Gå til innhold

Medisin vs. siv ing.


Newklear

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke ferdig nei :p Ferdig på VG1 :p

 

Haha, ja du snakker generelt, men om et tilfelle med flere betingelser enn det jeg gjør! : p

Sorry, gikk litt fort i svingene.

 

Jeg snakker om det tilfellet hvor diskusjonen starter, som jeg har skrevet mange ganger før.

Haha, gir meg nå jeg : p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De av dere som tror at medisin studiet er vanskeligere og mer utfordrende enn siv.ing studiet kan bare glemme. :tease:

 

Det er snakk om avansert matematikk :cry: , og ikke alle klarer å fullføre siv.ing studiet. :D Det er utrolig hardt og hvem sier at det er mindre utfordringer i siving enn i medisin. Alle apparater og maskiner som disse legene bruker, blir jo laget av sivilingeniører.

 

Jeg leste i forumet Eskhoy's kommentarer "Tror (som den fordomsfulle personen jeg er) at siv. ing. ville utfordret meg for lite som person samtidig som jeg ikke kan greie å se en jobb med siving.-utdanning som særlig givende. sa at sivilingeniør yrket ville ikke gi ham like store utfordringer som medisinstudiet."

 

Dette viser hvor stor tulling vedkommende er, så Eskhoy syns det er mer utfordrende å sitte på rompa hele dagen og skrive paracett resepter til pasienter :thumbdown: , enn å bygge skyskraper, broer, og oljeplattformer. :new_woot:

 

Ikke undervurder en sivilingeniør. En lege er ikke noe smartere enn en ingeniør. Det er ingeniører som har formet vår verden, og legene har etterfulgt dem. Husk at ingeniører bygger de sykehusene der legene jobber. :thumbup:

 

Leger tror at de er noe :nei: , og tror de er bedre enn andre, sannheten er at en ingeniør er langt mer kreativ og skapendeog ikke minst jordnær. :w00t:

Lenke til kommentar

Blir bare pissekonkuranse mellom Siv. Ing og Medisin nå.

 

Trådstarter: Det høres ut som du tar veldig lett på ting (på vgs nivå), så du har sikkert annlegg for å komme inn på det studiet du ønsker mtp karakterer.

 

Det man burde finne ut at er vell egentli hvor interessert man er i studiene/emnet...blir litt kjipt om du sitter i tredje året på siv. ing studiet, og tenker "dette var egentlig ikke noe for meg", for å starte på første året medisin. Og vice versa.

 

Da tenker jeg spesielt på det med at man har bygd opp et fint studielån, og kastet bort noen år på ett felt man ikke vil fortsette med.

Kjenner selv folk som gikk på f.eks Siv Ing studiet i telekom, ble dritt lei etter 4. år, pressa seg gjennom siste året og begynte på noe nytt.

 

Så, alt i alt, gjøre det godt på skolen nå, og tenk heller på hva du virkelig vil bli når du er på siste året...interessene skifter hele tiden, til og med etter du har begynt på universitetet :-)

 

Med det sagt, for å komme med konkrete forslag, så hadde vell kanskje ett Siv. Ing studie som du kan kombinere med medisinsk forskning vært bra for deg? Nanotek, Elektronikk og lignende.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter satser på å få gode nok karakterer for å komme inn på medisin holdes muligheten åpen. Det gjør den ikke om det slakkes av fordi det skal velges siv ing. Det er på en måte et valg mellom å studere sammen med nerder eller relativt oppegående folk. :grin: Det er et veldig sært miljø på NTNU, Gløshaugen. Det er raskt mulig å virkelig hate stedet.

Lenke til kommentar

"like barn leker best" http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitens...ennetegn/voksne

 

Om det er flest "sære nerder" på et studie er sjangsen stor for at jeg og er en "sær nerd" om jeg begynner på det nevnte studiet!

 

For meg tror jeg matematikken på siv. ing. ville vært langt lettere enn biokjemien på medisin, men igjen, subjektive oppfatninger! : )

 

Jeg får høre på dere siste og holde begge dørene oppe til jeg har bestemt meg! : )

Lenke til kommentar
"like barn leker best" http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitens...ennetegn/voksne

 

Om det er flest "sære nerder" på et studie er sjangsen stor for at jeg og er en "sær nerd" om jeg begynner på det nevnte studiet!

