Gå til innhold

hva syns vi om ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope så langt? [første post oppdatert]


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gjøre en clean install nå, men først må jeg overføre alle filmene mine - og musikken. Totalt ca. 130GB. Men skal det virkelig ta nesten 9(!) timer å overføre 130GB? Ser også at noen filer overføres med ca. 20MB/sek mens andre 1,5MB/sek. Hvorfor?!

 

På tide med egen /home partisjon eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HELVETE nå er jeg lei! Nå har jeg lastet ned 9.04 Netbook-remix, og skal gjøre noe så simpelt å starte Unetbootin, og lage en bootbar USB-pinne.

 

Men neida, min ekle Cruzer 4GB USB-pinne krangler som vanlig, og etter ca. 1 times tid fikk jeg endelig formatert den. (FAT32)

 

Så skal jeg bruke Unetbootin. Den må da SELVFØLGELIG begynne å skape seg, og først så nekter den for at USB-pinnen er i PCen i det hele tatt. Men litt etterpå, så finner den USB-pinnen og tingene begynner å falle på plass - trodde jeg.

 

Nå når Unetbootin jobber, så tror jeg faktisk ikke den gjør noe. For når den påstår at den er ferdig, og jeg rebooter PCen, og trykker meg inn i F12, og velger USB-pinnen så får jeg en feilmelding a la "SYSLINUX bla bla bla bla".

 

Hva i HULESTE er det som foregår?! Nå er jeg 5 hjertebank fra helvete bryter løs, og jeg kaster alt som heter PC ut vinduet.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Innstallerte Ubuntu 9.04 64 bit versjon i dag på burken min som nå har av alle rare ting quad boot (xp pro 32 bit vista ultimate 64 bit og Win 7 64 bit)

 

Ganske fornøyd med Ubuntu så langt ( Blandt annet ble mitt Jensen Airlink usb wifi dims innstallert automatisk) men mangler fremdeles driver til mitt rocket raid 2320 kort og Creative live Cam Voice.

 

Ett annet lite minus er at video playback er veldig "choppy" spesielt i fullscreen. Men det kan vel skyldes flere grunner.

 

Burken kjøres på hardwaren i sig

Lenke til kommentar
høres ut som om noen er nært et faretruende eksplosiv anfall av raseri :p

 

kanskje litt sent for å plages med data :(

prøv igjen morgen

 

Ja det skal jeg love deg! Vente til imorgen? Nei. Jeg legger meg ikke før jeg har klart det! :p

 

Prøv USB-creator fra ubuntu 8.10 eller 9.04, funker fett på alle penner jeg har prøvd.

Det har jeg installert. Problemet er at 9.04-filen er en .img-fil, og USB-creator nøyer seg SELVFØGELIG kun med iso-filer. Hipp hurra!

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

 

høres ut som om noen er nært et faretruende eksplosiv anfall av raseri tongue.gif

 

kanskje litt sent for å plages med data sad.gif

prøv igjen morgen

 

Ja det skal jeg love deg! Vente til imorgen? Nei. Jeg legger meg ikke før jeg har klart det! tongue.gif

 

Prøv USB-creator fra ubuntu 8.10 eller 9.04, funker fett på alle penner jeg har prøvd.

Det har jeg installert. Problemet er at 9.04-filen er en .img-fil, og USB-creator nøyer seg SELVFØGELIG kun med iso-filer. Hipp hurra!

 

 

prøv dette, om du er i Windows installerer du det programmet slik at du konverteren filen til en iso fil, og om du er i linux prøv å installer med wine

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg lagt inn 9.04 på MacBooken, og er ikke videre fornøyd med ut-av-boks-opplevelsen.

 

* Trådløs - sto at driveren var aktivert under "Hardware drivers", men det viste seg at den ikke var installert engang, måtte legge inn "linux-restricted-modules" manuelt.

 

* Touchpad - Virket ikke skikkelig (ikke right click etc), og lot seg ikke konfigurere. Konfig via HAL (som sto i Ubuntus wiki) virket ikke. Måtte konvertere konfig til "gammelt format", og putte den inn i xorg.conf.

 

* Grafikk - Intelgrafikk går tregt, måtte legge til noen options i xorg.conf for at det skulle bli levelig.

 

* Grafikk i konsollet - Jeg gjorde en feil i xorg.conf, og X ville ikke starte. Fikk ingen tekst i konsollmodus, kun svart skjerm. Etter et par reboots virket det, dog, virker litt random.

 

Jeg vet at jeg er både en kresen bruker og har kresen hardware, men dette kunne vært gjort enda litt bedre (Fedora 10 var en bedre ut-av-boks-opplevelse).

Lenke til kommentar
høres ut som om noen er nært et faretruende eksplosiv anfall av raseri tongue.gif

 

kanskje litt sent for å plages med data sad.gif

prøv igjen morgen

 

Ja det skal jeg love deg! Vente til imorgen? Nei. Jeg legger meg ikke før jeg har klart det! tongue.gif

 

Prøv USB-creator fra ubuntu 8.10 eller 9.04, funker fett på alle penner jeg har prøvd.

Det har jeg installert. Problemet er at 9.04-filen er en .img-fil, og USB-creator nøyer seg SELVFØGELIG kun med iso-filer. Hipp hurra!

 

 

prøv dette, om du er i Windows installerer du det programmet slik at du konverteren filen til en iso fil, og om du er i linux prøv å installer med wine

 

Problemet er at det kun er Mac her i huset (bortsett fra min med linux).

Hvis det er en img fil for USB penn bør det holde å kjøre den over med dd.

 

Hva er "dd"? Er jeg utrolig uintelligent eller har jeg gått glipp av noe? :p

Lenke til kommentar

Da var alt endelig "på stell"! Jeg installerte "USB-Imagecreator", og da fungerte plutselig alt. Så nå har jeg en helt fersk Ubuntu 9.04 Netbook-remix :) Nå gjenstår det kun timer med konfiguering!

 

PS. Alt fungerer ut av boksen slik jeg har oppdaget til nå :)

Lenke til kommentar

Har instalert Ubuntu 9.04 nå på min Lenovo N500. Fungerer ganske bra, men det som allitd har irritert meg ved Ubuntu og Linux generelt er batterilevetiden. Ved 60% igjen så har jeg 1 time (da hører kun på musikk fra spotify, og ikkje fullt på lyd nei). Opprinnelig er batterilevetiden nesten 3 timer elns ved 100%.

 

Er det noen "preformance" innstillinger på pcen man kan fikse slik som på Windows; High preformance, low osv.?

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan kan man teste om webcamet fungerer? Any software?

Lenke til kommentar

La inn 9.04 på en annen laptop nå, som fungerte glimrende i 8.10. ATI-driveren (fglrx) kommer ikke opp i "Hardware drivers", og litt søking sier at det er noe som kræsjer med nyeste X.Org som Ubuntu kjører, og ATI-driveren. Legger jeg den inn manuelt via Synaptic så starter ikke X i det hele tatt. 3D og Compiz fungerer likevel, overraskende bra, nesten bedre enn i 8.10 med fglrx, men FPS i spill er dårlig, og dårlig FPS i glxgears. Lurer på om dette gjelder bare noen kort.

 

Andre med ATI-kort som har fått lagt inn ATI sin driver og fått god 3D-ytelse?

 

NVIDIA på min andre laptop fungerer som vanlig glimrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...