Gå til innhold

Windows er mest populært på minibærbare


Anbefalte innlegg

Takk for lenken. Det er salgstall for februar estimert av NPD han uttaler seg om, og disse tallene er såvidt jeg vet ikke etterprøvbare eller transparente.

 

Jeg fant ikke noen henvisning til dette hverken i bloggen eller på NPD. Det lå henvisninger til en undersøkelse foretatt i desember men denne lå ikke åpent tilgjengelig. Har du en link som viser at det er snakk om estimater?

 

Men det endrer ikke det faktum at bloggartikkelen er et typisk eksempel på bruk av "statistikk" eller undersøkelser i salgsfremmende hensikt. Og at hardware.no med glans går direkte på limpinnen, og bedriver indirekte reklame.

 

Som skrevet tidligere: Jeg finner ikke den konkrete undersøkelsen på NPD og vet ikke om det er konkrete tall (noe det antydes i bloggen) eller estimater (som antydet av Del). Uansett er det vel ikke noe nytt at statistikk og undersøkelser brukes i salgsfremmende hensikt. Noe annet ville vel vært merkelig. ;)

 

Jeg ser heller ikke at artiklen er noen reklame for Microsoft all den tid det skrives at undersøkelsen er foretatt av NPD "for Microsoft", noe som er direkte galt ut fra det som har kommet fram hittil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med disse også:

http://blog.laptopmag.com/msi-wind-coming-...els-coming-soon

Intervju med MSI, returraten er 4 ganger så høy på linux-netbooks.

(Canonical har imøtegått dette i et annet intervju og påpeker at returraten fortsatt er lav selv om den er 4 ganger så høy som for windows)

 

http://www.itproportal.com/portal/news/art...-disappears-cw/

Britisk butikk opplever returrater på ca 20% på linux-netbooks ( av ca 60000 solgte bokser, ingen stor leverandør i global sammenheng med andre ord..)

Lenke til kommentar
Ta med disse også:

http://blog.laptopmag.com/msi-wind-coming-...els-coming-soon

Intervju med MSI, returraten er 4 ganger så høy på linux-netbooks.

(Canonical har imøtegått dette i et annet intervju og påpeker at returraten fortsatt er lav selv om den er 4 ganger så høy som for windows)

 

http://www.itproportal.com/portal/news/art...-disappears-cw/

Britisk butikk opplever returrater på ca 20% på linux-netbooks ( av ca 60000 solgte bokser, ingen stor leverandør i global sammenheng med andre ord..)

 

Jobber selv i et elektrovarehus, og vi ser at Mac-maskiner også har høyere returrate pr solgte enhet hos oss enn en tilfeldig valgt PC. Dette er altså ikke noe GNU/Linux-fenomen, ei heller et netbook-fenomen, men det handler om folk som er late og ikke gjør hjemmeleksa si før de kjøper produktet, evt ikke gjør hjemmeleksa si etter at produktet er kjøpt og dermed ender opp med å returnere det. Av de kundene som har kjøpt en Mac hos oss og faktisk tatt seg bryet med å lære seg det nye systemet får vi ofte tilbakemeldinger om at de er svært godt fornøyd og at de ikke savner noe ved Windows i det hele tatt. Jeg vil tro at tendensene er noe av de samme når det gjelder GNU/Linux også.

Lenke til kommentar

MSI stuntet har ingen benektet Kahuna, og det er allerede nevnt, og forsåvidt behørig diskutert i tidligere tråd.

 

Når det gjelder Canonical så vil jeg gjerne at du roter frem lenken.

 

Den britiske butikken var ny for meg, og jeg kjenner lite til produktet. I MSI sitt tilfelle er det verdt å nevne at Suse som fulgte med etter rapporter hadde særdeles dårlig trådløsdriver. For alt jeg vet var det et driverproblem på carphone sitt produkt også.

 

Det vi vet er at ASUS har offentlig gått ut og avkreftet større returrater, så da dekker vi en ganske stor del av markedet. Det til tross for problemene knyttet til Xandros og trådløst. Det er ikke mindre enn imponerende, og burde kunne legge den ballen død som ren FUD. En ting alle kan være enige om er at retur på nettbok må påregnes om ikke trådløst nett fungerer.

