Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Det er godt mulig at kundegrunnlaget er litt tynt men hvis man er litt kreativ kan man jo utvide det litt. Man måtte selvfølgelig ha en nettbutikk også, som ikke bare solgte ferdige maskiner men som også holdt seg med et pent utvalg maskinvare som var garantert å virke under linux. Akkurat det tror jeg også de erfarne linuxbrukerne hadde satt pris på.

 

 

 

 

Eller er det jo alltids en nødløsning å ha et 'windows-hjørne' i halve butikken, så man har til salt i maten. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste Windows-folk er ikke så nøye på hva slags butikk de er i, de fleste av dem vet faktisk ikke stort om operativsystemet i maskinen de kjøper..

 

Uansett er marginene i hardwarebransjen så små, og konkurransen så stor, at jeg tviler på at noen vil ta sjansen på noe sånt på en stund enda.. selv om det i teorien kan funke..

Lenke til kommentar
Er det ikke på tide at noen starter pingvinbutikken.no ?

 

Forretningside: Salg og support av ferdig oppsatte linux-maskiner, alt fra puslete mini-bærbare til atomdrevne råtass-arbeidsstasjoner. Med fysisk butikk på tveitasenteret*. ;)

 

 

Hadde mange her inne turt å satse sparepengene på et sånt prosjekt?

 

 

 

 

*Eller kanskje et annet sted...

Finnes allerede. Anbefaler deg en tur til Multicom. De har meget godt utvalg og priser, men litt lang leveringstid de gangene jeg har kjøpt der (drøy uke synes jeg er litt lenge å vente). De selger flere maskiner med linux, og tilbyr deg å kjøpe uten OS til meget rimelig pris hvor de kan. Mange som kunne fått seg en knall-deal der hvis de visste om det, de fleste har vel XP liggende.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det faktum at det finns mange distroer gjør at den jevne bruker blir forvirret. Jeg har prøvd fire forskjellige distroer, og hver gang er det litt plunder for å komme igang med programmene jeg er ute etter. For de fleste er det ikke nok at datamaskinen virker når man slår den på - den må også være klar for oppgavene som venter.

Lenke til kommentar
Det faktum at det finns mange distroer gjør at den jevne bruker blir forvirret. Jeg har prøvd fire forskjellige distroer, og hver gang er det litt plunder for å komme igang med programmene jeg er ute etter. For de fleste er det ikke nok at datamaskinen virker når man slår den på - den må også være klar for oppgavene som venter.

 

Ja, mener du en fersk Windows-installasjon er klar for oppgavene da? Den har verken PDF-leser, kontorpakke, flash/java, støtte for mange lyd/video-formater (bedre i Windows 7), mangler i mitt tilfelle mange drivere, begrensede muligheter når det kommer til CD-brenning, kan ikke håndtere ISO-filer ut-av-boksen, ikke pakke ut .rar-filer, ikke engang MSN-klient, osv osv. Hadde f.eks Ubuntu fulgt med like mange laptop-er som Windows gjør i dag, så hadde garantert den vært minst like klar for "oppgavene".

 

I Ubuntu kan man i det minste åpne Synaptic e.l. og legge inn ubuntu-restricted-extras + alle programmer man vil ha rett etter installasjon med noen få klikk. I Windows er dette en lang prosess.

Lenke til kommentar

Antall distroer har lite å si for den generelle kvaliteten på Linux og/eller linuxprogrammer, IMHO.

Fordi de fleste distroer kun er rebrandet debian/ubuntu, Fedora, Slackware etc, og maintainerne av disse distroene har lite å komme med mot generell kvalitetsøkning.

 

Dertil er de fleste linux utviklerne opptatt med å utvikle programvare, ikke å maintaine distroer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Altså det at folk synes Windows er så mye lettere enn Linux er fordi det er forskjeler og at de fleste vokser opp med windows. Husker godt fra når jeg var mindre og satt på en windows maskin og ikke klarte å få åpnet filer fordi jeg ikke visste hvordan man gjorde dette (finne program som kan åpne .rar)

 

Er helt sikker på at om jeg hadde begynnt å bruke Linux fra begynnelsen av så hadde jeg hadd vansker med å bruke Windows.

Har brukt Windows i ca 12 år og Linux i nesten 2 år og jeg må bare si at Linux er best

og at Windows er mest bare en plage (må reinstallere Windows allerede etter bare 5 måneder) :)

Har 1 pc med Linux til alt og 1 pc med Windows kun til gaming fordi Windows har som kjennt en tendens til å bli treig of feit.

 

PS: jeg ser ikke på meg selv som gjennomsnittlig pc-bruker, bor litt mer nerd i meg en det :)

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

uansett hva dere sier sitter jeg igjen med inntrykket av at Linux er laget av programmerere for programmerere. Det har riktignok kommet seg en del med årene, men for å virklig få utbytte av Linux må du sette deg inn i hvordan de forskjellige tingene fungerer siden det er totalt forskjellige fra andre systemer. Og det er ikke alltid grafiske grensesnitt hjelper deg og du må ty til terminalen.

 

Jeg anser seg meg selv om over middels kyndig (derfor jeg poster her i dette forumet, de som ikke er så kyndige vet nok neppe om diskusjon.no) men er mange ting på Linux som jeg sliter med og må ty til manpages og lange økter med Google. Skulle gjerne sluppet dette da jeg egentlig ikke er så interessert i å lære hvordan Linux fungerer fra bunn av men har mest lyst til å bruke programvaren som kjører oppå.

