Gå til innhold

Windows er mest populært på minibærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og bare det at noen sammenligner Windows med "Linux" som slettes ikke er noe operativsystem, sier jo sitt.

Noe av problemet til "Linux" er kanskje nettopp det at det er enklere å si "Windows" enn "a Linux-based operating system".

 

Enkelte "menn i gata" har hørt om "Linux" og vet at det er et alternativ til Windows, men så fort du begynner å nevne Ubuntu, Suse og Slackware, så dukker spørsmålstegnene opp. Mange "rettroende" rynker på nesen av mye av bruken av begrepet "Linux", men skal "Linux" være et OS for alle eller skal hver "sekt" ha sitt eget "Linux-baserte operativsystem"?

Lenke til kommentar

Skjønner godt at folk velger Windows, Distroene som fulgte med minibærbare var elendig, hastverksarbeid med ingen framtidsplaner. Den generelle støtten for minibærbare i Linux er også substandard. Jeg anbefaler Windows (og hd) til alle som spør meg ang. minibærbare

Lenke til kommentar
Og bare det at noen sammenligner Windows med "Linux" som slettes ikke er noe operativsystem, sier jo sitt. Imens ser jeg meg over skulderen og kjenner at det strammer litt i munnviken, når jeg ser at noen kjøper seg PC med pre-installert Windows! Men jeg klarer å kvele hån-latteren. De har nemlig kjøpt seg en hobby :)

 

Ja for de hadde hatt det langt enklere med Linux... Og ja jeg sier Linux pga at jeg ikke gidder og ramse opp 9932 forskjellige distroer.

 

eller

søk på KDE vs Windows i Youtube.

 

Blir ikke overbevist av det skvipet der. To personer som sikkert har dyp kunnskap om Linux står og demonstrerer Linux for noen forbipaserende det sier jo alt om brukervennligheten gjør det ikke?

Lenke til kommentar
eller

søk på KDE vs Windows i Youtube.

 

Blir ikke overbevist av det skvipet der. To personer som sikkert har dyp kunnskap om Linux står og demonstrerer Linux for noen forbipaserende det sier jo alt om brukervennligheten gjør det ikke?

 

Nei, det forteller at en gode del personer kan se forskjell på KDE 4 og Windows 7. Og det var faktisk det poenget de prøvde å få fram.

 

Ellers er har jeg faktisk testet KDE 4 på noen unger i alderen 9 - 12 år. Det tok ikke mange minuttene før de behersket det meget bra.

Lenke til kommentar

Ja, det var det de forsøkte å få frem i filmen, (går ut fra at du mente ikke kan se forskjell på KDE 4) men det var ikke det flyndrefjel ville dokumentere med filmen.

 

Men personlig så synest jeg ikke det er så rart at man får slike svar når man spør vilkårlige personer på gata. Med mindre man faktisk har stukket innom sider som HW.no, ITavisen eller teknologisidene på VG så har man faktisk ikke sett Windows 7 enda, og jeg vil tro at store deler av befolkningen er i denne situasjonen.

 

Om du er IT interresert så ser du uten problemer forskjell, men om man hverken har sett Win7 eller KDE før og får fortalt at dette er Win7, så er det naturlig å tro på det man blir fortalt, så filmen er egentlig nøyaktig så unyttig som de selv kommer frem til på slutten :)

Lenke til kommentar

Svar til Simen (og sikkert andre):

 

Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i IT, og har knotet på PC siden -89. Jeg har vært igjennom alle Windowsversjoner, og i de siste 10 årene vært innom noen Linux-distroer (heretter kalt Linux). Det som hele tiden får meg til å vende tilbake til Windows er nok helt sikkert latskap - jeg gidder ikke å google/lese meg frem til hver bidige ting jeg må gjøre i systemet til enhver tid. Driverproblematikk har blitt i vesentlig grad mye bedre siste årene, men jeg opplever stadig at jeg må inn og "knote".

 

Menneskers medfødte motstand til å "knote" tror jeg er en av grunnene til at de fleste velger enkleste motstands vei - i dette tilfellet Windows.

 

Helt klart - det finnes muligheter i Linux som Windows aldri har vært i nærheten av. Har jeg bruk for brøkdelen? Nei...

Linux er gratis og ekspanderbart, men det blir ikke et argument som er positivt for meg - jeg ønsker meg "full pakke" med en gang.

Det finnes drøssevis med gratisprogrammer til Linux som kan gjøre bortimot tilsvarende som dyre Windows-versjoner. Ikke noe argument for meg som allerede har programmene i bokhylla for Windows.

