Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Man snakker med avtalemotparten, først og fremst.

 

Og når avtaleparner mener hele verden er inkludert i den generelle setningen? Da må vel forbudet være urimelig, vel?

Så kan du evt. gjøre hva du vil, og satse på at motpart ikke ønsker/tar bryet med å gå til sak på det.

Avtalemotpart gjør alt han kan for å lage problemer. Det inkluderer å få en advokat til å skrive kravet om hele verden!

Det er ingen fornuft der i gården;(

Lenke til kommentar

 

 

Man snakker med avtalemotparten, først og fremst.

Og når avtaleparner mener hele verden er inkludert i den generelle setningen? Da må vel forbudet være urimelig, vel?

Så kan du evt. gjøre hva du vil, og satse på at motpart ikke ønsker/tar bryet med å gå til sak på det.
Det kan bli svært dyrt. Rillto bør snarest ta kontakt med advokat og få saken vurdert skikkelig av noen med praktisk erfaring som kan få innsyn i det konkrete saksforholdet på en måte som gjør det mulig å gi skikkelig råd. Å komme med generelle spørsmål her, gjerne vinklet på en måte som primært får fram én side av saken, hjelper ikke stort i praksis
Lenke til kommentar

 

 

Man snakker med avtalemotparten, først og fremst.

 

Og når avtaleparner mener hele verden er inkludert i den generelle setningen? Da må vel forbudet være urimelig, vel?

Så kan du evt. gjøre hva du vil, og satse på at motpart ikke ønsker/tar bryet med å gå til sak på det.
Motparten skylder meg ca 3 ganger aksjekapitalen. Hvis han saksøker meg og vinner er selskapet mitt konkurs og han skylder boet mer penger enn han kan kreve i eventuell erstattning. Jeg regner med at bostyrer vil kreve inn disse pengene rimelig raskt. Taper han en slik sak er nok han konkurs med tanke på den enorme svikten i omsetning og de store underskuddene han har hatt de siste årene. Det kan jo slå ut begge veier alt etter om han tror han vil vinne eller tape.

 

Og hvis mitt konkursbo får inn pengene han skylder blir det faktisk et overskudd da selskapet mitt ikke har gjeld. Hva ville skje med de pengene? De tilfaller vel aksjonæren, altså meg?

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Her må nok TS ta en vurdering siden han kjenner sakens konkrete fakta, eventuelt sammen med juridisk bistand. En ting er at risiko er minimert pga. at det er snakk om AS med begrensede aktiva, enn annen ting er arbeidet dette fører med seg.

Mtp. konkurranseklausulen i avtalen, så kan man vel hevde at motparten har brutt sine forpliktelser ved ikke å gjøre opp for TS forfalte krav? Dermed blir vel hele avtalen å anse som opphørt? (Finnes sikkert ett bedre juridisk begrep.)

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Hvis han vinner vil han ha krav på erstatning tilsvarende tapt omsetning etter skjønn. Det vil raskt kunne overstige 3x aksjekapital gitt aksjekapital mellom 30k og 100k.

Han kan ikke dokumentere noe tap da jeg ikke har hatt noen reelle inntekter enda. Og tapet hans kan jo aldri være større enn min omsetning skulle jeg gi blaffen i klausulen.

For å kunne få erstatning må jeg jo ha tatt noe han kunne tjent penger på.

Uansett vil han ikke få noen betaling når selskapet mitt oppløses og han selv er største skyldner.

 

Og det er faste oppgjørsdatoer i avtalen så avtalen er ikke betalt ajour etter kontrakt.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

En ting er at risiko er minimert pga. at det er snakk om AS med begrensede aktiva,

  

 

Denne forutsetningen holder ikke. I et enmannsaksjeselskap vil styreansvar mv raskt gjøre illusjon av ansvarsbegrensning i saker om brudd på konkurranseklausul.

 

 

Hvis han vinner vil han ha krav på erstatning tilsvarende tapt omsetning etter skjønn. Det vil raskt kunne overstige 3x aksjekapital gitt aksjekapital mellom 30k og 100k.

Han kan ikke dokumentere noe tap da jeg ikke har hatt noen reelle inntekter enda. Og tapet hans kan jo aldri være større enn min omsetning skulle jeg gi blaffen i klausulen.

