Gå til innhold

Windows er mest populært på minibærbare


Anbefalte innlegg

Hvor eksakte tallen er kan sikkert diskuteres, men dette er jo argument som har vært slått opp i pressen flere ganger det siste året. Det er vel heller ikke noen overraskende utvikling. De første flash-baserte Asus-modellene var knapt nok i stand til å kjøre XP og ble nok først og fremst kjøpt av spesielt interesserte. Etter hvert som konseptet har tatt av har maskinene også blitt kraftigere og fått større disker og kjører nå XP uten problemer. Samtidig er kundene i stor grad "enkle" bruekre uten noe særlig datakunnskap og det er opplagt at mange av dem ønsker seg Windwos som de stort sett har brukt før.

 

Personlig skule jeg gjerne sett at Linux ble ett fullverdig alternativ til Windows både for Netbooks og vanlige desktop systemer, men jeg har vanskelig for å tro at det vil skje før MS støtter Office på Linux og det sitter nok langt inne. Og Adobe bør nok også porte minst Photoshop Elements og kanskje noen andre applikasjoner også. Jeg vet at det finnes alternativer, og mulighet for å kjøre Windows program på Linux, men det holder ikke når man skal selge milloner av PCer til ukyndige brukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm .. denne saken irriterte kraftig. Ikke minst HW.no sedvanlige auto-oversettelse av engelske oppslag og deres ukritiske støtte til Microsoft.

 

Imidletid har The Register en interessant vinkling på saken. De minner om at NetBook-markedsandelen for Microsoft nesten utelukkende utgjøres av Win-XP (som vi har hørt i dag utsettes henrettelsen av XP nok en gang). The Register konkluderer med at:

 

Netbooks are a new market, though, and the certainties that helped Microsoft in the past - OEM lock in, a predictable channel, closed code, zero competition – are breaking down. Much will depend on how Windows 7 does on netbooks and whether the new providers decide Linux gives them more freedom than Windows before the netbook war can be considered over.
Lenke til kommentar
Synes personlig at man skal ta tall fra en Microsoft sponset undersøkelse hvor eneste kilden er Microsoft selv med både en, to og flere klyper salt.

 

Ikke det at jeg ikke tror XP har en meget markant andel som OS på netbooks. Men jeg tror også både årsaken, de reelle tall med mer ikke nødvendigvis er som referert i denne undersøkelsen.

 

Undersøkelsen er også nær verdiløs når man ikke vet hvor den er gjort, på hvilken måte, forutsetninger med mer.

Siden det ikke er andre OS enn Linux-baserte og ulike Windowser på slike PCer så kan vi i hvert fall konkludere med at Linux har 4% markedsandel på disse, etter at Microsoft har tolket det mest mulig i sin favør. Det er svært mye høyere enn på andre OEM-maskiner.

 

Men det hadde uansett vært interessant å vite mer om hvordan undersøkelsen er utført og fått en nøytral 3.part til å skrive en analyse på det.

 

Hvis du ser på nettpcene som en ganske svak bærbar PC skjønner jeg godt at folk helst vil ha et OS de er vant til så de får tilgang til programmene de kjenner fra før. Da blir det selvfølgelig windows på de som ikke kjenner til noe annet og linux på de som foretrekker det...

Selv Ola Nordmann er nok ikke så fastkjørt at han kun velger det han foretrekker fra før av. Mange av NettPC-eierne har fått sitt første skikkelige møte med Linux nettopp på slike PCer fordi det er ferdig installert når maskina blir levert. Microsoft har nytt svært godt av at mange elektrokjeder kun selger stasjonære og bærbare maskiner med Windows. NettPCene har for alvor gjort Linux tilgjengelig for Ola Nordmann som ikke kan/vil installere et OS selv.

 

Hvis du derimot snur på det og ser på nettpcene som en kraftig gadget så kan ting bli annerledes men det forutsetter at 'noen' klarer å venne seg av med tanken på at de små tullemaskinene er en fullverdig pc. Xandros var et hederlig forsøk, bare synd de aldri kom i mål. Det skjer visst en del på dette området, kanskje moblin blir bra, eller hvorfor ikke windows mobile hvis vi snakker om gadget-OS?

Nå mener jeg du går med baken først inn i framtida. Det har vist seg at mobiltelefoner, PDAer, ebook-lesere, videobokser, TVer og mye annet stadig utvider funksjonaliteten slik at de stadig nærmer seg fullverdige PCer. Framtiden er nok ikke å snevre inn bruksområdet for enhetene, men om å gjøre de mer generelle. Ekstrapolerer man trenden kan man godt tenke seg noen år frem i tid: Tver har fullverdige OS, nettlesere, programmer for avspilling av musikk og video, visning av bilder, nettverksport, mulighet for trådløse tastaturer og mus osv. Det samme gjelder mobiltelefoner og ebook-lesere. (PDA har allerede avgått med døden etter at markedet ble klemt mellom mobiltelefoner og små nettPCer) Mp3-spillere og de aller billigste digitalkameraene er delvis slukt av mobiltelefoner.

