Gå til innhold

Et forum preget av kameraderi, "overgrep" og sensur?


Forumet - ditt inntrykk  

709 stemmer

  1. 1. Har du tillit til forumets ledelse?

    • Ja
      508
    • Nei
      101
    • Vet ikke/ingen formening
      100
  2. 2. Har du, på generelt grunnlag, tillit til moderatorteamet?

    • Ja
      508
    • Nei
      133
    • Vet ikke/ingen formening
      68
  3. 3. Anser du det som en fordel eller ulempe at vi har vanlige brukere (brukermoderatorer) som modererer?

    • Fordel
      521
    • Ulempe
      82
    • Vet ikke/ingen formening
      106
  4. 4. Føler du at mulighetene for kritiske innspill vedrørende forumet er gode nok?

    • Ja
      323
    • Nei
      208
    • Vet ikke/ingen formening
      178


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det som følger nå er mye tekst, men jeg håper du som bruker tar deg tid til å lese den. For den er viktig, spesielt om du er en bruker av dette forumet.

 

Som innholdsansvarlig på dette forumet og administrator gjennom et par år er noe av standardsvarene som kommer når man ikke får medhold i klage eller er fratatt forumtilbudet at det er grunnet kameraderi, at vi sensurerer ytringer som vi ikke liker og at moderatorene misbruker sin makt. Er det noe i dette? At vi bedriver sensur er jo ingen hemmelighet, vi sensurerer alt vi kommer over som strider med forumets retningslinjer og/eller norsk lov. Men går vi lenger enn dette? Eller går vi ikke langt nok?

 

Det er også dette med påstander om at vi sensurerer kritikk. Det ville jo egentlig vært litt merkelig, fordi dette er Internett og om noen får sin kritikk sensurert her så kan de bare gå til et annet forum og poste den der. Eller i egne tråder, vi har eksempelvis en egen generell tilbakemeldingstråd som sticky for de som har noe på hjertet. Ja, vi liker ikke at enkeltsaker diskuteres, men det er like mye av hensyn til den aktuelle bruker for det kan fort ende med at de blir hengt ut i gapestokk. Men det bør ikke forhindre noen i å ta en generell diskusjon.

 

De som moderer dette forumet er også vanlige brukere, som oftest uten tilknytting til nettverket og hvor de ikke får betalt for det. Rent personlig mener jeg dette sikrer veldig bra at eierne av dette forumet og de som er satt til å styre det må holde seg på den riktige siden når det kommer til etikk og fremferd. For ingenting hindrer dem i å gå ut med noe de opplever som kritikkverdig. Teamet er også forsøkt å være satt sammen slik at det utfyller hverandre. Det er uten tvil de i teamet som langt fra er perlevenner, men dynamikken og uenigheten er viktig for et best mulig team. Jeg kan vanskelig tenkes meg et system som bedre sikrer at "kameraderi" ikke finner sted, eller?

 

Samtidig er vi som driver dette forumet ikke interessert i "maktsyke" moderatorer som misbruker sin myndighet. Hvorfor i all verden skulle vi være det? Slikt vil skremme vekk brukere, ikke holde på dem. Vi lever av bidrag og har således ingen interesse av å forsvare noen som uberettiget forhindrer dette, det er sunn logikk.

 

Men vi kan ikke ignorere slik kritikk når den kommer. Vi skal kunne gå med hevet hode og svare på det som kommer. Det er alvorlige påstander og de kan ikke skuffes under noe teppe, selv om de tidvis virker veldig absurde. Om feil blir begått skal vi tørre å stå til ansvar for dem. Jeg er sterk i troen på at brukerne selv er i stand til å bedømme hva som er riktig og galt. Hva syntes dere brukere? Er vi en kameratgjeng? Er dette ovenfra og ned, hvor brukerne ikke behandles med respekt? Hvor det ikke er åpenhet og hvor vi ikke tør ta fatt i kritikk?

 

Rent personlig, på vegne av ledelsen, så er målet vårt er åpenhet og vi er ikke redd for kritikk, så lenge den er saklig fremlagt. Men våre moderatorer er beskyttet av de samme retningslinjene som alle andre, enkelte brukere ser ut til å tro at det er greit å angripe dem siden de er moderatorer. Det er ikke tilfellet. Påtar man seg et frivillig verv for å gjøre dette forumet bedre så belønner vi ikke det med å strippe dem for rettigheter som andre brukere har. Dette håper jeg vi får forståelse for.

