5,9 etter VG2 (5 i 2. fremmedspråk, men er et lite vindu for 6'er her også!). Tar også et ekstra realfag som privatist der jeg regner med en relativt grei 6'er!

 

Dessuten vil de nye reglene kun være til fordel for meg! (med forebehold om at mine antagelser stemmer) antall avgangselever fra VGS kommer til å holde seg på et stabilt nivå fra i år og til jeg går ut om 2 år (kilde: SSB).

 

Her kommer det bra:

Antall plasser i førstegangskvoten øker med 25% da førstegangskvoten øker med ti prosentpoeng fra 40% til 50% gifn.gif

Førstegangskvoten begrenses til de som går ut av VGS det året det søkes, hvilket fører til færre søkere. Det at den totale søkermassen øker pga finanskrisen osv. har altså ingenting å si for meg!

 

Dette vil, så langt jeg kan se, gjøre det LETTERE å komme inn på et hvilket som helst high-end studie! Jeg gjetter 5,6-5,7 for medisin, kanskje tilogmed lavere!

 

Så til spørsmålet: Jeg tror siv.ing. er vanskeligere rent intellektuelt, hvertfall en del av studiene. Medisin er jo som biologi å regne, og vi vet jo alle at biologi er realfaget for jenter og de som er for dumme til matte. Men kanskje er arbeidsmengden større? Tja. Jeg kjenner en hel del på medisin som ikke akkurat sliter ræva av seg, men som like fullt gjør det bra.

Folk som er gode i fysikk\matte er ofte litt svakere i kjemi og vice versa. (sier ikke at det ikke finnes unntak) Sånn er det hvertfall for meg (må jobbe ganske mye med kjemi-relaterte ting i forhold til det jeg trenger i fysikk\matte der ting virker mer logisk for meg!).

Men jeg sa da ikke at du ikke ville få 6 i f.eks. fysikk og matematikik, men du sier f.eks. at kjemi er vanskligere for deg og når du er på 3KJ kan du finne ut at du ikke klarer å få 6. 1 klasse er mye lettere enn VG2 og VG3, og du har tross alt ikke gått igjennom alt pensum i fysikk og kjemi har du vel? Hvem sier at du vil få 6 i historie og relgion. Du kan ikke bare forvente at du får 6 i dem. For det andre er norsk en stor del av karakteren din. Etetr det jeg husker har du bokmål, nynorsk of muntlig. Du har også eksamen i både bokmål og nynorsk. Altså, du har 5 fag du vil få 5 i, samt gym og tredjespråk. Da har du 7 femmere og allerede nå ligger du på grensen og vil få vanskligheter med å komme inn. For det andre er det heller ikke sånn at du vil ende opp med 6 i alle andre fag, gjør du vel?

 

Du må også huske på at det er mange elever som nesten ikke tar realfag men forsatt tar de fagene de trenger for å komme inn på medisin som er kjemi, fysikk 1, og R1. Disse elevene ville ikke ha fått 10 poeng før. De ville ha fått 4 eller 5 poeng og ville ikke hatt nubbesjangs. De kommer til å dra opp snittet. Altså, ikke forvent at du kommer inn på medisin.

Historie og religion får jeg 6 i. Ferdig med det : p Hvis du lurer på hvordan, send gjerne en PM da jeg ikke har tenkt å føre tråden off-topic med studieteknikk : ) Kjemi er vanskelig på høyt nivå, ja, men ikke på VGS. Er fullstendig klar over at ting tar seg opp en hel del i KJ2, men jeg er høyst perseptiv og tviler på at det fører med seg noen store problemer annet enn at jeg evt. må bruke mer tid på faget.

 

Norsk er en stor del av karakteren - ja - og jeg innser at det er et potensielt problem. Men 5 i norsk er likevel ikke nødvendigvis produktet av hardt arbeid...

 

KJ(1+2) + S(1+2) + FY1 = 2,5p

KJ(1+2) + R1 + FY1 = 2p (+ 1p med fordypning i FY2\R2) = 3p

 

Altså ikke ful pott! Dermed får de ikke full pott nå heller! : ) Dessuten var det 8,5p som var vanlig før : )

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke fysikk 2 og hvorfor tar du ikke R2? Da vil du få 1.5 + 1.5 + 1 =4 , full pott. Sa ikke du at realfagene ikke var noe problem. Hvis du velger å ikke få full pott blir det mye vanskligere for deg å komme inn.

