Gå til innhold

hva syns vi om ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope så langt? [første post oppdatert]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har antagelig et driverproblem med strømsparing, kanskje skjermkortdriveren din? Hos meg varer strømmen vel så lenge med linux.

 

http://projects.gnome.org/cheese/

 

Og powertop er programmet som gir en god indikasjon på hva som bruker mest strøm programvaremessig (dvs den kan ikke avsløre om du kjører full lysstyrke på skjermen).

 

sudo apt-get install powertop

 

Fyr opp en terminal og kjør sudo powertop

Lenke til kommentar

Ja, powertop er et fint redskap for å finne ut hva som spiser på batterikapasieten din.

 

Når det gjelder 9.04 generelt synes jeg litt raskere oppstartstid og ext4 er den eneste store endringen. Ubuntu holder en sakte og konservativ linje når det gjelder hva nytt som implementeres. Helt OK for meg. Personlig synes jeg for store endringer kan slå begge veier. Tenker selv på at jeg var en stor KDE bruker og fan helt frem til V3.5.10. Med V4 var det helt stop. Store endringer får ikke alltid like bra utslag.

Lenke til kommentar

Jeg har brent iso på CD selv. Det gikk helt fint. Brukte Brasero.

 

Jeg installerte Google Earth fra pakkebrønnen og oppdaget at når jeg vil åpne bilder (disse små blå firkantene) får jeg bare opp en tom firkant med et lite spørsmålstegn i midten. Klikker jeg på spørsmålstegnet åpner firefox en side fra panoramio hvor bildet vises. Irriterende. Har noen andre samme erfaring?

Endret av vannreven
Lenke til kommentar

Flere som kjører 9.04 på AAO ?

Var storfornøyd med en gang, mye raskere oppstart og trådløst fungerte ut av boksen.

Men så tullet det seg til, tror kanskje jeg kom borti av/på-knappen til trådløskortet. Nå ser det ut til å virke. wlan0 finnes, men network-manager finner ingen nett, ikke iwlist scanning heller.

Prøvde å aktivere madwifi i hardware drivers, men da fungerte det ikke i det hele tatt. (Trenger jeg nett for å aktivere denne, må den laste ned noe?)

La så inn linux-backport-modules-jaunty som jeg lastet ned på en annen maskin.

Når maskinen skrur seg på lyser LED-en, men etter innlogging er den borte. Tapper av/på, og det begynner å blinke igjen, men den finner ikke noe nett. Prøver å kjøre iwlist scanning, men den står lenge på wlan0, før den til slutt sier "No scan results", og da sluitter LEDen å blinke...

 

Edit: ser i dmesg

ath5k phy0: gain calibration timeout (5745MHz)

ath5k phy0: ath5k_chan_set: unable to reset channel (5745 Mhz)

 

Jeg har restartet 10 ganger nå, men fullstendig shutdown var det som funket for å få den i balanse :p

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Har vært borti dette tidligere tror jeg. En kamerat hadde samme problem. Løsningen er ganske enkelt å laste inn modulene for nettverkskortet på nytt. Nå husker ikke jeg navnet på de tre? modulene det gjelder, men du får en liste slik:

lsmod | grep ath

Deretter kan du kjøre følgende:

sudo rmmod modulnavn #gjenta for alle tre modulene
sudo modprobe modulnavn #gjenta dette også

 

Dersom dette funker kan jeg gi deg instruksjoner for å automatisere dette i kveld så du kan bruke wifi-knappen på pcen til dette :)

Lenke til kommentar
Jeg har brent iso på CD selv. Det gikk helt fint. Brukte Brasero.

 

Jeg installerte Google Earth fra pakkebrønnen og oppdaget at når jeg vil åpne bilder (disse små blå firkantene) får jeg bare opp en tom firkant med et lite spørsmålstegn i midten. Klikker jeg på spørsmålstegnet åpner firefox en side fra panoramio hvor bildet vises. Irriterende. Har noen andre samme erfaring?

 

Ja, dette er en bug i Google Earth 5.0 beta for meg. Last ned 4.3 stable i stedet, den funker:

http://dl.google.com/earth/client/ge4/rele...3.7284.3916.bin

 

Installasjon:

sudo sh googleearth-linux-plus-4.3.7284.3916.bin

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Flere som kjører 9.04 på AAO ?

Var storfornøyd med en gang, mye raskere oppstart og trådløst fungerte ut av boksen.

Men så tullet det seg til, tror kanskje jeg kom borti av/på-knappen til trådløskortet. Nå ser det ut til å virke. wlan0 finnes, men network-manager finner ingen nett, ikke iwlist scanning heller.

Prøvde å aktivere madwifi i hardware drivers, men da fungerte det ikke i det hele tatt. (Trenger jeg nett for å aktivere denne, må den laste ned noe?)

La så inn linux-backport-modules-jaunty som jeg lastet ned på en annen maskin.

Når maskinen skrur seg på lyser LED-en, men etter innlogging er den borte. Tapper av/på, og det begynner å blinke igjen, men den finner ikke noe nett. Prøver å kjøre iwlist scanning, men den står lenge på wlan0, før den til slutt sier "No scan results", og da sluitter LEDen å blinke...

 

Edit: ser i dmesg

ath5k phy0: gain calibration timeout (5745MHz)

ath5k phy0: ath5k_chan_set: unable to reset channel (5745 Mhz)

 

Jeg har restartet 10 ganger nå, men fullstendig shutdown var det som funket for å få den i balanse :p

 

Hei.

 

Har kjørt 9.04 på AAO siden beta. For wifi:

 

The ath5k WiFi driver works. No need to "modprobe -r ath5k acer_wmi; modprobe ath5k". Load linux-backports-modules-jaunty to get the LED to work.
Kilde: https://help.ubuntu.com/community/AspireOne

 

Altså, blackliste acer_wmi modulen og restart så skal det fungere (funka hos meg). Led`en starta å fungere med linux-backports-modules-jaunty.

Lenke til kommentar
Ellers så har jeg strippet ned 9.04 totalt, og har kvittet meg med litt over 1GB med systemfiler og "boss", så nå går det så det suser! Utrolig rask nå i forhold til tiden rett etter oppgraderingen, og spesielt før oppgraderingen fra 8.10.

 

Manuelt, pakke for pakke? Eller finnes det noen enkel måte å gjøre det på?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Vet det er mange som har problemer med suspend/hibernate.

Har hatt suksess med mine 3 maskiner på denne fremgangsmåten:

 

EDIT: maskiner = laptoper

 

1. Åpne menu.lst som root i en editor (etter backup sef..)

2. I bunnen av fila finner dere omtrent noe slikt:

## ## End Default Options ##

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
uuid		93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e ro quiet splash  
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
quiet

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
uuid		93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e ro  single 
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-11-generic

title		Ubuntu 9.04, memtest86+
uuid		93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e
kernel		/boot/memtest86+.bin 
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

 

Legg så til "pci=nomsi" i slutten av "kernel" linjene.

 

Fungerer fint hos meg, husk å ta backup :)

sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup

 

Gi en tilbakemelding om dette funker hos flere

Endret av Janvi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...