Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Skal man ha HD og PVR med to tunere og vil ha en offisiell dekoder, så er det lite å velge mellom gitt. Har også med kanalutvalg. Er prinsippiell motstander av at nordmenn skal ha særregler som sensurerer erotikk, for min del så kunne man heller hatt samme sensuren av fortball. Har også dårlig erfaring med spesialversjoner enten av hardware eller software for å tilfredstille sære regler. Man så jo hvordan spillkonsollene ble moddet og chippet i sin tid, hvordan man gjorde dvd spillere sonefri for å få vist amerikanske serier som ikke var til salgs i norge osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er en test på hw.no også.

http://www.hardware.no/artikler/adb_hd_pvr_5720_cdx/102486

 

Prisen blir visst kr 3490,- men med et tidsbegrenset tilbud på kr 1490,- for eksisterende kunder frem til 30. november. Jeg skulle slått til, men jeg er i ferd med å kjøpe ny leilighet. Kjipt å kjøpe ny dekoder nå dersom det ikke er Canal Digital der jeg flytter. Med min flaks, så vinner jeg en budrunde 1. desember og det er CD der, så da må jeg punge ut med 3,5K...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Husker med gru lanseringen av hd pvr dekoderen og alle kompabilitetsproblemer og bug det var den første tiden. Kanskje en ide å vente om man kan til den er testet ut av brukerne noen uker?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Anbefaler generellt alle til å ta tak i problemene og følge tipsene jeg har gitt flere ganger. Vår hd pvr ble helt stabil etter dette, og har fungert feilfritt de siste månedene. Det at den ikke alltid tar opp programmer til riktig tid skyldes at programleverandørene sender ut epg lister med feil, og ikke dekoderen. Den følger bare hva programleverandørene har satt den skal gjøre.

 

Ut over det så er jeg spent på den nye, men bytter ikke for å bytte når alt omsider fungerer. Velger den nye når vi flytter eller eventuelt en gang skal bytte.

Lenke til kommentar

Hmm, Canal Digital chatten vil ha det til at ADB er utsatt på ubestemt tid og at jeg ikke kan bestille, hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg skulle forhøre meg med hvordan det hele fungerte og om det var kun tilgjengelig for kabel-TV kunder ettersom den eneste nettsiden med bestilling er under kabel-TV og ikke satellitt / parabol.

 

Vet at det er en "hybrid" dekoder, ergo samme skiten for både satellitt og kabel men du vet jo aldri med Canal Digital og det virker som det var godt at jeg spurte for til parabol vil den tydeligvis ikke komme i den nærmeste fremtid...

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Canal digital svarte på endel spørsmål i nettmøte:

http://www.hardware.no/artikler/-_tivo_blir_ikke_tilgjengelig/102719

 

Tivo er et avsluttet kapittel, ukjent når man kan ta opp på to kanaler med den nye dekoderen, og prisen om man har HD PVR dekoderen er 1490,-

 

Såvidt jeg ser så beholder man HD PVR dekoderen man har når man får den nye, så mulig man kan putte den inn i flere rom og mikse dekodere.

 

Det ser også ut til å komme WIMP streaming gjennom dekoderen. Håper da man får en enkel navigering og slipper å taste inn bokstav for bokstav artister og sangnavn.

 

Ser at mange fortsatt har enorme problemer med dekoderen. Ble kvitt mine problemer, og den har fungert strålende i det siste. Fortsatt litt usikker om jeg skal investere i ny mens jeg har tilbudet.

 

Et annet spørsmål er vi som har byttet mange dekodere. Vil Canal digital sende ut nye sagem HD PVR dekodere hvis man bytter igjen, eller vil de bytte den med den nye? Mobiltelefonprodusenter og lignende bytter ofte ut med nyere modeller hvis man bytetr inn en utgått modell. Kanskje man kan klage masse inntil man får byttet til ny hvis den man har ikke funker.

Lenke til kommentar

Hmm, Canal Digital chatten vil ha det til at ADB er utsatt på ubestemt tid og at jeg ikke kan bestille, hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg skulle forhøre meg med hvordan det hele fungerte og om det var kun tilgjengelig for kabel-TV kunder ettersom den eneste nettsiden med bestilling er under kabel-TV og ikke satellitt / parabol.

 

Vet at det er en "hybrid" dekoder, ergo samme skiten for både satellitt og kabel men du vet jo aldri med Canal Digital og det virker som det var godt at jeg spurte for til parabol vil den tydeligvis ikke komme i den nærmeste fremtid...

 

Den er kun tilgjengelig for kabel nå. Min er på vei i posten :) Parabol kommer rundt årsskiftet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tros prisen man tilbys er litt tilfeldige hvem man snakker med. En streng selger vil kreve 3490,-, innbytte er 1490,- så har man snille selgere som lokker med priser på 1990,- og skulel ikke forundre meg om man kan presse prisen ned til 990,- hvis man f.eks sier at man har fått et supertilbud hos viasat.

Lenke til kommentar

Bare logget med på mine sider, og der var prisen oppgitt til 1990,- :)

 

Jeg har mottatt sporingsnummer til posten, men har ikke skjedd noe siden 14. ...er ikke det litt snålt da? :

Ingen sending er mottatt foreløpig, kun melding

14.10.2011 15:54

 

Noen andre som har mottatt melding?

