Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyre vil ha 20 000 kr. i vrakpant


kilik

Anbefalte innlegg

Skrevet
Høyre foreslår å øke vrakpanten på gamle biler fra 1500 til 20.000 kroner. - Dette vil fjerne miljøverstingene og øke trafikksikkerheten, sier Høyre-topp i Sør-Trøndelag, Linda Cathrine Hofstad Helleland.

 

I dag legger hun fram et forslag i Stortinget der Høyre ber regjeringen om å øke vrakpanten for biler som er eldre enn ti år, til 15.000-20.000 kroner.

 

[...]

Høyre mener ordningen bør avgrenses slik at det er de mest forurensende bilene som omfattes, men partiet foreslår ikke selv hvordan en slik klassifisering skal være.

link

 

Dette synes jeg høres ut som en god idé. Dette vil fjerne de eldste og mest forrurensede bensinslukere fra veiene. Nå som bilsalget har gått kraftig ned pga. finanskrisen og ført til oppsigelser kan man slå to fluer i en smekk og få fart på den bransjen igjen også, så dette er perfekt timing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om målet er å få ned utslippene, er det pussig politikk å prøve å stimulere til kjøp av nye biler - slik som ordningen ifølge Høyre selv vil gjøre.

Skrevet

om målet var å begrense utslipp var det en merklig måte å gjøre det på? smelting av gammel bil pluss produksjon av ny bil.

er veldig skeptisk til hele greia med "klima krise", er den like menneskeskapt som alle de andre gangene det har vært istid og den har forsvunnet igjen? eller kansje økt solaktivitet har den største skylden i at det blir varmere? hvem vet?! klimagasser er fremdeles en teori på hvorfor dette skjer..

Skrevet
Om målet er å få ned utslippene, er det pussig politikk å prøve å stimulere til kjøp av nye biler - slik som ordningen ifølge Høyre selv vil gjøre.

Det er slettest ikke sikkert det regnestykket vil gå i pluss, nei. Men de nevner jo også økt trafikksikkerhet, og det er jo på ingen måte noe å kimse av.

Skrevet

nja, alle saker har to sider. Men jeg mener dette er en bra ordning.

 

Man vil få mer sikre biler på veiene.

 

Men det med klima _tror_ jeg er rett og slett en ordning for å selge nyere biler og andre anordninger. Mange forskere er rett og slett ikke enige i om hva skylder denne varmen. Noen tror det er en naturlig gang. Noen mener dette er bare tull, akkurat som ozon hull som var stort for et par år siden.

Skrevet

jo sikrere bilene blir, jo mer usikre blir mange av sjoførene. er usikker på om folk hadde kjørt så uforsiktig om de hadde sitti i en 2cv eller VW boble fra 60-70 tallet :)

Skrevet (endret)

hah det er tullprat.

 

poenget med sikrere biler, er når de krasjer så blir de ikke totalt knuste. Sammenligner man en renault laguna og en 2cv, så ser man fort hvordan de blir etterpå.

 

En bilfører som prøver å være sikker i trafikken begynner ikke å råkjøre fordi han/hun har fått en nyere bil. Det sier seg selv.

 

Men et liter problem er jo at førstegangskjøperen må ut med mer enn 25.000kr for å få seg en bil. Og det andre er at de som kjøper en ny bil må betale 18.500kr mer i vrakpant-avgift.

Endret av Dammed
Skrevet

Det er ikke tullprat, det er gjort mange undersøkelser på dette, vi snakker om psykologi og ikke fysisk sikkerhet til kjøretøyet og endel sikkerhetsutstyr vil påvikre endel sjåfører til og kjøre mer risikofyllt. Hvor mye dette har og si er jo en annen sak.

Regner med ideen er at staten sponser den økte vrakpanten og at man setter helt spesifikke krav hvilke kjøretøyer som er innenfor. F.eks ville det være helt naturlig at biler før 1989 fikk den, de er stort sett svært usikre og uten katalysator.

Skrevet

hmm, kanskje det er merkbart, men jeg tviler på at det har en drastisk betydning.

 

En ting man ikke har kontroll over er den galningen i jeepen som svinger over inn i ditt felt etter å ha drukket på byen og som fronter med deg. Da hjelper det med en nyere bil.

Skrevet
Om målet er å få ned utslippene, er det pussig politikk å prøve å stimulere til kjøp av nye biler - slik som ordningen ifølge Høyre selv vil gjøre.

Det er slettest ikke sikkert det regnestykket vil gå i pluss, nei. Men de nevner jo også økt trafikksikkerhet, og det er jo på ingen måte noe å kimse av.

Sikkerhet er faktisk et godt og gyldig poeng. Det jeg derimot reagerer på er hvordan det å kjøpe ny bil fremstilles som utelukkende positivt for miljøet, i hvert fall blant noen.

Skrevet

Det er jo ikke bare positivt heller, får oss litt yngre som må betale for lappen selv, der må vi ut med minst 25000 - 30000,- med dagens priser. Er nemlig ikke alle som får dette av foreldre eller andre, men som må jobbe hardt for de pengene, da vi itilegg må betale minst 60000,- for en bil da ingen gidder å selge den gamle bilen sin til 5000,- eller 10000,- lenger, også får vi på det billigste en forsikring på 20000,- der dere over 23år med litt bonus hadde kun betalt 2000,- til forsikrings selskapet.

 

Enten så må vi yngre da enten ha foreldre som betaler ut masse masse penger til oss bare vi spør eller vente til vi er 23år +++ gamle.

Alt for dyrt i disse dager.

Skrevet

Dette var ingen god idè. Da må man jo punge ut masse for en bil som ikke er verdt en dritt, feks vist man skal ha et opp-pussingsprosjekt, eller en herje-bil. :nei:

Skrevet

Zzzz... Ja for dette har vi aldri hørt før. Vært foreslått i "alle år" og blir aldri noe av. Så ta det helt med ro folkens, vrakpanten rikker seg nok ikke.

Skrevet

Kven er det som skal betale for dette? Folk som har mange bilvrak sitt på ei gullgruve om dette blir gjennomført.

 

 

Trur også det at konsekvensen av dette (i tillegg til ein nyare bilpark på vegane) er at ungdom vil ta lappen når dei er 18 år gamle for deretter å ikkje kjøyre noke særlig bil før ein 2-5 år seinare. Det vil seie at vi får ein haug med heilt ferske sjåførar på vegane som ikkje lenger har prøvetid og har til og med lov til å være kjøyrelærar for 16-18 åringar.

Skrevet
Zzzz... Ja for dette har vi aldri hørt før. Vært foreslått i "alle år" og blir aldri noe av. Så ta det helt med ro folkens, vrakpanten rikker seg nok ikke.

Vi har da hatt økt vrakpant før, selv om effekten av den visstnok ikke stod i stil med forventningene.

:)

Skrevet

Så de mener altså at en bil som er mer enn 10 år ikke er noe å ta vare på?

 

I dag legger hun fram et forslag i Stortinget der Høyre ber regjeringen om å øke vrakpanten for biler som er eldre enn ti år, til 15.000-20.000 kroner.
Skrevet
Vi har da hatt økt vrakpant før, selv om effekten av den visstnok ikke stod i stil med forventningene.

:)

Når da og hvor mye var den på?

 

Så de mener altså at en bil som er mer enn 10 år ikke er noe å ta vare på?

Hvis bilen din er verdt mindre enn 15-20 000,- på bruktmarkedet så er den neppe noe særlig å ta vare på uavhengi av alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...