 

Jeg gidder ikke å diskutere om hvordan du tror at du vil få 6 i alle samfunnsfag. Selv om jeg var veldig flink i de fagene ville ikke jeg forventet det, fordi man skriver stiler og læreren kan mene at du ikek skriver dem perfekt nok og du ender opp på 5.. Jo det var 10 poeng som var før. 6 realfagspoeng og 4 fordypningspoeng og for å få alle sammen måtte du ta alle fire realfagene.

Lenke til kommentar
Hvorfor tar du ikke fysikk 2 og hvorfor tar du ikke R2? Da vil du få 1.5 + 1.5 + 1 =4 , full pott. Sa ikke du at realfagene ikke var noe problem. Hvis du velger å ikke få full pott blir det mye vanskligere for deg å komme inn.

 

Jeg gidder ikke å diskutere om hvordan du tror at du vil få 6 i alle samfunnsfag. Selv om jeg var veldig flink i de fagene ville ikke jeg forventet det, fordi man skriver stiler og læreren kan mene at du ikek skriver dem perfekt nok og du ender opp på 5.. Jo det var 10 poeng som var før. 6 realfagspoeng og 4 fordypningspoeng og for å få alle sammen måtte du ta alle fire realfagene.

Det var eksempler som svar på det du skrev i din forrige post:

Du må også huske på at det er mange elever som nesten ikke tar realfag men forsatt tar de fagene de trenger for å komme inn på medisin som er kjemi, fysikk 1, og R1. Disse elevene ville ikke ha fått 10 poeng før. De ville ha fått 4 eller 5 poeng og ville ikke hatt nubbesjangs. De kommer til å dra opp snittet. Altså, ikke forvent at du kommer inn på medisin.
Jeg skal selv ha 5 realfag (hvorav ett er et X-fag), mer enn nok til full pott :)

 

Det kan selvfølgelig skje, skjedde faktisk med ett fag i år (dog noe på grunn av unøyagtigheter fra min side). Men da er det lett å ta en eksamen og forbedre karakteren til 6, oddsen for at det skjer igjen er minimal :)

 

Det var teoretisk mulig å få 10 poeng før - helt riktig - men de færreste valgte 4 realfag, og dermed gikk de ut med 8,5 realfags-\fordypningspoeng! :) Tar jeg feil er det uansett kun til yttligere fordel for meg : )

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

Når du forbedrer karakterer havner du på det ordinære opptaket, og da må du samle konkurransepoeng. Altså, det er ikke bare å forbedre karakterene sine.

 

Svært mange av de som tok medesin tok alle fagene, fordi de visste at det ville være til fordel for dem selv. De som mislikte realfag og tok færre realfag ville da få det vanskligere å komme inn. Under det nye systemet kjemper de på samme vilkår som deg. Hadde du hatt det gamle systemet ville du ha tatt alle fire realfagene og du ville ha fått de 10 poengene, men nå kan du bare få 4 ekstrapoeng og må kjempe mot folk som ikke er særlig glad i realfag også.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er reglene slik de fremgår av forskrift om opptak til høyere utdanning (opptaksforskriften) § 7-2, sist endret 01.01.2009 med ikrafttreden for opptak til skoleåret 2009-2010. Hvis du tar en titt på Samordna Opptaks side om regelendringer for opptaket 2009 så finner du at det står ikke noe slikt du antyder der heller.

 

Det er muligens reglene er gamle, men de er også gjeldende.

 

EDIT: I overmåte slem kommentar strøket. Kan ses i sin originale prakt i sitat nedenfor.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Når du forbedrer karakterer havner du på det ordinære opptaket, og da må du samle konkurransepoeng. Altså, det er ikke bare å forbedre karakterene sine.

 

Svært mange av de som tok medesin tok alle fagene, fordi de visste at det ville være til fordel for dem selv. De som mislikte realfag og tok færre realfag ville da få det vanskligere å komme inn. Under det nye systemet kjemper de på samme vilkår som deg. Hadde du hatt det gamle systemet ville du ha tatt alle fire realfagene og du ville ha fått 10 poengene, men nå kan du bare få 4 ekstra poeng og må kjempe mot folk som ikke er særlig glad i realfag også.

