Gå til innhold

Kommentar: Linux: Et potensielt spillmarked?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen som leser artikkelen?

Mye morsommere å krangle vettu. :!:

 

 

 

Men....hvis du lager et helt ok spill til windows så risikerer du å drukne litt i mengden siden det tross alt kommer en ganske jevn strøm av gode spill til den platformen. Gir du ut det samme spillet til linux så består kanskje konkurransen av like mange spill i halvåret som det windows får i uka...dessuten bør du få litt gratisreklame med på kjøpet du kan bruke når du slipper spillet til windows også.

 

Kan grunnen til at flere ikke gjør det være at de tekniske vanskelighetene med å drive utvikling til flere platformer er større enn det enkelte her vil ha det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjenner ikke igjen punktene i listen Del, du bruker heller ikke windows? Kutt ut "spissen" taktikker som ikke gjenspeiler virkeligheten, det bidrar ikke til slike detbatter i det hele tatt.

 

Ser heller ikke helt problemet her... Kanskje du kan kutte ut msn-toolbar og restartinga, men ellers ser jeg ikke helt hva som er "feil" her...

 

og ja, off-topic...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ingen som leser artikkelen?
Men....hvis du lager et helt ok spill til windows så risikerer du å drukne litt i mengden siden det tross alt kommer en ganske jevn strøm av gode spill til den platformen. Gir du ut det samme spillet til linux så består kanskje konkurransen av like mange spill i halvåret som det windows får i uka...dessuten bør du få litt gratisreklame med på kjøpet du kan bruke når du slipper spillet til windows også.

Det er et godt poeng med oppmerksomheten. Det blir litt som en musiker eller forfatter som legger ut verket sitt på bittorrent og får mye presseomtale fra det, og dermed mer salg. Men hvis alle skulle gjøre det hadde det vært en annen sak.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke igjen punktene i listen Del, du bruker heller ikke windows?
Jo, daglig og ufrivillig. Det gjør de fleste. Som om det har noe med saken å gjøre overhodet.
Kutt ut "spissen" taktikker som ikke gjenspeiler virkeligheten, det bidrar ikke til slike detbatter i det hele tatt.
Listen til Siddis avspeiler virkeligheten, hva er det du ikke kjenner deg igjen i? Hvorfor skal alltid den ene siden være så fordømt balansert når den andre er helt uten balanse.
@ Del: det virker egentlig som at du henger deg opp i en liten detalj
Jeg er dypt uenig. Jeg mener det er et fundamentalt poeng at eksempelvis lukkede hardware spesifikasjoner ikke er et problem for linux. Jeg mener det er kjempeviktig å presisere at dette er et problem for stort sett alle. Det er et problem for mennesker, ikke for et program.
Lenke til kommentar
Hvorfor er det ingen som leser artikkelen?

Mye morsommere å krangle vettu. :!:

 

 

 

Men....hvis du lager et helt ok spill til windows så risikerer du å drukne litt i mengden siden det tross alt kommer en ganske jevn strøm av gode spill til den platformen. Gir du ut det samme spillet til linux så består kanskje konkurransen av like mange spill i halvåret som det windows får i uka...dessuten bør du få litt gratisreklame med på kjøpet du kan bruke når du slipper spillet til windows også.

 

Et poeng som flere har prøvd å få fram, og som kan gjøre det svært lønnsomt å porte spill til Linux/OS X.

 

Kan grunnen til at flere ikke gjør det være at de tekniske vanskelighetene med å drive utvikling til flere platformer er større enn det enkelte her vil ha det til?

 

Egentlig ikke, teknisk er det svært enkelt å drive utvikling til flere plattformer. Men det krever en noe annen måte å tenke både utviklingsprosess og oppbygging av spillprogramvaren sine komponenter enn man tradisjonelt har brukt. Og i og med at de fleste spill har en "historikk" der deler av spillmotor etc henger med svært lenge (som også hos Microsoft og Adobe), er det klart en betydelig merkostnad å legge om denne.

