Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Kjør en tilbakestilling, gjerne to ganger etterhverandre. Sørg for å holde den oppdatert, bruk begge inngangene. hjelpr ikek dette, få ny dekoder fra CD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvaliteten og hastigheten på IDTV varierer jo fra TV til TV, så det er ikke så enkelt som å konkludere med at dine erfaringer vil bli de samme som for andre.

 

Vel, la meg omformulere.

 

Så har du en Samsung TV i c6000-serien eller høyere, med muligheten for IDTV og er dritt lei CD PVRen, så anbefaler i alle fall jeg å gå for denne løsningen.

 

Har enda tilgode å lese\høre om personer som ikke har vært fornøyd med IDTV, men skal selvølgelig ikke påstå at det ikke finnes produsenter\TV-Modeller med dårlig integrasjon av IDTV.

 

Men så kan man jo spørre seg om hvor dårlig IDTV skal være før det blir verre enn CDs HD-PVR...

 

 

Hovedproblemet er at kanalleverandørene designer en boks til sitt system som skal støtte de løsninger og sperrer de legger inn. En TV produsent lager noe som skal støtte det, men man vil ikke f.eks kunne oppdatere til å støtte ting som kanalleverandøren viser. Litt av poenget med en pvr dekoder er både at den har to tuner til å ta opp på en kanal og se på noe annet, samt at man har alle pvr fordelene (pause, sette på opptak fra epg osv). Eer også usikekr på om man kan brenne ut opptak med en TV, scart på TV er vel inngang, og man kan vel ikke sende opptak ut via scart og til en dvd opptaker? Spørsmålet er hvorfor man fortsatt trenger kort uansett om det er programkort elelr simkort. Kunne man ikke like greit registrert et serienummer eller noe? Har man surround elelr andre lydløsninger ønsker man jo også å sende lyden ut men vet ikke hvordan dette blir på TV som ofte kun har lyd innganger. Hvor godt det fungerer avhengr vel også av den eneklte tv antar jeg. En umerket tusenkroners tv har vel noe dårligere funksjonalitet enn en toppspekket til 30000, selv om den kinesiske produsenten sier at de har oversatt en mail fra den europeiske tyske importøren som mener cam skal støtte CD sin kodec.

 

Har i alle fall Canal Digital go installert som en app på TVen, men dette er dog en internettfunksjon og ikke en del av IDTV. Hvordan det blir med nye tjenester som kommer i framtiden, så er det jo lov å håpe på at de blir tilgjengelig på samme måte som CD go

 

Pause og sette på opptak fra EPG fungerer fint, men å brenne ut opptakene kan man nok ikke gjøre siden det, som du sier, bare er bildeinnganger og ikke utganger.

To tunere kan selvfølgelig bli et savn, men for min del var det sjeldent jeg brukte det på CD HD-PVR (kan jo selvsagt ha noe med det faktum at det stort set aldri fungerte på den :) )

 

Optisk lydutgang på min TV, så det fungerer fint. Og man skulle jo nesten tro at digital lydutgang er med i spesifikasjonene til IDTV. For min del ville det ikke vært en fullgod løsning om det ikke var mulig å sende digitallyd ut fra TVen.

 

Har ikke helt oversikten på alle produsentene, men virker jo som at IDTV ikke tilbys på de laveste\billigste modellene, selv om man sikkert finner det på lavprisete utgående modeller som en gang kostet mange 1000kr mer.

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar

Skjønner godt at det å miste en tuner sikkert gjør det uaktuelt med IDTV for mange, men for min del så brukte jeg det nesten aldri pga., som jeg skrev i posten over, at det stort sett ikke fungerte.

 

Er også spent på den nye dekoderen, og forhåpentligvis er det den som gjør at jeg går tilbake til CDs HD-PVR, men da burde de ha en god innbytteordning der man får den til en passe redusert pris, som en kompensasjon for alle problemene med Sagem-boksen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Har lagt merke til at på de fleste (alle?) opptak og program jeg ser på kommer det en kort og kraftig forstyrrelse, omtrent som om den mister signalet 1-2 sekunder etter ca. en time. Vet ikke om den dumper noe minne, om den ikke takler opptak i strekk så lenge, eller hva det er.