Karakterer som forbedres før fullført VGS skrives på begge vitnemål. Dette er nye regler f.o.m. i år.

 

Forøvrig et godt argument jeg vil måtte ta med i beregningene mine : )

Dette er reglene slik de fremgår av forskrift om opptak til høyere utdanning (opptaksforskriften) § 7-2, sist endret 01.01.2009 med ikrafttreden for opptak til skoleåret 2009-2010. Hvis du tar en titt på Samordna Opptaks side om regelendringer for opptaket 2009 så finner du at det står ikke noe slikt du antyder der heller.

 

Det er muligens reglene er gamle, men de er også gjeldende.

 

Jeg tror du er henvist til å søke det studiet der det ikke er så nøye om folk har gjort hjemmeleksene sine.

Du har rett, det har jeg ikke lagt merke til før! ;o Takk for opplysningen! : )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Svaret fra samordna er kommet, og jeg kom inn på medisin:) Tingen er at jeg allerede har gått ett år på Fysikk og matte siv.ing og trives veldig godt der! Nå må jeg altså velge! Det heller vel mot at jeg fortsetter der, dumt å slutte på noe som en trives med!

 

Samtidig er det vanskelig å takke nei til medisin, også i og med at det var alt jeg ville i fjor. Lurer på om det er andre som har hoppet melom disse studiene, og i så fall hva dere syns var mest interessant? Har sett litt på denne tråden og ser for meg at medisin blir mer pugging i motsetning til fysikk og matte som er mer forståelse. Lurer også på hvor dere tror de er de mest interessante jobbene å få?

 

Hisen en som må bestemme seg snart:)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Svaret fra samordna er kommet, og jeg kom inn på medisin:) Tingen er at jeg allerede har gått ett år på Fysikk og matte siv.ing og trives veldig godt der! Nå må jeg altså velge! Det heller vel mot at jeg fortsetter der, dumt å slutte på noe som en trives med!

 

Samtidig er det vanskelig å takke nei til medisin, også i og med at det var alt jeg ville i fjor. Lurer på om det er andre som har hoppet melom disse studiene, og i så fall hva dere syns var mest interessant? Har sett litt på denne tråden og ser for meg at medisin blir mer pugging i motsetning til fysikk og matte som er mer forståelse. Lurer også på hvor dere tror de er de mest interessante jobbene å få?

 

Hisen en som må bestemme seg snart:)

 

Fortsett på siv.ing du, så rykker jeg opp et hakk på ventelista på medisin... :)

 

Men rent objektivt sett så synes jeg du skal ha i tankene at du vil bli vesentlig tidligere ferdig med sivilingeniørstudiene. Der har du tross alt fire år igjen, mens du på medisin vil ha 7 1/2 år inkl. turnus før du er ferdig som lege, pluss eventuell spesialistutdanning (som du jo tar mens du jobber).

 

Du sier jo selv at du trives på siv.ing, så da må du prøve å anslå sannsynligheten for at du kommer til å trives like godt / bedre på medisin. Her snakker vi om to såpass gode og spennende utdanninger i mine øyne, at jeg tror trivselsfaktoren vil være høy begge steder.

 

Du har nok litt rett i pugg vs. forståelse (respektive medisin og siv.ing), men jeg tror at pugging er lettere å tilvenne seg enn forståelse, så jeg tror ikke du vil ha noen problemer med at det er en del pugging på medisinstudiet. Jeg tror det kan være vanskeligere å gå andre veien, en medisinstudent vil kanskje ha større problemer med forståelsen på siv.ing-studiet dersom han/hun ikke er spesielt interessert i fagene fysikk og matematikk. Men når alt kommer til alt, det handler om interesse og motivasjon!

 

Interessante jobber får du nok med begge utdanninger, det tror jeg ikke du skal være redd for. Det kommer igjen an på interessen din.