 

Alt med skjerm vil få mer fullverdige OS som kan utvides og tilpasses etter brukerens behov. F.eks ved å installere favorittprogrammer eller bruke nettleseravhengige programmer.

Lenke til kommentar
Finn feilen:

 

HW.no: "I en undersøkelse NPD gjorde for Microsoft, hevdes det at i februar kjørte 96 prosent av verdens minibærbare Windows."

 

Informationweek: "Citing figures from market research firm NPD, LeBlanc said Windows' share of the U.S. netbook market has ballooned from less than 10% in the first half of 2008 to 96% as of February."

 

Hvordan i all verden får dere det til?

 

Vet du ikke at US == hele verden? Bare se på filmene! "The world is under attack! New York is destroyed, Washington is in flames" etcetcetc.

er noe jeg ser stadig oftere når det gjelder teknologinyheter. det blir ukritisk sitert fra usa, uten å tenke over at norge og resten av europa utgjør ett annet marked med tilhørende spesielle krav og forventninger. pokker og, norge er jo sært selv for europa å være.

 

dette merkes spesielt godt på mobiltelefoner og lignende, men også til stede på andre områder...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Hvis du derimot snur på det og ser på nettpcene som en kraftig gadget så kan ting bli annerledes men det forutsetter at 'noen' klarer å venne seg av med tanken på at de små tullemaskinene er en fullverdig pc. Xandros var et hederlig forsøk, bare synd de aldri kom i mål. Det skjer visst en del på dette området, kanskje moblin blir bra, eller hvorfor ikke windows mobile hvis vi snakker om gadget-OS?

Nå mener jeg du går med baken først inn i framtida. Det har vist seg at mobiltelefoner, PDAer, ebook-lesere, videobokser, TVer og mye annet stadig utvider funksjonaliteten slik at de stadig nærmer seg fullverdige PCer. Framtiden er nok ikke å snevre inn bruksområdet for enhetene, men om å gjøre de mer generelle. Ekstrapolerer man trenden kan man godt tenke seg noen år frem i tid: Tver har fullverdige OS, nettlesere, programmer for avspilling av musikk og video, visning av bilder, nettverksport, mulighet for trådløse tastaturer og mus osv. Det samme gjelder mobiltelefoner og ebook-lesere. (PDA har allerede avgått med døden etter at markedet ble klemt mellom mobiltelefoner og små nettPCer) Mp3-spillere og de aller billigste digitalkameraene er delvis slukt av mobiltelefoner.

 

Alt med skjerm vil få mer fullverdige OS som kan utvides og tilpasses etter brukerens behov. F.eks ved å installere favorittprogrammer eller bruke nettleseravhengige programmer.

jeg mistenker at vi vil se mye av den samme maskinvaren i forskjellige produkter, men programvaren vil fra produsent være fokusert på visse bruksområder. spørsmålet vil være hvor lett det vil bli for tredje part å utvide eller bytte ut denne programvaren med noe som gir tilgang på andre tjenester og funksjoner.

Lenke til kommentar

Microsofts påstand om at Linux bare har 4% av dette markedet må som nevnt tidligere tas med en stor klype salt. Tallet er trolig høyere.

 

Kikker vi på denne undersøkelsen her i forumet så har hittil 296 av 535 personer kun Linux på sin Asus EEE. Altså 55,3%. Dette tallet er trolig noe høyt siden Asus EEE er en av nettPCene som leveres med Linux eller Windows. (Noen nettPCer leveres dessverre kun med Windows). Forumbrukerne våre er nok heller ikke helt representative for nettPC-kjøpere generelt.

 

Men det interessante her er at vi har funnet to relativt gode ytterpunkter for markedsandelen til Linux på nettPCer. 4% og 55,3%. Den virkelige markedsandelen for Linux på slike PCer er nok en eller annen plass mellom de to tallene. Man kan jo spekulere hvor mellom disse ytterpunktene det er, men vi har i hvert fall funnet et par gode ytterpunkter som referanse for spekulasjonene.

Lenke til kommentar

Nok en gang viser det seg at halvparten av kommentarene her henger seg opp i direkte villedene opplysninger fra de såkalte "journalistene" på hw.no.

 

Dataene er hentet fra NPD sin Retail Tracking som er en ren måling av salgsdata fra en rekke utsalgssteder. Det er ikke noen undersøkelse NPD har "gjort for Microsoft" som det helt feilaktig heter i artiklen. Heller ikke på Informationweek står det noe om dette så det er noe den såkalte "journalisten" har lagt til for egen regning.

 

Spørsmålet nå er jo om den såkalte "journalisten" retter opp feilen sin for å unngå flere misforståelser.