Har bra signalstyrke, grønne signalbarer, og alt funker som det skal (relativt sett) og så kommer dette plutselige rare og forstyrrer. Har også opplevd at opptak av filmer så kan den vise svart skjerm den siste ca. 15 minuttene. Skjedde bl.a første gang jeg tok opp case 39, andre gang kom alt med. Har vært slik på 5 dekodere med alle programvareversjonene så virker som en feil som bare er der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var og kjøpte meg en 46" LED-TV i går og handlet derfor også inn en HD-PVR dekoder med det samme siden det bare står en gammel digital dekoder med scart utgang på i leiligheten vi leier i. Jeg trodde jeg måtte ha en HD-PVR dekoder med HDMI utgang for å få TV-signaler på tven siden det ikke er scart inngang på den.

 

Men så viste det seg når jeg pakka ut TVen at det var en overgang fra scart til EXT tror jeg det var den het. Og da fikk jeg jo TV-signaler inn på TVen uten å måtte koble til HD-PVR dekoderen. Og jeg syntes også signalene ble ganske fine da jeg kobla til. Så da kommer jeg til spørsmålet mitt. Vil jeg få bedre TV-bilder om jeg kobler til med HD-PVR dekoderen? Eller vil det være nokså likt? For hvis det ikke er noen særlig forskjell så lurer jeg på om jeg vil returnere HD-PVR dekoderen siden den kostet 2000,-.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å beholde HD-PVRen.

 

Du vil jo ikke få tilgang til HD-kanalene fra Canal Digital (TV2 HD, TVN HD, Discovery HD osv...)

Og selv SD-kanalene vil se bedre ut pga. HDMI-tilkoblingen. Selv min mor på 55år, ble imponert over skarpeheten på bildet når jeg byttet fra scart til HDMI på den nye TVen deres :)

 

 

Å kjøpe seg en fin stor HDTV for så å bruke scarttilkobling vil, etter min mening, være som å kjøpe seg en eller annen fænsy sportsbil som er sperret på 50kmt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan bekrefte at hvis man ser på ett opptak og et nytt opptak starter, så avbrytes det man ser på.

Dette ble jo fikset i en tidligere oppdatering, men er nå tilbake.

Fant også ut at hvis man har merket et program i programguiden, og programmet byttes ut så er opptaket fortsatt registrert men det vises ikke i programguiden. Klarte å avregistrere opptaket i programguiden ved å trykke mange ganger på opptaksknappen. Selv om ny tittel ble sendt på samme tidspunkt (1730-1830) tok dekoderen opp kun fra 1810 til 1830.

Det kom ny software igår, har ikke sett hva som er nytt.

Sendte mail til kundeservice for å høre hva som skjer når de nye dekoderne kommer, om vi som har hd pvr fortsatt får bytte dem inn som lovet. Tok også opp alt som er fjernet fra menyene opp gjennom årene:

-Ikke lenger preview av programmene i opptakslisten

-Ikke minivindu med tvprogrammet når man blar i programguiden

Osv.

CD har ennå ikke svart.

Lenke til kommentar

urk.. en ting som irriterer meg grenseløst er at opptaks funksjonen er 100% låst til EPG'en

 

Noen kanaler stemmer dette svært dårlig på og da kan man jo bare drite i å ta opp noe som helst...

 

Årsak:

Når det programmet du vil spille inn starter så tror PVR'en at det er et annet program. Når dette programmet (som da var det forrige) slutter så stopper den innspillingen automatisk..

 

man kan jo om det er krise starte den på nytt da, men det er egentlig en teit løsning...

 

Hu dumme kua på Support anbefalte oss å øke tiden for hvor mange minutter innspillingen skulle vare før og etter et program, men det endrer jo ikke saken.. ARRRRG....

Lenke til kommentar

urk.. en ting som irriterer meg grenseløst er at opptaks funksjonen er 100% låst til EPG'en

Du kan jo programmere et opptak til et gitt tidspunkt uavhengig av EPG.

