Gå til innhold

Gartner: Planlegg for Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare maskinleverandører med dårlige drivere som ga vista en tung start. Også softwareleverandører som ikke gadd å sette seg inn i endringene som skulle til for å gjøre programvaren kompatibel.

 

Det jeg syns er så ironisk, er at mye av pepperen Vista har fått, er pga endringer tilknyttet sikkerhet. Men er det ikke slik at nettopp dette punktet er det de har fått pepper for hele veien før vista også? Dvs manglende sikkerhet?

 

Og hvis man ser på alternativet til windows, så har jo linux hatt mye av de samme 'ulempene' med sikkerhet som det vista har, men der har det alltid vært slik, og softwareleverendørene har derfor tatt hensyn til det, mens på vista kom det som et stort sjokk på late utviklere.

 

Overhørte en utvikler jobbe med en kundesupport en gang. Kunden fikk ikke installert programmet, fordi programmet ikke var vista-kompatibel. Utvikleren skal da ha kunden til å skru av UAC, fordi han ikke trenger det så lenge han har norton, siden norton uansett er mye bedre...

 

Nei, det er nok ikke alltid slik at det er microsofts feil alt sammen når ting går galt..

 

(er windows-utvikler selv så da må det vel være lov å kritisere litt...?)

Lenke til kommentar

Morsomt at Digi.no vinkler dette på en helt annen måte:

 

Selv bedrifter som tviholder på XP kan trygt utsette oppgraderingen, sier Gartner.

 

Betaversjonen av Windows 7 oppfattes av mange som såpass stabil at den foretrekkes fremfor Windows Vista. Mange bedrifter har hoppet over Vista, og vurderer nå om de skal oppgradere fra XP og rett til Windows 7 når den blir tilgjenglig.

 

– Vent, anbefaler Gartner.

Lenke til kommentar

RamGuy; tror du traff spikeren på hodet.

Vista har hatt mye negativ omtale, dessverre har den etter min mening fått mye ufortjent tyn.

 

Jeg klarte ikke helt å omstille meg forandringene i vista, men ettersom jeg for øyeblikket bruker mye server 2008 og vista på skolen har det bare blitt en vanesak. windows 7 beta er installert hos meg og jeg liker det mer for hver dag.

 

Har brukt xp siden 2002 og har blitt veldig lommekjent med årene, det er bare et spørsmål om å omstille seg litt.

 

er nok ikke forundret over en del personer her som 'hiver seg på mølla' og skal liksom virke allvitende om microsoft og windows. de fleste av de har knapt brukt det, men er skikkelig tøff i trynet når det kommer til microsoft. diplom i posten! de sliter vel med litt napoleons-kompleks spør du meg.

 

er vel heller ikke så lett for dem å takle at folk flest foretrekker windows fremfor mac og linux.

 

spennende blir det uansett når windows 7 blir lansert.

Endret av THx1138
Lenke til kommentar
Morsomt at Digi.no vinkler dette på en helt annen måte:

 

Selv bedrifter som tviholder på XP kan trygt utsette oppgraderingen, sier Gartner.

 

Betaversjonen av Windows 7 oppfattes av mange som såpass stabil at den foretrekkes fremfor Windows Vista. Mange bedrifter har hoppet over Vista, og vurderer nå om de skal oppgradere fra XP og rett til Windows 7 når den blir tilgjenglig.

 

– Vent, anbefaler Gartner.

digi.no og itavisen er samme ulla, har sluttet å droppe innom der. journalistikken der er rett og slett på trynet, og vinklingene dems oversubjektiv. skygg unna.

Lenke til kommentar
Windows 7 Won't Need SP1, but Will Still Need

12 to 18 Months Before Deployment Begins

 

Hadde dere lest litt mer enn halve overskriften før dere skrev artikkelen hadde dere kanskje fått med dere at de anbefaler å vente 12-18 måneder med utrulling.

