Gå til innhold

Lost 5x13:"Some Like It Hoth"(USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig episode dette her. :) Trodde kanskje denne skulle føles litt "dårlig" og filler etter den supre episoden forrige uke, men dette ble en koselig, rørende og morsom episode med Miles og Hurley :) Som Damon & Carlton sa i forrige ukes podcast så var det meningen med denne å gi oss en morsom episode, noe som trengs før alt som skal skje i de siste episodene nå.

Hurley og Miles er jo herlige sammen, frydet meg virkelig over dialogene med dem i bilen. At Hurley hadde begynt å skrive manuset til Empire Strikes Back var jo utrolig artig :D

At Pierre Chang var faren til Miles hadde jeg forutsett på forhånd, så det kom ikke som noe sjokk. Og jeg syns det var bra at de ikke dro ut det mysteriet alt for mye i denne episoden heller. Trodde en stund at kanskje Miles ikke var klar over det, så ble glad da han bare sa det rett ut at det var faren hans. :) Rørende scene når han sto utenfor huset og så sin egen far som faktisk opptrådte veldig omsorgsfullt overfor baby-Miles også. :)

 

Og i tillegg har vi saken med Sawyer som virkelig begynner å få litt mye å styre med nå. Blir spennende å se hvordan han håndterer dette etterhvert når fler og fler lurer på hvor Ben er blitt av.

 

Og så var jo LOST-tallene tilbake i denne episoden. :D En stund siden vi virkelig har sett noe til dem nå, så det var artig. Og så Faraday da, endelig er han tilbake :D Gliste bredt når jeg så ham kravle ut av ubåten :D

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke det hadde så mye med det å ha en konstant å gjøre, det kom vel mer av hvor lenge de forskjellige hadde vært på øyen, og siden Charlotte vokste opp der fikk hun symptomene først og døde, men hvis tidshoppene hadde fortsatt lengre ville sikkert Miles dødd også ,og deretter Juliet .

 

Når det kommer til ukens episode var de enda en bra episode i en rekke av veldig mange gode episoder. Føler virkelig at denne sesongen bare blir bedre og bedre. Likte som flere her inne veldig godt kjemien mellom Miles og Hurley. Og gjensynet med Faraday på slutten selvsagt :)

Lenke til kommentar
LanSi: Har du en teori/noe du har lest, som forklarer hvorfor Charlotte døde, mens Miles er helt ok?

Nei, jeg har ikke det. Men syns bare den teorien om at de ikke kan se seg selv som barn er tullball. Selvsagt, hvis de hadde sett seg selv og husket det hadde det jo fucket litt opp.

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig ikke det hadde så mye med det å ha en konstant å gjøre, det kom vel mer av hvor lenge de forskjellige hadde vært på øyen, og siden Charlotte vokste opp der fikk hun symptomene først og døde, men hvis tidshoppene hadde fortsatt lengre ville sikkert Miles dødd også ,og deretter Juliet .

 

.........

 

Takk, ja det forklarer litt.

Lenke til kommentar

Some Like It Hoth

 

normal_5x14-hoth-007.jpg

 

Jeg kunne aldri tro hvordan de kunne gå så langt å kalle en episode Some Like It Hoth, en kombinasjon av Some Like it Hot, en gammel komedie om to karer som kler seg ut som kvinner (det høres døllt ut her, men det er en veldig god og morsom film) og Hoth som er den kalde planeten i "Empire Strikes Back". Jeg og en venn av meg diskuterte dette og lurte på hva i huleste episoden kom til å være om. Vennen min trodde at siden de var i 1977 så ville kanskje de sende en screening av "A New Hope" i The Barracks, men Hoth er ikke med i den. Jeg var bombesikker på at dette var litt som "Eggtown" der det ikke har mye å si. Men Some Like it Hoth viste seg å passe mye bedre til denne gode episoden.

 

 

Flashbacks

 

Jeg liker starten på episoden med Miles som barn. Første vi ser er klokkeslettet på mikrobølgovnen (3:16) og så hører vi et nytt theme fra Giacchino. Harpeliknende theme som er minenr om et theme i Curious Case of Benjamin Button kalt "Mr. Gateau". Likte skuespillet til han unge gutten. Spesielt da han hørte den døde personen. "I can hear him! I can hear him!". Følte virkelig for den gutten.