 

Begge disse forutsetningene er feil.

 

For å kunne få erstatning må jeg jo ha tatt noe han kunne tjent penger på.

 

Nei. Han må ha tapt noe. Det er ikke et vilkår at du har hatt "reelle inntekter".

 

Uansett vil han ikke få noen betaling når selskapet mitt oppløses og han selv er største skyldner.

I et slikt eksempel ville jeg ha rådet ham til å blåse i aksjeselskapet og gå på deg personlig med en gang, etter reglene om styreansvar.

Lenke til kommentar

 

En ting er at risiko er minimert pga. at det er snakk om AS med begrensede aktiva,

Denne forutsetningen holder ikke. I et enmannsaksjeselskap vil styreansvar mv raskt gjøre illusjon av ansvarsbegrensning i saker om brudd på konkurranseklausul.

 

Hvis han vinner vil han ha krav på erstatning tilsvarende tapt omsetning etter skjønn. Det vil raskt kunne overstige 3x aksjekapital gitt aksjekapital mellom 30k og 100k.

Han kan ikke dokumentere noe tap da jeg ikke har hatt noen reelle inntekter enda. Og tapet hans kan jo aldri være større enn min omsetning skulle jeg gi blaffen i klausulen.

Begge disse forutsetningene er feil.

For å kunne få erstatning må jeg jo ha tatt noe han kunne tjent penger på.

Nei. Han må ha tapt noe. Det er ikke et vilkår at du har hatt "reelle inntekter".

Uansett vil han ikke få noen betaling når selskapet mitt oppløses og han selv er største skyldner.

I et slikt eksempel ville jeg ha rådet ham til å blåse i aksjeselskapet og gå på deg personlig med en gang, etter reglene om styreansvar.
Den var jo artig. Som styreleder har jeg ikke lov å skaffe selskapet inntekter, som styreleder har jeg ikke lov til å drive for andres regning mens han kan gjøre hva han vil med mine penger.!

 

Da er det jo best å slå selskapet mitt konkurs i stedet for å begynne med nye oppdrag. En konkurs gjør at han må betale alt han skylder. Han kan ikke ha tapt noe hvis selskapet mitt oppløses.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

 

En ting er at risiko er minimert pga. at det er snakk om AS med begrensede aktiva,

Denne forutsetningen holder ikke. I et enmannsaksjeselskap vil styreansvar mv raskt gjøre illusjon av ansvarsbegrensning i saker om brudd på konkurranseklausul.

 

Hvis han vinner vil han ha krav på erstatning tilsvarende tapt omsetning etter skjønn. Det vil raskt kunne overstige 3x aksjekapital gitt aksjekapital mellom 30k og 100k.

Han kan ikke dokumentere noe tap da jeg ikke har hatt noen reelle inntekter enda. Og tapet hans kan jo aldri være større enn min omsetning skulle jeg gi blaffen i klausulen.

Begge disse forutsetningene er feil.

For å kunne få erstatning må jeg jo ha tatt noe han kunne tjent penger på.

Nei. Han må ha tapt noe. Det er ikke et vilkår at du har hatt "reelle inntekter".

Uansett vil han ikke få noen betaling når selskapet mitt oppløses og han selv er største skyldner.

I et slikt eksempel ville jeg ha rådet ham til å blåse i aksjeselskapet og gå på deg personlig med en gang, etter reglene om styreansvar.
En slik strategi som du foreslår her vil nok øke sansynligheten for at klausulen blir satt til side. Vurderingen skal sørge for at den svakeste part ikke urimelig lider under en slik klausul. Å måtte gå fra hus og hjem er vel den beste garantien for at klausulen blir urimelig. Jeg er ingen Røkke eller Hagen Endret av rillto
Lenke til kommentar

Først og fremst kan jo barna stoppe salget ved å utøve odelsretten innen seks måneder fra det er tinglyst, forutsatt at det er mulig for noen av dem å finansiere. Dernest kan de utøve odelsrett ved senere salg (annet enn i direkte nedstigende linje eller tilbake til selger) i 20 år fra salget. Etter 20 år er det den nye slekta som har odel.

 

(kort oppsummert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...