Gå til innhold

Medisin vs. siv ing.


Newklear

Anbefalte innlegg

Det er nok mer intuisjon enn erfaring det går på for noen som virkelig er flink. Det vanskelig å forklare det, men jeg tror det er et slags kunstnerisk element inne i det faglige som ikke kan læres bort.

Det kalles IQ og gir en evne til å arbeide med store mengder informasjon, se sammenhenger og tenke logisk! Altså alt du trenger for å stille diagnoser utenom og faktisk kjenne til symtomene : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gikk VG1, men i matten ligger jeg milevis foran pensum :) Matten på VGS er lett. Både T, R (1+2), S (1+2) og X krever tilnærmet ingen forståelse og dekker veldig elementær matematikk. Fikk boken min i X for to dager siden, og er allerede gjennom tre av seks kapitler. Må nok lese litt på vektorer for å få utnyttet stoffet om komplekse tall fullt ut, men bortsett fra det regner jeg med å bli ferdig i løpet av uken. lett.

Må bare få legge til noe Newklear. Du må huske at å sitte å se inni en bok ikke er hele livet, du trenger å komme deg ut i det sosiale liv og være ilag med venner også! Spesielt hvis du skal bli lege kan vel sosial intelligens komme godt med når du må snakke med 50 forskjellige personer hver dag. :)

Lenke til kommentar
Jeg gikk VG1, men i matten ligger jeg milevis foran pensum :) Matten på VGS er lett. Både T, R (1+2), S (1+2) og X krever tilnærmet ingen forståelse og dekker veldig elementær matematikk. Fikk boken min i X for to dager siden, og er allerede gjennom tre av seks kapitler. Må nok lese litt på vektorer for å få utnyttet stoffet om komplekse tall fullt ut, men bortsett fra det regner jeg med å bli ferdig i løpet av uken. lett.

Må bare få legge til noe Newklear. Du må huske at å sitte å se inni en bok ikke er hele livet, du trenger å komme deg ut i det sosiale liv og være ilag med venner også! Spesielt hvis du skal bli lege kan vel sosial intelligens komme godt med når du må snakke med 50 forskjellige personer hver dag. :)

Alt til sin tid hehe : ) Har vanligvis et sosialt liv også, men må satse litt for å gjøre det bra på skolen! :thumbup: Hvis ikke kan jeg jo alltids bli rettsmedisiner? xD

Lenke til kommentar

Hehe, jo for all del. Skal innrømme at jeg klør litt selv etter å legge meg ned på sofaen å lese litt realfag. :p Men er det sommer så er det sommer vettu. :) Men skjønner helt klart prioriteringen din, i og med at du vil inn på medisin.'

 

Men et lite tips: tror du bør være litt mindre forventningsfull. Jobb hardt, vær forberedt på at det kan gå dårlig her og der, og bli heller glad om det ikke skulle gå til helvette. Å gå gjennom VG2 og VG3 og forvente 6-ere i nesten hvert eneste fag vil føre til at du møter på noen psykiske knekker her og der. ;)

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si for mye, jeg har bare lest igjennom denne tråden, av egen nysjerrighet siden jeg lurer litt på det samme, men for meg er medisin et klart 1. valg, men jeg vet ikke om jeg drar til utlandet, forbedrer karakterer, eller begynner på siv.ing hvis jeg ikke klarer å komme inn om ett år.

 

Min PERSONLIGE oppfatning av deg som person, er at du ville ha gjort deg utrolig bra som ingeniør, og garantert blitt vellykket :) Jeg tror også at du ville ha tilegnet deg masse kunnskap innenfor medisin, og dermed iløpet av studiene blitt en meget habil lege. Det kanskje du må tenke mest på, er hvordan du er / om ønsker å velge et yrke hvor en stor, og viktig, del av jobben, for veldig mange, er kontakt med pasienten. Hvis dette er noe du vil, og du tror du egner deg til, vil jeg annbefalle medisin, for jeg tror at for den som er interessert i det, og passer til det, er det et utrolig givende og fasinerende felt. :)

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Hehe, jo for all del. Skal innrømme at jeg klør litt selv etter å legge meg ned på sofaen å lese litt realfag. :p Men er det sommer så er det sommer vettu. :) Men skjønner helt klart prioriteringen din, i og med at du vil inn på medisin.'