 

Men på sikt mener svært mange kunnskapsrike folk på dette området at utviklerne hadde tjent betydelig på å tenke mer modulært, og således gjøre porting langt enklere.

 

Man ser jo klart at dette håndteres i forhold til ulike konsollplattformer, hvor underliggende forskjeller kan være ennå større. Man ser videre hvor elegant Opera håndterer et mangfold av plattformer med i hovedsak samme kjernen i programmet.

Lenke til kommentar

Wow (ikke spillet, men uttrykket). Ser nå veldig godt at Linux er svært lite egnet å spille på. Selv har jeg akkurat spilt Empire:Total War på Win 7 beta nå og storkost meg. Imellomtiden har Linux-sekten skrevet laaange innlegg fordi de tror, i likhet med venstreradikale raddiser, at dess lengre ett innlegg er dess mer korrekt er det.

 

Vedder på at noen kommer til å skrive et motsvar som er dobbelt så langt som innlegget mitt.

 

PS: Spillide #2: En artig liten pinne man kan poke folk med IRL lizzom, omg lol!

Endret av ketle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Som sagt, OpenGL er langt ifra dødt, hva tror du/dere brukes i PS3 og Wii?

Er det openGL som kjører i PS3 altså ? Det ser da unektelig bra ut.

 

Altså, LiveCD'en i seg selv er ikke helt på jordet. Men dette vil ikke hjelpe brukere over til Linux, mange vil nok klage over at du må starte pc'n på nytt hver gang du vil spille, pluss at å starte spillet vil ta lang tid grunnet loading fra cd... Likesågreit å få spill til Linux først, så bare lage en egen LiveCD(ikke vanskelig) som automatisk starter opp spillet ved oppstart...

Vel, det er sikkert mange ulemper som jeg ikke tenkte på i farten. Sikkert mange nok til å spise mine gode argumenter til frokost, så jeg kan vel slå fra meg den ideen da altså..

 

Er ikke det at jeg ikke tror deg Zevs, møter støtt og stadig folk som har problemer... Men igjen, disse personene er gjerne de samme som laster ned .exe filer og ikke skjønner på død å liv hvorfor det ikke fungerer i Linux... Bare fordi du opplever dårlig maskinvare støtte i Linux og må ty til ekstra arbeid, så er det ikke dermed sagt at det er slikt det er heller... Nå kan vi godt krangle i det uendelige fordi du har opplevd problemer og jeg ikke har det, du er selvfølgelig i det tilfellet styrket med erfaringer fra andre brukere som lett finnes på google, men så igjen er det vanskeligere å finne brukere som sier "fy faen, alt fungerte etter install" enn motsatt, hvorfor det tro?

Den siste idioten er enda ikke født. Og litt egeninnsats må selvfølgelig til uansett hva det gjelder, selv om jeg er av den oppfatning av at det får være visse grenser hva man kan forlange brukerne å sette seg inn i. Men det får være en annen diskusjon.

 

Og såklart, de fleste som roper høyt på nettet er de som har problemer. Har ingen vansker med å se det. Jeg er selv høyst kapabel til å bruke google, tråle forum, og sette meg inn i teknisk dokumentasjon. Men når det ikke strekker til ? Jeg opplevde at mange av problemene er at løsningene, som tydeligvis virket for 99,9%, ikke virket for meg. Om det skyldes det enorme mangfoldet eller hva nå enn som er grunnen vet jeg ikke. Generelt mye mindre trivielle løsninger, som setter en god del sjær i gleden av det som virker. Jeg tror det er en utfordring for linux som spill plattform.

 

Så kanskje en "gaming-distro" ville løst det hele, hvem vet? Dual-boot har jeg uansett aldri vært noe fan av.

Lenke til kommentar
Wow (ikke spillet, men uttrykket). Ser nå veldig godt at Linux er svært lite egnet å spille på. Selv har jeg akkurat spilt Empire:Total War på Win 7 beta nå og storkost meg. Imellomtiden har Linux-sekten skrevet laaange innlegg fordi de tror, i likhet med venstreradikale raddiser, at dess lengre ett innlegg er dess mer korrekt er det.