 

kjeklulf, jeg brukte ordet estimat av mangel på bedre ord. De snakker om Retail Tracking Service data, og NPD hevder å tilby det jeg tolker som estimater på markedsandeler til kunder. De har nettopp fått en enorm mengde publisitet, og et vanvittig antall hits. Takket være hw.no og co. Med slike stimuli trenger man ikke engang MS bidrag for å skvise litt ekstra ut av sitronen.

Kilde: http://npd.com/corpServlet?nextpage=retailer_s.html

Lenke til kommentar
Her er det originale blog-innlegget:

 

http://windowsteamblog.com/blogs/windowsex...-in-review.aspx

 

NPD finnes på http://www.npd.com

 

Jeg har sjekket deres nettsider men har ikke funnet noen henvisning til akkurat disse dataene.

Takk for lenken. Det er salgstall for februar estimert av NPD han uttaler seg om, og disse tallene er såvidt jeg vet ikke etterprøvbare eller transparente.Jeg ser han uttaler seg om returraten, og kommer med direkte løgn. Canonical har ikke gitt noen tall på returen, det var bare noen generelle uttalelser. De var ikke engang representert på netbok markedet når uttalelsene kom. Hvorfor MSI startet FUD-kampanjen kan man jo spekulere i, men all den tid ASUS og Acer utgjør 90% av markedet har det liten betydning.

iirc, MSI gjorde en elendig jobb med suse installasjonen. manglende drivere, manglende oppsett, i det hele tatt ett system som rett og slett ikke fungerte.

Lenke til kommentar

@kjeklulf:

 

Formulerte meg nok litt dårlig. At blogger til ansatte i firma blir brukt som "markedsføringskanaler" er vi helt enig i, og jeg har like lite problem med det som du har. Det må være ett hvert firma sin rett til å bruke ønskede kanaler

 

Men at nettbaserte publikasjoner som f.eks. hardware.no (selv om det her er indirekte og med grove feil) da går direkte på "limpinnen", og refererer på den måten de gjør fra slike blogger er uansett elendig journalistikk og på lang vei ubevisst "markedspåvirkning" (reklame).

 

Det er også den strategiske grunnen for at mange kommersielle aktører bruker "private" blogger på denne måte. Terskelen for å referere fra disse ukritisk er lang lavere viser undersøkelser, og de har således en betydelig markedsmessig effekt. De kan også være svært farlige, fordi de gir inntrykk av å være seriøse uten nødvendigvis å være det.

 

Men det er ikke bloggen til Brandon LeBlanc som skal kritiseres, det som skal kritiseres er InformationWeek og hardware.no (særlig sistnevnte) sin ekstremt lemfeldige journalistikk. Som etter min mening i dette tilfellet er uetterrettelig.

Lenke til kommentar
Stunt? Forklar!
Ikke noe annet enn at jeg i lys av alt som er kommet frem finner ordet stunt beskrivende.
Takk, så det berømte sitatet
“We don’t know what the XP return rates are. But I will say that the return rate is above normal for netbooks that offer open-source operating systems,” Carr echoed
blir tolket til bekreftelse på fire ganger høyere rate. Nå ser du kanskje hvorfor jeg ønsket å se kilden? Vet du hvor mange nettbøker som ble solgt med ubuntu på tidspunktet uttalelsen falt?
Lenke til kommentar
kjeklulf, jeg brukte ordet estimat av mangel på bedre ord. De snakker om Retail Tracking Service data, og NPD hevder å tilby det jeg tolker som estimater på markedsandeler til kunder.

 

Vel, ut fra informasjonen på deres sider er dette rene salgstall og ikke estimater (med alle mulige forbehold forøvrig selvsagt).

Lenke til kommentar
Stunt? Forklar!
Ikke noe annet enn at jeg i lys av alt som er kommet frem finner ordet stunt beskrivende.
Takk, så det berømte sitatet
“We don’t know what the XP return rates are. But I will say that the return rate is above normal for netbooks that offer open-source operating systems,” Carr echoed
blir tolket til bekreftelse på fire ganger høyere rate. Nå ser du kanskje hvorfor jeg ønsket å se kilden? Vet du hvor mange nettbøker som ble solgt med ubuntu på tidspunktet uttalelsen falt?