 

Men et lite tips: tror du bør være litt mindre forventningsfull. Jobb hardt, vær forberedt på at det kan gå dårlig her og der, og bli heller glad om det ikke skulle gå til helvette. Å gå gjennom VG2 og VG3 og forvente 6-ere i nesten hvert eneste fag vil føre til at du møter på noen psykiske knekker her og der. ;)

Jooda *ringer en venn* Er forsåvidt enig! Må jo ikke ta helt overhånd heller! :) Men skal jeg ikke sikte på 6'ere får jeg de ike heller, og da kommer jeg hvertfall ikke inn! x)

 

Nå skal ikke jeg si for mye, jeg har bare lest igjennom denne tråden, av egen nysjerrighet siden jeg lurer litt på det samme, men for meg er medisin et klart 1. valg, men jeg vet ikke om jeg drar til utlandet, forbedrer karakterer, eller begynner på siv.ing hvis jeg ikke klarer å komme inn om ett år.

 

Min PERSONLIGE oppfatning av deg som person, er at du ville ha gjort deg utrolig bra som ingeniør, og garantert blitt vellykket :) Jeg tror også at du ville ha tilegnet deg masse kunnskap innenfor medisin, og dermed iløpet av studiene blitt en meget habil lege. Det kanskje du må tenke mest på, er hvordan du er / om ønsker å velge et yrke hvor en stor, og viktig, del av jobben, for veldig mange, er kontakt med pasienten. Hvis dette er noe du vil, og du tror du egner deg til, vil jeg annbefalle medisin, for jeg tror at for den som er interessert i det, og passer til det, er det et utrolig givende og fasinerende felt. :)

 

Lykke til ;)

Utifra det jeg har lest bør du definitivt dra til utlandet dersom du tror det blir vanskelig å komme inn i Norge om du er veldig interessert i medisin. Virker som de fleste er utrolig fornøyde med det. (Da tenker jeg på de populære universitetene i øst-europa osv)

Lenke til kommentar
Hehe, jo for all del. Skal innrømme at jeg klør litt selv etter å legge meg ned på sofaen å lese litt realfag. :p Men er det sommer så er det sommer vettu. :) Men skjønner helt klart prioriteringen din, i og med at du vil inn på medisin.'

 

Men et lite tips: tror du bør være litt mindre forventningsfull. Jobb hardt, vær forberedt på at det kan gå dårlig her og der, og bli heller glad om det ikke skulle gå til helvette. Å gå gjennom VG2 og VG3 og forvente 6-ere i nesten hvert eneste fag vil føre til at du møter på noen psykiske knekker her og der. ;)

Jooda *ringer en venn* Er forsåvidt enig! Må jo ikke ta helt overhånd heller! :) Men skal jeg ikke sikte på 6'ere får jeg de ike heller, og da kommer jeg hvertfall ikke inn! x)

 

Nå skal ikke jeg si for mye, jeg har bare lest igjennom denne tråden, av egen nysjerrighet siden jeg lurer litt på det samme, men for meg er medisin et klart 1. valg, men jeg vet ikke om jeg drar til utlandet, forbedrer karakterer, eller begynner på siv.ing hvis jeg ikke klarer å komme inn om ett år.

 

Min PERSONLIGE oppfatning av deg som person, er at du ville ha gjort deg utrolig bra som ingeniør, og garantert blitt vellykket :) Jeg tror også at du ville ha tilegnet deg masse kunnskap innenfor medisin, og dermed iløpet av studiene blitt en meget habil lege. Det kanskje du må tenke mest på, er hvordan du er / om ønsker å velge et yrke hvor en stor, og viktig, del av jobben, for veldig mange, er kontakt med pasienten. Hvis dette er noe du vil, og du tror du egner deg til, vil jeg annbefalle medisin, for jeg tror at for den som er interessert i det, og passer til det, er det et utrolig givende og fasinerende felt. :)

 

Lykke til ;)

Utifra det jeg har lest bør du definitivt dra til utlandet dersom du tror det blir vanskelig å komme inn i Norge om du er veldig interessert i medisin. Virker som de fleste er utrolig fornøyde med det. (Da tenker jeg på de populære universitetene i øst-europa osv)

 

Jeg husker ikke hvordan det var, men jeg tror det er litt bedre å studere i polen sammenlignet med ungarn. Det er noen av de landene som lever ekstremt i fortiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi antar at snitt X er nok til å komme inn med grense Z.

