Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig spent, har bestilt PVR dekoderen nå, håper det blir verdt det.. Det ser jo ut som om CD er interessert i respons og at det blir gjor noe gjennom oppdateringene som kommer :)

 

bare lurer på en ting; for å ta imot HD kanalene må jeg da ha 2 hoder på parabolen og 2 antenne kabler tilknyttet dekoderen? Kan vel ikke akkurat kalle meg noe teknisk vidunder.. Men følger dette i så fall med i pakken?

 

For å ta i mot HD trenger du kun en antennekabel og et hode. Hvis du har en HD-PVR dekoder og du ønsker å ta opp noe, og da se på noe annet, så trenger du 2 antennekabler.

Lenke til kommentar

Fra CanalDigital.no:

 

Hvorfor er det viktig at jeg bruker antennekabelen jeg får fra Canal Digital?

 

Canal Digital sender deg en trippelskjermet antennekabel. Dette er for å sikre at du får maksimal kvalitet på signalene til din TV.

 

Nå kan jeg veldig lite om dette, men det virket på Rosoero som at det blir for mye tap i det konvensjonelle antennekablene til at signalet kommer tilfredsstillende gjennom.

Lenke til kommentar

Men det holder med et hode om det er Double-LNB eller Quad-LNB, altså 2 eller fire utganger fra hodet.

 

Men et annet spørsmål; Er det noe forskjell på å bruke "gamle" antennekabler i forhold til de nye trippelskjermede? HD-PVR. Snakker da om kabel-TV.

 

Vi har opplevd at det blir problemer i enkelte hjem, når det gjelder EPG. DVS at den ikke vises osv.

 

Ja, det skal holde med Double-LNB eller Quad-LNB. Nå har ikke jeg så mye kunnskap om parabol, men mener at min venn har Quad-LNB. Det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Fra CanalDigital.no:

 

Hvorfor er det viktig at jeg bruker antennekabelen jeg får fra Canal Digital?

 

Canal Digital sender deg en trippelskjermet antennekabel. Dette er for å sikre at du får maksimal kvalitet på signalene til din TV.

 

Nå kan jeg veldig lite om dette, men det virket på Rosoero som at det blir for mye tap i det konvensjonelle antennekablene til at signalet kommer tilfredsstillende gjennom.

 

Det stemmer. Når det gjelder analoge signaler, så er det ikke noe problemer med en vanlig antenne kabel, men når man kommer til det digitale eller HD signaler så krever de mere signal, så da skal det ikke så mye støy til før det blir svekket. Da vi det bli problemer med å få inn kanalene. Det kan også merkes med at det hakker litt i TV-bildet.

Endret av Rosoero
Lenke til kommentar

Bestilte min HD.Pvr for 15 dager siden. Ringte da CD i dag og de forteller meg at den har blitt sendt, men ikke blitt avhentet, så den er returnert. Takk FOR DET! De skylder på posten og jeg må vente.. Ikke snakk om at de skulle sende den igjen med ekspress... Å jeg kunne hvertfall ikke få den levert på døra, selv ikke mot betaling. (hva med å prøve å være litt service innstilt, her er det jo faktisk en kunde som ser frem til å få et nytt DYRT produkt)

 

I tillegg bestilte jeg frys av abonnementet mitt i sommer (juli, august).. Ringt tre ganger for å få disse mnd kreditert på faktura, men det er enda ikke blitt gjort.. Det at en kundebehandler lover deg å ordne opp i saken gjelder visst ikke for CD. Etter mye styr med fakturaer i hytt og pine føler jeg at jeg har fått min del!

 

 

Snakk om ELENDIG service!

 

Neste gang er det slutt! Da blir det en annen leverandør! Oppfordrer alle til å være kritiske, og ikke finne seg i hva som helst. For hvor mye skal vi som forbruker tåle når vi betaler så vanvittig mye som vi gjør, for dekodere og abonnement.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det at sendte varer som ikke hentes returneres er vel normalt, og ikke canal digital sin feil.

En annen ting er at canal digital selvsagt velger en standard leveringsmåte for alle, isteden for å etterkomme enhver kundes ønske om leveringsmåte.

 

For min egen del så har jeg erfaring med både viasat og canal digital og det er en grunn til at jeg sa opp viasat for å si det sånn.

HD PVR dekoderen har hatt og har sine dårlige sider, men viasat sin dekoder (pacen med 4 dioder og null display) gav meg høyt blodtrykk og et velutviklet språkforråd innen banning.

 

Prismessig kunne canal digital og andre gitt vekk dekoderne gratis mot binding i ett år som teleselskapene omtrent gjør.

Forøvrig kan man sammenligne prisen med spillkonsoller og dyre spill, boligalarmleverandører og dyre månedsabbonement, dyr iphone med dyrt månedsabbonement og det meste annet.

Enig i at prisen burde vært lavere.

Full pakke for f.eks 200,-/mnd ville dratt med seg kunder fra viasat og bakkenettet og det meste annet.