 

Adresselappen din er skrevet ut, og sikkert hengt på plukk-ordren. Så skjer det ikke noe mer på sporinga før de har fått finger'n ut og klistra lappen på pakken og slengt den i posten... ting tar tid... Ikke sikkert de har fått de inn på lager enda en gang :hrm:

 

Spent på den nye parabol-boksen, men er vel bare å smøre seg med tålmodighet til over jul....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg synes jo det er rart at man i 2011 fortsatt må vente på neste firmware oppgradering før man får ta opp på to kanaler samtidig og slikt. Det kan da ikke ha kommet som et sjokk at folk forventer det på en splitter ny dekoder i 2011 når dekoderen har to tunere? Det blir litt som om en bilprodusent produserer en bil uten motor og så blir de overrasket over at folk vil kjøre med bilen og så ber de folk vente til neste service, da skal de sette inn motor i den.

Veldig rart at det er en SLIK funksjon man må vente på.

 

http://www.dinside.no/870229/her-er-canal-digitals-nye-dekoder

 

For det første har vi valgt en noe dyrere harddisk, og for det andre er kabinettet både stivet opp og utstyrt med foringer som hindrer during.

 

Den store prosessoren gjør i tillegg at nye funksjoner kan legges til, uten at dette vil gå på bekostning av hastigheten.

(Mulig det er en oversettelsesfeil og at det menes raske prosessoren).

Skulle også tro at man hadde flerkjerne?

 

norsk språk er selvsagt på plass.

 

Denne dekoderen tar forøvrig alltid opp det du ser på

Trykker du opptaksknappen, vil dekoderen lagre HELE det programmet den har i minnet, altså ikke bare fra du trykket på rec-knappen. Dette er en ny funksjon hos Canal Digital.

(Her må det være noe kluss med oversettingen. Om jeg bytter til en ny kanal og trykker rec mot slutten av en film, kan vel ikke dekoderen ta opp hele filmen inkludert det som var før jeg så på kanalen? Forutsetningen er sannsynligvis at man ser på kanalen fra programstart).

 

I Norge vil den innebygde harddisken i dekoderen være på 500 GB, noe som etter vår oppfatning er mer enn nok.

(Mer enn nok med 500 Gb? Hmmm, ikke alle vil være enige i den påstanden)

 

Ifølge produsenten er det flere funksjoner som tas bort fordi CD krever det.

(Ikke uventet, dessverre. På den annen side legger de TIL sensur)

 

Produsentinfo: http://www.adbglobal.com/products/satellite/adb-5720sx.html

(Blir spennende å se hva CD krever fjernet)

 

En kommenterer dette:

Hvis det er riktig, som det sies i et innlegg i AV-forum, at det faktisk er ADB som lager Grundigs PVR 8860 for Riks-TV, så blir det med ett ganske klart (for meg), at selv med verdens beste "boks" som utgangspunkt kan enhver mer eller mindre flink/klønete programmerer forkludre sluttproduktet når han skal tilpasse firmware/software til "lokale forhold" (les: Norge).

 

Det er også mange som lurer på støtte for flere satelittposisjoner eller om den blir låst til CD sin.

 

Sagemboksen ble vel rost opp i skyene når den kom, men falt raskt ned i avgrunnen.

Denne boksen blir også rost opp i skyene igjen, vil den også bli like ille?

 

Såvidt jeg skjønner er også problemene knyttet til lokale forhold. Når CD krever spesialversjoner av firmware for bl.a å få sensur på plass kan man få med bugs som boksen ikke har i sin originale firmware.

 

Det blir også spennede å se bilder når folk åpner den.

Kommer vel litt info om detaljer da, type harddisk som er brukt osv.

 

 

Personlig lurer jeg på følgende:

-Er chassis igjen kun klipset på, eller er det skrudd fast?

-Står den på gummiben slik at den løftes litt opp for bedre kjøling og demper vibrasjoner?

-Er det bedre kjøling (større volum, lufting på toppen, bedre vifter osv) og er luftehullene fortsatt på siden og under?

-Leveres den med en skikkelig dimensjonert strømforsyning?

-Tilkoblingsmuligheter. Antar det er hdmi med hdcp og scart ut, er det component i tillegg? Egne lydutganger, optisk? coax? Lurer også på 3d støtte. Canal digital har 3d kanal, men trodde det krevde hdmi 1.4. Dekoderen har vel kun 1.3a?

-Håper man fortsatt kan overføre fra dekoder til dvd brenner via scart

-Fjernes erotikksladd med dansk tekst som vanlig?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt så skal det være enkelt og bytte ut harddisker i denne ADB dekoderen? Og i motsetning til Sagem dekoderen så er det greit med kjøling så du kan stort sett putte inn den harddisken du vil uten frykt for at hele greia skal koke.

 

Selv tenke jeg å putte inn en Western Digital Green Power AV 3TB om det lar seg gjøre på en enkelt og grei måte uten å bryte alt som heter garanti osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...