Gå til innhold

Kommentar: Microsofts E3-presentasjon (X360)


Anbefalte innlegg

Velkommen til Spillegal. Vinner av beste spill-community 2008.

 

Husk at dette er en kommentar. Den kan være så subjektiv og stygg den bare vil. En kommentar representerer ikke nødvendigvis spillverkets meninger og holdninger, bare skribentens. Humoren i denne kommentaren biter kanskje ikke på alle, men det tror jeg ikke Tryggve forventet heller. Denne kommentaren er skapt for å underholde de lettbeinte og provosere de tørre.

 

Så sånn er det.

 

 

pssst: dere som leser gamer/spillverket til vanlig har garantert lest andre tekster av Tryggve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg ser jo nå at det ikke var så galt som jeg trudde.

Men jeg mener nå at dette kunne vært et innlegg på en blogg, ikke en

anmeldelse på en så stor side som dette her.

 

Hvis vi skal snu dette til noe positivt så var det tøft gjort å skrive på denne måten ;)

 

Vet du hva en anmeldelse er? Dette var en artikkel av typen kommentar, altså et skråblikk på noe.

Lenke til kommentar

Tryggve skrev for Gamer allerede i februar 2006, så han begynner faktisk å bli gammel her inne (riktignok "bare" 35 artikler for Gamer og Spillverket til sammen og han hadde en pause på 2-3 år) - og jeg er enig med Siselka som sier at sarkasme kan fungere når det er så åpenbart som her.

Lenke til kommentar

Syns artikkelen var bra, noe ganske annerledes enn det vi leser til vanlig. Og ja, folk har ikke lært seg ironi for forumet, selv om vi kalles for ironigenerasjonen.

 

http://aftenbladet.no/kultur/article108238.ece

 

edit: Legger ved teksten

 

 

IKKJE AMERIKA, MEN AMERIKA.

Nynorsk forfattaren og søramerika-eksperten Kjartan Fløgstad skreiv nyleg eit brev til byrådet i Oslo, der ha gjer framlegg om at Sør-Amerika blir eit valfritt "sidemål" i geografi-faget.

 

Tilbakemeldingar frå ulike delar av utdanningssystemet tyder på at elevane ved Oslo-skulane ikkje har gode nok kunnskaper om Amerika. Etter vår meining er det naudsynt at elevane får meir tid til å arbeide med hovud-Amerika i nord, utan å måtta bruka mykje verdifull tid på det sørlege subkontinentet. I det heile kan det reisast tvil om Sør-Amerika er eit eige kontinent, og ikkje berre eit vedheng til hovudkontinentet i nord.

Dagens ordning med obligatorisk opplæring i begge dei amerikanske verdensdelane gjer at ein betydeleg del av tidsbruken i geografifaget går med til å arbeida med mindre vesentlege detaljar får den sør-amerikanske delen av Amerika.

For ekte Oslo-ungom er det såleis ei uoverkommeleg oppgåve å skilja mellom småstatane i Mellom-Amerika. Det er å kasta bort verdifull tid å undervisa i dei ubetydelege skilnadene mellom Paraguay og Uruguay. Undersøkingar tyder på at blant eit fleirtal av elevane i Oslo-skulen er det revnande likegyldig om Honduras er hovudstaden i Tegucigalpa, eller omvendt.

I dag blir latinamerikanarar ofte omtala som "degos" eller "svartingar" . Alle som elskar latinamerikansk litteratur og samfunnsliv, vil unna verdsdelen ein betre lagnad. Det oppnår ein ved å byggja opp glede over kontinentet, ikkje gjennom tvang.

Medan Nord-Amerika er eit grunnfesta vestleg demokrati, har det herska diktatoriske tilstandar over store delar av Sør-Amerika. Her er det nok å nemna Cuba, som kan gi Oslo-ungdom udemokratiske politiske ideal, dersom dei skulle få for mykje kunnskap om dei verkelege tilhøva på øya. Ein legg til grunn at svært få Oslo-ungdommar vil få praktisk nytte av Sør-Amerika i sin vidare yrkeskarriere. For Oslo kommune ville ei forsøksordning med valfri Sør-Amerika opplæring i vidaregåande skule vera eit veleigna virkemiddel for å få større breide og fordjupning i arbeidet med den delen av Amerika som framstår som den mest nærliggjande.

Alt i dag er det slik at 90 prosent av alt som blir sagt om Amerika, handlar om Nord-Amerika. I valet mellom Amerika og Amerika tyder undersøkingar på at eit overveldande fleirtal av Oslo-elevane ville velja den nordlege delen. Dette er også den mest moderne. Det er ikkje mykje om Latin-Amerika på ein PC. Sør-Amerika er dessutan så likt Amerika at det berre skaper forvirring å læra om begge. På den andre sida vil ein understreka at Oslo kommune i utgangspunktet ikkje vil leggja vanskar i vegen dersom elevar på eiga hand prøver å skaffe seg kunnskap om Sør-Amerika.

