Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er ikke bakrus gyldig fraværsgrunn?


Isbilen

Anbefalte innlegg

Diskuterte dette her om dagen, og vi var vel alle enige om at det er noe muffens her. Hvis vi ser bort ifra sunn fornuft - hvorfor skulle man ikke kunne føre "bakrus" på egenmeldingen? Det er jo ikke sånn at man går på byen og planlegger å bli elendig dagen etterpå. Dessuten diskriminerer ikke staten selvpåførte sykdommer. Man får f.eks. så lang sykemelding man trenger dersom man kjører galimatias på snowboard og brekker armer og bein, og risikoen for dette kan sies å være like tilstede i bakhodet på utøveren som risikoen for å bli skikkelig dårlig. Et enda mer nærliggende eksempel er det om man går på byen og får grundig juling. Tiden man bruker på å bli lappet sammen igjen anses lett for gyldig fravær. Eller hva hvis jeg kliner med ei dame jeg vet er forkjølet?

 

Hvis jeg går på byen og beholder kontrollen så mye som jeg synes jeg bør, er jeg ikke i dårligere stand dagen etterpå at jeg fint klarer å komme meg gjennom en om enn noe uproduktiv arbeidsdag. Hvis jeg derimot blir rav spyle drita er det å betrakte som et uhell, og det er like synd på meg dagen derpå som det er på alle andre med sykdommer de selv er skyld i.

 

Finnes det noen kilder fra det virkelige liv eller lovverket som vedrører denne viktige problemstillingen?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal arbeidsgiver akseptere at du kommer på jobb og har en "noe uproduktiv arbeidsdag" fordi du drakk deg dritings kvelden før?

 

Arbeidsgiver betaler deg faktisk lønn for den tiden du jobber og da bør du også ha såpass arbeidsmoral at du til enhver tid prøver å gjøre det beste arbeidet du klarer. Innenfor normale grenser naturligvis(alle er ikke 100% hele tiden og noen pauser og uproduktive øyeblikk må påregnes, men ikke pga alkohol).

Lenke til kommentar

Står man på ski vanlig, ja, men det går ingen grense for hvor halsbrekkende kjøring man kan bedrive og hvor skadene man deretter pådrar seg ikke gir rettigheter ovenfor folketrygden.

 

Hvorfor skal arbeidsgiver akseptere at du kommer på jobb og har en "noe uproduktiv arbeidsdag" fordi du drakk deg dritings kvelden før?

 

Arbeidsgiver betaler deg faktisk lønn for den tiden du jobber og da bør du også ha såpass arbeidsmoral at du til enhver tid prøver å gjøre det beste arbeidet du klarer. Innenfor normale grenser naturligvis(alle er ikke 100% hele tiden og noen pauser og uproduktive øyeblikk må påregnes, men ikke pga alkohol).

Det der er sunn fornuft, og det legger vi som sagt på is akkurat her. Jeg går aldri på fylla før jeg skal på jobb, bare så det er klinkende klart.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tipper vi fort kan slå fast at dette i det minste står i arbeidsavtalen at man ikke skal møte på jobb i påvirket tilstand(og dette skulle vel dekke de fleste rusmidler).

 

Og, bare for å få mer kjøtt på beinet, så står det i Folketrygdloven §8-23: "Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.".

 

Og fyllesyke er så vidt meg bekjent ikke en sykdom eller en skade. Derfor kan den ikke føres opp på egenmeldingen.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Finnes det noen kilder fra det virkelige liv eller lovverket som vedrører denne viktige problemstillingen?

 

Det er nok en bred konsensus blant folket at bakrus ikke er en rimlig forklaring for hvorfor man ikke kommer på jobb, samtidig som man hever lønn.

De fleste av slike saker er nok anvendt med advarsel, og kanskje mest muntlige.

Og at saker som kun omfatter bakfylla neppe møter rettsvesenet noen gang, og derfor lite kildematrialet av praktisk art omkring det.

 

Og som det har blitt nevnt tidligere i tråden, går man på byen så er det plausibelt at man verker dagen etterpå.

Står man på ski så er det større sannsynlighet at man kan bruke begge beina dagen etter enn at man ikke kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har ingenting med hvorfor du har tatt ut egenmelding. Man skal derfor aldri føre på eller opplyse sykdomsgrunn om du ikke selv velger det.

 

Man kan også se dette på sykemeldingspapirene, den rosa delen skal du ha og der er det ført opp sykdomsgrunn. Den delen arbeidsgiver skal ha er sykdomsgrunn blanket ut.

Endret av Gege
Lenke til kommentar
Arbeidsgiver har ingenting med hvorfor du har tatt ut egenmelding.

 

Det er selvfølgelig sant, men det gjør fortsatt ikke bakfylla til en gyldig fraværsgrunn.

 

I det man er syk så har arbeidsgiver lønnskostnader, dog uten å få noe igjen for det - altså arbeidsinnsatsen.

Og om man holder seg vekke fra jobb uten grunn, hvis bakfylla ikke er, så er det å betrakte som stjeling fra arbeidsgiver.

Og blir det oppdaget, si ved at det ligger bilder på FB eller at sjefen selv var sent ute og så vedkommende så er det helt legitimt å bruke "ikke møtt pga bakfull" som grunnlag for advarsel.

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver har ingenting med hvorfor du har tatt ut egenmelding. Man skal derfor aldri føre på eller opplyse sykdomsgrunn om du ikke selv velger det.

Du kan jo sjekke ut folketrygdloven §8-23 som eg henviser til lenger opp. Arbeidsgiver har ikke noe med HVA som gjør deg syk men det som kvalifiserer til egenmelding er sykdom eller skade som gjør deg arbeidsufør.

 

Om du ligger hjemme med brukket ben eller influensa er irrelevant og dette trenger ikke arbeidsgiver vite. Men ligger du hjemme fyllesyk eller er ute på shopping så er dette missbruk av egenerklæringene.

 

Når det gjelder en sykemelding i fra legen så er det litt annerledes. Der er det en lege som dokumenterer at du er arbeidsufør i en lengre periode enten pga sykdom eller skade. Og her trenger du heller ikke å opplyse om hvilken sykdom eller hvilken skade dette gjelder.

Lenke til kommentar

Egenmelding går litt på folks samvittighet ja. Fins nok mange som misbruker egenmelding rundt om her i landet. Selv har jeg aldri brukt det pga. jeg føler bedre samvittighet ved bruk av sykemelding.

 

Er helt enig i det folk sier om at bakfylla er ikke gyldig sykdomsgrunn, og man er pokker meg dum hvis man vil risikere jobben pga. alkohol.

Endret av Gege
Lenke til kommentar
Den delen arbeidsgiver skal ha er sykdomsgrunn blanket ut.

 

"Underskriften og navnet til lege står der og et kjapt søk på sidene til legeforening viser til at legen er spesialist i psykologi.."

 

From real life.. ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

det er da ikke noe problem å få spesialisten til å skrive en anbefaling til fastlegen/som du kan gi til fastlegen, som da forklarer saken og får fastlegen din sin underskrift på sykemeldingen.

 

*tillegg*

 

Det pleier vel som oftest å være ett punkt i avtalen du skriver under på at å møte beruset på arbeidsplassen ikke er akseptabelt således er heller ikke "fyllesyke" gyldig fraværsgrunn...

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...