Gå til innhold

hva syns vi om ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope så langt? [første post oppdatert]


Anbefalte innlegg

Er det noen andre enn meg her som har varierende erfaringer med usb 3g modem på 9.04. Synes det kan være veldig ustabilt til tider. Hastigheten har gått fra 180kB/s til under 1kB/s. Ellers ser det ut til at det ble litt bedre igjen etter siste oppdateringen av NetworkManager. Får se hvor lenge det holder.

 

Ellers er det flere pakker som blir holdt igjen, blandt annet flashplugin-nonfree og pidgin-libnotify. Noen som har noen anelse om hvorfor? Som opplever det samme, og hva man kan gjøre for å installere de allikevel. Eller om man burde.

 

MrBjoern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis pakker blir holdt tilbake, så kjører man som regel (i Debian i alle fall):

 

sudo apt-get update
sudo apt-get -u dist-upgrade

 

Da er det snakk om større endringer m.t.p. pakke-avhengigheter.

 

http://www.debian-administration.org/articles/69

 

If the dependencies have changed on one of the packages you have installed so that a new package must be installed to perform the upgrade then that will be listed as "kept-back".
Endret av oj88
Lenke til kommentar

Takk :) Skal prøve det neste gang. Denne gangen løste jeg det med å ta resten av oppdateringene i Synaptic. Uvisst hvorfor det gikk der, og ikke med apt-get though.

 

Ellers skal det nevnes at 3g nettet har blitt en god del mer stabilt etter oppdateringen av Network-manager. :)

 

edt: Det så jeg også når jeg tok oppdateringene i Synaptics. Updating 7 packages, installing 7 new packages. Så ja, der har vi det. :)

Endret av MrBjoern
Lenke til kommentar

Jepp. Funker veldig bra. Alt fungerte ut av boksen her. Jeg oppgraderte fra 8.10, så jeg vet ikke hvordan det blir hvis du tar en clean install. Men utifra ting jeg leser om AAO og 9.04, så fungerer ting som oftest ut av boksen.

 

Men siden det fortsatt er en beta, vil jo dette variere stort. Så anbefaler deg heller å vente til neste uke når 9.04 offisielt blir lansert.

Lenke til kommentar

Gjorde en clean install av Ubuntu 9.04 RC, med helt likt oppsett som jeg hadde i 8.10. Ingen store forskjeller, litt raskere boot og system generelt, trolig pga jeg nå bruker EXT4 på alle partisjoner og det er en clean install. Men så var jeg veldig fornøyd med 8.10 også, så forventet ingen store forskjeller.

 

Noen ting er blitt bedre:

- Compiz suger ikke så mye strøm lengre i følge powertop, på linje med Metacity uten compositing, kan være pga nye NVIDIA-drivere, som forøvrig fikser en Emerald-bug i OpenOffice, WINE-programmer osv.

- Liker det nye varslingssystemet, men savner å kunne velge i hvilket hjørne varslene skal komme! (går det?)

- DVD-avsplling fungerer etter installasjon av ubuntu-restricted-extras, uten å kjøre noen kommandoer i kommandolinjen som man måtte før (mener man måtte dette i Intrepid), bra for nybegynnere

- QT-programmer settes automatisk til samme theme som GTK-programmer

- CPUFreq-applet til GNOME-panel fungerer er nå fullt funksjonell uten å måtte rekonfigurere en pakke

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Sitter med RC på AAOen, det meste fungerer, men ikke høyre kortleser og VGA ("fungerer", men får ikke rett oppløsning). Trådløst ser ut som det fungerer, men ath5_etellerannet bruker 10% CPU! Samme gjelder for X.org (30%) og Pulseaudio (15%). Med compiz aktivert bruker maskinen 80% CPU bare jeg bruker Nautilus (59% med compiz av). "Display properties" fungerer veldig dårlig, lite brukervennlig (jeg må logge ut etter endringer!) og lite funksjoner. Det er enklere å bruke xrandr. Nevnte jeg at det går treigt ;)

 

Ok, men ikke noe jeg ville ha brukt på AAOen ...

 

BTW: Fontene på forumet ser helt elendig ut i FF på Ubuntu, har de glemt å lagt med noen fonter?

 

At Ubuntu enda ikke greier å sette rett oppløsning er helt tåpelig, vi lever i 2009 og Ubuntu greier ikke å sette rett oppløsning på skjermen eller TVen min.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Hvordan fjerner jeg det popup-vinduet som viser blant annet hvilken sang som starter, hvem som logger på Pidgin og slikt? den er plagsom...

Det styres fra hvert enkelt program, akkurat som før.

 

I Pidgin må du slå av libnotify (Tools - Plugins). Du sier ikke hvilket musiikkprogram du bruker, men hvis du bruker Rhythmbox, kan du høyreklikke på tray-ikonet og ta bort "Show notifications".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...