UBETYDELEGE ØYAR.

 

Det verste ved den obligatoriske undervisninga i Sør-Amerika er at den stel mykje dyrebar tid frå hovuddelen av kontinentet. Oslo kommune bør derfor gå inn for ei forsøksordninga der ein i ein treårsperiode stryk Sør-Amerika frå kartet og i staden konsentrerer undervisninga om Amerika. Dersom det viser seg at prøveordninga er vellykka, ser ein for seg at forsøket vil kunna utvidast til å gjelda dei mest forvirrande kyststrekningane på Vestlandet og i Nord-Norge, og einskilde særleg ubetydelege øyar i ytre Oslofjord. Det er ein føresetnad at ein skaffar nytt undervisningsmateriell som samsvarar med retningslinjene i forsøksordninga. Her kan ein også sjå for seg ei verdifull forenkling av historiefaget.

For elevane vil det by på klåre pedagogiske fordelar, medan det for fleirtalet i byrådet bør vera ein tiltalande tanke at den nåverande svært uryddige og mangfaldige sør-amerikanske verdsdelen frå nå av kan erstattast med eit einsfarga hav av blått i blått i atlas og globusar til bruk i Oslo-skulen.

KJARTAN FLØGSTAD.

 

 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men jeg mener bestemt at Halo 3 hadde ”Finish the Fight” som slagord. Det blir spennende å se reklamene for Halo: ODST og Halo: Reach. Jeg kan tenke meg at Reach kommer til å markedsføres med replikken ”Begin the Fight”, mens ODST får det mer snappy mottoet ”Come Pretty Darn Close to Finishing the Fight, Which You’ve Already Done So It’s Not Like It’s a Big Deal or Anything”

Denne var mer eller mindre provoserende.

 

Dessuten: Rene fakta jeg er i besittelse av slår fast at ingen bryr seg om historien i Halo, og at folk flest synes Metal Gear Solid er dønn kjedelig.

Hva er dine faktakilder da?

 

Hei Frode! Hyggelig at du setter pris på en slik liten filleserie som Forza-bilspillene, men forskning tyder på at folk er mye mer interessert i å kjøre bil på ordentlig istedenfor å late som om de kjører bil på TV-en.

Forza en filleserie? Her tar du igjen feil.

Jeg lurer også på hvilken forskning det er snakk om. :)

Eh, ser du ikke selv at du driter deg loddrett ut? "Provoserende" å kødde med Halo? Hallo? (he he) Jeg håper så inderlig at du prøvde å være ironisk, men jeg frykter at du på ramme alvor faktisk synes det er provoserende at folk synes historien i et spill suger.

Jeg skal lese gjennom resten av tråden, og se hvorvidt du får svar på dine forespørsler etter forsknigsresultater som viser at Forza er en filleserie. :D Selveid er veleid.

Lenke til kommentar

Morsomste kommentaren jeg har lest på lenge. Og at folk faktisk tar dette alvorlig, er for meg helt uforståelig. Ha nå litt selvironi selv om han gjør narr av deres favorittspill. Uansett gleder meg til kommentarene om Nintendos og Sonys konferanse.

Endret av Egle
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men jeg mener bestemt at Halo 3 hadde "Finish the Fight" som slagord. Det blir spennende å se reklamene for Halo: ODST og Halo: Reach. Jeg kan tenke meg at Reach kommer til å markedsføres med replikken "Begin the Fight", mens ODST får det mer snappy mottoet "Come Pretty Darn Close to Finishing the Fight, Which You've Already Done So It's Not Like It's a Big Deal or Anything"

Denne var mer eller mindre provoserende.

 

Dessuten: Rene fakta jeg er i besittelse av slår fast at ingen bryr seg om historien i Halo, og at folk flest synes Metal Gear Solid er dønn kjedelig.

Hva er dine faktakilder da?

 

Hei Frode! Hyggelig at du setter pris på en slik liten filleserie som Forza-bilspillene, men forskning tyder på at folk er mye mer interessert i å kjøre bil på ordentlig istedenfor å late som om de kjører bil på TV-en.

Forza en filleserie? Her tar du igjen feil.

Jeg lurer også på hvilken forskning det er snakk om. :)

Eh, ser du ikke selv at du driter deg loddrett ut? "Provoserende" å kødde med Halo? Hallo? (he he) Jeg håper så inderlig at du prøvde å være ironisk, men jeg frykter at du på ramme alvor faktisk synes det er provoserende at folk synes historien i et spill suger.