He he, jeg vil si det samme om høyresiden. :!:

Lenke til kommentar
Nei faktisk ikkje, dei fleste hater å installere software, uansett OS. Og virtuelle skrivebord på Linux hadde vore like populært som MSN, hadde bare hvermansen vist kva det var. Det kjem nok fullblods virtuelle skrivebord til Windows etter Win7!

 

 

Så du ser ikke det at å slite med Photoshop og Office er noe helt annet enn å klage over kommandolinje og SSH, eller å makke med virtuelle skrivebord?

 

Og siden man skal sette ting på spissen, så kan det faktisk ikke vere verre enn å laste ned, dobbeltklikke og trykke neste en gang for å installere, men man får ofte flere valg som faktisk gjør installasjonen bedre, som f.eks. hvor du ønsker å legge programmet, om du ønsker ett ikon på skrivebordet slik at du slipper å lete gjennom menyene osv.

 

Men de legger inn noen ekstra ledd slik at du kan velge om du vil ha ikoner eller ikke og velge hvor du vil legge programmet, sånn sett så får du faktisk mer FRIHET under installasjonen enn du får ved linux ;)

Lenke til kommentar

Å lage et spill krever masse folk + mye tid + mye kunnskap. Dette koster penger, og de pengene kommer ikke fra banken. Det er en stund siden det satt 3 mann i en garasje og lagde spill som de tjente godt på.

 

Skal man lage spill så ønsker man å bruke minst mulig tid, færrest mulig folk, og helst treffe et så stort marked som mulig. 90% har windows, da lager man for det.

 

Det å drive multi-platform programmering er ekstremt kostbart og krevende. De som kan gjøre dette er de som har tilgang til store ressurser og kan ansette flere. Du trenger folk på toppen som kan styre og designe overordnet, du trenger utviklere på flere områder. Det går med folk til grafikk og lyd. Du trenger folk til å teste, og teste alle varianter. Når spillet er ferdig så begynner etterarbeid med patcher, mer testing, og support. Mye feil = mye support = tap av penger.

 

Konsoller er kanskje mer attraktive siden programvare der er vanskeligere å piratkopiere, og enklere å utvikle til. Windows utvikling alene krever tilpassninger til mange skjermkort med ulike shaderversjoner. Ymse med minne, ymse programmer installert som kan kødde.

En konsoll er 100% forutsigbart. Den boksen man tester på in-house er 100% lik den i stuen din.

Linux har også et myriader av hardwaremuligheter, og drivere.

 

Man må huske på at microsoft har lagt ned milliarder av $ for å gjøre windows attraktiv for spill, og utvikling av spill. Her har linux gjort så godt som ingenting. Opengl er ikke på topp, drivere lagger etter, utviklingsverktøy og systemer er fraværende. Samt de som lager hardware vil heller konse om 90% markedet først, enn 2% markedet.

 

Det som taler til linux sin fordel er at nå kan man lage gode spill til et enkelt system sett i forhold til dagens verden. For 7år siden så benyttet man ekstreme teknikker for å hente ut de ekstra 2% kraft i en maskin. Det var vanskelig å få til god grafikk uten å jukse seg halvt i hjel. Idag så trenger man ikke være så ekstrem. Man har lyd, grafikk, og man kan lett snurre 3D modeller som ser ganske bra ut - selv i linux.