 

Da vil det automatisk følge at der Z - X er stor, skal det mer til for å falle ned, og personer som har det vil "uansett" komme inn. Hvis vi derimot ser på en person som ligger rundt Z er det denne personen som faktisk får\mister plassen sin som følge av grensen!

 

"du flytter ham ett hakk lengre ned på listen uansett." = nope : ) Resten av det du sier er korrekt ; )

 

Ola Normann med (Z-1) Poeng til jul setter inn et ekstra gir og ender opp med Z. Ola vil da ha "tatt" plassen fra den som ble nr. 101.

 

Skjønner du logikken min nå? : ) Det handler om å ekskludere de som er "garanterte" fra problemet!

 

 

Jeg skjønner tankegangen din, men den er feil.

 

 

Jeg skjønner tankegangen din, men den er feil.

Begrunn det. Ikke bare kom med tomme utspill. Og uansett så er det nr. 100 som setter grensen. Ikke nummer 5 og 23.

 

 

La oss si vi har en konkurannse i benkepress med 200 deltagere. Du ligger på hundrede plass, og har løftet 2 kilo (for å gjøre det realistisk). Jeg er siste utøveren igjen og klarer et løft på én million kilo. Hvilken plass vil du ende opp på da?

Endret av KrissPro
Lenke til kommentar

Du forstår heller ikke tankegangen min ser jeg : )

 

La meg få endre litt på analogien din: Vi har en benkpresskonkurranse med n antall deltagere, der alle løftene foregår på samme tidspunkt. For å kvalifiseres til finalen må du komme innenfor de n/3 beste deltagerne, og du ligger rundt grensen. Hvordan påvirkes din sannsynlighet for å kvalifiseres i forhold til tidligere estimasjoner når de to beste deltagerne bytter plasser? (Altså #1 og #2 har byttet plass på estimasjonen og den faktiske resultatlisten)

 

Og siden tråden har kommet opp igjen har jeg en påstand jeg gjerne vil høre noen synspunkter på. Jeg sier ikke at den stemmer, men post om du er enig eller uenig og fortell hvorfor!

 

En kombinasjon av eldrebølgen og alle medisinstudentene i Øst-Europa vil gjøre arbeidsmarkedet for leger om til den nye boligboblen i løpet av en ca. 30-40års periode. (e. g. lønningene synker som frossen marshmellows (synker egentlig det? :p - utfordring!) når eldrebølgen er over, grunnet overproduksjon av helsepersonell for å holde følge med eldrebølgen mens den pågår.)

Lenke til kommentar

Du forandrer premissene. I denne konkurransen er det 100 deltagere, og 30 er med til neste runde. Hvor mange som er med til neste runde er uavhengig av hvor mange som deltar. Hvis du er på 31. plass, men så viser det seg av han som var på første plass dopa seg, og blir disket, hvilken plass havner du på? Grensen for å komme videre blir senket.

 

Det er det samme som om den som har best snitt av de som søker på medisin ikke søker.

Lenke til kommentar

Forandrer premissene på en annen måte enn du nettop gjorde hvordan da? ;o 66 vidre av 200 eller 30 vidre av 100 spiller vel heller liten rolle? Dessuten er det ikke venteliste det er snakk om her? Jeg mener nemlig det er to forskjellige ting at den beste ikke tar imot plassen sin og at den beste ikke søker in the 1st place. (mtp. statistikk)

 

Noen tanker om arbeidsmarkedet, Herr Brun? (a)

Lenke til kommentar
En kombinasjon av eldrebølgen og alle medisinstudentene i Øst-Europa vil gjøre arbeidsmarkedet for leger om til den nye boligboblen i løpet av en ca. 30-40års periode. (e. g. lønningene synker som frossen marshmellows (synker egentlig det? :p - utfordring!) når eldrebølgen er over, grunnet overproduksjon av helsepersonell for å holde følge med eldrebølgen mens den pågår.)