Det var ikke det som var provoserende. Det var den alt for lange setningen som var et forsøk på å være morsom. Innholdet i den har lite å si, men for meg ble det formye fjortispreg over den. Det var i hvertfall min reaksjon. Som jeg påpekte senere i innlegget mitt, så hadde det ingenting med at forfatteren kritiserte (bl.a.) Halo.

 

Ellers skal jeg innrømme at jeg tolket den litt for seriøst, selv om jeg visste at den bare var en subjektiv kommentar. Det hadde nok noe med at jeg forventet meg en mer eller mindre seriøs oppsummering av hva en fikk vite på E3, for oss som ikke så det live på nettet.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Tuhin: Er ikke innholdet i artikkelen som er det største problemet her.

 

Det er måten han tar imot kritikk som er det som er tåpelig.

 

Det må jeg forøvrig si meg enig i; dumt å spille på sarkasme når folk faktisk føler seg støtt. Da er det litt seint.

Lenke til kommentar

Jaja, vi har alle forskjellige meninger osv osv.. Jeg er selv ingen Halo fan overhode, men syntes denne "kommentaren" fra Spillverket sin side virket direkte barnslig, og de sier jeg som bedriver en mengde ironi og sarkasme døgnet rundt.

 

Det finnes en grense (eller balanse, kall det hva du vil) mellom det å være morsom og ironisk / sarkastisk og det å dra ting litt vell langt, og det å dra ting enda lengre med å oppføre deg like tullete i kommentarfeltet etterpå er for meg ren idioti av forfatteren? Om noen misliker / feiltolker ironien og budskapet med selve kommentaren / artikkelen, er du da virkelig dum / naiv nok til å tro at det å fortsette samme linja videre i flere innlegg i kommentarfeltet etterpå gjør ting noe bedre?

 

 

Selv er jeg svært glad i ironi, og skråblikk på diverse ting, alle som kjenner meg vet godt at jeg er ironisk 90% av tiden, men det er aldri gøy når folk tilsynelatende ikke vet når de skal stoppe, selv syntes jeg hele kommentaren / artikkelen tok ting litt vell langt, noe som fikk den til å føles direkte barnslig i mine øyne, om det skyldes at jeg mener forfatteren bedriver ironi / sarkasme på en litt svak / dårlig måte eller om det skyldes at jeg rett og slett er for gammel dags til at noe slikt faller i smak aner jeg ikke, men når forfatteren da forsetter å kjøre samme linje mot frustrerte lesere i kommentarfeltet etterpå så renner begeret virkelig over syntes jeg, det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er overrasket over hvor arrogant både Tryggve og noen forumbrukere her er. Og før noen våger å påstå at jeg ikke forstår hva sarkasme og ironi er, forstå forskjellen at man kan forstå det og fortsatt synes det er dårlig skrevet.

 

Joda, den er sarkastisk, iallefall prøver den å være. Men kvaliteten er så som så. Selv når man leker sarkastisk og overlegen forventer jeg en form for konsistens i hva man gjør. Først så sier Tryggve at Crackdown oppfølger er ett glimt av håp i en ellers grå gugge av håpløs fordærving av spillmediumet, så sammenligner han det med bilde på en pakke toro suppe kontra sumpvannet man sitter igjen med når man har laget det. Hva menes? Er crackdown 2 bra? Dårlig? Er traileren bra, men spillet vil bli dårlig?

 

Og, angående pastisj, som stilen fra eldre kunstverk? Eller uorginalt? Hvorfor skal dette hindre muligheten for å lage en seriøs historie? Om seriøse historier er sjeldne som Tryggve påpeker bør jo det bli ansett som orginalt? Og eldre kunstverk er ikke viden kjent for å være barnslige.

 

 

Jeg liker, nei elsker!, sarkastiske og humoristiske artikler. Ofte er det mye mer fres og underholdning i å lese disse enn mer tradisjonelle artikler. Det betyr likevel ikke at jeg ikke krever kvalitet på det jeg blir servert.

 

Neste gang, prøv å vær mer leken i sarkasmen din, og gjerne gi mening når du kommer med en bemerkning.

 

En ting til, å late som man ikke bryr seg om noe er like orginalt som tattoveringer av asiatiske tegn.

Lenke til kommentar
En ting til, å late som man ikke bryr seg om noe er like orginalt som tattoveringer av asiatiske tegn.

Reagerte på den jeg også. Vil tro så godt som samtlige skribenter sjekker responsen etter å ha skrevet en slik artikkel, og jeg vil tro de fleste tar til seg og tenker over hva som blir skrevet om den. Da ser det utrolig dumt ut å komme flyvende med "Hei, beklager at folk ikke skjønte ironien, koz!"(løst oppsummert fra Tryggves siste svar i kommentarfeltet).