 

For meg tror jeg matematikken på siv. ing. ville vært langt lettere enn biokjemien på medisin, men igjen, subjektive oppfatninger! : )

 

Jeg får høre på dere siste og holde begge dørene oppe til jeg har bestemt meg! : )

 

Det høres ut som riktig valg. Jeg er helt sikker på at medisin er vanskeligere. Ofte er sånne programmeringstyper og matematikk freaker ganske tørre. Du må nok finne ut hva slags type du er.

Lenke til kommentar

Tja, det er jo ikke slik som i «Akutten» da. Tror egentlig det er en ganske småkjip jobb til tider, uten masse intriger og såpeopera. Mange blir nok sittende bak en pult med brillene på nesen, og ta 6-ukerskontroller på spedbarn og skrive ut astmamedisin.

 

En fordel er jo hvis det skjer noe superdramatisk, som at en blir skutt eller noe slikt, og noen roper: «Is there a doctor in here???» ... Så kan du svare ja.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Jeg vil nevne at du ikke bør ta så lett på det. Systemet er forandret, og man kan bare få 4 tileggspoeng. Det betyr at karaktersnittet som man må ha uten tileggspoeng kan være rundt 5.7-5.8 og du fikk 5.8 i gjeldene fag og 5.3 totalt. Første klasse på VGS er absolutt den ekleste og det er ikke sikkert du vil finne det like lett å holde snittet i VG2 og VG3. F.eks. det kan godt være at du ender opp med 5 i kjemi, 5 i gym, 4 i C/B-språkene, 5 i diverse samfunnsfag og KRL, 5 i norsk og nynorsk og de teller en del. For å komme inn på medisin må du score høyt i alle fag og da må du jobbe hardt innenfor alle fag. Snittet er høyt for en del siv. ing. retninger også, så du må jobbe hardt i alle fag.

 

Det er forsovet riktig at du bør titte på hva som intereserer deg. Jeg tror ikke du kommer til å se på de ingeniørioppgavene som trivielle. Det er ikke sånn at når du lager en bro plugger du inn noen formler og så får du svaret. Du må titte på forholdene og gjøre kalkulasjoner spesifikt til den broen og sjekke for spesielle tilfeller. Du vil naturligvis sitte bak datamaskiner en del, men du vil ikke drive med trivielle oppgaver. Siden du virker interisert i matematikk og fysikk ville det vært en naturlig vei å gå, men du finner ut hva du interiserer deg for om et års tid.

 

Billy the kid: Leger tjener bedre enn sivilingeniører, men de har en tøff jobb. Det er mest barn som skal ha kontroll, gravide, og voksne med uviktige småproblemer (vondt over hele kroppen) og ønsker sykemeldinger, samt folk med psykologiske problemer som kommer oftest. I tilegg kommer det en del eldre med ordentlige helseproblemer og naurligvis helt vanlige pasienter. De som kommer med psykologiske/uviktige problemer har også en tendens til å sitte over tiden og man kan lett ende opp med å jobbe overtid og da må man jobbe lenger. Når man er ferdig sitter man igjen med 3 timer med papirarbeid. Dere har sett at mange legekontorer er åpne fra f.eks. 8.30 til 3.00. Fra 3.00 eller senere på grunn av forsinkelser må de gjøre papirarbeid og man får fort 50 timers uker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Vis meg en siv.ing. som har overlevd samtlige barnesykdommer uten å få en eneste vaksine, en eneste tablett, uten en eneste blodprøve...?

 

Jeg vet ikke helt hvilken vei du mente å gå med dette spørsmålet, men bare for å rette opp i en misfortåelse du ser ut til å ha: Selv uten vaksiner og tabletter og blodprøver ville en hel del mennesker ha overlevd barnesykdommene sine.

 

Så til spørsmålet: Jeg tror siv.ing. er vanskeligere rent intellektuelt, hvertfall en del av studiene. Medisin er jo som biologi å regne, og vi vet jo alle at biologi er realfaget for jenter og de som er for dumme til matte. Men kanskje er arbeidsmengden større? Tja. Jeg kjenner en hel del på medisin som ikke akkurat sliter ræva av seg, men som like fullt gjør det bra.

Lenke til kommentar
Jeg vil nevne at du ikke bør ta så lett på det. Systemet er forandret, og man kan bare få 4 tileggspoeng. Det betyr at karaktersnittet som man må ha uten tileggspoeng kan være rundt 5.7-5.8 og du fikk 5.8 i gjeldene fag og 5.3 totalt. Første klasse på VGS er absolutt den ekleste og det er ikke sikkert du vil finne det like lett å holde snittet i VG2 og VG3. F.eks. det kan godt være at du ender opp med 5 i kjemi, 5 i gym, 4 i C/B-språkene, 5 i diverse samfunnsfag og KRL, 5 i norsk og nynorsk og de teller en del. For å komme inn på medisin må du score høyt i alle fag og da må du jobbe hardt innenfor alle fag. Snittet er høyt for en del siv. ing. retninger også, så du må jobbe hardt i alle fag.

