Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Jeg håper å få kjapt svar på dette, så prøver å poste her med håp om at det er mange som ser det. ;)

 

Min nåværende leiekontrakt på leiligheten jeg leier har følgende punkter;

 

Leieforholdet starter: 03.03.2014 og utløper: 03.03.2017.

 

Begge parter kan si opp leieforholdet med 3 måneders skriftlig varsel, til fraflytting ved utløpet av den kalendermåneden fristen utløper, dog ikke før kontrakten har løpt i 9 måneder.

og...

 

Dersom kontrakten er inngått på tid, må utleier innen tre måneder etter kontraktens utløpsdato sende skriftlig oppfordring om at leier må fraflytte leieobjektet. I motsatt fall vil kontrakten gå over til å være tidsubestemt.

Jeg forstår det sånn at kontrakten er inngått på tid, og at leieforholdet nå har gått over fra å være tidsbestemt til å være tidsubestemt?

 

Er tidsubestemt sånn å forstå at den nå ikke har noen slutt og løper helt til et annet kriterie er oppfyllt? Hva kan det være? At utleier skal bruke leiligheten selv, eller at jeg ikke betaler husleie for eksempel?

 

Utleier har 3mnd på seg til å sende varsel, så går den over til å være tidsubestemt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På skjemaet en fyller ut for å søke om voldsoffererstatning er det et felt der en blir spurt om hvorfor det ikke søkes erstatning direkte fra skadevolder. Hva er et godt svar her? Saken er den at skadelidte ikke ønsker mer kontakt med skadevolder eller noe som helst med vedkommende å gjøre. Er også et besøksforbud her. Er dette en grunn som er akseptabel?

Lenke til kommentar

Lurer på denne:

 

- kan det være forbudt å påkalle Guds Vrede over noen? Av typen "jeg håper Gud straffer deg", "håper lynet slår ned i deg i morgen", Gud vil straffe deg innen en uke", etc. 

 

På den ene side kan jo noen ta slikt seriøst og bli skremt, på den annen side så er det jo ikke anerkjent (vitenskapelig) at Gud (eller andre typer Guder) eksisterer, og langt mindre at de utfører straff på "bestilling".

 

La oss for diskusjonens skyld si at en slik person som slang rundt seg med ulike forbannelser, hadde en viss treffprosent og noen av de som fikk kastet forbannelse på seg, faktisk ble rammet av uforklarlig ulykke eller akutt sykdom, -hvordan ville rettsvesenet stilt seg til det hvis de fikk det på bordet?

Lenke til kommentar

btw, kan legge til at jeg ble inspirert til problemstillingen med basis i noe jeg leste en gang om den slags, på øyene i Karribien og i Afrika, hvor hekseri og trolldom står såpass sterk i folketroen, at individer som blir utsatt for slikt av lokale heksedoktorer, etter sigende i noen tilfeller skal ha dødd av ren frykt i løpet av kort tid.

 

I Norge har dog de fleste en armlengdes avstand både til tro og overtro, men "prinsippet" (juridisk) er vel der i en viss grad allikevel.

Lenke til kommentar

I dag parkerte jeg som vanlig på arbeidsgivers parkeringsplass.

Den eneste feilen er at jeg glemte å legge parkeringsbeviset, som jeg har fått av arbeidsgiver, synlig i vinduet.

Parkeringsvakten kunne umulig vite at jeg har rett til å stå parkert på denne plassen.

Boten ble på 600 kroner.

Er det vits i å prøve å redusere boten til 300 kroner for å glemt å ha med parkeringsbeviset?

 

Anonymous poster hash: 75d86...2d9

Lenke til kommentar

Person A og B har en bedrift, C, et AS, der de har 50 % aksjer hver, og kapitalen på 30k er også delt. Nå har det seg slik at bedriften ikke går så veldig bra, og A har ikke kapasitet, lyst eller penger til å dra det videre, og vil ut. De leier et lokale sammen der selve virksomheten drives.

 

Hvordan gjøres dette i praksis? Må A varsle B, for og så avhende sine 50 % (forutsatt at A finner en kjøper)? B vil ikke kjøpe ut A, ei heller selge hele bedriften (selv om en kjøper står på trappene). B vil at A skal avhende sine aksjer vederlagsfritt. 

 

A er ganske fortvilet over situasjonen. 

Lenke til kommentar

Hvis en privatperson har importert en vare fra utlandet og avsender har fylt ut feilaktig informasjon på deklarasjonen vil jeg anta man har et selvstendig ansvar for å innrapportere og betale MVA på den importerte varen.

 

Er det noen som vet hvordan dette gjøres i praksis? Kan man fylle ut et nettskjema og betale med kort eller lignende? Finnes det noen frister på dette med hensyn til når man må rapportere inn avgiften?

 

Anonymous poster hash: 9c09d...212

Lenke til kommentar

Du må sende inn fødselsnummer og tollfaktura (som det er mal på hos toll/posten) som inneholder innhold og tollverdi. Denne fristen er på 5 dager.

 

Senere vil det fremligge faktura på det som ikke er betalt. Mer vet jeg ikke.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...