Jeg tror dere har en større utfordring mht. at så mange jenter studerer medisin. Det vil sannsynligvis gjøre at lønnsnivået relativt sett går ned etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blææh, sitatknapene ble borte ;oo

 

Herr brun: My point exactly. Siterer meg selv: "Dessuten er det ikke venteliste det er snakk om her? Jeg mener nemlig det er to forskjellige ting at den beste ikke tar imot plassen sin og at den beste ikke søker in the 1st place. (mtp. statistikk)"

 

 

KRissPro: Iflg. deg, 101, men eksempelet ditt har ingen tilknytning til det vi diskuterer : p

 

Slackbert, skal det ha noe å si? ;o Vet at tradisjonelt kvinnedominerte yrker sliter litt med lønnsnivået, men likestilling + tidligere mannsdominert bør vel kunne kontre dette effektivt nok? HEle grunnen til at det er sånn er jo tross alt at kvinnen ikke har vært på arbeidsmarkedet så lenge, og derfor ikke har kunnet bygge seg opp over tid for å forhandle frem gode tariffavtaler.

Lenke til kommentar

Ang. lønnsnivåets utvikling:

 

Leger i Norge tjener dårlig i forhold til leger i andre land. I Norge lønner det seg snart ikke å utdanne seg. Er du heldig vil du kanskje få dobbelt så mye utbetalt som den uten noen som helst form for utdanning utover grunnskolen. Såvidt jeg har forstått er Norge en av landene med minst lønnsforskjell mellom folk med høyere utdannelse og folk uten.

 

-Det utdannes flere leger

-En større andel av legene er kvinner

 

Kvinner tjener ofte mindre fordi de jobber mindre. I tillegg kan kvinner være mindre attraktive som arbeidstakere fordi de blir gravide. Har hørt at det stadig forutsees at arbeidsmarkedet for leger blir mettet, men det har ikke skjedd ennå, så de er nok ikke spesielt bedre til å forutse noe enn økonomene.

 

Jeg håper virkelig ikke legelønnen synker mer nå, for de tjener dårlig nok som det er i forhold til utdannelse og lån osv. Ofte så er grunnen til at noen leger tjener mye at de jobber helt sykt mange timer i uka - så om det kan sammenlignes direkte med hvilke som helst andre yrker stiller jeg meg tvilende til.

 

Newklear: Jeg vet ikke hva du prøver å vise lenger, men slik jeg husker tråden fra å ha lest den tidligere har Herr Brun hatt rett hele veien. Dette er ikke noe innviklet problem, så jeg kan ikke forstå at det skal by på større utfordringer.

 

Poengsummene til alle som kommer inn har noe å si for hva poengrensen blir. Den siste som kom inn satt grensen for hva som krevdes for å komme inn det året. Hadde noen av personene som ville ha kommet inn latt være å søke, hadde følgelig grensa blitt litt lavere enn den ellers ville ha blitt. En person som i det første tilfellet ville ha vært førstemann på ventelista vil nå komme inn. Hvis en som kom inn takker nei til plassen sin vil førstemann på ventelista komme inn. (Hvis studiet tar inn folk fra ventelista)

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
I Norge lønner det seg snart ikke å utdanne seg. Er du heldig vil du kanskje få dobbelt så mye utbetalt som den uten noen som helst form for utdanning utover grunnskolen. Såvidt jeg har forstått er Norge en av landene med minst lønnsforskjell mellom folk med høyere utdannelse og folk uten.

Minuset med dette er at det er vanskelig å friste utenlandske eksperter hit.