 

Det er forsovet riktig at du bør titte på hva som intereserer deg. Jeg tror ikke du kommer til å se på de ingeniørioppgavene som trivielle. Det er ikke sånn at når du lager en bro plugger du inn noen formler og så får du svaret. Du må titte på forholdene og gjøre kalkulasjoner spesifikt til den broen og sjekke for spesielle tilfeller. Du vil naturligvis sitte bak datamaskiner en del, men du vil ikke drive med trivielle oppgaver. Siden du virker interisert i matematikk og fysikk ville det vært en naturlig vei å gå, men du finner ut hva du interiserer deg for om et års tid.

6 i realfagene regner jeg med skal gå relativt lett, du kan si hva du vil, men realfag på VGS er ikke vansklige i den forstand at det ikke er mulig å få 6'er bare man gidder å jobbe litt med det. Historie og religion også! gym får jeg nok 5, samme i norsk, men det har jeg kalkulert for! Kommer også til å forbedre geo karakteren, så regner med 5,9 etter VG2 (5 i 2. fremmedspråk, men er et lite vindu for 6'er her også!). Tar også et ekstra realfag som privatist der jeg regner med en relativt grei 6'er!

 

Dessuten vil de nye reglene kun være til fordel for meg! (med forebehold om at mine antagelser stemmer) antall avgangselever fra VGS kommer til å holde seg på et stabilt nivå fra i år og til jeg går ut om 2 år (kilde: SSB).

 

Her kommer det bra:

Antall plasser i førstegangskvoten øker med 25% da førstegangskvoten øker med ti prosentpoeng fra 40% til 50% gifn.gif

Førstegangskvoten begrenses til de som går ut av VGS det året det søkes, hvilket fører til færre søkere. Det at den totale søkermassen øker pga finanskrisen osv. har altså ingenting å si for meg!

 

Dette vil, så langt jeg kan se, gjøre det LETTERE å komme inn på et hvilket som helst high-end studie! Jeg gjetter 5,6-5,7 for medisin, kanskje tilogmed lavere!

 

Så til spørsmålet: Jeg tror siv.ing. er vanskeligere rent intellektuelt, hvertfall en del av studiene. Medisin er jo som biologi å regne, og vi vet jo alle at biologi er realfaget for jenter og de som er for dumme til matte. Men kanskje er arbeidsmengden større? Tja. Jeg kjenner en hel del på medisin som ikke akkurat sliter ræva av seg, men som like fullt gjør det bra.

Folk som er gode i fysikk\matte er ofte litt svakere i kjemi og vice versa. (sier ikke at det ikke finnes unntak) Sånn er det hvertfall for meg (må jobbe ganske mye med kjemi-relaterte ting i forhold til det jeg trenger i fysikk\matte der ting virker mer logisk for meg!).

Endret av Newklear
Lenke til kommentar
Førstegangskvoten begrenses til de som går ut av VGS det året det søkes, hvilket fører til færre søkere. Det at den totale søkermassen øker pga finanskrisen osv. har altså ingenting å si for meg!

 

Dette stemmer ikke. Førstegangskvoten gjelder de som oppfyller følgende krav:

 

- fyller ikke mer enn 21 år i opptaksåret

- har fått utstedt førstegangsvitnemål

 

Førstegangskvoten begrenses altså ikke.

Lenke til kommentar
Førstegangskvoten begrenses til de som går ut av VGS det året det søkes, hvilket fører til færre søkere. Det at den totale søkermassen øker pga finanskrisen osv. har altså ingenting å si for meg!

 

Dette stemmer ikke. Førstegangskvoten gjelder de som oppfyller følgende krav:

 

- fyller ikke mer enn 21 år i opptaksåret

- har fått utstedt førstegangsvitnemål

 

Førstegangskvoten begrenses altså ikke.

Det er de gamle reglene : )

 

Det finnes noen unntak nå og, f. eks. om du drar i militæret, mister et år i VGSpga sykdom osv, men resultatet blir det samme forutsatt at militæret ikke slutter å rekruttere det året jeg går ut! : )

 

sorry dobbelpost, men har hatt tenkt å aktiere E-post-varsling for svar lenge nå, men glemmer det hele tiden! Mods kan slette dette innlegget! ; )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...