 

Edit: Link til rapporten: http://mediaproducts.gartner.com/reprints/...2/article2.html

Eh, sånn jeg leser det så mener gartner at man kan begynne å planlegge utrulling av windows 7 allerede men at 12-18mnd er den tiden det tar fra man begynner å planlegge til brukerne får det på maskinene sine

Lenke til kommentar

"En annen ting, noen som har testet minnebruk på siste builds av Win7? Bruker Win7 like mye minne som Vista? Har et par relativt nye maskiner, begge med 2GB minne og Vista sp1, alt går som sirup"

 

Kjører Win7 X64 Build 7057 på min Dell XPS 1530 - går som juling!

Kona klagde over treg laptop (Asus eee 1000H med XP): La inn Win7 i86 Build 7057 på denne og nå er den faktisk rask! (kun 1GB ram og latterlig Atom-prosessor...)

 

Wintel

Lenke til kommentar

Å si at det ikke var noen stor overgang fra ME til Windows 2000 er et noe tvilsomt utsagn for å si det pent. ME var mye for 98 som Vista er for XP (skjønt Vista er langt bedre, relativt sett, enn ME noengang var), en tildels stor endring visuelt sett men mye av det samme under the hood. ME brukte fortsatt samme kjerne, og den virkelig store forandringen både i ytelse og stabilitet hos Windows kom nettopp i skiftet mellom ME og Windows 2000.

 

Vista er på mange vis bedre enn sitt rykte IMHO men nå har jeg supportert Vista både for Microsoft og som support for en maskinvareleverandør, og dessuten også brukt det mye i jobbsammenheng, og erfaringene mine iallefall er at det er tildels mye mer problemer med Vista enn det som er rimelig, selv nå. Det er blitt mye bedre men på langt nær så stabilt eller bra som en kunne forvente, for ikke å snakke om sett i forhold til hypen fra Microsoft. Det går både på ytelse, stabilitet og brukervennlighet.

 

Det er også min erfaring at til tross for den påstått økte sikkerheten i Vista så er Vista like utsatt for angrep som XP er, om fordelingen imellom de to versjonene i inkomne saker som hadde med malware/virus å gjøre var noe å gå etter iallefall. Nær lik fordeling mellom XP og Vista og XP er vel fortsatt etter hva jeg har lest overlegent størst, var det iallefall når jeg jobbet med dette.

 

Men for all del, mye jeg liker med Vista også, tar 7 dette videre kan det fort bli at jeg kjøper ny lisens tross alt selv om jeg egentlig er fornøyd med det jeg har nå :p

Lenke til kommentar
Fra enkelte hold sies det at en eventuell overgang fra Windows XP til Windows 7, vil være mer utfordrende enn fra XP til Vista. Selv om dette kanskje stemmer, håper vi at det er langt færre drifts- og bruksmessige problemer på Windows 7 enn tilfellet er for Vista.

Jeg tror også at XP->W7 vil bli enklere enn XP->Vista. Kanskje fordi jeg tenker på W7 som en "Vista, the way it was ment to be" eller "Vista SP2".

 

Jeg tror W7 vil bli husket om 10 år for å ha vært en av de bedre Windows-utgavene (i motsetning til Vista og Me). Men vi får se om spådommen min går i oppfyllelse. Det er jo litt tidlig å kalle det for et faktum, mange måneder før det er lansert.

Lenke til kommentar
Det er da ikke noen mindre forandring fra Vista --> Win7, enn det var fra Win95 --> Win98, eller fra ME / Win2000 --> WinXP?