 

Når det programmet du vil spille inn starter så tror PVR'en at det er et annet program. Når dette programmet (som da var det forrige) slutter så stopper den innspillingen automatisk..

Opplever ikke dette problemet selv. Hvis jeg via EPG tar opp et program som varer fra 20:00 til 21:00, så vil dekoderen ta opp alt som skjer på denne kanalen fra noen minutter før 20:00 til noen minutter etter 21:00. Så hvis det skulle være en forsinkelse på 10 minutter i sendeskjemaet, da ville jeg ha fått med meg 13-14 minutter av forrige program, men opptaket hadde ikke stoppet etter dette. Det ville ha fortsatt til noen minutter over 21:00 og jeg hadde mistet de siste 6-7 minuttene bare.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

en helt annen ting som irriterer meg....

 

Vi fikk ny boks fordi den andre gikk i stykker og fikk dessverre da selvsagt en oppgradert versjon.

 

Denne oppgraderingen oppleves som en nedgradering av et produkt slik at vi føler at varen som vi kjøpte har endret seg vesentlig..

 

Hele poenget med en PVR dekoder er jo at man skal kunne pause tv sendinger, og det kam man selvsagt enda. MEN!! de har fjernet muligheten til å spole forbi reklamen..

 

Det medfører at dersom man setter TV2 på pause i 10-15 min og ønsker å se på et annet program på en annen kanal så kan du bare drite i dette ettersom man ikke lenger kan spole forbi reklamen.

 

Dette er selvsagt et fantastisk tiltak for deres annonsører, men helt ufattelig dårlig gjort ovenfor oss som betaler abonnement til Canal digital.

 

Dette er i bunn og grunn en produkt endring uten at vi som forbruker fikk muligheten til å velge dette selv..

 

Sony har fått mye kjeft for det samme når de fjernet muligheten for "other OS" på Playstation 3....

 

Vi vil bytte til Dreambox om vi ikke får bytte til en annen dekoder i nær fremtid... Møkka folk :(

Lenke til kommentar

Hele poenget med en PVR dekoder er jo at man skal kunne pause tv sendinger, og det kam man selvsagt enda. MEN!! de har fjernet muligheten til å spole forbi reklamen..

 

Det medfører at dersom man setter TV2 på pause i 10-15 min og ønsker å se på et annet program på en annen kanal så kan du bare drite i dette ettersom man ikke lenger kan spole forbi reklamen.

Er dette for parabol eller kabel? Kjenner virkelig ikke igjen disse problemene. Jeg har aldri hatt mulighet til å bytte kanal under "forsinket sending" for så å skifte tilbake å fortsette der jeg var. For å gjøre dette starter jeg heller et opptak av programmet jeg ser på, så begynner jeg å se dette opptaket etter 10-15 min. Jeg har heller aldri hatt problemer med å spole forbi reklame eller noe som helst.

Lenke til kommentar

urk.. en ting som irriterer meg grenseløst er at opptaks funksjonen er 100% låst til EPG'en

Du kan jo programmere et opptak til et gitt tidspunkt uavhengig av EPG.

 

Du vet ikke når det starter før det starter alltid... og vi starter opptaket når programmet starter...

 

Når det programmet du vil spille inn starter så tror PVR'en at det er et annet program. Når dette programmet (som da var det forrige) slutter så stopper den innspillingen automatisk..

Opplever ikke dette problemet selv. Hvis jeg via EPG tar opp et program som varer fra 20:00 til 21:00, så vil dekoderen ta opp alt som skjer på denne kanalen fra noen minutter før 20:00 til noen minutter etter 21:00. Så hvis det skulle være en forsinkelse på 10 minutter i sendeskjemaet, da ville jeg ha fått med meg 13-14 minutter av forrige program, men opptaket hadde ikke stoppet etter dette. Det ville ha fortsatt til noen minutter over 21:00 og jeg hadde mistet de siste 6-7 minuttene bare.

 

Du ser ikke problemet fordi den kanalen du tar utgangspunkt i har en EPG som funker... Se til eksemepel på cartoon da.. Når et program starter så viser EPG'en at det forrige programmet fortsatt holder på.