 

Uansett, for at vi skal sikre best mulig åpenhet og ivareta integriteten vår så kan vi ikke hvile på våre laurbær. Vi tar diskusjonen på strak arm vi, på generelt grunnlag. Dette er ikke stedet å for enkeltsaker, for da risikerer vi bare at enkeltbrukere blir hengt ut (men kom gjerne med innspill på dette punkt også, er det galt av oss å ikke ville ha enkeltsakene ute på forumet?). Men generelt, hva er ditt inntrykk. Har vi deres tillit eller ikke? Hva kan vi gjøre bedre for å sikre brukernes rettigheter? Det er ingen hemmelighet at ting kan ta tid i noen tilfeller, bør vi prøve å få mer resurser til dette. Eller blir det dumt å bruke mer resurser på klagebehandling, siden det vil gå på bekostning av arbeid for å bedre forumet for de som ikke blir moderert?

 

Kort for å avslutte en wall of text kan jeg hinte litt om hvilken planer vi har. Brukerrettigheter vil vi få på plass og vi ønsker også å få på plass en prøveordning med brukerombud. Brukere som da får en rolle hvor de får mer innblikk og kan kommentere når påstandene fremmes og si om de stemmer. Eller som på eget initiativ kan ta affære om det er snusk i maskineriet. Mer om dette vil komme i de nærmeste dagene. Jevnlige "tillitsbarometer" skal vi få igang også, så kan vi få målt hvordan ståa er.

 

Imens er vi interessert i å høre hva du mener. Hvordan skal vi sikre at dette forumet har en integritet og involvering av brukerne som få andre kan matche? Som sørger for at du har tillit til oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stoler på moderatorene, men noen ganger virker det som om ting får gå for langt.

Brukere som lager kvalm er ikke no særlig.

 

Det er kanskje litt vanskelig for moderatorer å se hva som skjer til tider.

 

 

Jeg syns ikke at vanlige brukere skal få "moderator-verktøy", men la de som er moderatorer moderere. (Hvis det var det du mente da :p)

Endret av Midnight_walker
Lenke til kommentar

Vil forme et tydeligere innlegg senere. Men som et innspill her og nå vil jeg si at noe av det flotte med dette forumet er i høyeste grad at "vanlige" brukere innehar muligheten til å bli moderatorer. Dette gjør forumet mer levende og interessant. Så kan vi godt debattere hvordan kritikk fremføres og oppfattes, om i det hele tatt. At det finnes kritikkverdige forhold betviler jeg ikke, uenighet i så måte ikke grunnlag for kritikk av moderator og der tror jeg mange missforstår.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

En kan lett omgå mange av forumets rettningslinjer med litt kløktige formuleringer, altså å ta personen uten å gå til et direkte angrep. Det er "overgrep", skal slikt tillates?

 

Edit: Ser at flere brukerkontoer popper opp og av ordlyden så ser jeg likheter, tipper flere av disse har samme IP-adresse. Rettningslinjene sier ikke stort om det:

 

#14: Det er ikke tillatt å ha mer enn en aktiv konto på forumet, ønsker du å lage en ny konto må din gamle konto lukkes av en administrator.

 

Så er det gjestepostingen som varierer av hvor sensitivt det er og hvor sensitivt det føles, ser stadig at gjestepostfunksjonen blir benyttet til mye tull. Her kan sikkert IP-adresse også sjekkes?

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

Personlig har jeg i stor grad tillit til at ting foregår slik de skal, og jeg har ikke i noen grad opplevd at noe verken sensureres eller "forsvinner". Om noe syns jeg av og til det er enkelte brukere som har fått litt for frie tøyler, og har "sluppet unna" med ting jeg føler burde fått langt strengere konsekvenser. Men om ikke annet er dette et testament på at "friheten" så absolutt fortsatt er tilstedeværende.

 

Det har vært enkelte ganger jeg har irritert meg over enkelte modereringer, men de få gangene dette har vært tilfellet har jeg i samtlige av tilfellene fått oppklart saken med den aktuelle moderatoren. Om dette en gang ikke skulle være tilfellet, føler jeg meg forøvrig nokså trygg på at "høyere makter" løser saken.

 

Som førsteinnlegget sier kommer det lite godt av mørkelegging og skjulte kulissescener - dette er Web 2.0, og det er vi, brukerne, som står for inneholdet. Vi forsvinner på rappen om noe ikke er som det skal.

 

Så med andre ord har ihvertfall ikke jeg opplevd verken at noen gis fordeler på grunn av kameraderi, at noen har blitt utsatt for "overgrep" eller at innhold har blitt sensurert bort. Selv om jeg nå personlig har fått en viss tilknytning til nettverket, uttaler jeg meg nå utelukkende som mangeårig bruker av dette forumet.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Moderatorene tar seg selv og reglene for seriøst. Spesielt i bildekritikk-forumet, hvor moderatorene skal bestemme tittelen på bildet. Ofter er ett ord nok, men tydeligvis ikke for én moderator, som likegreit slettet hele bildet (det ble konsekvensen, da skifte av tittel ble for teit)..

