Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ja, en slik situasjon går helt fint.

Dekoderen har to tunere som den bruker automatisk, så når den tar opp på den ene står du helt fritt til å starte nytt opptak på den andre, se og spole i det som er tatt opp osv.

Ikke noe problem.

Tar du opp to ting samtidig, kan du ikke se noe på en tredje kanal men må se på en av kanalene som tas opp eller se på noe som er tatt opp inntil det første opptaket er ferdig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det kom ny programvare idag.

Ingen store forskjeller er oppdaget så langt, utenom at bugen med at den slo seg av på første oppstart etter å ha vist mute i displayet ser ut til å være løst.

Lenke til kommentar

Ja, en slik situasjon går helt fint.

Dekoderen har to tunere som den bruker automatisk, så når den tar opp på den ene står du helt fritt til å starte nytt opptak på den andre, se og spole i det som er tatt opp osv.

Ikke noe problem.

Tar du opp to ting samtidig, kan du ikke se noe på en tredje kanal men må se på en av kanalene som tas opp eller se på noe som er tatt opp inntil det første opptaket er ferdig.

Tusen takk for avklarende svar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Med fare for å gå off-topic, er den noen som har et forslag til en alternativ dekoder som fungerer med Canal Digital kabel-TV?

 

Jeg ønsker ikke at tråden skal miste retning, så send gjerne en PM.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Umiddelbart er det vel dreambox eller cam i TV eller PC.

Mister da PVR mulighetene.

Saken er vel at CD knytter kort mot dekoder eller CAM, og at de ikke åpner kort mot ikke godkjent utstyr.

Brukte selv force dekodere da de var godkjente av canal digital.

Glimrende dekodere, ihvertfall fungerte min suverent.

Men det var heller ikke PVR.

 

Jeg vil anta at man kan mekke et chassis selv, f.eks ved å modifisere et pc kabinett og flytte over innmaten i PVRen.

Da kunne man skrudd den bedre sammen slik at man hadde unngått klapringen i chassiset, samt at man hadde fått bedre kjøling.

Antar også at man kunne mekket på kjøleribber m/u vifter på de varmeste chipene (vannkjøling?).

Mye av dette ville løst problemene tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med at min HD-PVR dekoder henger seg, fryser, ikke tar opp og nekter å starte. Er det noen andre som har ett forslag? Begge coax-kablene fungerer som de skal, og ingenting ser ut til å være i veien.

 

Har også opplevd varme. Har det ganske åpent foran, 20cm opp til hylle over dekoder og bare noen ledninger bak dekoder. Helt åpent på venstresiden. Den står inntil en vegg mot høyre. Hvis noen skjønner. Kan dette ha noen med at den henger seg opp noen ganger hvis den står på i flere døgn/uker? Gjorde det før, og da hengte den se opp ett par ganger i måneden, men etter de siste oppdateringene ble det mer som hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis dekoderen henger seg, så er det "det vanlige" man gjør:

-tilbakestilling

-formatere harddisk (mister alle opptak)

-la den stå uten strøm over natta

 

Hvis den fortsatt henger seg opp får du kontakte canal digital og få dem til å sende deg en ny dekoder.

Har selv hatt 5-6 dekodere som jeg har byttet på grunn av heng.

 

Så til varmen.

Dekoderen er dårlig konstruert både med lite volum inni til luftkjøling, og dårlig sirkulasjon både ved at harddisk sitter rett ved vifta og blokkerer luftstrømmen (sikkert for å kjøle harddisken samtidig) men også fordi den helt mangler filtre slik at den suger inn støv og tetter det lille volumet og inntak som finnes.

Gi den fritt inn/utløp til luftehullene rundt om, og unngå å sette den inn i et lukket kabinett hvor varmen gjør at omgivelsestempen stiger.

Min dekoder har ikke låst seg på lenge nå.

Det er forøvrig det at den henger seg som gjør at den ikke tar opp.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor stor grad feil oppbevaring - mht ventilasjon - virkelig påvirker dekoderen. De siste tre månedene har jeg hatt min dekoder oppbevart på nærmest verst tenkelige måte. Det er helt lukket foran og kun noen få frie cm på sidene og i høyden. Det lille den får av luft kommer direkte fra det trange uventilerte området rett bak TV-en (som for sikkerhet skyld også er uforsvarlig tett innbygget). Jeg tror det eneste som kunne gjort det verre, var om jeg også pakket dekoderen inn i Glava.

 

På tross av dette, så har den altså fungert uten problemer disse tre månedene. Kanskje de mer problematiske dekoderne har feil som gjør at det blir problemer uansett hvor forsiktig man er. Men for all del, det er jo også mulig at enkelte dekodere bare er mer sensitive ovenfor varme og at mer luftige tiltak er det som må til for at de skal fungere skikkelig.

Lenke til kommentar

Den fungerer fortsatt ikke hos meg. Jeg plugger i ledningen for strøm og da kommer det opp 8888 i displayet før det står "init" og den ikke reagerer. Vuderer å be om å få byttet denne. Greier ikke å formatere noe eller resette fordi at jeg ikke greier å slå den på.

