Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

En ting som er litt irriterendes - eller som jeg ikke har funnet ut av - er at man ikke kan velge hvor mange minutter før ett program opptak skal starte...man kan stille inn hvor mange minutter etter, men ikke før!

Dette har da resultert i at noen opptak starter etter at programmet har startet :-(

Dette fungerte forøvrig smertefritt på get dekoderen jeg tidligere hadde...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som er litt irriterendes - eller som jeg ikke har funnet ut av - er at man ikke kan velge hvor mange minutter før ett program opptak skal starte...man kan stille inn hvor mange minutter etter, men ikke før!

Dette har da resultert i at noen opptak starter etter at programmet har startet :-(

Dette fungerte forøvrig smertefritt på get dekoderen jeg tidligere hadde...

 

Ja dette irriterer meg også grenseløst, på sagem var det mulighet å la opptaket starte x antall minutter før, men dette er ikke mulig på ADB dekoderen, helt talentløst da jeg avogtil tar opp programmer der opptaket starter etter at programmet er startet. Noen tvselskaper har muligens et noe ambivalent forhold til tid, eller om klokken i dekoderen ikke er helt i vater, dog går det ikke ann å stille denne på noen måte, da den er sentralstyrt. Dette burde de absolutt fikse på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Forklaringen, slik CD har fortalt meg det er at dekoderen får to ulike EPG lister. Den ene er den vi ser og stilelr inn program etter. Den andre er den som dekoderen bruker. Selv om den vi ser er riktig, kan den dekoderen bruker være feil. Og motsatt. Erfarer også at hvis EPG forandres blir det ofte kluss. Hvis den nye ikke har mulighet til å starte opptaket før, så er det talentløst. Kanskej en ide å vente med å bytte til man har fått de første oppdateringene?

Lenke til kommentar

Skrevet 27. februar 2010 - 14:26

 

Jeg skrev tidligere at jeg hadde problemer med mit 50" LG fjernsyn og lyd. Kunne ikke få lyd i det hele tatt. Dette er kommet etter at den nye oppdateringen kom.

Jeg har brukt mit andre fjernsyn, men nå må jeg se å få løst dette problemet.

 

Jeg har foreløpig funnet ut av at jeg kan få lyd, hvis jeg resetter fjernsynet til fabriksinnstillinger. Men, slukker jeg for fjernsyn og reciver, må jeg igjennom dette igjen neste gang jeg tenner. Det er ikke snakk om å ta strømmen, men lukke ned på fjernbetjeningen.

Dette er en gammel sak. Jeg har siden den forrige oppdateringen fra CD til min Sagem HD PVR måttet oppgi å få HD signal. Jeg måtte gå over til scart-stikk. CD har vært ute og testet og kunne heller ikke få det til å virke. Sa at det var fjernsynet det var galt med. Kontaktet LG. De sendte meg ny firmware til fjernsynet, uten at dette hjalp. Mente det måtte være kompatibelitetsproblemer med Sagemboksen.

Vel, jeg har for nylig fått en HD multiplayer boks (HDMI)i huset. Den kunne jeg heller ikke få lyd på. Kontaktet LG igjen og mirakelet skjedde:

Har hatt service på fjernsynet her i formiddag. Nå fikk jeg skiftet hele printet til HDMI inngangene, og 2 servicemontører forteller at de har hatt mange tilfeller som dette etter oppdateringer fra Canal Digital til Sagem HD PVR boksen................

Er det mulig?

Lenke til kommentar

Har bestilt den nye pvr boksen. Det blir noen ukers ventetid. Jeg måtte betale ca 2000 kroner. De tar for tiden 1500 for dem som har "kjøpt" sin hd pvr, og 2000 for dem som bor i borettslag.(da er det leie)

 

Det er startet en underskriftinnsamling på underskrift.no hvor Canal Digital kunder krever gratis utskifting av Sagem HDPVR/dekoder

 

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3429

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Gleden var kort. Tv`n og Sagem boksen ble satt i standby etter montørene gikk. Startet opp igjen her nå...............ingen lyd................SUKK

Alt er som før. Eller jo, jeg får lyd og bilde på multimedia boksen. Det hadde jeg ikke før.

 

Må igjen resette Sagem boksen til factory default, og så har jeg lyd og bilde, til neste gang jeg slukker.

Skruen uten ende.

Lenke til kommentar

"Dagens gladmelding! Etter mange eposter og telefoner med Kundeservice hos CD har de nå endelig skjønt poenget: De sender meg KOSTNADSFRITT den nye ADB-dekoderen, legger ved returporto for den gamle, så jeg kan bli kvitt Sagem-boksen. Ingen kostnader for meg, med andre ord. ANBEFALER ALLE Å KREVE DET SAMME."

 

Dette er skrevet av "Arlid Vassend", på facebooksiden "Vi som er lei Canal Digital sitt dårlige tilbud."

Endret av HellMate
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Både lyd og bilde er i dagens teknologiske verden blitt mer enn å plugge til. Hadde selv et samsung TV som vi fikk pengene igjen på fordi det var umulig å få det til å fungere skikkelig med annet utstyr. Forklaringen jeg fikk da var at selv om hdmi var en standard valgte enhver produsent å gjøre ting på sin måte og hvis den ene hadde valgt å ikke gjøre slik den andre krevde eller at den ene hadde valgt å gjøre noe som krasjet med hvordan den andre hadde gjort det så blir det slike feil.