Lenke til kommentar

Det virker som om dette er skrevet i bakfylla etter at kona har tatt huset, bilene og bikkja hun ikke liker.

 

Dette er et forsøkt på å være "edgy" og komisk? Vel da er det total skivebom, jeg får helt andre assosiasjoner her. Det virker mer som man er drittlei hele spillbransjen.

 

Bortsett fra den opplagte idiotien så var det første som slo meg at artikkelen var ekstremt rotete og uoversiktlig, jeg fikk følelsen av å forsøke å lese noe skriblerier på en haug servietter. Forsøker man å fremstå som "kul" i artikkelen og i tråden så er det også skivebom.

 

 

NB!

Jeg tror ikke man er så dårlig til å skrive artikler som man demonstrerer her, jeg tror man bare forsøkte seg på noe nytt og bommet. Spillverket kan mye bedre og det samme gjelder nok forfatter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ja! Hva med Forza 3?? Ikke ofte jeg legger inn en klage her, men det var da ihvertfall for meg den ALLER største nyheten på E3!! Så at ikke dette er nevnt er for dårlig! :(

Hei Frode! Hyggelig at du setter pris på en slik liten filleserie som Forza-bilspillene, men forskning tyder på at folk er mye mer interessert i å kjøre bil på ordentlig istedenfor å late som om de kjører bil på TV-en. Det er mye artigere å kræsje i 120km/t på ordentlig istedenfor å gjøre det på liksom, det er vi nok begge enige i!

 

Stå på folkens, det er fortsatt flere E3-konferanser igjen og Spillverket vil jobbe videre for å gi dere de mest objektive og nøyaktige betraktningene rundt det som blir annonsert!

Liten filleserie som Forza? Kan du linke oss til forskningsrapportene du snakker om?
Lenke til kommentar
Hei Frode! Hyggelig at du setter pris på en slik liten filleserie som Forza-bilspillene, men forskning tyder på at folk er mye mer interessert i å kjøre bil på ordentlig istedenfor å late som om de kjører bil på TV-en. Det er mye artigere å kræsje i 120km/t på ordentlig istedenfor å gjøre det på liksom, det er vi nok begge enige i!

 

Jeg syntes kanskje min post var i nærheten av å være litt useriøs, men den passet til den ellers så "fritt-talende" artikkelen din. Svaret jeg fikk av deg måtte jeg lese om igjen et par ganger for å tro mine egne øyne.. :o Er dette slik en skribent skal svare leserene sine?? Noe mer provoserende svar skal man lete lenge etter!

 

Og angående artikkelen har du misforstått helt; Dere skal skrive det dere tror leserene finner interessant, IKKE det dere personlig syntes er interessant.

Lenke til kommentar

Problemet mitt med denne kommentaren er ikke at forfatteren prøver å vere morsom (og etter min mening feiler, men humor er nå subjektivt da)

 

Problemet mitt er at jeg så en artikkel på spillverket.no om Microsoft sin E3 presentasjon, gikk inn på den, leste den, og etter å ha lest den, så følte jeg at jeg måtte se meg om etter en annen kilde for å få med meg hva som faktisk hadde skjedd på presentasjonen. Da er den ikke bra nok.

Lenke til kommentar
Ja! Hva med Forza 3?? Ikke ofte jeg legger inn en klage her, men det var da ihvertfall for meg den ALLER største nyheten på E3!! Så at ikke dette er nevnt er for dårlig! :(

Hei Frode! Hyggelig at du setter pris på en slik liten filleserie som Forza-bilspillene, men forskning tyder på at folk er mye mer interessert i å kjøre bil på ordentlig istedenfor å late som om de kjører bil på TV-en. Det er mye artigere å kræsje i 120km/t på ordentlig istedenfor å gjøre det på liksom, det er vi nok begge enige i!

 

Stå på folkens, det er fortsatt flere E3-konferanser igjen og Spillverket vil jobbe videre for å gi dere de mest objektive og nøyaktige betraktningene rundt det som blir annonsert!

Liten filleserie som Forza? Kan du linke oss til forskningsrapportene du snakker om?

 

Skjønner du virkelig ikke at forfatteren her igjen er ironisk? Jeg skal gi deg et hint: "Det er mye artigere å kræsje i 120km/t på ordentlig istedenfor å gjøre det på liksom, det er vi nok begge enige i!" Kanskje han gikk litt langt i kommnetartråden når han så at en del hadde problemer med å forstå teksten, men jeg må ærlig innrømme at det hadde vært veldig fristende for meg å svare på samme måte hadde jeg vært han.

 

Og til FrodeA: var noen en god del brukere som synes denne typen kommentar var veldig interessant, og morsom. At den grupper ikke nødvendigvis skriker like høyt som de som klager betyr ikke at dere er i overveldende flertall.

Endret av Siselka
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...