Bare for å ha det historiske på plass her: 95, 98, 98SE og Me var "samme ulla" i stadig mer finpussede og visuelt pyntede versjoner. W2000 var starten på noe nytt (En ny Win NT myntet på bedrifter og profesjonelle hjemmebrukere) og hadde store grunnleggende forskjeller fra 95/98/Me. XP var en oppusset versjon av 2000, med moderate forbedringer under panseret og en stor visuell oppussing myntet på hjemmebrukere. Så hvilte de på laurbærene noen år før de om sider fikk ut en sterkt redusert utgave* av den tidligere visjonen sin: Vista. Salget gikk ikke så bra som forventet og de fikk ennå litt mer panikk. Nå kommer W7 som svar på det. Med bare 2,5 år mellom lanseringene er det ikke voldsomme forskjeller fra Vista. Noe de også har gitt tydelig uttrykk for via lovnader om mye bedre bakoverkompatibilitet og som nå gir utslag i meget stabile og betaer.

 

Utviklingsgren 1: 95->98->98SE->Me

Utviklingsgren 2: 2000->XP

Utviklingsgren 3: Vista->7

 

(NB. Det komplette bildet med serverversjoner og XP x64 er mer komplisert)

Lenke til kommentar
gartner ditt, og gartner datt.. kan de ikke få ansatt folk som kan analysere, og predikere fremtiden. det kommer litt for mye svada fra de guttan...

Du kan jo sende dem Gartner en mail og anbefale dem denne mannen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Henning_Hai_Lee_Yang :D

 

Noen her som vet om en side som fører statistikk over hvor mange analyserde har foretatt som stemmer, eller hvor godt på vei noen av analysene deres er?

Lenke til kommentar
Morsomt at Digi.no vinkler dette på en helt annen måte:

 

Selv bedrifter som tviholder på XP kan trygt utsette oppgraderingen, sier Gartner.

 

Betaversjonen av Windows 7 oppfattes av mange som såpass stabil at den foretrekkes fremfor Windows Vista. Mange bedrifter har hoppet over Vista, og vurderer nå om de skal oppgradere fra XP og rett til Windows 7 når den blir tilgjenglig.

 

– Vent, anbefaler Gartner.

digi.no og itavisen er samme ulla, har sluttet å droppe innom der. journalistikken der er rett og slett på trynet, og vinklingene dems oversubjektiv. skygg unna.

Her får du imidlertid en kritisk gjennomgang av gartners forhold til Microsoft, oversatt fra en artikkel som ikke nevner andre alternativer enn W7 for dem som ikke har tatt i bruk vista.

Eller? Siden det allerede er klagd på klagere i denne tråden får vi se om jeg klarer det bedre selv.

 

Det Michael Silver sier i sin rapport er altså følgende:

 

Begynn planleggingen av Windows 7 allerede nå, eller senest når det kommer. Hvis bedriften deres kjører windows XP (eller for den saks skyld tidligere versjoner) og dere har hoppet over Vista ligger dere i bakleksa hva anngår støtte fra den kanten. (den gjenværende supportperioden for windows XP er betydelig kortere enn tilsvarende for Windows Vista.)

 

 

Windows 7 Won't Need SP1, but Will Still Need

12 to 18 Months Before Deployment Begins

Silver anslår at bedrifter bør ha planene klare 12-18 måneder etter at W7 lanseres, da blir tiden knapp.

 

But partly because independent software vendors (ISV) take six to 12 months or more after a new OS release to ensure that their applications run properly,

Her bommer internetnews, misforståelsen kommer kanskje av at i følge Gartner vil bedriftenes egen testing ta 6 måneder.

 

I Gartners egen rapport står det at ISV-er ofte bruker 12 mnd _eller mer_ på å tilby støtte.

ISVs often take 12 months or more before they officially support a new version of Windows, even for incremental releases such as Windows 7.

Når også OEM støtte er på plass står det å lese i deres egne anbefalninger at man bør forvente å påregne ytterligere 6mnd på egen testing.

* Expect to spend approximately six months after ISVs support applications on Windows 7 testing applications, building images and piloting the OS before you can begin mainstream deployment.

Siden anbefalingene og forventet utrullingstid fra Gartners side ikke stemmer helt overens slår de like godt til med å spå at det haster.