 

Gotiske Miles var veldig kul. Er det en mulig referanse for Ken Leungs karakter i X-Men (som forresten var hilarious. Det eneste karakteren gjorde var å skyte opp pigger fra ansiktet. Så døde han på en skikkelig Arzt-måte)

kenleung.jpg

 

Naomi var en karakter som jeg brydde meg litt lite om. Noen kule scener, men det var det. Her så var jeg veldig glad for å se Naomi igjen. Jeg har savnet litt av Freighter-historien. Sesong 4 referansene i sesong 5 har egentlig gått for det meste i Orchid og øyflytting. Men nå går vi litt mer inn på detaljene. Vi ser Felix, karen som skulle levere bildene av de thailandske gravene og purchase order for det gamle Boeing flyet Widmore dumpet i the Sunda Trench. Tenker at det var Bens folk som tok livet av han som deretter gjorde slik at Tom fikk tak i disse dokumentene.

 

Kan denne Felix være mannen vi ser blir banket opp i videotapen fra "The Other Woman"?

 

normal_5x14-hoth-291.jpg

 

Bram! Haha. Her ser vi igjen han tilfeldige krøllete karen fra 316 som blir skygget for Caesar og Ilana. Han har vært som en ordentlig redshirt på stranda, men her var han nesten skummel. Det virker som han ikke jobber for Widmore eller Ben. Det er interessant synes jeg. Det er teorier rundt omkring på forumer om at han er en del av en tredjepart og det er nettopp disse folka som er de eneste som kjenner til spørsmålet og svaret på "What lies in the shadow of the statue" og grunnen til at de spurte Frank Lapidus om dette er fordi de ville vite om han var et av deres folk. Grunnen til at dette skjedde kom etter at Caesar ble skutt. Kan Caesar være med på det? Vil faktisk ikke tro det på måten han søkte gjennom Hydra. Jeg vil heller tro at han er uskyldig og veldig uheldig å komme inn i dette. Ilana virket mistenksom på Caesar i episoden "The Life and Death of Jeremy Bentham" da han undersøkte Hydra kontoret. Men hvem er disse folkene? Hvis de er en tredjepart i dette, så er det snakk om noen andre. Er det Eloise Hawking eller Dharma Initiative Hanso Group (Det som er beskrevet som D.I.H.G på Blast Door Map). Eller er de medlemmer av "Det nye Dharma" som vi så en smakebit av i Dharma ARG-en som var i sommer. Isåfall, så synes jeg denne van-gjengen var litt skumle sammen med Bram.

 

 

Miles, Pierre og Hurley

 

normal_5x14-hoth-399.jpg

 

Dem utgjør et kanonteam som vi så i "Whatever Happened, Happened". Og at denne episoden er så mye sentrert rundt Pierre Chang også er bra. At Miles var sønn til Pierre Chang skjønte vi allerede før sesongen premierte (under Dharma Booth videoen). Men det var fint å komme inn på dette temaet. Under sesong 2 så håpet jeg på at en vakker dag så ville vi møte Pierre Chang i virkeligheten. Jeg forestilte med at det ville skje i sesong 2-finalen og at etter at nedtelleren har gått ned så ville han komme eller noe sånt. Men vi fikk se han i virkeligheten i Because you Left og Namaste, men det var 2 scener. Her hadde vi mye av "That dude in all those movies", som Hurley kalte han, og det kom så godt fram på slutten. Det var en virkelig vakker scene å se Miles se på hans far lese for 3 måneder gamle Miles. Veldig rørende scene. Det er altfor få av rørende scener i denne sesongen, men denne her kommer høyt oppe. (Høyest ligger Kate som forlater Aaron i 5x11)

 

Hurley, Miles og Pierre scenene var priceless. Hurley sine smil når han sier at de burde ta seg en øl sammen.

"Small world! That's your name too, right Miles?"

 

Pierre Chang:

"I like country"

 

Hurley: "Your just jealous that my superpowers are better than yours."