Her er en til, åpenbart har flere snakket med Carr.

http://news.zdnet.co.uk/software/0,1000000...39500489,00.htm

 

Carr nevner ikke tallet "4" direkte men han bekrefter faktisk MSI sine påstander om at returraten er høyere for linux. Du vet tydeligvis bedre enn Carr og Tung?

Lenke til kommentar

Ser man på det fra en annen side, og spør:

"Hvorfor skal jeg velge en nett-PC med Linux fremfor Windows?"

 

Skal jeg ha en nett-PC så er det for å enkelt kunne logge meg på hjemmenettverket, skrive tilbud, svare på eposter, spille musikk og andre helt vanlige arbeidsoppgaver. Hvorfor i all verden burde jeg ikke da velge Windows XP som jeg kjenner, enn en "farlig, ukjent" Linux-distro? Jeg er ikke ute etter å lære meg et nytt OS, jeg vil gjøre det jeg kan fra før.

 

Linux kan gjøre alle disse oppgavene sikkert like flott og greit som Windows XP, men det er vel akkurat det som er svakheten med Linux/Nett-PC; Jeg trenger ikke å gjøre mer enn det Windows XP kan gjøre for meg, så hvorfor knote med et nytt ukjent OS?

 

Takke meg til å betale litt ekstra for en nett-PC som jeg kan bruke, enn for en rimeligere modell med Linux som "alle andre" sier er best fordi det ikke er Windows...

Lenke til kommentar
Her er en til, åpenbart har flere snakket med Carr.

http://news.zdnet.co.uk/software/0,1000000...39500489,00.htm

 

Carr nevner ikke tallet "4" direkte men han bekrefter faktisk MSI sine påstander om at returraten er høyere for linux. Du vet tydeligvis bedre enn Carr og Tung?

 

Og hvordan mener du at dette skal støtte påstanden at returraten for linuxbaserte nettbøker er fire ganger høyere enn XPbaserte?

"Return rates are higher, but they're not high," he said. "Return rates are low. That they're higher than with Windows XP, a technology that has been around for 20 years, is understandable."

 

 

og videre:

"Some people are misbuying, and then they send it back because it's not Windows," he said. "What would be more worrying would be if they simply didn't like it for itself — if they used it and it didn't work. But that doesn't seem to be the case."

 

Tall fra Amazon viser derimot at Linux er klart ledende på nettbøker:

In September, Amazon.com said Linux-based netbooks were among the top-selling laptops. During the month of August, 12 of the best-selling netbooks were based on Linux, six supported Windows XP and two supported Vista

 

Da er det noe merkelig at Microsoft plutselig har 96% markedsandel. Amazon selger kanskje alle sine maskiner i "utlandet". Det er jo ikke en del av verden according to U.S of A :innocent:

Lenke til kommentar

oslo72: Det er mange grunner til at folk flest bør velge Linux. Om disse grunnene treffer akkurat deg er det bare du selv som kan svare på. Men en ting er sikkert: Mange går glipp av store fordeler på grunn av manglende kunnskap og erfaring med Linux.

 

Når du først er inne på det å se ting fra andre sider kan du jo se ditt eget utsagn fra en annen side og spørre: "Jeg trenger ikke å gjøre mer enn det Linux kan gjøre for meg, så hvorfor betale ekstra for å knote med noe så kjedelig som Windows?

Lenke til kommentar
Ser man på det fra en annen side, og spør:

"Hvorfor skal jeg velge en nett-PC med Linux fremfor Windows?"

 

Skal jeg ha en nett-PC så er det for å enkelt kunne logge meg på hjemmenettverket, skrive tilbud, svare på eposter, spille musikk og andre helt vanlige arbeidsoppgaver. Hvorfor i all verden burde jeg ikke da velge Windows XP som jeg kjenner, enn en "farlig, ukjent" Linux-distro? Jeg er ikke ute etter å lære meg et nytt OS, jeg vil gjøre det jeg kan fra før.