 

EDIT: Har nå fått sendt en ny til meg, så vi får se hva som skjer:)

Endret av jonskja
Lenke til kommentar

Hei!

 

Fikk akkurrat Canal Digial (kabel tv) slik at jeg kunne få med meg fotball kampene i tippeligaen / landskamper. Trodde det skulle være en enkel sak å kunne ta opp og brenne ut kamper med en dvd opptaker (ekstern), men virker som om at den kun finner analog signal? Kan det stemme at det ikke er mulig å ta opp fra Canal digital? Har selvfølgelig mulighet for å ta opp med hdpvr decoderen, men det hjelper meg jo ikke når jeg ønsker å brenne dette på plate.

 

Mao: Vil det være mulig å kunne ta opptak fra Canal Digital på en måte slik at man kan brenne ut en kopi?

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på hva nettverkskontakten er til bak på hd-pvr dekoderen?

 

Nettverkskontakten er for VOD (filmleie/ Video On Demand).

http://parabol.canaldigital.no/kundeservice/Alle-kategorier/GO-Film/

VOD er enda ikke lansert på Canal Digital kabel så der er heller ikke nettverksporten aktivisert. Det blir den sikkert etterhvert når Canal Digital kabeltv også begynner med filmleie/VOD.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Sliter med opptaksfunksjonen for tiden. Ikke får jeg lov til å velge serieopptak lenger (får opp feilmelding ved andre trykk på opptaksknappen), men allerede valgte serieopptak fungerer sånn noenlunde selv om den noen ganger har den begynt å ta opp et planlagt opptak først langt ut i episoden (som gikk på samme tidspunkt som den alltid gjør). noen andre som har lignende problemer (har kabel, ikke parabol)

Lenke til kommentar

Sliter med opptaksfunksjonen for tiden. Ikke får jeg lov til å velge serieopptak lenger (får opp feilmelding ved andre trykk på opptaksknappen), men allerede valgte serieopptak fungerer sånn noenlunde selv om den noen ganger har den begynt å ta opp et planlagt opptak først langt ut i episoden (som gikk på samme tidspunkt som den alltid gjør). noen andre som har lignende problemer (har kabel, ikke parabol)

 

Hadde samme problem som deg. Fikk svar fra CD at løsningen på dette er å slette alle opptak og resette boksen. Da vil den være OK i en måned eller to før den begynner å feile igjen....rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Opptak: DVD-brennere har kun scart-inngang, så for å ta opp og brenne ut må du gå via scart.

I full kvalitet får man ikke plass til mer enn en time pr. DVD med mindre man bruker to lags.

Har sikkert 50 plater emd opptak fra HD PVR dekoderen.

Merk også at endel programmer sendes som 4:3 til dekoderen og omgjøres til 16:9 på hdmi ut.

Overføring via scart gjør derfor at man ofte får opptaket i 4:3, selv om det vises fint på skjermen rett fra dekoderen.

 

Varme: Er vel to vinklinger på dette. Ser enkelte nettsider har målt enkelte komponenter til over 100 grader, og elektronikk har generelt ikke så godt av å bli stekt.

Går bl.a på at ting kan tørke ut, eller feile grunnet grilling over for lang tid.

Samtidig så var det et gammelt triks med RROD på Xbox å pakke den inn i håndklær og gjøre den veldig varm varm.

Dette skulle da skape bedre kontakt ved at støv brenner opp og loddinger smelter bedre.

Vet at endel klarte å fjerne RROD på den måten.

Er vel også litt som med mobiler. Man kan miste dem i en sølepytt og de virker en stund, men fuktigheten har fått ting til å ruste slik at den feiler en stund senere.

 

Serieopptak: Litt usikekr på hvordan dette fungerer. Mistenker at man egentlig legegr inn at opptak kun skal starte på samme tid de neste ukene.

Da tar den ikke hensyn til programforandringer.

Den tar jo heller ikke hensyn til andre pågående opptak, så selv om den er satt til serieopptak må den vente på ledig tuner.

Lenke til kommentar

 

Serieopptak: Litt usikekr på hvordan dette fungerer. Mistenker at man egentlig legegr inn at opptak kun skal starte på samme tid de neste ukene.

Da tar den ikke hensyn til programforandringer.

Den tar jo heller ikke hensyn til andre pågående opptak, så selv om den er satt til serieopptak må den vente på ledig tuner.

 

CD sender ut informajon i EPG der hver serie har en unik ID og episode nummer. HDPVR skal da ta opp alle programmer i en valgt serie (for de TV kanalene som tilbyr god nok program info). Det mottas EPG for 7 dager. Det kan i teorien oppstå konflikt underveis dersom man har programmert serie opptak fra fler enn 2 kanaler siden boksen har to tunere.

 

Det tas ikke hensyn til forsinkelser i sendeskjema men det skal være mulig å la opptageren ta opp x-antall ekstra minutter etter normal programslutt. Det er ingen av distributørene som har systemer som er så bra at de automatisk oppdager programforsinkelser kort til før programstart. I teorien finnes slike systemer men det er neppe noen av TV kanalene som sender ut slik info.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...