Lenke til kommentar
Så du ser ikke det at å slite med Photoshop og Office er noe helt annet enn å klage over kommandolinje og SSH, eller å makke med virtuelle skrivebord?
Slik jeg ser det er office+bilderedigering trivielt, både openoffice og gimp følger med standardinstall av ubuntu, og den tar fem minutter fra blank disk til ferdig oppsatt. Når det gjelder ssh, så er det den første pakken jeg installerer. Hvis du hadde visst hva du går glipp av hadde du ikke forstått. Virtuelle skrivebord er ikke mystisk, det er bare praktisk.
Men de legger inn noen ekstra ledd slik at du kan velge om du vil ha ikoner eller ikke og velge hvor du vil legge programmet, sånn sett så får du faktisk mer FRIHET under installasjonen enn du får ved linux ;)
Morsom vri, men jeg ser ikke helt poenget med den friheten under installasjon.
Lenke til kommentar
Microsoft har ogdå gjort et smart valg ved å bruke såpass mye tid på å utvikle DirectX også. I det siste er Direct3D gått forbi OpenGL fordi Khronos nå ligger langt etter. Det tok over ett år før OpenGL 3.0 ble lansert, og nær sagt ingen av de foreslåtte endringene var gjort (GL_EXT_geometry_shader ble ikke gjort om til en ARB utvidelse engang)

I tillegg har DirectX lyd-API (XAct Audio), video-API (DirectShow) og kontroll API (DirectInput) i tillegg til XNA som er spesiallaget for spillutvikling på .NET plattformen, med Microsoft Game Studio, hvor en bruker C# somprogrammeringsspråk, med gjennomsnittelig kun 7% dårligere ytelse enn C++ varianten av Direct3D.

I tillegg synes jeg at Visual Studio er temmelig overlegent alle Linux IDE-er.

Det er også veldig mange av utviklerverktøyene som ikke er tilgjengelig under Linux, som Adobe Photoshop, Wavefront Maya, Autodesk 3ds max osv.

 

Dette i tillegg til at nesten alle brukeren allerede sitter på en Windows maskin gjør det til en unødvendig utgift å lage en Linux versjon av spillet.

 

Det du seier er trist nok heilt sant, Microsoft er overlegent til spelutvikling, OpenGL og andre meir hightech saker krever altfor mykje ressursar om det skal gjøras på Linux. Økonomisk og tidsmessig så er det ikkje lønnsamt å utvikle spel til Linux. World of Goo er ikkje eit teknisk avansert spel, og det ville uansett korleis ein vrir og vender på det meir effektivt tidsmessig å utvikle det på Microsoft XNA utviklingsplattformen.

 

Ein vakker dag om kanskje 10-20 år så kjem det nok kanskje eit bra spelutviklingsmiljø til Linux, men frå nå og dei neste åra framover så er det heilt urealistisk at mesteparten av spela skal fungera på fleire operativersystemer.

 

Hvorfor må hver linux vs win diskusjon domineres av Linux nisser som tror de har greie på windows? Dette under er er rent svada!

 

Man representerer Linux særdeles dårlig når man holder på med slik idiotargumentasjon! Forsøk å legge litt innsats i å diskutere saklig!

Veldig saklig innlegg frå deg, eg kjenner faktisk begge plattforma på godt og vondt i motsetning til mange her som knapt har rørt sudo og grep.

 

Installering av programvare er jævlig vanskeleg, og eg trenger bare å sjå på far min sin PC på alle dei ekstra msn/yahoo/gator/apple/google barene som har blitt installert i hans Internet Explorer. Dei tar jo halve skjermen! Og nå nettopp etter alle advarslane så har han oppgradert til Internet Explorer 7. Då måtte han restarte pcen og lukke alt arbeidet han holdt på med. Han er typisk casual windows bruker som til og med eg ikkje greier å overtale til å bytte nettlesar ein gong.

 

Bare det å forklare han at ein oppgradering til Firefox er betre på mange måtar og at han sleppe å restarte er håplaust, og sånn er dei fleste Windows brukarar. Så lenge det fungerer som dei forventar så er det bra nok!

 

Så har du dei litt meir tekniske som tør å prøve Linux, og når dei har innstallert så begynner dei å leite etter driverar, finner nokre tar.gz filer og skjønner ingenting når dei dobbelklikker på dei. Dei fleste som klager på Linux er dei som bruker det som Windows, ergo dei har tapt før dei har prøvd det.

Lenke til kommentar
Kan grunnen til at flere ikke gjør det være at de tekniske vanskelighetene med å drive utvikling til flere platformer er større enn det enkelte her vil ha det til?