 

Slik kan jeg fortsette i evighet. Jeg har penger, er ikke M$-fiendtlig og er lat - derfor velger jeg - og sikkert hovedvekten av alle andre - Windows. Enkelt, "helt greit" og gjør det jeg trenger for å få gjort det jeg skal.

 

Ikke meninga å lage en diskusjon om Linux/Windows her, men tror at Linux-tilhengere må få øynene opp litt for at folk generelt velger det "alle" rundt seg velger - og det er udiskutabelt Windows i de fleste miljøer. Noe også nevnte undersøkelse bærer preg av...

 

På bakgrunn av dette står jeg også for den beskrivelsen jeg ga på Linux ovenfor "farlig, ukjent".

 

En sammenlikning mellom Linux- og Windowstilhengere kan likne på forholdet vi har i politikken i Norge; Alle partiene disser FrP om hvor ubrukelig og tåpelige argumenter Siv & Co kommer med. Hvorfor er det da nesten hver 3. nordmann som sier de vil stemme på FrP og bare 4-10% på noen av de som roper høyest (SV, KrF, SP, Venstre)? Det må da være en grunn til at det ikke er flere som stemmer disse andre partiene?

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i IT, og har knotet på PC siden -89. Jeg har vært igjennom alle Windowsversjoner, og i de siste 10 årene vært innom noen Linux-distroer (heretter kalt Linux).
Det jeg lurer på her er "hvor mye" kommandolinje du kan / har lært i Linux?

Omformulering: Er du fortsatt "noob" på kommandolinje eller ikke?

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Definitivt "noob". Bare det å bruke ordet "kommandolinje" i 2009 synes jeg virker latterlig. Jeg har høyskoleutdanning i IT med blant annet Unix, men dette var i -92.

 

Det bør definitivt være unødvendig å benytte kommandolinje i disse dager, da både svigermødre, oldemødre og bilmekanikere benytter PC!

Lenke til kommentar
Definitivt "noob". Bare det å bruke ordet "kommandolinje" i 2009 synes jeg virker latterlig. Jeg har høyskoleutdanning i IT med blant annet Unix, men dette var i -92.

 

Det bør definitivt være unødvendig å benytte kommandolinje i disse dager, da både svigermødre, oldemødre og bilmekanikere benytter PC!

 

Faktisk har jeg satt opp flere PC-er (bærbare/stasjonære) med ulike trådløse kort de siste 9 mnd, også med tre ulike Linux-distroer og har ikke hatt behov for å bruke "shell" en eneste gang for å få til fungerende maskiner. At jeg har måttet søke litt på nettet er en realitet, men det trenger jeg som oftest når det gjelder Windows også.

 

Så kommandolinje er et alternativ, ikke en nødvendighet i de fleste nye distroer.

 

Og hvorfor er "kommandolinje" latterlig, når det faktisk er langt mer effektivt i mange situasjoner enn GUI. I gitte tilfeller er det til og med mer brukervennlig. For er det brukervennlig når man må klikke "Next" 5 - 10 ganger i en veiviser der brukeren knapt forstår noe av det som står.

 

Og jeg har intet problem med å se svakheter (og styrker) med både Linux og Windows. Men i motsetning til mange som uttaler seg, så bruker jeg begge OS-ene på daglig basis. Og jeg mener daglig basis.

 

Min erfaring etter å ha satt opp maskiner med Linux for andre (typisk brukere med lite kunnskap), er at de har minimalt med problemer. Men dette er klart personer som har endringsvilje, ting må ikke akkurat se ut som det gjorde før. Men det er klart at jeg har løst alle potensielle problemer når jeg gjorde installasjonen, akkurat som OEM-leverandørene gjør for samme type brukere når det gjelder Windows.

 

Og at man er for lat til å sette seg inn i Linux er en helt akseptabel grunn. Men da bør man også være forsiktig med å uttale seg. Jeg regner med at de fleste av oss har brukt svært mange timer gjennom mange år på å nå den kompetansen vi har i dag på Windows, og for reelt å kunne sammenligne bør man faktisk ha brukt noe tid også på Linux. Å si at noe man har lært seg over år er mye bedre enn noe man har prøvd i noen få timer er tullete sammenligning.

Lenke til kommentar
Definitivt "noob". Bare det å bruke ordet "kommandolinje" i 2009 synes jeg virker latterlig. Jeg har høyskoleutdanning i IT med blant annet Unix, men dette var i -92.

 

Det bør definitivt være unødvendig å benytte kommandolinje i disse dager, da både svigermødre, oldemødre og bilmekanikere benytter PC!

