Gå til innhold

hva syns vi om ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope så langt? [første post oppdatert]


Anbefalte innlegg

Ellers så har jeg strippet ned 9.04 totalt, og har kvittet meg med litt over 1GB med systemfiler og "boss", så nå går det så det suser! Utrolig rask nå i forhold til tiden rett etter oppgraderingen, og spesielt før oppgraderingen fra 8.10.

 

Manuelt, pakke for pakke? Eller finnes det noen enkel måte å gjøre det på?

 

Jepp, pakke for pakke i Synaptic. Tar tid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet det er mange som har problemer med suspend/hibernate.

Har hatt suksess med mine 3 maskiner på denne fremgangsmåten:

 

EDIT: maskiner = laptoper

 

1. Åpne menu.lst som root i en editor (etter backup sef..)

2. I bunnen av fila finner dere omtrent noe slikt:

## ## End Default Options ##

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
uuid		93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e ro quiet splash  
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
quiet

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
uuid		93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e ro  single 
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-11-generic

title		Ubuntu 9.04, memtest86+
uuid		93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e
kernel		/boot/memtest86+.bin 
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

 

Legg så til "pci=nomsi" i slutten av "kernel" linjene.

 

Fungerer fint hos meg, husk å ta backup :)

sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup

 

Gi en tilbakemelding om dette funker hos flere

 

Den korrekte måten å gjøre det på hvis du ønsker å legge til en innstilling til de vanlige kernel-oppføringer du har innstallert (ikke recovery osv), er å legge til innstillingene i # defoptions i menu.lst f.eks:

 

# defoptions=quiet splash vga=792 pci=nomsi

 

Obs: quiet splash vga=792 stod bare der fra før, ikke rør de som står der fra før

 

Og vil du at det også skal gjelde recovery, dvs alle oppføringer, legg også til i # altoptions, f.eks:

 

# altoptions=(recovery mode) single  pci=nomsi

 

Ikkje fjern # !

 

Kjør så:

 

sudo update-grub

 

På denne måten slipper du å legge inn innstillingene på nytt hver gang du oppgraderer kjerne.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Sjekk under "Passwords and Encryption Keys" (heter det i den engelske utgaven. Programmet heter Seahorse). Skal kunne gi programmer tillatelse til aa bruke nökler der.

Har sett der, og alt er i orden.

Men jeg prøvde nå å skru av automatisk innlogging, og da funket det fint. Med en gang jeg skrur det på igjen begynner det å mase igjen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hadde det ikke vært for at jeg ikke får installert Adobe Design Premium cs3 og lyddriveren, så hadde 9.04 vært perfekt. Meen får vel fortsette å lete etter løsninger på lyddelen i alle fall. Audigy 2 Platinum eX if anyone vet something.

Lenke til kommentar

Har nå gått totalt over til Linux Ubuntu. Etter å ha prøvd en uke, så har jeg funnet ut at Linux fungerer veldig bra for meg. Jeg har prøvd Ubuntu før, men Jaunty er veldig lovende til nå.

 

Jeg er i grunnen fersk på Linux Ubuntu. Er det noen programmer dere anbefaler?

Lenke til kommentar

Jepp, da ble jeg også endelig rammet av bugs fra pulseaudio. Ser det er mange som rapporterer bugs på den, og flere av dem har høy prioritet. Ganske utrolig hvor mye infrastruktur som har blitt skiftet ut det siste året, for de som sliter anbefaler jeg Debian stable. Har satt opp en maskin med den bare for å ha en maskin som er dønn stabil hvor alt funker hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare egentlig apps generelt. Noen killer-apps;P

 

En ting jeg irriterer meg mye over er tv3 web-tv i Linux. Den fungerer bra helt til du skal ha full skjerm. Når man tar fullskjerm så blir "fullskjermen" lagt som et eget vindu som jeg må åpnet manuelt.

 

Noen andre så opplever dette? Mulig å fikse dette?

Lenke til kommentar

Jeg liker at oppstarten er raskere. Jeg oppgraderte først via 8.10, men så rota jeg det til og klarte ikke (recover) fikse problemet. Så lasta jeg ned og brente ny CD og installerte helt på nytt, og det ble helt klart et bedre resultat. Alt funker bedre, og jeg er som vanlig svært fornøyd med Ubuntu. Problemet var at jeg ikke fant noe driver til ATI-kortet, så jeg prøvde med Envy, noe om jeg ikke skulle ha gjort. Etter det kom ikke skrivebordet opp, skjerm med mange rare farger etc. Satte inn et NVidia-kort før ny installering og alt ble så mye bedre. Det fantes det driver for. Ubuntu ruler, som vanlig.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg er ikke fornøyd enda etter å ha installert det igår. Finner ingenting i "hardware drivers", i 8.10 fant jeg både til wlan (BCM57XX) og GPU (Ati). Men i 9.04 er det ingenting der :hmm:

 

Hvilke fordeler har ext4 fremfor ext3? Jeg er egentlig interessert i så raskt og stabilt filsystem som mulig. Sikkerhet har jeg fint liten interesse av

Endret av Demantios
Lenke til kommentar
Jeg tenkte bare egentlig apps generelt. Noen killer-apps;P
Du finner flere av mine favoritter her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(..._jeg_trenger.3F

En ting jeg irriterer meg mye over er tv3 web-tv i Linux. Den fungerer bra helt til du skal ha full skjerm. Når man tar fullskjerm så blir "fullskjermen" lagt som et eget vindu som jeg må åpnet manuelt.
Jeg har gode erfaringer med mplayer plugin, totem som følger ubuntu er jeg mindre fornøyd med. Du kan fjerne den ene og installere den andre via pakkesystemet (det var ikke tilstrekkelig å bare velg den ene i firefox i 8.10, den andre måtte avinstalleres). En fin men lite brukervennlig ting med mpalyer er at du selv kan sett hvor mye den skal bufre, slik at du kan kjøre eksempelvis nrk på full kvalitet uavhengig av nettlinjen din.
Hvilke fordeler har ext4 fremfor ext3? Jeg er egentlig interessert i så raskt og stabilt filsystem som mulig. Sikkerhet har jeg fint liten interesse av
Rask filsjekk, bedre beskyttelse mot defragmentering. Bedre ytelse i noen sammenhenger, eller er wikipedia en god kilde til slik informasjon.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...