 

Egentlig ikke, teknisk er det svært enkelt å drive utvikling til flere plattformer. Men det krever en noe annen måte å tenke både utviklingsprosess og oppbygging av spillprogramvaren sine komponenter enn man tradisjonelt har brukt. Og i og med at de fleste spill har en "historikk" der deler av spillmotor etc henger med svært lenge (som også hos Microsoft og Adobe), er det klart en betydelig merkostnad å legge om denne.

Ja da ble jo ting straks litt værre. Det holder med andre ord ikke med å ansette 3 ekstra mann som tar seg av linux-jobben. Man må forandre hele organisasjonen og legge inn endringer allerede i startfasen av spillets utvikling. Det vil med andre ord ta kanskje 2-3 år fra noen bestemmer at "vår neste store tittel skal også kjøre på linux" til spillet faktisk er på gaten.

 

2-3 år er lenge i dataverdenen og mye kan skje med linux på den tiden, er ikke sikkert den usikkerheten gjør en linux-port til en mer fristende beslutning...

Lenke til kommentar

Del:

Siddis:

 

Vanleg innstallasjon prosedyre på windows:

Google det du trenger,

Last ned det du skal innstallere,

dobbeklikk for å starte innstallasjonen

Innstallasjonen starter, trykk neste,

____Godgjenn EULA eller trykk avbryt.

Kor vil du innstallere, trykk neste

Vil du innstallere MSN toolbar til Firefox? trykk ja eller nei

____Vil du ha skrivebordsikon, trykk ja eller nei.

Innstallasjon fullført trykk "avslutt/ok/lukk", ikke neste.

Maskinen må nå rebootes, trykk neste

 

Dette må gjennonføres for kva einaste jævla ting som skal innstalleres, tidskrevende og frustrerende!

- Det i kursiv er tilfelle noen ganger, ikke alltid.

- Gjennomstrøket er BS

- Andre ting som står igjen har standard valg og man kan avvike fra disse om man ønsker, en praktisk annordning.

- Man kan fint utføre silent instals om man ønsker.

 

Da hadde vi stått igjen med et saklig innlegg på dette punktet. Skal man diskutere Linux og Windows er det kjekt om man holder seg til minst de 3-5 siste versjonene av WinOS.

 

Forøvrig må siddis gjerne lage et innlegg om hva en nybegynner i Linux ville gjort for å installere et program. Jeg ser ikke den store forskjellen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kan grunnen til at flere ikke gjør det være at de tekniske vanskelighetene med å drive utvikling til flere platformer er større enn det enkelte her vil ha det til?

 

Egentlig ikke, teknisk er det svært enkelt å drive utvikling til flere plattformer. Men det krever en noe annen måte å tenke både utviklingsprosess og oppbygging av spillprogramvaren sine komponenter enn man tradisjonelt har brukt. Og i og med at de fleste spill har en "historikk" der deler av spillmotor etc henger med svært lenge (som også hos Microsoft og Adobe), er det klart en betydelig merkostnad å legge om denne.

Ja da ble jo ting straks litt værre. Det holder med andre ord ikke med å ansette 3 ekstra mann som tar seg av linux-jobben. Man må forandre hele organisasjonen og legge inn endringer allerede i startfasen av spillets utvikling. Det vil med andre ord ta kanskje 2-3 år fra noen bestemmer at "vår neste store tittel skal også kjøre på linux" til spillet faktisk er på gaten.

 

2-3 år er lenge i dataverdenen og mye kan skje med linux på den tiden, er ikke sikkert den usikkerheten gjør en linux-port til en mer fristende beslutning...

 

Tja... Ellers kan du bare benytte deg av en kryss-plattform vennlig spillmotor som f.eks. Unreal 3 motoren, eventuelt Source-motoren, eller hvis du på død og liv må lage din egen spillmotor, lag den kryss-plattform vennlig...