 

Tid og klokke har altså ikke noen med saken å gjøre... PVR dekoderen tror jo du spiller inn feil program og stanser opptaket etter 5 minutter..

 

Men hallo.. flott at du er happy ^^

 

Er dette for parabol eller kabel?

 

Parabol ja...

Lenke til kommentar

Du vet ikke når det starter før det starter alltid... og vi starter opptaket når programmet starter...

Nei, det er ikke alltid lett å vite når et program starter, men det endrer ikke det faktum at du kan ta opp et tidsintervall uavhengig av EPG. Skal jeg ta opp en tenniskamp som er tredje kamp etter kl 11:00, da må jeg gjette hvor korte de to første kampene kan bli og sette starten av opptaket deretter. Jeg må også ta høyde for at alle tre kampene kan vare lenge, så da må jeg starte opptaket potensielt lenge før kampen starter, og avslutte det potensielt lenge etter at kampen er ferdig. Sitter da igjen med et laaangt opptak, men jeg får som regel med meg kampen inni der.

 

Hvis du tenker på at du sitter og ser på TV og plutselig sier "Hei, dette skal jeg ta opp!", så kan du vel trykke flere ganger på opptaksknappen. Husker ikke helt rekkefølgen, men er det ikke noe slik som at ett trykk starter et løpende opptak, to trykk lager et opptak som skal vare til programmet er over iflg EPG, tre trykk lager et opptak som varer i 30 min og hvert trykk utover dette øker lengden med ytterligere 30 min. Vel, noe i den dur.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

EPG har en svakhet med at programleverandørene sender en liste til CD over når ting starter og stopper, men det er ikke nødvendigvis den samme listen vi som seere ser på skjermen. MTV er min versting. Vil jeg ta opp en konsert via EPG starter og stopper opptaket til helt feil tid.Har gitt beskejd om dette til CD men de kan ikke gjøre noe fordi de kun videresender det de får fra i dette tilfellet MTV. Før kunne man sette opptak manuelt via et eget menyvalg, men dette ble fjernet. Ser det er noe manuellt opptaks valg via opptakslisten (listen over det man har tatt opp) men har ikke brukt den selv. Litt for plundrete. Ut over det så er jo også problemet at enkelte kanaler, spesielt i den siste tiden, har stokket om på epglisten som man allerede hadde valgt opptak i og da fjernes indikeringene fra epg men selve registreringen beholdes så med mindre man husker hva man har stillt inn vil dekoderen fylles med masse skrot. Har selv satt opptak til å starte 2 min før og 5 min etter, og det funker stort sett fint.

NRK har sendt programmer som fbi i reprise 4-5 min forskjøvet og endel bbc programmer startet og stoppet også litt forskjøvet men med 2 min før og 5 min etter har ting gått greit. MTV har jeg gitt opp.

I utgangspunktet burde det vært et rec signal som ble sendt med programmet slik at dekoderen tok opp utelukkende og eksagt selve programmet uten reklame og slikt. Man kan hoppe i opptak med rød og grønn knapp, men ikke ideeltt. Synes igrunn spolingen er ustabil, spesielt bakover. Når man starter et program går det mange sekunder før avspillingen er sånn noenlunde.

Opplevde også nå at teksten blir usynkron hvis man pauser en avspilling. Måtte spole 2-3 min tilbake for å gi dekoderen tid til å synkronisere teksten sånn noenlunde.

Synes generelt at endel ting er blitt verre i det siste:

-Tekstsynkronisering

-EPG (tidligere nevnte saker)

-Mer støy (men den er vel utslitt etter 4-5 måneders bruk)

+++

 

Vi må vel konkludere med at vi kan sende folk til månen men å lage en dekoder som fungerer det blir altfor komplisert med dagens tilgjengelige teknologi. Det verste er at jeg har en mistanke at man selv med 1000 års utvikling til vil man fortsatt sitte med ustabile og støyende dekodere som låser seg og ikke klarer å ta opp til riktig tid.