 

Jeg har tidligere i denne tråden nevnt fagkombinasjonene fysikk/matematikk og kjemi/biologi som en vesentlig forskjell. Siden du går fysmat-linja så er du jo tydeligvis interessert i disse to fagene. Tror du at du vil ha samme interesse for kjemi og biologi? Hva med emner som etikk? Er det ting som interesserer deg? Medisinstudiet er jo såklart variert, men det jeg nettopp nevnte spiller jo en sentral rolle i forhold til fysmat.

 

Til syvende og sist synes jeg du skal vurdere de sosiale aspektene ved å bytte studium. Jeg tar utgangspunkt i at det er snakk om samme by (Trondheim?) siden du tar såpass lett på et eventuelt bytte. Har du f.eks. fått noen studiekamerater på siving som du ikke vil miste?

 

Har prøvd å komme med noen tanker om hva jeg tror er viktig ved et slikt bytte, og det blir helt opp til deg hva du velger. Jeg tør påstå at du vil bli fornøyd med både det ene og det andre. Legg derfor vekt på interesser fremfor jobbmuligheter, status osv. er mitt beste tips. Du skal tross alt holde på med dette resten av livet.

 

Og skal du være snill mot sånne som meg så fortsetter du der du har begynt, avbrutte studier er ikke fordelaktig i det helhetlige bildet, men det skjer jo ofte og er helt lovlig... :p

 

Lykke til med valget! Og fortell gjerne hva du endte opp med!

 

 

PS. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan du kom inn på medisin i år og ikke i fjor? Regner med at du ikke har forbedret videregåendefag mens du har gått på siv.ing, så da er det vel det nye regelverket som gjorde at du stilte bedre i år? Du kom kanskje inn på ordinær kvote pga. 2 nye alderspoeng?

Lenke til kommentar

Kom inn på primærkvota. I Bergen,hvilket er greit fordi jeg kommer fra et sted ikke langt i fra. Ikke vet jeg hva som har skjedd, ligger 0,5 poeng over i år og lå 0,2 poeng under i fjor. I forifjor kom jeg også inn, direkte fra vgs, men valgte da folkehøgskole i stedet. Lå da 0,5 poeng over og følte meg ganske sikker på å komme inn igjen. Så du kan tenke deg jeg ble skuffa! I år er altså siste år jeg søker på primær. Det er altså ikke alderspoeng og folkehøgskolepoeng som har hjelpt meg inn. Syns i grunn det er ganske merkelig..Kanskje mest hvordan snittet hoppa så i fjor..Hvilket studie kom du inn på da, og vilken plass ligger du på venteliste? Selv endte jeg på tredjeplass i fjor:)

Lenke til kommentar
Kom inn på primærkvota. I Bergen,hvilket er greit fordi jeg kommer fra et sted ikke langt i fra. Ikke vet jeg hva som har skjedd, ligger 0,5 poeng over i år og lå 0,2 poeng under i fjor. I forifjor kom jeg også inn, direkte fra vgs, men valgte da folkehøgskole i stedet. Lå da 0,5 poeng over og følte meg ganske sikker på å komme inn igjen. Så du kan tenke deg jeg ble skuffa! I år er altså siste år jeg søker på primær. Det er altså ikke alderspoeng og folkehøgskolepoeng som har hjelpt meg inn. Syns i grunn det er ganske merkelig..Kanskje mest hvordan snittet hoppa så i fjor..Hvilket studie kom du inn på da, og vilken plass ligger du på venteliste? Selv endte jeg på tredjeplass i fjor:)

 

Ok, da skjønner jeg godt at du ble skuffa i fjor. Det er nok det nye regelverket som har gjort at du kom inn i år. Du hadde antageligvis ikke full pott med realfags- og fordypningpoeng i fjor (du hadde kanskje 8,5 av 10p?) og dermed stilte du sterkere i år med det nye systemet hvor det ikke er mulig å få like mange poeng (maks 4p totalt). Karaktersnittet for å komme inn på medisin (dersom man har maks antall tilleggspoeng både i fjor og i år, henholdsvis 10p og 4p) har nemlig ikke gått ned på noen av studiene.

 

Jeg var én karakter unna å komme inn på medisin på førstegangsvitnemålskvota (tidligere primærkvota) både på Oslo vår, Tromsø og Bergen, så nå står jeg på venteliste som henholdsvis 6, 5 og 5 på de tre studiestedene. Krysser fingrene for at jeg kommer inn til slutt. :w00t:

 

Du sier at du endte som nr. 3 på lista i fjor, hvor mange plasser hadde du da rykket opp?