 

Også måten Miles sier Chewbaccas replikk "Raarrr"

 

Jeg tenker at Pierre får snart vite om at Dharma-Miles er den virkelige sønnen. Hadde ikke det vært fint med en scene i finalen der de har en samtale om dette og så sier Pierre: "I cannot prevent anything from happening. I mean, what could possibly happen when you come in contact with yourself? I think I have to send Lara and Miles back to America". Med andre ord, Miles var årsaken til at han ble slik han ble. Noen synes slike ting er forvirrende. Jeg synes det er dritkult. Jeg håper at Hurley ender opp med å dra til radiotårnet og spille inn "The Numbers" som da vil gjøre slik at Leonard Simms hører opptaket av tallene og gjentar dem for Hurley som senere bruker dem i lotteriet som da vil få han til å dra til Sydney for å finne ut om det og leder han til øya.

 

normal_5x14-hoth-156.jpg

 

Og gjennom hele episoden så sitter Hurley og noterer i denne notisboken sin. På slutten av episoden får vi vite det, det er et nytt manus for "Empire Strikes Back". Hurley har alltid vært en Star Wars fan, helt fra "Dude, that was awesome. I mean, that was like....a Jedi moment" i sesong 1 til nå. Hurley har sett "The Empire Strikes Back" 200 ganger. Ikke helt enig med han om at Ewoks sugde, men jeg skjønner poenget hans.

 

Vi vet at forfatterne er store Star Wars-fans, men i denne episoden så var det veldig fint med Star Wars. Det hadde mye med historien å gjøre. Pierre Chang, Lara og Miles er jo nesten som Anakin og Padme i Revenge of the Sith. Han var en ordentlig kar som viste kjærlighet, men på et tidspunkt så forandret det og Padme ble ulykkelig. Det er nok tilfelle her også fordi vi ser Pierre god mot Miles. Og det er fint at Miles gir han en ny sjanse virker det som. Akkurat som Hurley fortalte ham å gjøre.

 

Hurley kan fremdeles ikke stave, "Fury fist" istedenfor "Furry fist". Det tar oss med tilbake til da han stavet B-O-D-Y-S i Piloten.

 

The Swan

 

normal_5x14-hoth-271.jpg

 

Interessant med karen som fikk tannfyllingen dratt ut av elektromagnetismen i The Swan. Forresten, Daniel Faradays theme høres her. Trodde også med en gang at det var den samme mannen som fikk neseblod i åpningssekvensen på denne sesongen.

Desmond kjente pirringer i hans tannfyllinger ved den elektromagnetiske veggen (og dette var etter at de hadde dekket over området med sement). Mens her har du tannfyllinger som fyker ut av hjernen som om de var pistolkuler. Da snakker vi om en sterk magnet. Mon tro om den vil gjøre noen veldige drastiske skader i de senere episodene.

 

Så støtet de på Radzinsky i denne episoden og jeg liker hvordan the Swan kommer mer og mer inn i bildet. I dag hadde Radzinsky på seg en Swan-uniform og det ser ut som The Swan blir mer og mer klar. Ikke bare klar på konstruksjonen sin del, men klar for finalen. Interessant at Radzinsky baby endte opp med å være hans død. Dette speiler også Miles om at han mulig kan være grunn for at Pierre forlater Lara og baby-Miles.

 

normal_5x14-hoth-281.jpg

 

Jeg ble veldig glad å se konstruksjonen av The Swan. Og spesielt da han ene karen tar frem vår veldig gode "Hatch" og skal trykke inn tallene. Giacchino er nok en genial mann. Hvis dere husker musikken i sesong 2 så hører du konstant noen toner som man kan kalle for "The Swan"-theme (den hører du i tracket The Final Countdown på sesong 2 soundtracket). Denne musikken hører du når han skal trykke inn tallene. Bak Glenn, mannen som leste opp tallene, ser du toppen på the hatch.

 

The Barracks

 

Jack er blitt veldig laid-back. Det er nesten så det er uvanlig. Her har vi James og Miles som driver og styrer med alt mulig. Jack har virkelig gitt fra seg lederstillingen sin, men noe sier meg at den vil komme tilbake igjen. Tenker meg at vi vil da se en leder som gjør ordentlige avgjørelser og ikke "Everybody wants me to be the leader and I don't believe in destiny"-Jack. Spennende saker som han visket vekk fra tavla. Det var ting som handlet om Egypt og hieroglyfer der. Først, i "The Man behind the Curtain" så lærer DHARMA-ungene om vulkanen på øya og nå om egyptisk mytologi. Ser ut som DHARMA har kjennskap til mye av øyas historie.