Lenke til kommentar

Hele EPG-løsningen er helt klar en stor svakhet her ja, blir det forandring på sendeskjemaer så er du rett og slett ute å kjøre. Du kan jo prøve å ta opp en fotballkamp som plutselig ble utsatt med 5-10min på grunn av et eller annet styr, eller en kamp hvor det plutselig ble ekstraomganger osv.. Da ender du aldri opp med hele kampen.

 

TV2 har jo ved flere anledninger byttet sendetid for Hotel Cæsar på grunn av håndball, fotball og gudene vet hva uten at EPG-en til Canal Digital har blitt oppdatert (om dette skyldes at Canal Digital ikke oppdaterer, eller om TV2 ikke varsler i tide aner jeg ikke) som resulterer i null Hotel Cæsar men noe helt annet på opptaket.

 

 

Det største ankepunktet jeg er med opptaksfunksjonen er at den er veldig avhengig av serieopptak, for hvem gidder vell å gi inn og sette la oss si Hotel Cæsar på opptak 19:30 hver morgen? Problemet her er at serieopptaket har begynt å være "smart" så den tar ikke bare opp Hotel Cæsar klokken 19:30, men den tar også opp reprisen fra dagen før som går 18:00 og slenger itillegg på de gamle episodene som sendes tidlig på dagen og vips du ender opp med 3-4x så mange Hotel Cæsar episoder enn du ønsket, og ved et par anledning kan dette også føre til konflikter med andre opptak du har så ditt opptak la oss si Mythbusters på Discovery HD ble ikke tatt opp fordi dekoderen bestemte seg for å prioritere opptak av Hotel Cæsar Sesong 4...... Fordi den mener at dette er noe du vil ha siden du valgte å sette Hotel Cæsar klokken 19:30 til serieopptak.

 

Også har dekoderen en lei tendens til å ikke ville starte opp fra standby mens et opptak foregår, noe som gjør at du må nappe ut strømmen og ødelegge opptaket om du faktisk vil se på TV innen opptaket blir ferdig..

 

 

Nei det burde vært mulig å sette på manuelle opptak til faste klokkeslett uavhengig av EPG, og det burde hvertfall være mulig å deaktivere at dekoderen skal være smart å ta opp alt som er relatert til serien du setter i serieopptak. Simpsons er et annet eksempel som er håpløst, jeg vil kun ha episodene fra den siste sesongen men jeg får jo opptak av flere Simpsonen episoder daglig fra alle mulig sesonger fordi jeg satte på serieopptak av siste sesong av Simpsons..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet er at man som forbruker er veldig låst til de dekoderne selskapet tilbyr, og de dekoderne selskapene tilbyr er dårlig konstruert. Teknisk sett er det vel snakk om å ta imot et signal fra en inngang, dekode det, og sende det opp til en TV med støtte for opptak, tilkoblinger og gjernkontroll samt et kort. Man lager pcer, dvdspillere, tver, radioer, mobiler og masse annet så det bør jo være teknisk mulig.

-Ikke se på pris alene, men sett sammen elektronikk med gode store og støyfrie vifter som blåser masse luft uten å støye (pcer klarer dette)

-Bruk rengjørbare filtre på minst luftinntakene

-Bygg kabinettet stort nok, gjerne med standard bredde og dybde, slik at det er volum nok til kjøling

-Sett opp et display og lamper som indikerer nyttige ting som telleverk (en lampe som lyser når man tar opp er like greit som rec i displayet, la displayet vise telleverk isteden).

-Bruk et diagnosesytem slik at vi kan sjekke temperatur i kabinett, på hdd, spenning inn, signal inn, brukt arbeidsminne osv og dermed se om det er konkrete feil

-Lag en feilrapport system som man kan sjekke når den låser seg

-Bli enige om en felles standard, eller åpne opp for støtte for CD, viasat, kabel, altibox osv på samme dekoder (teknisks sett er det vel snakk om å støtte ulike dekodinger).

-Skru den sammen med skruer, bruk vibrasjonsdemping, sørg for god luftflyt gjennom den, bruk varmen stiger opp prinsippet.

 

Etter så mange dårlige dekodere fra viasat og CD, så lurer jeg på hvorfor det tilsynelatende er teknisk umulig å lage en brukervennlig og stabil dekoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...