 

Enig med oslo72, og sa også noe av det samme i et tidligere innlegg. Vet du ikke noe om IT så velger du Windows, eller til nød Apple. Personlig vet jeg ganske mye om IT, og velger fortsatt Windows selv om jeg har brukt Unix, også med kommandolinje jevnlig fra midten av 80-tallet. Å anta at noen er noob fordi de ikke bruker kommandolinje peker på et av problemene rundt Linux-miljøet. Apple har forstått det, skal Linux/Unix ta over må systemet lages slik at 99% av brukerne - også de avansert - aldri vil se en koommandolinje.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Å anta at noen er noob fordi de ikke bruker kommandolinje peker på et av problemene rundt Linux-miljøet. Apple har forstått det, skal Linux/Unix ta over må systemet lages slik at 99% av brukerne - også de avansert - aldri vil se en koommandolinje.
Du misforsto meg, jeg mener overhode ikke at man er noob hvis man ikke bruker kommandolinje, jeg lurte på om personen var noob på kommandolinje av ren interesse med tanke på at personen sier at han har "vært igjennom alle Windowsversjoner, og i de siste 10 årene vært innom noen Linux-distroer" > dette utsagnet sier ingenting om hvor mye han faktisk har brukt systemet.
Lenke til kommentar

Har tatt en runde hos noen nettbutikker, og utvalget er dårlig når det kommer til maskiner levert med GNU/linux. I tillegg leveres endel mini bærbare med linux med en SSD disk, enten på 4 eller 8GB i stedet for vanlig HD. Og prisforskjellen er ikke stor pga. SDD disken. Skulle jeg hatt en mini bærbar, hadde jeg også kjøpt en Windows versjon, og lagt inn linux i ettertid.

Så hvorfor tilbys det nesten ikke maskiner med like specs, dere eneste forskjellen er operativsystemet? Fant en MSI der hardwaren var like. Prisforskjellen der var 400 kroner.

 

Skremmende at VG nett har mer dyptgående artikler enn ett nettsted som kun fokuserer på teknologi. Kanskje hw.no skulle fått en avtale med VG nett om levering av artikler. Så hadde dem kanskje kommet tidligere og vært bedre. ;)

 

Det er vel på høy tid at hw.no tar til seg kritikken som kommer på omtrent alle publiseringene som gjøres.

Lenke til kommentar
Så kommandolinje er et alternativ, ikke en nødvendighet i de fleste nye distroer.

 

Huh, jeg må ha gått glipp av noe. Har ennå tilgode å teste en laptop der trådløskortet funket ut av boksen i Ubuntu, det var alltid noe leting på Google og knoting i terminal som måtte til. Ta utgangspunkt i kanskje de to mest populære PCene man finner for tida, ASUS Eee og Acer Aspire One. Får du disse trådløst på nett uten å røre terminalen?

 

Min erfaring etter å ha satt opp maskiner med Linux for andre (typisk brukere med lite kunnskap), er at de har minimalt med problemer.

 

Det er også min erfaring, de fleste ser ut til å synes Ubuntu eller tilsvarende er minst like brukbart som Windows, og på flere områder bedre og mer brukervennlig. Dog, det hjelper lite om man aldri kommer tid på grunn av manglende eller svak driverstøtte.

 

Og at man er for lat til å sette seg inn i Linux er en helt akseptabel grunn. Men da bør man også være forsiktig med å uttale seg. Jeg regner med at de fleste av oss har brukt svært mange timer gjennom mange år på å nå den kompetansen vi har i dag på Windows, og for reelt å kunne sammenligne bør man faktisk ha brukt noe tid også på Linux. Å si at noe man har lært seg over år er mye bedre enn noe man har prøvd i noen få timer er tullete sammenligning.

 

Hvorfor snakker vi norsk, og ikke esperanto? Esperanto er jo i større grad friere og mer internasjonalt, mer logisk, og lettere å lære seg enn norsk. Årsaken er jo selvsagt at vi allerede kan norsk, og det er bra nok for de fleste.

 

Tviler på at det er så mange som argumenterer for at norsk er bedre enn esperanto, men det er overhodet ikke feil å si at man forstår det bedre. Å da trekke inn "rettferdige" sammenligninger er ikke hensiktsmessig, da man som enkeltperson ikke har noen plikt eller behov for å være rettferdig når det kommer til personlige bekvemmelighetsvalg som bare rammer en selv.

 

For all del, hadde vært knall om GNU/Linux presterte å bli den dominerende plattformen også for private brukere, men all den tid maskinvareprodusenter, spesifikt de som lager deler som bruker i produkter med enorme markedsandeler, nekter å levere drivere for operativsystemet, blir det smått utopisk.