Endret av nesjon
Lenke til kommentar
Rykka opp fra 11 til 3, altså åtte plasser:) Så du har nok god sjanse! Er det siv.ing du har kommet inn på eller? Uansett: lykke til! :)

 

Jeg hadde ernæring på UiO på plassen etter, men har takket nei til tilbudet. Så da har jeg sikkert gledet en eller annen på ventelistene der :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg går på medisin på UiB og kan svare på spørsmål hvis dere har noe dere lurer på. Angående myten om at medisin kun er pugging og ingen forståelse, kan jeg tilbakevise dette.

 

La oss si at en pasient kommer inn med magesmerter på legevakt/sykehus. Det finnes da 800 forskjellige diagnoser som kan være aktuelle. Noen er helt ufarlige, og andre kan være dødelige i løpet av noen timer eller kortere tid. Ved hjelp av enkle parametre (puls, blodtrykk, allmenntilstand og spørsmål) snevrer man inn diagnosen.

 

Deretter svevner man inn diagnosen enda mer ved hjelp av mer avanserte tester (CRP, blodprøver der man teller røde/hvite blodceller og blodprøver der man måler lever/hjerteenzymer) dersom det er nødvendig.

 

Etter å ha snevret inn diagnosen mer kan man bruke MR, CT eller lapraskopisk kirurgi til å bekrefte diagnosen hvis det er nødvendig, og så behandle sykdommen. Medisin inneholder en del pugging de første årene, men det er nødvendig for å få den forståelsen som kreves som å diagnostisere og behandle sykdommer.

 

Ikke nøl hvis dere har flere spørsmål om medisinstudiet :yes: Jeg trives veldig godt.

 

PS. Det blir feil å si a medisinstudiet er 7,5 år. Medisinstudiet er 6 år. Deretter har men turnustjeneste. Dette er en jobb hvor man tjener penger. Hvis man tar et par nattevakter og helgevakter tjener man veldig godt :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei, jeg går på medisin på UiB og kan svare på spørsmål hvis dere har noe dere lurer på. Angående myten om at medisin kun er pugging og ingen forståelse, kan jeg tilbakevise dette.

 

La oss si at en pasient kommer inn med magesmerter på legevakt/sykehus. Det finnes da 800 forskjellige diagnoser som kan være aktuelle. Noen er helt ufarlige, og andre kan være dødelige i løpet av noen timer eller kortere tid. Ved hjelp av enkle parametre (puls, blodtrykk, allmenntilstand og spørsmål) snevrer man inn diagnosen.

 

Deretter svevner man inn diagnosen enda mer ved hjelp av mer avanserte tester (CRP, blodprøver der man teller røde/hvite blodceller og blodprøver der man måler lever/hjerteenzymer) dersom det er nødvendig.

 

Etter å ha snevret inn diagnosen mer kan man bruke MR, CT eller lapraskopisk kirurgi til å bekrefte diagnosen hvis det er nødvendig, og så behandle sykdommen. Medisin inneholder en del pugging de første årene, men det er nødvendig for å få den forståelsen som kreves som å diagnostisere og behandle sykdommer.

 

Ikke nøl hvis dere har flere spørsmål om medisinstudiet :yes: Jeg trives veldig godt.

 

PS. Det blir feil å si a medisinstudiet er 7,5 år. Medisinstudiet er 6 år. Deretter har men turnustjeneste. Dette er en jobb hvor man tjener penger. Hvis man tar et par nattevakter og helgevakter tjener man veldig godt :thumbup:

 

Men du må jo nesten ha pugget de 800 forskjellige diagnosene og måten du finner fram til dem på. Med tanke på at det bare magesmerter hadde 800 diagnoser tilsier at du må pugge tusenvis av diagnoser...

 

Utenom det så er jeg helt enig, å tro at medisinstudiet ikke krever logikk og forståelse tar feil. En god lege må kunne ta imot eller skaffe seg nok informasjon, for så å stille en diagnose. Deretter må man jo se på pasienten som helhet og se hvilken behandling som kan fungere. Det er jo ikke uvanlig at legen gjør feil på dette punktet og skriver ut en medisin som kurerer det pasienten kom inn for, men pga andre sykdommer/problemer så blir pasienten syk på en annen måte pga behandlingen av den opprinnelige sykdommmen.

