Gå til innhold

Medisin vs. siv ing.


Newklear

Anbefalte innlegg

Newklear: En person som har høy poengsum som har bestemt seg for å søke medisin har ALT å si for poenggrensene. Det er her du har misforstått. Hvis han tar plass nummer 3, betyr det at ALLE som har dårligere poengsum enn han flyttes ett hakk ned på lista. det betyr at han som ligger og vipper rundt det vi tror vil være poengsummen, flyttes ned, og poengsummen blir høyere.

Med andre ord har egentlig de som har veldig høyt snitt MER å si for grensen. Alle som har flere poeng enn det som var grensen, har bidratt til å flytte grensen høyere og høyere opp.

Du er alt for opphengt i "lista", og igjen utelater du forventninger. Du må, som jeg sa i forrige post, tenke på det som et volum søkere, så det er selvfølgelig en liten arme "safe" søkere. Gidder ikke diskutere det her lengre, da det synes at du har bestemt deg for å ha rett, noe som gjør diskusjonen lite givende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste her er vel enige med Herr Brun, så tror nok du kan roe deg ned litt.

Personlig synes jeg DU godt kan roe ned med disse helt unødvendige innleggene dine. Savner fortsatt et forsøk på begrunnelse fra deg, noe HErr BRun hvertfall har forstått.

 

Du sier jeg er 'opphengt i lista'. Er det rart, all den tid 'lista' er måten dette blir løst på? Det er du som er opphengt i intetsigende statistikk.

"Ignorance is bliss..." - Hadde ikke blitt angrepet så heftig her om jeg ikke hadde vært så og si alene om å forstå forskjeller mellom riktig tankegang, og tilsynelatende riktig tankegang, som de fleste henger seg på her...

Lenke til kommentar

Hei sann, sitter med litt av det samme dilemmaet som Newklear, bortsett fra at det er snakk om selve faget fysikk istedet for siv. ing (har ikke utelatt siv. ing da).

 

Jeg er interessert i begge studiene, men greier ikke å bestemme meg. Når det gjelder av fag, liker jeg egentlig ingen av realfagene, bortsett fra fysikk, og matte hater jeg :S Litt ironi, men slik er det at jeg misliker matte, liker fysikk, og har ingen formening om kjemi og biologi.

 

Akkurat nå spiller det ingen rolle om det med lønn, status, vanskelighetsgrad og alt det der, det eneste som teller er interessen. Er kort sagt interessert i begge studiene, og greier ikke å velge.

 

Trenger råd fra noen til å velge!

 

Saond

Lenke til kommentar

Hvis du skal studere fysikk, er det VELDIG mye obligatorisk matematikk i begynnelsen. På fysmat (siv. ing. hvor du kan spesialisere deg blant annet innen teknisk fysikk) må du vel i gjennom matte 1, 2, 3 og 4k og statistikk. På Bachelor i fysikk må du gjennom grunnkurs i analyse I og II, lineær algebra og geometri, lineær algebra med anvendelser og flerdimensjonal analyse. På fysmat må du også ha et kjemi-fag.

Lenke til kommentar

Vet at det er veldig mye matte (matte er jo nesten halvparten av det man gjør i fysikk), men er kanskje villig til å kjempe meg gjennom matten. Dog, gjør jeg det jeg kan for å slippe matte så mye som mulig. Sendte mail til NTNU, og der anbefalte de R2 og FY2. Det er derfor ikke lett, når man liker det ene (fysikk), og misliker det andre (matte), og begge er nødvendige.

 

Når det gjelder medisin, så er jeg interessert i selve studiet på universitet. Går VG2 nå, og kjemi og biologi har jeg ingen formening om, verken liker eller misliker de. Det er anatomi og slikt jeg vil lære.

 

Aner ikke hva jeg skal velge :wallbash:

 

Takk for svarene så langt!

 

Saond

Endret av Saond
Lenke til kommentar
På en annen side er medisin mye som går under Biologi\Kjemi, og ikke så mye fysikk.

 

Men som herr brun påpeker, det er mye matematikk på fysikkstudiet, så jeg tror du kan få like mye, om ikke mer ut av et siv ing program.

 

http://www.ntnu.no/studier/sivingarkitektteknologi

 

Der kan du lese litt om de forskjellige linjene, hvis det intreserer deg : )

Det er like mye matte på sivilingeniørstudiene...

Lenke til kommentar
Akkurat nå spiller det ingen rolle om det med lønn, status, vanskelighetsgrad og alt det der, det eneste som teller er interessen. Er kort sagt interessert i begge studiene, og greier ikke å velge.

 

Trenger råd fra noen til å velge!

Jeg har gått tre år fysikk, så jeg kan skrive under på at det går mye i matte til å begynne med. Dette er noe man lærer seg å leve med, så selv om man ikke er altfor begeistret for matte trenger det ikke å være et hinder. Det finnes mange områder innenfor fysikken man klarer seg uten matte på et ekstremt nivå. Foreslår at du tar et årsstudium der du velger en del fysikk- og mattefag, i tillegg til å se grundig på hvordan medisinutdannelsene er lagt opp forskjellige steder i Norge og ellers i verden. Et årsstudium i realfag er i alle fall mye mer 'anvendbart' enn en avbrutt profesjonsutdanning.