Ellers er det i mine øyne helt uproblematisk. Jeg mener, folk utdanner seg jo som ville nøkken likevel, så økte lønnsincentiver er det tydeligvis ikke behov for. Husk at økt sosial status også teller, pluss gleden utrolig mange har av å sitte på et kontor(!).

Lenke til kommentar
Ang. lønnsnivåets utvikling:

 

Leger i Norge tjener dårlig i forhold til leger i andre land. I Norge lønner det seg snart ikke å utdanne seg. Er du heldig vil du kanskje få dobbelt så mye utbetalt som den uten noen som helst form for utdanning utover grunnskolen. Såvidt jeg har forstått er Norge en av landene med minst lønnsforskjell mellom folk med høyere utdannelse og folk uten.

 

-Det utdannes flere leger

-En større andel av legene er kvinner

 

Kvinner tjener ofte mindre fordi de jobber mindre. I tillegg kan kvinner være mindre attraktive som arbeidstakere fordi de blir gravide. Har hørt at det stadig forutsees at arbeidsmarkedet for leger blir mettet, men det har ikke skjedd ennå, så de er nok ikke spesielt bedre til å forutse noe enn økonomene.

 

Jeg håper virkelig ikke legelønnen synker mer nå, for de tjener dårlig nok som det er i forhold til utdannelse og lån osv. Ofte så er grunnen til at noen leger tjener mye at de jobber helt sykt mange timer i uka - så om det kan sammenlignes direkte med hvilke som helst andre yrker stiller jeg meg tvilende til.

 

Newklear: Jeg vet ikke hva du prøver å vise lenger, men slik jeg husker tråden fra å ha lest den tidligere har Herr Brun hatt rett hele veien. Dette er ikke noe innviklet problem, så jeg kan ikke forstå at det skal by på større utfordringer.

 

Poengsummene til alle som kommer inn har noe å si for hva poengrensen blir. Den siste som kom inn satt grensen for hva som krevdes for å komme inn det året. Hadde noen av personene som ville ha kommet inn latt være å søke, hadde følgelig grensa blitt litt lavere enn den ellers ville ha blitt. En person som i det første tilfellet ville ha vært førstemann på ventelista vil nå komme inn. Hvis en som kom inn takker nei til plassen sin vil førstemann på ventelista komme inn. (Hvis studiet tar inn folk fra ventelista)

Hehe, arbeidsmarkedet kommer nok til å holde seg en god stund til, ja! Men jeg er redd for hvordan eldrebølgen kommer til å påvirke samlet inntekt gjennom hele min evt. karriære som lege. (altså en periode på ca 40 år)

 

Men hvis kvinner tjener mindre bare pga. arbeidmengde, vil det si at de har samme timebetaling som menn? : ) Det med graviditet vil jo bare virke til min fordel da, ellr? (jeg er gutt hvis noen lurte)

 

Hehe, prøvd å si det samme gjennom hele tråden x) Ikke at det egentlig har noe som helst betydning , men det jeg prøver å si er at det kommer ann på hvilken informasjon du sitter med på forhånd. Og om skoleopptak er det MYE statistikk du kan benytte deg av : )

 

I Norge lønner det seg snart ikke å utdanne seg. Er du heldig vil du kanskje få dobbelt så mye utbetalt som den uten noen som helst form for utdanning utover grunnskolen. Såvidt jeg har forstått er Norge en av landene med minst lønnsforskjell mellom folk med høyere utdannelse og folk uten.

Minuset med dette er at det er vanskelig å friste utenlandske eksperter hit.

Ellers er det i mine øyne helt uproblematisk. Jeg mener, folk utdanner seg jo som ville nøkken likevel, så økte lønnsincentiver er det tydeligvis ikke behov for. Husk at økt sosial status også teller, pluss gleden utrolig mange har av å sitte på et kontor(!).

Hmm, link til noen statestikker rundt det? : D JEg flytter gjerne utenlands for økt kjøpekraft! Uavhengig av om jeg har utdannelse i det hele tatt eller ikke! ;p Men når du nevner det så mener jeg å huske at kardiologer i USA har en grunnlønn på 300 og noe tusen USD! ;ooo HVordan står det til i Danmark og Sverige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...