 

normal_5x14-hoth-425.jpg

 

Endelig er Daniel Faraday tilbake. Og nå kommer han nok til å gjøre mye kult. Jeg gjetter på at neste episode mest sannsynligvis er sentrert rundt ham. Hva har han gjort på øya bortsett fra å borre ned i The Orchid? Jeg vil gjerne se Gerald og Karen DeGroot (etter som han har vært i Ann Arbor).

 

Jeg ble litt overrasket over at det var Daniel som kom ut. Han er nå kulere enn noensinne. Han har de sorte klærne som minner meg om Luke Skywalkers jedidrakt i Return of the Jedi. Daniel Faraday er ikke lenger den triste karen vi så sist i LaFleur. Det jeg lurer litt på er om han har fortalt Charlotte ennå om at hun ikke må tilbake til øya. Det er kanskje ikke en scene som er 100% nødvendig å få med seg, men det hadde vært fint å fått sett det.

 

Jeg begynner ofte å le når Phil kommer på skjermen. Han er en kar som stikker nesen opp i ting og er den som har vært mest mistenksom på den nye 316-gjengen. Men nå ble den virkelig slått ned. Den løgnen James fant på i 1974 begynner å miste virkningen nå og jeg tror all mistenksomheten, spesielt fra Roger sin side kommer til å gi sitt utslag snart snart.

Lenke til kommentar

Det mest spennende i denne epsioden var at vi fikk høre "What lies in the shadow of the statue?" en gang til. Vi har trolig med en ny gruppe å gjøre. De store spørsmålene er: hvem står bak gruppen og hvilke planer har de på øya?

 

Gruppen er helt klart mot Widmore, så han er utelukket. Det kunne være Ben, men Ilana kjenner ham tydeligvis ikke. At Ben bare har hatt kommunikasjon med Bram er jo en mulighet, men det kan være ugunstig for Ben å ha en undersott som ikke vet at han er sjefen. Hadde det vært Ben som var sjefen for gruppen, hadde de vel sannsynligvis bare skutt Miles, ikke bare truet ham. Noe som plager meg er at Ben var tilsynelatende uberørt av at Sayid satt på flyet. Det kan antyde at han visste han ville bli med.

 

Noe spesielt med gruppens trusler er at de appalerte til Miles sitt indre, ikke bruke vold (Ben) eller betaling (Widmore). Dette er et klart skille fra de to andre og kan vise til en noe annen taktikk.

 

Det jeg synes er verdt oppmerksomhet er det at gruppen tilsynelatende vet veldig mye. De vet tydeligvis hvem Miles er, de kjenner bakgrunnen hans, grunnen til at han har spesielle evner (noe som i seg er veldig spennende) og de vet at han har et stort savnforhold ovenfor faren (fornektelse av faren bunner ofte i et savn). I tillegg visste de hvilket fly de skulle være med. På dette flyet tok de med seg Sayid og visste at det var han som drepte for golferen. På meg virker det som om disse folka vet skrekkelig mye. Kunnskapen deres er tilknyttet både øya i eldre tider og de har visst hva mye om hva 815 har foretatt seg tilbake hjemme.

 

Siden de visste hvilket fly de skulle være med er det naturlig å tenke at de har en forbindelse til Eloise Hawking. Hun bidro med info til Ben, men hun kan ha tipset andre om hvilket fly 815 skulle ta. Hun kan også ha tipset om at Sayid manglet og at han var nødvendig for historiens gang (hvem andre skulle da ha forsøkt å drepe Ben?). 815 skal ikke redde øya, de er en nødvendig del av både øyas fortid og framtid. En mulighet er at Hawking selv står bak, hun tar ansvar for at historien går sin gang.

 

Hawking vet mye om fortida til øya, og på det feltet kan være kilden til gruppens kunnskap. Kanskje Miles var "spesiell" også, noe som er grunnen til at the others visste om ham? Om Hawking har et spionnettverk som visste at Sayid drepte golferen er jeg mer skeptisk til.

 

Om det ikke er Hawking som står bak, tror jeg det kan være Dharma. De kan ha interesse av å forsøke å endre øyas historie på 70-tallet for å forhindre the pudge. Selv om en other kan jo Hawking bidra med info om flyet. Vi vet ingenting om Dharma etter the pudge, men de kan selvsagt fortsatt eksistere som organisasjon og ha ressurser.

 

 

Artigfakta: Miles har bedt om 3,2 mill dollar før - i Meet Kevin Johnson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...