 

Operativsystemet skal jeg helst se så lite til som mulig. Det er programvaren som bør ha hovedfokuset ikke det andre.

Endret av saivert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier at du bruker manpages for å løse ting og at du føler du dermed ser OSet. Det er feil. Manpages er som hjelp i programmene du kjører. De forteller deg hvordan du skal kjøre de forskjellige programmene. Det er da en hjelpefil for programmet du kjører, og ikke OSet. Vil selv påstå at programvaren har hovedfokus i GNU/Linux, men kanskje du har problemer med å se forskjellen på programmene og OSet, da disse faktisk ofte er tett knyttet opp mot hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jo Ubuntu gjort en strålende jobb for å gjøre det grunnleggende i Linux lekende lett. Jeg vil tro at Linux er såpass avansert siden det ligger litt i Linux å ha et høyt sikkerhetsnivå som overhode mulig.

 

I Windows gjøres mye av arbeidet av operativsystemet, noe som gjør det sårbart og gir liten oversikt.

 

Forresten så har Saivert gjort en strålende jobb med en halvårs-bump. :p

Lenke til kommentar

Og det er ikke alltid grafiske grensesnitt hjelper deg og du må ty til terminalen.

[/b]

Bruken av et OS varierer fra bruker til bruker. Om du har behov som strekker deg utover hva det grafiske kan hjelpe deg med så er det nok et par ting som vil kreve at du tar frem terminalen. For personer som kun bruker Linux (da med utgangspunkt i Linux Mint og andre som legger veldig til rette for personer med liten erfaring rundt Linux) til "vanlig" dagligdags bruk, og deres maskinvare er fullt støttet (enten ut av boksen eller at drivere blir funnet og håndtert automatisk), så trenger de neppe å ta frem terminalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

uansett hva dere sier sitter jeg igjen med inntrykket av at Linux er laget av programmerere for programmerere.
Beklager, men sånn jeg leser setningen så vitner den om sterk forutinntatthet.

 

Dog, du har tildels rett. ALLE operativsystem startet mer eller mindre som et verktøy for programmerere.

 

 

 

Operativsystemet skal jeg helst se så lite til som mulig. Det er programvaren som bør ha hovedfokuset ikke det andre.
Hvis ikke operativsystemet fungerer, fungerer ikke (bruker)programvaren. Din mening om fokus kommer ut av din rolle som bruker, og er ikke mer eller mindre "riktig" enn andres meninger.

 

Uansett, i de store linux distribusjonene jobbes det hele tiden med å fjerne, eller gjøre unødvendig, manuell interaksjon mellom OS og bruker.

 

Min erfaring er ganske annerledes enn din på hvor ofte en må lese man-sider eller ty til google, ihvertfall etter hva jeg får inntrykket av fra ditt innlegg. Noe som er litt rart siden jeg bruker Slackware, en av de mest "manuelle" av de store distroene. Akkurat som du ikke kan "dømme" linux utifra kun dine erfaringer, kan jeg ikke "dømme" din kunnskap og dine erfaringer utifra et meget generelt og intetsigende innlegg.

 

 

Lenke til kommentar

Noen eksempler hadde vært fint, men hver gang jeg spør om det i sånne trøttsomme diskusjoner blir det alltid stille.

 

Anyways, det kan bli vanskelig om man ikke har støttet maskinvare, men sånn er det med alle OS. Jeg har opplevd maskinvane som ikke lenger ble støttet i Vista. Det er ikke noe jeg ville ha anbefalt til mora mi det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

uansett hva dere sier sitter jeg igjen med inntrykket av at Linux er laget av programmerere for programmerere. Det har riktignok kommet seg en del med årene, men for å virklig få utbytte av Linux må du sette deg inn i hvordan de forskjellige tingene fungerer siden det er totalt forskjellige fra andre systemer. Og det er ikke alltid grafiske grensesnitt hjelper deg og du må ty til terminalen.

 

Jeg anser seg meg selv om over middels kyndig (derfor jeg poster her i dette forumet, de som ikke er så kyndige vet nok neppe om diskusjon.no) men er mange ting på Linux som jeg sliter med og må ty til manpages og lange økter med Google. Skulle gjerne sluppet dette da jeg egentlig ikke er så interessert i å lære hvordan Linux fungerer fra bunn av men har mest lyst til å bruke programvaren som kjører oppå.

 

Operativsystemet skal jeg helst se så lite til som mulig. Det er programvaren som bør ha hovedfokuset ikke det andre.

 

Du sier at GNU/Linux er totalt forskjellig fra andre systemer. Dette er feil. Det er ett system som er totalt forskjellig fra andre systemer, og det er Windows. Linux, BSD (herunder OSX), Solaris og alle andre UNIX-varianter er mye tettere beslektet enn eksempelvis OSX og Windows. Og takk for det.

 

Når det er sagt er det også riktig som du sier at det ofte er alt for komplisert å få noe til å funke. Ubuntu prøver å løse dette med blant annet 100 papercuts-prosjektet og et generelt fokus på brukervennlighet, men ting tar tid. De har ikke ressursene eller brukermassen til Apple og Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...