 

Men alt i alt, så må en del slutte å oppføre seg som om de har politimyndighet. Det er bare et forum ..

Lenke til kommentar
Moderatorene tar seg selv og reglene for seriøst. Spesielt i bildekritikk-forumet, hvor moderatorene skal bestemme tittelen på bildet. Ofter er ett ord nok, men tydeligvis ikke for én moderator, som likegreit slettet hele bildet (det ble konsekvensen, da skifte av tittel ble for teit)..

Bare så det er sagt stoler jeg absolutt på moderatorene utifra det jeg har sett. Men det skal sies at jeg er et lite "englebarn" som ikke har brutt reglene og som ikke vet hvordan kommunikasjonen er etter at folk har gjort det.

Så, det jeg egentlig skulle si: Selv om treordsregelen som regel fungerer som den skal, virker det som om moderatorene uten unntak sier ifra og antyder at tråden blir stengt hvis tittelen er på under tre ord. Noen ganger er ett eller to nok. Det høres ut som jeg gjør litt mye ut av dette nå, men etter min mening gjør moderatorene det også. Regelen er jo til for at man skal skjønne hva tråden handler om? F.eks. er det mange tråder hvor det blir lagt til "Den store/lille *etellerannet*tråden" bare pga. denne regelen, men det sier meg ikke noe mer enn det hadde gjort uten "Den store/lille...". Selvfølgelig, det sier meg ikke noe mindre heller. Men hva er da vitsen med å bruke tid på det?

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg kritikken som har kommet i det siste. Da spesielt fra en bruker som skriker ganske høyt. (Lar være å nevne navn her)

Men jeg må si jeg ikke kjenner meg igjen i karakteriseringen av maktmisbruk og forskjellsbehandling osv. osv.

 

Faktisk så gjør dere, for det meste, en god jobb. Klart det blir gjort feil av og til. Dere er tross alt mennesker dere også. Heldigvis så virker det som klageinstansen/ankemulighetene fungerer som de skal. Dette har jeg selv erfart og vet om flere som kan rapportere om det samme.

Lenke til kommentar

Folk som roper og skriker om ytringsfriheten og Norges Lover, har ikke skjønt at forumet ikke følger Norges Lover, men sine egne regler. Vi brukere er på besøk i huset som er forumet. Da får vi rette oss etter reglene de som eier huset har bestemt, ikke fly opp i trynet på dem og gnelle om at en tråd ble stengt eller ytringsfriheten deres er begrenset. Selvsagt er den det.

 

Og skjerper man seg ikke da, blir man kasta på huet og rævva ut. Sånn må det være. Vi ser jo kommentarfeltene i avisene, der det ikke modereres og ikke sensureres, og fjortiser har fri mulighet til å skrive HOLD KJEFT DIN FORPULTE HOMO!!! nedover. Og dette leses av "hele Norge". Trist.

Lenke til kommentar

Jeg har vært medlem på forumet i snart syv år. Jeg er vel mer aktiv nå enn jeg noen sinne har vært. Det skyldes enkelt og greit at forumet har klare retningslinjer. De har moderatorer som er tilstede, og er selv brukere på lik linje med alle andre. Jeg har i løpet av min fartstid sett mange opphetete diskusjoner, spesielt på PRS-delen av forumet. Jeg har aldri opplevd å bli sensurert, eller at moderatorer fjerner innlegg de er uenig i.

 

Dette er en av suksessfaktorene til forumet vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

For all del, moderatorene gjør en jobb vi ikke klarer oss uten. Men kvaliteten varierer veldig. Det er mange gode moderatorer her på forumet, men det er en del mindre gode også. Det er såpass mange som har interesse av å tre inn i moderatorenes rekker at når man først når opp bør det meste være optimalt. Dette er ikke noe jeg kan si om alle brukermoderatorene på diskusjon.no.

Jevnt over så har jeg nok tillit til modtemaet (med noen unntak); og administrasjonen har jeg ingenting å utsette på. Klart det er noe lang ventetid på klager o.l., men noe annet kan man ikke regne med på et så stort forum.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med moderatorteamet. Aldri sett noen gjøre "feil" som jeg kan huske. Det med brukermoderatorer synes jeg også er en fordel, for det er mange fine folk på forumet. :)

 

Ellers mener jeg å ha sett at noen admins har svart litt defensivt på kritikk. Generelt sett er det veldig bra, men hvis noen kommer med en (seriøs) påstand, uansett hvor drøy den er, bør den noteres. Jeg hadde langt ifra følt meg sensurert om jeg skulle kritisere forumet, though. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...