 

Det er en grunn til at legestudiet er så langt som det er. Siv.ing består kanskje av en mindre andel pugging og en større andel forståelse, men det er nok bare fordi pugge-delen på medisinstudiet er så stor.

 

Det skal vel også nevnes at det er mye praksis i et legestudie, så det er nok ikke så tørt som folk skal ha det til. Både 5. året og 7. året jobber du jo mer eller mindre som lege. Det er vel de fire første årene som består av store mengder pugging...

 

(Jeg er forresten en høg.ing. i datateknikk og det er faktisk mange likheter i tankeprosessen du må ha mens du jobber som softwareutvikler og lege... Tipper det er sånn for mange av de andre ingeniør-grenene også.)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Hei!

 

Svaret fra samordna er kommet, og jeg kom inn på medisin:) Tingen er at jeg allerede har gått ett år på Fysikk og matte siv.ing og trives veldig godt der! Nå må jeg altså velge! Det heller vel mot at jeg fortsetter der, dumt å slutte på noe som en trives med!

 

Samtidig er det vanskelig å takke nei til medisin, også i og med at det var alt jeg ville i fjor. Lurer på om det er andre som har hoppet melom disse studiene, og i så fall hva dere syns var mest interessant? Har sett litt på denne tråden og ser for meg at medisin blir mer pugging i motsetning til fysikk og matte som er mer forståelse. Lurer også på hvor dere tror de er de mest interessante jobbene å få?

 

Hisen en som må bestemme seg snart:)

Gratulerer med at du kom inn! : ) Siv. In (spesielt fysmat) har nok en del mer varierte arbeidsplasser enn medisin da du kan jobbe med sånn ca. hva som helst untatt medisin med fysmat på CVen : D (litt overdrevet) Men mtp trivsel, selvrealisering osv. er begge deler kurante! : )

 

Men uansett, skal du bytte må du være sikker på at du ikke vil angre, og som noen sa før meg, velg det studiet du tror du vil trives best med! : )

 

Hei, jeg går på medisin på UiB og kan svare på spørsmål hvis dere har noe dere lurer på. Angående myten om at medisin kun er pugging og ingen forståelse, kan jeg tilbakevise dette.

 

La oss si at en pasient kommer inn med magesmerter på legevakt/sykehus. Det finnes da 800 forskjellige diagnoser som kan være aktuelle. Noen er helt ufarlige, og andre kan være dødelige i løpet av noen timer eller kortere tid. Ved hjelp av enkle parametre (puls, blodtrykk, allmenntilstand og spørsmål) snevrer man inn diagnosen.

 

Deretter svevner man inn diagnosen enda mer ved hjelp av mer avanserte tester (CRP, blodprøver der man teller røde/hvite blodceller og blodprøver der man måler lever/hjerteenzymer) dersom det er nødvendig.

 

Etter å ha snevret inn diagnosen mer kan man bruke MR, CT eller lapraskopisk kirurgi til å bekrefte diagnosen hvis det er nødvendig, og så behandle sykdommen. Medisin inneholder en del pugging de første årene, men det er nødvendig for å få den forståelsen som kreves som å diagnostisere og behandle sykdommer.

 

Ikke nøl hvis dere har flere spørsmål om medisinstudiet :yes: Jeg trives veldig godt.

 

PS. Det blir feil å si a medisinstudiet er 7,5 år. Medisinstudiet er 6 år. Deretter har men turnustjeneste. Dette er en jobb hvor man tjener penger. Hvis man tar et par nattevakter og helgevakter tjener man veldig godt :thumbup:

Tror de fleste her er inneforstått med dette, men det er ikke det samme som forståelse i matte. Skal veldig mye mer til før ting bare "ramler" på plass av seg selv i medisin enn i matte vil jeg tro. En som har god forståelse i matematikk vil ofte ha evnen til å se mange sammenhenger lenge før de blir "servert" i boka e.l.