 

Linux kan gjøre alle disse oppgavene sikkert like flott og greit som Windows XP, men det er vel akkurat det som er svakheten med Linux/Nett-PC; Jeg trenger ikke å gjøre mer enn det Windows XP kan gjøre for meg, så hvorfor knote med et nytt ukjent OS?

 

Takke meg til å betale litt ekstra for en nett-PC som jeg kan bruke, enn for en rimeligere modell med Linux som "alle andre" sier er best fordi det ikke er Windows...

 

Det er ikke en svakhet med Linux, men det er et klart resultat av Windows sin utbredelse. Om derimot spørsmålet er hvorfor skal du lære deg Vista, når du like enkelt kan lære deg Linux, er ikke svaret like gitt. Men det er en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden.

 

Du har forøvrig helt rett og likevel litt feil. For det første: Det er selvsagt ingen grunn for deg å bruke noe annet enn XP. De fleste kan dette i dag, og vil helst ha noe som er kjent.

 

Når det er sagt så vil nok de fleste ikke ha noen problemer med en linuxbasert boks. Det mest avanserte OSoperasjonene folk stort sett gjør er å finne programmet de skal bruke (i menyen eller på skrivebordet) og (dobbelt)klikke på det for å starte programmet. Etter dette er det snakk om hvile program du bruker og ikke hvilket OS som ligger i bunn.

 

Til daglig hjemmesurfing vil de fleste etter en uke eller to knapt merke forskjell, så da spørs det om de ekstra pengene du må legge i er verdt det? For noen er det nok det, mens andre igjen sikkert ville angret om de først fikk prøvd en med linux.

Lenke til kommentar

Det går en video på nettet som viser at en PC med KDE kjørt på en Linux-distro lurer folk til å tro at det er den nye Windows 7 som har kommet. Og mange skryter faktisk av opplevelsen. Faktisk er alt mye bedre, hevder noen. Så jeg tror det er TEMMELIG forutinntatt å si noe som helst om at "Linux" er mindre brukervennlig enn Windows! :)

 

Og bare det at noen sammenligner Windows med "Linux" som slettes ikke er noe operativsystem, sier jo sitt. Imens ser jeg meg over skulderen og kjenner at det strammer litt i munnviken, når jeg ser at noen kjøper seg PC med pre-installert Windows! Men jeg klarer å kvele hån-latteren. De har nemlig kjøpt seg en hobby :)

Lenke til kommentar
Det går en video på nettet som viser at en PC med KDE kjørt på en Linux-distro lurer folk til å tro at det er den nye Windows 7 som har kommet. Og mange skryter faktisk av opplevelsen. Faktisk er alt mye bedre, hevder noen. Så jeg tror det er TEMMELIG forutinntatt å si noe som helst om at "Linux" er mindre brukervennlig enn Windows! :)

 

Og bare det at noen sammenligner Windows med "Linux" som slettes ikke er noe operativsystem, sier jo sitt. Imens ser jeg meg over skulderen og kjenner at det strammer litt i munnviken, når jeg ser at noen kjøper seg PC med pre-installert Windows! Men jeg klarer å kvele hån-latteren. De har nemlig kjøpt seg en hobby :)

 

Kilde til denne videoen?

Lenke til kommentar
Det går en video på nettet som viser at en PC med KDE kjørt på en Linux-distro lurer folk til å tro at det er den nye Windows 7 som har kommet. Og mange skryter faktisk av opplevelsen. Faktisk er alt mye bedre, hevder noen. Så jeg tror det er TEMMELIG forutinntatt å si noe som helst om at "Linux" er mindre brukervennlig enn Windows! :)

 

Og bare det at noen sammenligner Windows med "Linux" som slettes ikke er noe operativsystem, sier jo sitt. Imens ser jeg meg over skulderen og kjenner at det strammer litt i munnviken, når jeg ser at noen kjøper seg PC med pre-installert Windows! Men jeg klarer å kvele hån-latteren. De har nemlig kjøpt seg en hobby :)

 

Kilde til denne videoen?

 

eller

søk på KDE vs Windows i Youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...