Lenke til kommentar

Det å være "noob" er ikke noe jeg tar som kritikk - det er en ærlig sak. Men hver gang jeg har prøvd meg på Linux så ender jeg alltid før eller siden (som regel før) opp med å måtte google og lete på diverse forum. Det er helt greit for meg, jeg liker å knote litt - men ikke altfor mye.

 

Det jeg mener er at fandens svigermor og en 60 år gammel bilmekaniker har ikke samme grunnlaget til å engang vite HVA man skal google etter, og inntil dette blir løst via mer brukervennlige configs/installasjonsrutiner kommer Windows alltid til å bli foretrukket - og anbefalt - av den "gemene hop" (kult ord).

 

Jeg er open minded, og ønsker Linux velkommen i mitt hjem - men er redd for at pjokken på 2 år er den som kommer til å måtte lære pappa Linux og ikke motsatt.

 

God Påske, til tross for at du eller dere er Linux-geeker :)

Lenke til kommentar
God Påske, til tross for at du eller dere er Linux-geeker :)

I'm not .... [fritt etter "Life of Brian"]

 

Men jeg liker gjerne å teste ut nye ting, såfremt det ikke tar for mye tid. (Det er som regel tiden som er den begrensende faktoren i alt jeg gjør nå for .. tiden.)

Og noe av det siste jeg testet ut var Wubi - som lar deg installere Ubuntu i en virtuell disk som ikke er noe annet enn en Windows-fil. Men istedet for å kjøre Ubuntu i en virtuell maskin, så kan du her boote Ubuntu og kjøre på din egentlige hardware.

 

Fordeler: du trenger ikke å lage/sette av en egen partisjon til Ubuntu, og Wubi samler informasjon om din hardware fra Windows, så installasjonen av Ubuntu går glattere. Og det er jo raskere å kjøre fra en harddisk enn fra en LiveCD ...

 

Har man plass på disken (15GB +/-), så har det aldri vært enklere å teste Ubuntu enn det er nå. (Jada, det er egentlig litt off-topic.)

Lenke til kommentar
Så kommandolinje er et alternativ, ikke en nødvendighet i de fleste nye distroer.

 

Huh, jeg må ha gått glipp av noe. Har ennå tilgode å teste en laptop der trådløskortet funket ut av boksen i Ubuntu, det var alltid noe leting på Google og knoting i terminal som måtte til. Ta utgangspunkt i kanskje de to mest populære PCene man finner for tida, ASUS Eee og Acer Aspire One. Får du disse trådløst på nett uten å røre terminalen?

 

eeepc 900 kom seg på nett her via wifi uten noe knoting.

Lenke til kommentar
... Og noe av det siste jeg testet ut var Wubi - som lar deg installere Ubuntu i en virtuell disk som ikke er noe annet enn en Windows-fil. Men istedet for å kjøre Ubuntu i en virtuell maskin, så kan du her boote Ubuntu og kjøre på din egentlige hardware.

 

Fordeler: du trenger ikke å lage/sette av en egen partisjon til Ubuntu, og Wubi samler informasjon om din hardware fra Windows, så installasjonen av Ubuntu går glattere. Og det er jo raskere å kjøre fra en harddisk enn fra en LiveCD ...

 

Klarer svigermor dette, da?

Lenke til kommentar
... Og noe av det siste jeg testet ut var Wubi - som lar deg installere Ubuntu i en virtuell disk som ikke er noe annet enn en Windows-fil. Men istedet for å kjøre Ubuntu i en virtuell maskin, så kan du her boote Ubuntu og kjøre på din egentlige hardware.

 

Fordeler: du trenger ikke å lage/sette av en egen partisjon til Ubuntu, og Wubi samler informasjon om din hardware fra Windows, så installasjonen av Ubuntu går glattere. Og det er jo raskere å kjøre fra en harddisk enn fra en LiveCD ...

 

Klarer svigermor dette, da?

klarer svigermor å legge inn windows på blank disk?

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg ikke kjører linux som hovedOS på min AA1 nå er simpelten ytelse.

Jeg har testet med nesten alle debian baserte os jeg vet om (ubuntu, debian unstable, ubuntu netbook remix, eeebuntu) og alle har vist markant dårligere ytelse enn min relativt tweaka windows xp installasjon.

 

Jeg har fulgt alle tips og triks jeg fant på intr4web for å få linux til å kjøre raskere, skjermtweaks osv med eneste konklusjon at ytelsen er makaber i forhold til windows.

 

Jeg hadde aldri venta det resultatet, håper det bare er meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...