 

En som driver med medisin derimot nyter godt av en evne til å behandle mye informasjon på en gang, forstå hvordan forskjellige ting virker i kroppen, og hva som får kroppen til å reagere på bestemte måter for deretter og resonere og evt komme til en konklusjon utifra dette!

 

 

btw: Vet du noe om forskjeller på forholdene i selve skolene på NTNU\UiO\UiB? For øyeblikket ser jeg nemlig for meg at jeg stikker til Australia eller England om jeg ikke kommer inn på NTNU.

Hvis man antar at en person hadde alle tilleggspoengene (4 poeng) i å, kunne denne personen komme inn på medisinstudiet enten i Bergen eller Tromsø med et karaktersnitt på 5.37, altså burde ikke trådstarter ha noen store problemer med dette ;).

Har nok kun NTNU i siktet atm, hehe : ) Regner med å få et snitt mellom 5,52 og 5,76, og i år lå grensen på 5,56, så kommer sannsynligvis inn!

 

Men du må jo nesten ha pugget de 800 forskjellige diagnosene og måten du finner fram til dem på. Med tanke på at det bare magesmerter hadde 800 diagnoser tilsier at du må pugge tusenvis av diagnoser...

 

...

 

Det er en grunn til at legestudiet er så langt som det er. Siv.ing består kanskje av en mindre andel pugging og en større andel forståelse, men det er nok bare fordi pugge-delen på medisinstudiet er så stor.

 

Det skal vel også nevnes at det er mye praksis i et legestudie, så det er nok ikke så tørt som folk skal ha det til. Både 5. året og 7. året jobber du jo mer eller mindre som lege. Det er vel de fire første årene som består av store mengder pugging...

 

(Jeg er forresten en høg.ing. i datateknikk og det er faktisk mange likheter i tankeprosessen du må ha mens du jobber som softwareutvikler og lege... Tipper det er sånn for mange av de andre ingeniør-grenene også.)

Tviler på at du trenger å pugge samtlige diagnoser! Som med programmering lærer du deg å se sammenhenger og årsak-->konsekvens der du i de fleste tilfeller kan komme frem til riktig diagnose med svært liten kunnskap.

 

Blir litt som om når vi hører noe faller mot bakken, og vi skjønner at det kom fra oppe i luften fordi noe må befinne seg ovenfor et gitt punkt for å falle ned til det.

Lenke til kommentar
Tviler på at du trenger å pugge samtlige diagnoser! Som med programmering lærer du deg å se sammenhenger og årsak-->konsekvens der du i de fleste tilfeller kan komme frem til riktig diagnose med svært liten kunnskap.

 

Blir litt som om når vi hører noe faller mot bakken, og vi skjønner at det kom fra oppe i luften fordi noe må befinne seg ovenfor et gitt punkt for å falle ned til det.

 

Tjah... Å stille en diagnose blir vel som å debugge software... Hvis du har vært borti feilmeldingen før*, så skjønner du gjerne hva feilen er der og da. Hvis ikke må du prøve deg fram en hel masse for å finne feilen. Slik er det nok med leger også: Hvis de kan en diagnose så går det vesentlig fortere å stille diagnosen enn hvis man ikke vet om diagnosen. Pga tidsnød og mangel på pugging av diagnoser kan det være at du som lege ikke klarer å stille en diagnose.

 

Jeg har et eksempel: Det er en pasient som har vært innom sykehuset mange ganger uten at legene har klart å finne ut av problemet. (Flere ganger med uker/måneders mellomrom) Det dukker så opp en 5. års medisinstudent som har pugget diagnoser ut øra de siste årene og kjenner igjen noen av symptomene fra en diagnose hun leste om. Hun sjekka i bøkene etterpå og jaggu, symptomene stemte med den diagnosen. Pasienten blir sendt til et større sykehus hvor diagnosen hun stilte blir bekreftet. Legen som egentlig behandlet pasienten husket ikke/visste ikke om diagnosen.

 

Hadde det ikke vært for at hun faktisk visste om diagnosen hadde hun nok vært like forvirret som de legene som hadde hatt pasienten innom sykehuset mange ganger de siste ukene/månedene.

 

*Feilmeldigen du får behøver ikke nødvendigvis ha noe med hvor den skjer i koden, f.eks ved minnelekasjer/for høy minnebruk.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...