165756_0002.gif

Så spekuleres det (med utganspunkt i hva som har vært tilfelle tidligere for slipp av SP1), i at en SP1-utgave av Windows 7 kan forventes å ankomme 9-12mnd etter operativsystemet slippes. Følgelig slår man fast at det derfor er lurt å begynne å teste applikasjonene mot W7 nå, siden de fleste uansett ikke vil være klar til utrulling når SP1 er ute, og ikke har tid til å begynne testingen først da. (sett at man går fra XP til W7)

 

Gartner er et forsknings og rådgivningsfirma for teknologi, og fungerer som et analysebyrå. De ser på trender, og trenden er at bedrifter i stor grad har styrt unna Vista, og at det tidligere har vært tradisjon å vente på SP1 med utrulling i stor skala. Dette fordi SP1 ofte er mye mer stabilt enn det før SP1 har vært i historisk lys.

 

I følge Gartner er den historiske betydningen av SP1 i ferd med å svinne hen. Microsoft har nå grundigere tester underveis, til forskjell fra å teste ting når de er ferdige med all koding. I tilegg til dette har man aldri før hatt så mye betatesting på et operativsystem hos Microsoft. Faktisk fem ganger mer enn for Windows 95. Mye fordi ulovlige utgaver har lekket ut på nett, og fordi Microsoft har lansert en stor betakampanje etter dette, til svars for dem som undret seg over hva som egentlig skjer på Redmond etter at kjempen vaklet en stund etter tilbakemeldingene og responsen på vista.

 

Rapporteringen av feil i betaversjonen har også blitt kvalitativt bedre enn den var for Win95. Det er ikke lenge siden Microsofts Steven Sinofsky, senior vice president for Windows and Windows Live Engineering Group gikk ut med at 2000 feil allerede var fikset som følge av de over 500000 bugrapportene betatestingen av W7 har medført før utgangen av februar i år. Lenke

 

En middelvei mellom å tviholde for lenge på XP, (og dermed risikere at supporten for XP utløper) og en rask overgang til W7 kan best oppnås ved å teste W7 grundig fra dag en. (Sett at man ønsker å gå den veien)

 

Har man hoppet over Vista, så har man altså også ikke tatt høyde for de to ekstra årene man ville hatt til å teste applikasjonene sine mot Vista. En overgang kan dermed forventes å få ytterligere komplikasjoner enn det en aldrende maskinpark skulle tilsi, fordi overgangen blir bråere som følge av at også applikasjonene heller ikke har fulgt utviklingsløpet til Microsoft. Så spås det at man vil se den virkelige adapsjonen rundt W7 SP1, men at det virkelige spørsmålet er kompabilitet mot det man har fra før.

 

Kort oppsummert sier samme mann som så for seg at Vista burde erstattes med en ny versjon at man bør slippe all skepsis han har opparbeidet seg mot å bytte til Vista, og at det er en selvfølge at man skal over på W7, noe som er mer oppsiktsvekkende enn denne ikke-nyheten om at man bør teste temperaturen først.

 

Bare i lys av tidligere spekulasjoner er det interessant å merke seg at Michael Silver jobber som analytiker for Gartner inc, som i desember 2006 spådde at Windows Vista ville bli det siste store operativsystemet fra Microsoft. Lenke

 

Klok av skade tar man også høyde for at man kan lande i salaten hvis man tar sats med begge ben. Der skal jeg faktisk være enig, men altså ikke i at gartner alltid vet hva de snakker om.

 

Nyhetsverdien her er at det haster mest av alt for Microsoft å få bedrifter over på W7.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Gartner mener ikke at det er noen grunn til å stille spørsmål ved sikkerhet eller stabilitet, selv om dette vanligvis er utfordringer i tidlige versjoner.

 

Dette er jo helt meningsløst og ubegrunnet. Man kan ikke legge over en bedrifts IT-system til et OS som så langt ikke har hatt de store problemene i beta-fasen, men som langtfra er testet ut i noe produksjonsmiljø.