Det burde vært like lønnsomt om en million betaler 200 hver i måneden, som om 200000 betaler mye mer.

Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg visst mistet kontakt med HD-PVRen...

 

Jeg så på Lethal Weapon og opplevde plutselig støy, noe jeg av og til gjør pga litt i satelittskygge. Men da bildet kom tilbake gjorde ikke lyden det. Jeg prøvde så å skifte kanal. Det var veldig treig respons på byttet (kanskje et drøyt minutt før kanalen skiftet), og det hjalp ikke på lyden. Da jeg prøvde å bytte tilbake gikk det ikke i det hele tatt. Når jeg prøvde å slå av begynte det å blinke rødt, og jeg får nå ingen kontakt med PVR-en via fjernkontrollen, mens bildet fortsatt er på. Lar den stå sånn i natt, men har det ikke ordnet seg til i morra tenker jeg å kontakte CD, evt trekke ut kontakten. Noen som har opplevd noe tilsvarende?

 

PS: Jeg har kun én kabel fordi det er en god del bry å skulle føre inn en til (kablinga på den ene er nokså komplisert).

 

PS2: Jeg prøvde også å utføre samtidig opptak av det jeg så på, men det ser ut til at opptaket skrudde seg av av seg selv. Dårlige greier...

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Flere som har serie opptak som ikke funker?? Gikk greit forrige uke,men i går tok den ikke opp noe.La inn igjen for i dag tok opp en av to episoder (samme serie går etter hverandre). Og på en annen serie tok den opp 7 min på slutten av programmet. Utrolig irriterende da ikke alt går i reprise. Forsøkte å laste ned ny kanalliste med fikk beskjed om et program som skulle starte om 30 min og fikk da ikke utført den handlingen.Måtte slå av tuner før det ble fjernet og et nytt kanalsøk kunne gjennomføres. Så gjenstår det å se om opptakene går i mrg da. Begynner å bli mektig lei dette nå.Så er det hakkingen i live sending og opptak.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har brukt ulike triks for å få den igang igjen når den har låst seg:

-Tilbakestille, gjerne 2-3 ganger

-Trekke ut støpselet (slå av bryter nå)

-Trekke ut støpselet / slå av bryter når displayet er svart under oppstarten etter gjennoppretting

-Formatere harddisk når harddisken er tom innimellom

 

trygvan: Anbefaler å forenkle om mulig. Bruk medfølgende kabelruller og legg opp to kabler mellom lnb tuner. Skaper mindre hodebry i det lange løp.

 

Såvidt jeg skjønner så fungerer opptak som programmeres via epg kun som en automatisk setting av opptakstid og kanal, dvs ikke egentlig opptak av et spesifikt opptak.

Dermed er man avhengig av at det går når det skal og ikke er forsinket eller noe.

Opptak kan også stoppe eller ikke starte hvis flere opptak er satt samtidig (kona legger inn sine opptak, så gjør mannen det samme og når de fjorten barna er ferdige er 39 programmer satt til å tas opp på ulike kanaler og alt blir bare rot.

Har også opplevd at opptak ikke starter fordi det er noe kluss med dekoderen slik at den ikke starter.

Det gjelder spesielt nå med siste programvare hvor jeg og mange andre må starte dekoderen to ganger for å slå den på. (Viser mute og slår seg av første gangen).

Lenke til kommentar

Ankh: Takk for svar. grunn til at jeg ikke har to kabler er at kablingen er komplisert (ble lagt opp da leiligheten var ny).

 

Det står mange nok steder at CD anbefaler to kabler, men for alle står ikke en slik "forbedring" i stil med innsatsen som kreves. I stedet for å bare skrive "anbefaler to kabler" overalt, så synes jeg CD burde beskrive mer nøkternt hva en får med én kabel og hva en får med to kabler, så får det være opp til brukeren å vurdere om en ny kabling er verdt innsatsen.

 

Edit: Jeg slo forresten av strømmen til slutt og restartet på den måten, og det funka. puh. Men jeg opplever altså at den er treig, må slås på to ganger etc. slik som andre brukere også beskriver.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Oplevde og oppdaget flere ting idag.

 

Startet dekoderen, og den startet opp men låst i mute.

Mute-knappen virket ikke.

Restartet, startet på ny i mute.

Før har den slått seg av når den har startet i mute, men ikke nå.

Skulle ta en tilbakestilling, men hvor var det valget nå da? Borte!

Fant tilfeldigvis ut at mute ble slått av med i-knappen.

 

Oppdaget også at hastigheten på spoling i opptak har gått dramatisk ned, som flere har påpekt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fortsatt lynkjappe svar fra Canal digital...Bra jobbet!

Her er svaret jeg fikk:

---------------------

Begge problemene du beskriver her er "barnesykdommer" i ny software, disse løses så snart som mulig. Imidlertidig må du slå på dekoderen to ganger, og trykke -i- eller volum opp vet mute feil. (Det er planlagt oppdatering i løpet av neste uke og en i November, kan dessverre ikke gi deg noen klar dato)

 

Tilbakestille/Nullstille kan du fremdeles gjøre, bla. ved å trykke RØDtast-3-5-3-TELETEXT-1 i rask rekkefølge.