 

Jeg har også opplevd at selv om hdmi skal være bakoverkompatibel er ting ofte ikke det allikevel. F.eks vil ikke alltid eldre hdmi 1.1 utstyr fungere med nyere 1.3 eller 1.4 utstyr.

 

Regner med at du har forsøkt dem meste, men ramser opp litt:

-Oppdater TV og dekoder til siste firmware. Enkelte produsenter, som panasonic, legger ny firmware på japanske nettsider og ikke de norske.

-Sjekk innstillinger både på TV og dekoder. Pass på at lyd over hdmi er aktivert.

-Om mulig, kjøp TVer som er godkjent for norske/nordiske markeder som LG`s N merkede eller samsungs produktnr som ender på 5.

-Test andre hdmi innganger og andre hdmi kabler.

-Bytt ut dekoderen med en ny....det KAN være der feilen ligger.

-Som en nødløsning, vurder andre lydutganger (RCA eller optisk) til en stereo, lydplanke eller surroundanlegg

Lenke til kommentar

Lastet ned siste programvareoppgradering til Sagem HD PVR 102 CT på torsdag (ny versjon med ny design) og boksen blir fryktelig treg eller tildels ubrukelig i perioder like etter at man har slått den på.

Den reagerer ikke på fjernkontrollen eller på knappene på boksen før det er gått lang tid 5-10 minutter. Noen som har opplevd noe lignende?

 

Har forøvrig ikke hatt så mye problemer med boksen på 3 år, annet en det vanlige at man en sjelden gang må dra ut strømmen hvis den henger seg...

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hos meg tar det ca. 5 sekunder etter at den har slått seg på før den reagerer på fjernkontrollen. Dette har litt med firmware. I begynnelsen brukte den lengre tid på å starte, men når den var igang fungerte alt med en gang. Nå starter den opp raskere, dvs man får bilde, men ikke alt er klart med en gang.

 

5-10 minutter er ALT for lenge. Forsøk å kjøre en tilbakestilling, gjerne to ganger etterhverandre.

Lenke til kommentar

Ble i sommer kunde hos Canal Digital og fikk med "HD-Zapper" tuneren. Ble skuffet da jeg fant ut at det ikke gikk an å ikke bestemme rekefølgen på kanalene selv og ser nå at de har kommet med en ny tuner.

 

Noen som vet når de byttet til "CDC 9000"? Hadde jeg visst når den kom kunne jeg i det minste vurdert å vente eller ei. Føler meg egentlig litt lurt. Har jeg sjans på å få byttet? :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Resultatet skyldes nok en rekke av uheldige omstendigheter:

 

1 -En dekoder skal være billig, og pris er tydelig viktigere enn kvalitet

2 -Canal digital har ikke noe krav til utviklerne

3 -Utviklerne har ikke skjønt hvordan dekoderen brukes. HD PVR dekoderen er f.eks ikke designet for å brukes mer enn 4 timer om dagen

4 -For å produsere den billig kutter man hjørner og klipser f.eks chassis til isteden for å skru det fast, setter inn billige dårlige vifter som støyer osv

5 -Design teller tydeligvis mer enn funksjon, så man lager den lav og fancy men mister bl.a volum til luftkjøling

6 -Særnorske regler krever sær firmware, bl.a med erotikksensur. Sær firma på en kvalitetsmessig svak dekoder gjør ikke ting bedre.

7 -Det er vel en slags logikk i at canal digital skaffer dårlige dekodere for å stadig få folk til å kjøpe nye og litt bedre dekodere. Det er det samme mobiltelefonprodusentene, pcutstyr produsentene, bilindustrien osv gjør

 

Nå skal det også nevnes at canal digital er misfornøyd med sagem, og derfor byttet leverandør. I prinsippet burde canal digital kontaktet sagem og og krevd at siden de har levert et såpass dårlig produkt burde de fått skrotet tilbake. Jeg synes canal digital er altfor lite krevende mot leverandørene. Leverandøren skulle dokumentert at dekoderen holdt et minstemål av kvalitet.

Lenke til kommentar

Sjølv om eg får lokkepris på den nye tuneren til Canal Digital så gidd eg ikkje å kjøpe den. Det er fordi den ikkje har moglegheit for to opptak samstundes. Iallfall ikkje før dei kjem med sin "eventuelle" oppdatering som gjev denne funksjonen. Vi veit jo kor lite pålitelege og kor trege Canal Digital er med sine oppdateringar.

 

No har det faktisk gått utrulege to månader sidan sist eg måtte nappe ut straumen på min sagem HD PVR på grunn av at den fryste seg, det trur eg må vere rekord... Neidå no kom eg plutseleg på at det ikkje var så lenge sidan sist likevel på grunn av at klokka på tuneren av ein merkeleg grunn var feil, då måtte eg nok ein gang nappe ut inn kontakta slik at klokka vart stilt riktig. Og så er det så irriterande at boksen støtt og stadig ikkje tek opp det som er lagt inn i opptakslista.

Lenke til kommentar

Hvordan oppdaterer man Sagem PVR'en manuelt?

 

Holder inn power off knappen (på selve dekoderen) i ca fem sekunder, og når det står 8888 på displayet så trykker du ok etterfulgt av meny på fjernkontrollen og da skal den starte å laste ne siste firmware (tele opp fra 01 på displayet).

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...