 

I tillegg ville det være en verdenssensasjon på linje med funnet av Titanic hvis ikke det er sikkerhetsutfordringer med W7 også, som alle andre OS'er. Men det er det altså "ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved".

 

Rapporten fra Gartner virker useriøs i så måte.

 

Forøvrig sier Michael Silver (ikke fanget opp av HW.no):

"Organizations should not expect to deploy Windows 7 until 12 to 18 months after the OS ships. Although SP1 will probably be part of the initial deployment image, organizations won't be waiting for it because other requirements will take longer to resolve."

Enig, Gartner virker useriøse. Det kan jo virke som de driter seg selv ut. Administratorer i bedriftene har nok mer erfaring mellom ørene, så de bruker nok førevar-prinsippet.

Lenke til kommentar

Vel, det de ikke sier så veldig mye om er at en del bedrifter ikke kommer til å ha store valget når "nyinstallasjoner" av Win7 kommer. Jeg regner nemlig med at windows er relativt raskt ute og kapper muligheten til å kjøpe XP etter at Win7 er sluppet, for "mindre" bedrifter 20-50 ansatte uten egen it avdeling og innkjøpt lisenser for XP, så får de ikke annet valg enn å kjøpe det deres innleide IT partner leverer dem.... Er dette windows 7, ja så blir det windows 7.

Lenke til kommentar

Så gjenstår det å se hvor mange delvis inkompetente IT sjefer som tror det bare er å oppgradere 30-100 PCer og ikke skjønner betydningen, tidsaspektet og innholdet i "planlegging, kompetanseoppbygging og driftsrutiner" og lar utviklingsavelinger, salgsavdelinger og andre sette agendaen og premissene. Mange går nok desverre for denne metoden.

 

Ukemøte på en gjennomsnittlig norsk IT avdeling:

"Vi har fått beskjed fra andre og betydningsfulle personer på huset om at de ønsker Win7, de har lest at det er bra og har besluttet at nå må vi bare gå for det. Vi må teste programmene våre på Win7 et par uker mens maskinen står der, så hiver vi oss rundt helgen etter"

 

 

Norge har delvis blitt et nisseland hvor 50-60 åringer sitter å styrer IT avdelinger fordi de tilfeldigvis skrudde på datamaskiner for 30 år siden. De skal detaljstyre uten at de har greie på hva de driver med.

 

Mange i Norge har desverre ikke skjønt at man kan være sjef for en IT avdeling og alikevel overlate ansvar via stilliinger til de rette kompetente menneskene i egen avdeling. Mange 60 åringer i dag tror også at en 20 åring som kan bruke google erstatter 15 års aktiv samt bred generell og noe spisset kompetanse.

 

 

EDIT:

Jeg lurer på om vi i Norge skal satse mer på Skog&Vann etter at Olje&Gass eventyret er over. Personlig har jeg vurdert Rema1000 et par ganger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En får jo håpe at de berørte bedriftene har kjøpt nok Windows XP lisenser før salget stoppet opp.

 

Det kan jo tenkes at noen få bedrifter passer beskrivelsen din Theo343. De fleste IT-sjefer med litt erfaring, velger nok en lang uttestingsfase i forveien, og eventuellt lar gammelt og nytt samkjøre over en viss periode inntil de er trygge på at alt går greit. Backup av viktige data er selvskrevent. Det kan jo være smart å ta vare på litt eldre PC'er i tilfelle noe skulle skjære seg, som ikke kom fram i testperioden. Eventuellt at en kan virtualisere seg på eldre OS for å få gjort de daglige gjøremål (kanskje til og med som en permanent løsning på slike problemer).

Lenke til kommentar

Det er ikke bare test av OS og programmer som er viktig i en slik fase. P2V av gamle maskiner er en forholdsvis vanlig teknikk der man møter veggen, men som sagt er det andre minst like viktige elementer ift. drift som de fleste nedprioriterer så lenge "programmene der ute" virker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...