 

Tregere spoling er ikke noen feil men en endring, det er ikke planlagt å øke denne nå med det første men vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil loggføre denne. (Tips: DU kan hoppe 10 minutter frem og tilbake med Rød/Grønn tast)

---------------------

 

Så da er enda noen utfordringer løst.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Litt usikker på hva som er glemt og hva som er designet slik det er med vilje.

Har en mistanke om at man har tatt noen valg for å rydde opp i tidligere bugs (f.eks unngå å stresse dekoderen ved å redusere hastigheten man spoler i, fjerne bug med at dekoderen låser seg i epg ved å fjerne preview i epg, osv).

Anbefaler alle som er misfornøyde med den nye softwaren, eller har ønsker om forandringer om å sende en melding til kundeservice slik at det kan tas med i videreutviklingen.

Bortsett fra oppstartsbugen med mute og påfølgende nedstenging, og det at jeg av en eller annen grunn nå må velge widescreen manuelt på tv (Tv står på widescreen, men når dekoderen slås på må jeg allikevel bla meg gjennom alle formatene til jeg komemr på widescreen igjen for at det skal bli riktig. Vet ikke hvorfor, ble sånn med ny software), så har dekoderen vært stabil, om ikke annet.

Lenke til kommentar

Vurderer å bestille Canal digital sin PVR HD 101-ST dekoder. Har lest forumet og søkt andre steder uten å finne ut om det er mulig å se på programmert opptak samtidig som det tas opp? Er klar over at det er mulig å se på direkte opptak samtidig som det tas opp.

 

Her er litt bakgrunn: Fra før har jeg den gamle Canal Digital PVR dekoderen (KAONMEDIA KSC-N550H2). Med den er det mulig å se på direkte opptak samtidig som det tas opp men ikke mulig å se på programmert opptak samtidig som det tas opp. For å se på programmert opptak samtidig som det tas opp bruker jeg nå en separat HDD opptaker (SONY RDR-HX1000). Den er koblet til uten dekoder, noe som gir begrenset antall kanaler og ikke så bra bilde.

 

Fra før har jeg også Canal Digital sin HD dekoder uten PVR og dermed tilgang til HD sendinger. For meg er eneste grunn til å kjøpe PVR HD 101-ST at det er mulig å se på programmert opptak samtidig som det tas opp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har alle muligheter opptaksmessig, dvs det går fint å se på det man tar opp.

Mente du om det er mulig å se på ett opptak mens den tar opp noe annet går det også helt fint.

Om så er kan du ta opp to ting samtidig mens du ser på et annet opptak.

Dekoderen har to tunere, så hvis man tar opp med begge (dvs tar opp to ting samtidig) må man se på ett av dem inntil det ene er ferdig og man kan se på noe annet.

Ellers er det også muligheter til å pause, og den tar automatisk opp det du ser på slik at hvis du vil se noe i reprise kan du spole tilbake i det du ser på (mens den fortsetter å ta opp videre).

For å få full glede av dekoderen bør du koble til begge medfølgende kabelruller mellom hver sin lnb-utgang og dekoderinngang.

Litt jobb der og da, men mye morsommere i etterkant.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Har alle muligheter opptaksmessig, dvs det går fint å se på det man tar opp.

Mente du om det er mulig å se på ett opptak mens den tar opp noe annet går det også helt fint.

Om så er kan du ta opp to ting samtidig mens du ser på et annet opptak.

Dekoderen har to tunere, så hvis man tar opp med begge (dvs tar opp to ting samtidig) må man se på ett av dem inntil det ene er ferdig og man kan se på noe annet.

Ellers er det også muligheter til å pause, og den tar automatisk opp det du ser på slik at hvis du vil se noe i reprise kan du spole tilbake i det du ser på (mens den fortsetter å ta opp videre).

For å få full glede av dekoderen bør du koble til begge medfølgende kabelruller mellom hver sin lnb-utgang og dekoderinngang.

Litt jobb der og da, men mye morsommere i etterkant.

 

Takk for svar. Prøver å formulere spørsmålet mer presist ved å bruke et tenkt eksempel: Programmerer for å ta opp NRK1 fra kl. 19:00 til kl. 24:00. Når klokken er 20:00 (samme dag), kan jeg da se på NRK1 opptaket fra kl. 19:00 (mens den fortsetter å ta opp)? Jeg ønsker altså å kunne spole frem og tilbake i et programmert opptak mens det fremdeles tas opp.

 

På Canal Digital PVR dekoderen jeg allerede har (KAONMEDIA KSC-N550H2) er dette ikke mulig. Programmert opptak må stanses før man kan se på det. Den har imidlertid mulighet til å pause og til å spole tilbake i kanalen jeg ser på. Det er ikke det jeg trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...