 

Aldri vært noe snakk om endring av organisasjon, men hvis du benytter deg av DirectX og skal ha en utgave av spillet på Linux, så sier det seg selv at du må skrive om spillet til å støtte OpenGL istedenfor, noe som tar lengre tid enn å gjøre om sleep() funksjoner til usleep() med IFDEF deklarasjoner...

 

Med tanke på at de fleste store spill nå til dags er i utvikling i 2-3 år så er ikke den tidsramma så veldig avskrekkende heller :p

 

Og siden når har ikke 2-3 stykker klart å lage spill som selger bra? Er Darwinia og world of goo ikke tellende plutselig? Og støttes ikke disse i Windows, Mac OG Linux?

Lenke til kommentar
Del:
Siddis:

 

Vanleg innstallasjon prosedyre på windows:

Google det du trenger,

Last ned det du skal innstallere,

dobbeklikk for å starte innstallasjonen

Innstallasjonen starter, trykk neste,

____Godgjenn EULA eller trykk avbryt.

Kor vil du innstallere, trykk neste

Vil du innstallere MSN toolbar til Firefox? trykk ja eller nei

____Vil du ha skrivebordsikon, trykk ja eller nei.

Innstallasjon fullført trykk "avslutt/ok/lukk", ikke neste.

Maskinen må nå rebootes, trykk neste

 

Dette må gjennonføres for kva einaste jævla ting som skal innstalleres, tidskrevende og frustrerende!

- Det i kursiv er tilfelle noen ganger, ikke alltid.

- Gjennomstrøket er BS

- Andre ting som står igjen har standard valg og man kan avvike fra disse om man ønsker, en praktisk annordning.

- Man kan fint utføre silent instals om man ønsker.

 

Da hadde vi stått igjen med et saklig innlegg på dette punktet. Skal man diskutere Linux og Windows er det kjekt om man holder seg til minst de 3-5 siste versjonene av WinOS.

 

Forøvrig må siddis gjerne lage et innlegg om hva en nybegynner i Linux ville gjort for å installere et program. Jeg ser ikke den store forskjellen.

 

Du har stryket ut det at "dette må gjennomføres for hver eneste ting som skal installeres", hva... Har MS en pakkebrønn eller noe slik at du bare trenger å gå gjennom èn installasjon for x antall programmer? Show me!

 

Og halvparten av det du har stryket gjør ikke installasjonsprosessen kortere og har vel egentlig ingen effekt annet enn å få det til å se ut som at det er mye feil i innlegget... F.eks. har du strøket "vanlig", det finnes med andre ord INGEN annen måte å installere programvare på i Windows? Du har også strøket dobbelklikk... Det er mao. bullshit å dobbelklikke for å starte installasjon i en vanlig installasjon av et program i Windows? Jeg mener ihvertfall det kunne vært i kursiv...

 

Og det med silent install's er vel like vanlig (og vanskelig/lett) å bruke i Windows som å bestemme hvor programvare skal legge seg i Linux-distribusjoner?

Lenke til kommentar

@Kahuna:

 

Greit at du drar utsagnet mitt litt langt, men det er ikke nødvendig å fra det ut på viddene. Noen organisasjonsendringer trengs ikke, bare at man går fra en svært monolittisk programmeringsmåte der det meste sauses i hop til mer moderne tankesett.

 

De fleste spillutviklere er grunnet behovet for å lansere på flere konsoller klart i gang med denne omleggingen. Tankesettet programmering gammel Windows style går ikke når pengene tjenes på konsoller, og du må nesten minst lansere på 2.

 

Nå tar det eller fort vekk 2 - 3 (og mer) år på å utvikle de større spilltitlene.

 

@Theo343:

 

Det er ikke å diskutere, installasjonsprosedyrer og ikke minst oppdateringsprosedyrer for tredjepart programmer er mangelfulle på Windows er. Det er ikke uten grunn at så stor andel bruker sitter med manglende oppdateringer og de fleste har store problemer med installasjon av enkle ting.

 

Her er de fleste Linuxdistroer langt bedre.