 

Forøvrig fant jeg ut at jeg ville begynne på medisin etter to år på fysikk, og jeg begynner nå til høsten ;)

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
Akkurat nå spiller det ingen rolle om det med lønn, status, vanskelighetsgrad og alt det der, det eneste som teller er interessen. Er kort sagt interessert i begge studiene, og greier ikke å velge.

 

Trenger råd fra noen til å velge!

Jeg har gått tre år fysikk, så jeg kan skrive under på at det går mye i matte til å begynne med. Dette er noe man lærer seg å leve med, så selv om man ikke er altfor begeistret for matte trenger det ikke å være et hinder. Det finnes mange områder innenfor fysikken man klarer seg uten matte på et ekstremt nivå. Foreslår at du tar et årsstudium der du velger en del fysikk- og mattefag, i tillegg til å se grundig på hvordan medisinutdannelsene er lagt opp forskjellige steder i Norge og ellers i verden. Et årsstudium i realfag er i alle fall mye mer 'anvendbart' enn en avbrutt profesjonsutdanning.

 

Forøvrig fant jeg ut at jeg ville begynne på medisin etter to år på fysikk, og jeg begynner nå til høsten ;)

 

Tror ikke det er så aktuelt med årstudium for meg. Saken er at jeg kun hadde medisin i tankene før valg av fag. Dermed har jeg ikke hatt R1, men S1 (enklest mulig siden jeg må sanke 6'ere). Men etter VG2 og FY1, ble jeg helt oppslukt i fysikk, og vurderer å velge om igjen. Til høst er det mulig for meg å gå R1, samtidig med FY2 og andre fag i VG3. Så det blir et fjerde år for meg der jeg kan ta R2. Men om jeg skulle ta medisin, bør jeg heller velge fag der det er lettere for meg å få gode karakterer.

 

Så langt, ser det ut som at jeg må bestemme meg for medisin eller fysikk nå til skolestart. Kommer nok til å be om en rådgivertime, men hadde vært fint om flere kunne komme med innspill/hjelp til problemet mitt. Men takk for svar!

Lenke til kommentar

Du høre om du får lov til å ta R2 til neste år, selv om du bare har S2, mot at du jobber med R1 ved siden av. Vet at flere har tatt 3KJ uten å ha hatt 2KJ i gamle R94, f. eks. Eventuelt om du får følge undervisningen i R2 som hospitant, og så tar du R2 som privatist.

Hvorfor er ikke årsstudium aktuelt? Hvis du vil fortsette å studere fysikk, søker du opptak til bachelor i fysikk, og så begynner du rett på andreåret.

Lenke til kommentar
Du høre om du får lov til å ta R2 til neste år, selv om du bare har S2, mot at du jobber med R1 ved siden av. Vet at flere har tatt 3KJ uten å ha hatt 2KJ i gamle R94, f. eks. Eventuelt om du får følge undervisningen i R2 som hospitant, og så tar du R2 som privatist.

Hvorfor er ikke årsstudium aktuelt? Hvis du vil fortsette å studere fysikk, søker du opptak til bachelor i fysikk, og så begynner du rett på andreåret.

 

Det hørtes ut som en bra plan, blir endel jobbing da, men det har jeg uansett måtte i fysikken, da jeg hadde S1 og matten der krevde kunnskaper i R1.

 

Uansett, hvis jeg tar årsstudiumet i fysikk og matte, og vil heller etter året gå på medisin, er det mulig lenger å søke i primærkvoten? Ellers må jeg plutselig ha 10 ekstra poeng igjen for å komme inn på ordinærkvoten.

 

Det gjenstår enda da om jeg skal velge medisin eller fysikk. Det blir litt for tøft om jeg skulle kjøre R1 og R2 neste år, og prøve meg på medisin. Sikrer 6 i S2 heller for å si det sånn.

 

Takk for infoen Herr Brun!

 

Edit: Noen som har vært i samme knipa? Fint om noen har erfaring, eller kanskje som sitter på noe info/tips om hvordan man skal gjøre et valg

Endret av Saond
Lenke til kommentar
Hvis du er 19 år når du går ut av videregående, vil du året etter være 20, og dermed kunne søke i førstegangsvitnemålkvota. Det vil du også gjøre etter enda ett år. Hvis du fyller 22 i søknadsåret, vil du ikke lengre konkurrere i førstegangsvitnemålkvota.

 

Da får jeg ta ditt ord på det :) Hadde hørt noe om at så lenge man var elev ifra videregående så søkte man etter førstegangsvitnemål, så om man gikk og studerte noe etter vg, var man i ordinærkvota (unntaken å ta opp et fag eller noe sånt). Var vell bare gjetninger da.

Lenke til kommentar
Saond: Det der er jo bare tull. Tar du opp fag etter videregående, så havner du i sekundærkvota (i tillegg til at søker med de gamle karakterene i førstegangsvitnemålkvota). Kravene for førstegangsvitnemål finner du her:

http://www.samordnaopptak.no/info/poengber...gangsvitnemaal/

 

Selv om man tar igjen opp et fag? Mente rådgiveren sa at hvis jeg eks. tok igjen opp tysk 2, og forbedret karakteren (though det er høyst usannsynlig) så kom det på vitnemålet og da søkte jeg ennå i primærkvota. Mulig jeg har forklart dårlig her :whistle:

Endret av Saond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...