Lenke til kommentar

Jeg kjører XP på min Asus EEE PC 900 16 GB versjonen. Hadde CrunchbangEEE(basert på ubuntu) før jeg installerte XP på en raskere 32 GB harddisk.

 

Poenget mitt er at Linux kjører bedre på treigere harddisker som den som følger med 16 GB-versjonen.

Lenke til kommentar
Nok en gang viser det seg at halvparten av kommentarene her henger seg opp i direkte villedene opplysninger fra de såkalte "journalistene" på hw.no.

 

Dataene er hentet fra NPD sin Retail Tracking som er en ren måling av salgsdata fra en rekke utsalgssteder. Det er ikke noen undersøkelse NPD har "gjort for Microsoft" som det helt feilaktig heter i artiklen. Heller ikke på Informationweek står det noe om dette så det er noe den såkalte "journalisten" har lagt til for egen regning.

 

Spørsmålet nå er jo om den såkalte "journalisten" retter opp feilen sin for å unngå flere misforståelser.

For en gangs skyld er vi helt enige.

 

Vegard la ut et flamebait, og dere bet på. La oss ta er par facts:

-NPD tallene refereres nå av uttallige nettsteder, og det er snakk om 90% markedsandel i USA for desember måned i alle andre kilder.

-Acer i Norge bekreftet i fjor (google it) at andelen linux var 10% på AAO

-ASUS globalt rapporterte i fjor at andelen linux var 30%

-Bloomberg konkluderte i november 2008 at andelen linux på verdensbasis for ASUS og Acer var 30%

kilde: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...&refer=news

-ASUS globalt gikk ut offentlig og avkreftet ryktene om at returraten var høyere for linux-maskinene etter en FUD-kampanje som raste i fjor.

Kilde: http://www.osnews.com/story/20568/EeePC_Re...ndows_and_Linux

 

Hvis noen finner lenken til bloggen hadde jo det vært fint. Dernest hadde det vært fint med en lenke til denne "undersøkelsen" eller offisiell informasjon om den. Ingen nettsteder ser ut til å sitte inne med slike elementære kilder.

 

Det er altså intet nytt under solen. MS står sterkt og linux svakt i USA, men selv der har linux klart å holde 10% andel selv om XP nå gies bort i et desperat forsøk på å presse linux ut av markedet. At hardware.no stiller villige opp som redskap i denne siste FUD-kampanjen synes jeg er trist.

 

Artikkelen bygger altså på en kilde som er full av opplagte feil.

 

EDIT: La inn kilde til returrate

Endret av Del
Lenke til kommentar

Kan forfatteren vennligst korrigere nyhetsnotisen?

 

"I en undersøkelse NPD gjorde for Microsoft, hevdes det at i februar kjørte 96 prosent av verdens minibærbare Windows."

 

>>

 

"I en undersøkelse NPD gjorde for Microsoft, hevdes det at i februar kjørte 96 prosent av alle minibærbare i USA Windows."

 

Kjipt å se så mange grove feilsiteringer på hw.no for tiden :thumbdown:

Lenke til kommentar
Her er det originale blog-innlegget:

 

http://windowsteamblog.com/blogs/windowsex...-in-review.aspx

 

NPD finnes på http://www.npd.com

 

Jeg har sjekket deres nettsider men har ikke funnet noen henvisning til akkurat disse dataene.

Takk for lenken. Det er salgstall for februar estimert av NPD han uttaler seg om, og disse tallene er såvidt jeg vet ikke etterprøvbare eller transparente.Jeg ser han uttaler seg om returraten, og kommer med direkte løgn. Canonical har ikke gitt noen tall på returen, det var bare noen generelle uttalelser. De var ikke engang representert på netbok markedet når uttalelsene kom. Hvorfor MSI startet FUD-kampanjen kan man jo spekulere i, men all den tid ASUS og Acer utgjør 90% av markedet har det liten betydning.
Lenke til kommentar

@kjeklulf:

 

Takk for å bringe inn korrekt informasjon vedrørende hvor tallene kommer fra.

 

Det begynner faktisk nesten å bli på tide å be enkelte hw.no "journalister" om å skjerpe seg, eller finne annet å drive på med.

 

Edit:

Men det endrer ikke det faktum at bloggartikkelen er et typisk eksempel på bruk av "statistikk" eller undersøkelser i salgsfremmende hensikt. Og at hardware.no med glans går direkte på limpinnen, og bedriver indirekte reklame.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Dette er jo bare svada. M$-andelen har jo økt fordi Microsoft har presset produsentene til å gå bort fra Linux. Alle andre tall enn Le Blancs viser at returandelen er uavhenging av OS.

 

Hva sier alle andre tall om hva som skjer etter returene da? Sier de noe om hvor mange som:

 

- Leverer inn Linux og kjøper Windows

- Leverer inn Windows og kjøper Linux

- Leverer inn Linux og dropper netbook

- Leverer inn Windows og dropper netbook.

Endret av zicoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...