 

For å illustrere dette kort. En godt oppsatt Windowsmaskin, selv med automatiske oppdateringer og ingen nyinstallasjon av programmer. Men med de nødvendige programmer for bruk vil i løpet av kort tid ha versjoner med sikkerhetshull.

 

En Linuxdistro satt opp med samme funksjonalitet og automatiske oppdateringer, særlig ved bruk av LTS distroer vil være sikkerhetsmessig tett fremdeles etter 3 - 4 år.

Lenke til kommentar

lurer på hvorfor det er så mange faktisk klarer å krangle i slike tråder. det er på ingen måte dorlig for markedet at spillutviklere kansje hadde konsentrert seg "litt" om å lage spill som det er lett å få til å funke uansett OS. de har penger nok til å lage verktøy de kan selge videre om de har lyst. noe jeg har veldig lyst til å se er fler enkle spill, som vill fungere uansett maskinvare(world of goo). det er litt forhøyt fokus på grafikk, og litt lite på kreativitet. mange psp spill jeg faktisk har lyst til å se porta til pc. ofte er konsoll emu en siste mulighet.

Lenke til kommentar
Kan grunnen til at flere ikke gjør det være at de tekniske vanskelighetene med å drive utvikling til flere platformer er større enn det enkelte her vil ha det til?

 

Egentlig ikke, teknisk er det svært enkelt å drive utvikling til flere plattformer. Men det krever en noe annen måte å tenke både utviklingsprosess og oppbygging av spillprogramvaren sine komponenter enn man tradisjonelt har brukt. Og i og med at de fleste spill har en "historikk" der deler av spillmotor etc henger med svært lenge (som også hos Microsoft og Adobe), er det klart en betydelig merkostnad å legge om denne.

Ja da ble jo ting straks litt værre. Det holder med andre ord ikke med å ansette 3 ekstra mann som tar seg av linux-jobben. Man må forandre hele organisasjonen og legge inn endringer allerede i startfasen av spillets utvikling. Det vil med andre ord ta kanskje 2-3 år fra noen bestemmer at "vår neste store tittel skal også kjøre på linux" til spillet faktisk er på gaten.

 

2-3 år er lenge i dataverdenen og mye kan skje med linux på den tiden, er ikke sikkert den usikkerheten gjør en linux-port til en mer fristende beslutning...

 

Tja... Ellers kan du bare benytte deg av en kryss-plattform vennlig spillmotor som f.eks. Unreal 3 motoren, eventuelt Source-motoren, eller hvis du på død og liv må lage din egen spillmotor, lag den kryss-plattform vennlig...

 

Aldri vært noe snakk om endring av organisasjon, men hvis du benytter deg av DirectX og skal ha en utgave av spillet på Linux, så sier det seg selv at du må skrive om spillet til å støtte OpenGL istedenfor, noe som tar lengre tid enn å gjøre om sleep() funksjoner til usleep() med IFDEF deklarasjoner...

 

Med tanke på at de fleste store spill nå til dags er i utvikling i 2-3 år så er ikke den tidsramma så veldig avskrekkende heller :p

 

Og siden når har ikke 2-3 stykker klart å lage spill som selger bra? Er Darwinia og world of goo ikke tellende plutselig? Og støttes ikke disse i Windows, Mac OG Linux?

 

Ikke glem frictional games penumbra serie. Dette er jo kjempegode spill, kanskje ikke det beste man finner på grafikkfronten. Men bra nok, siden gameplay og feeling i spillene er veldig god. Det blir vel heller de nye utviklerstudioene som kommer med cross-plattform spill fremover. Det er ikke bare bare å vende rundt på et monster av en organisasjon. Men mange av de små vil jo også vokse seg større etterhvert. De store har og vært små en gang i tiden.

 

Edit : Og jeg får vel samtidig takke finanskrisa for at EA ikke kjøper opp rubbel og bit av studioer lenger.

 

Man klarte da fint å spille spill på en c64 uten å være geni. Da måtte man jo skrive i konsoll for å starte spill. Grøss og gru :p (ironi)

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...