Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel Hvorfor Linux ikke er brukervennlig nok. I mitt tilfelle så skyldes det vel mest manglende driver støtte fra hardware leverandør sin side. Innstallerte forleden Ubuntu 9.04. Ble overrasket over hvor smerte fritt innstallasjonen gikk.

 

Men mangler støtte for Webcammet mitt og Raid kontrolleren.

 

Googla litt og resultatet var skuffende. Webcammet er noe dritt i fra Creative og har null støtte for Linux. Raidkontrolleren har visstnok Linux støtte, men virker som om driverene dem har lagt ut er i fra stein alderen. Siden jeg er ganske fersk med Linux har jeg ingen erfaring med å kompilere drivere og slikt.

 

Derfor er jeg nødt til å kjøre flere OS hvilket i seg selv skulle være unødvendig. KAn for øvrig også nevne at raidkontrolleren fungere i de forskjellige windows installasjonene jeg også har med varierende resultat.

 

Klart Linux har ett stort forbedrings potensiale men er vel en lang vei å gå enda.

Lenke til kommentar
Men mangler støtte for Webcammet mitt og Raid kontrolleren.
Som bash sier har du ingen bruk for en billig raid-kontroller i linux, du kan enkelt sette opp raid i software som gir bedre resultat. Hvis raid-kontrolleren er av den dyrere sorten vil den høyst sannsynlig ha linuxdriver. Når vi kommer til server-hardware er mitt inntrykk at driverstøtten er bedre på linux enn windows, linux har også en stor markedsandel der.

 

Når det gjelder web-kamera skjedde det mye før 2.6.27 kjerna, en ny forent driver ble utviklet. Denne skal visstnok ha støtte for de fleste web-kamera. Er du sikker på at ditt ikke er støttet?

Klart Linux har ett stort forbedrings potensiale men er vel en lang vei å gå enda.
Tja. Hva hvis du kjøpte maskinen fra en leverandør som sjekket alle drivere for deg, hva er det da du savner? Mener du OSX har en lang vei å gå enda? Hvordan vil raid kortet og web-kameraet ditt fungere med OSX?
Lenke til kommentar

Mange opplever at maskinvarestøtten i Linux er overlegen over Windows.

 

Jeg f.eks, trenger bare å installere NVIDIA-driveren (med 2-3 klikk takket være Ubuntu sin brukervennlighet). Alt annet, inkl webkamera, er støttet ut-av-boksen. Ja nå kan jeg tilogmed plugge inn min Nokia N95 og jeg er på nett via 3G på få sekunder, mens i Windows må jeg inn med drivere og masse nokia-tull som gjør systemet tregt. Jeg kjøpte jo denne laptopen med tanke på Linux-støtte, men min erfaring med de fleste andre laptoper er det samme. I Windows må jeg inn med CD-er, og på nettet og leite meg gjennom krunglete nettsider for å finne drivere, som som regel installerer mye dritt på PC-en i tillegg som gjør den treg.

 

Windows XP på min laptop (XP er det OS-et som ble lovet støtte fra produsenten), trenger installasjon av drivere for så og si alt, lyd, 2 nettverkskort, skjermkort, webkamera osv. Men ingen Windows-versjoner finner lydkortet mitt engang. Det eksisterer bare ikke på noen måte. Må bruke USB-lydkort. I Linux derimot, fungerer det ut-av-boksen. Windows 7 (som skal ha SÅ mange drivere) trenger driver for trådløst nettverk og skjermkort (heldigvis kan de hentes rett fra Windows Update), men skjermkortdriveren fungerer ikke engang, får 3D men ikke høyere oppløsning enn 640x480 på noen måte. Skal prøve RC-versjonen snart. Hadde Linux fulgt med alle laptoper, slik Windows er i dag, så hadde alle drivere vært på plass, og om Windows hadde hatt Linux sin markedsandel på desktop, så tror jeg Windows ikke hadde støttet en dritt. At Linux støtter så mye HW ut-av-boksen selv med så lav markedsandel er meget imponerende.

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett samme erfaringen som oj88. Alt fra nettverk til skjermkort fungerer etter et par tastetrykk. Jeg har prøvd å reinstallere Windows noen ganger og kan på ingen måte si at det er en særlig lettvint prosess. Alt fra drivere til programvare må installeres på nytt mens i Ubuntu funker det rett ut av esken uten noe som helst konfigurasjoner i verken termial eller på Google.

Lenke til kommentar
Synes igrunn det er litt irriterende at Linux har så alt for mange pakkehåndterer, hadde man bare had en, eller noen få kunne man lett gitt ut binær pakker til alle distroer.
Godt poeng, men feil målskive. Det finnes i hovedsak bare to pakkesystem, deb og rpm, og du kan bruke dem om hverandre (konverter med alien). Det som derimot er problematisk er avhengigheter. For en del drivere er avhengighetene verst, de må ofte kompileres opp mot systemet. Dette er likevel et lite problem siden stadig flere drivere følger kjernen. Dernest har vi biblioteker og andre applikasjoner. Biblioteker er dessverre et problem, men burde ikke vært det. Det er ihvertfall greit å løse med overkommelig innsats fra distribusjonene.

 

Avhengighet av applikasjoner derimot er et fundamentalt problem som jeg tror er vanskelig å komme seg rundt. Jeg er redd vi bare må forsøke å tilpasse oss dette best mulig, men det virker nok for mange som en stor ulempe. Så vi kan dessverre ikke installere en hvilken som helst programvare på en eldre distribusjon uten i praksis å oppgradere hele operativsystemet. Ubuntu sin måte å løse dette på med odde pakkebrønner for hver pakke er ingen tilfredsstillende løsning for vanlige forbrukere.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd. Min IBM X40 laptop har et Intel 2200GB nettverkskort som for ett år siden krevde at jeg selv kompilerte driver og lastet inn i kernelen. For seks måneder sidem krevde det at jeg la til et tredjeparts APT-repository og kjørte én kommando og nå i 9.04 var det ferdig installert ved første oppstart etter installasjon sammen med alle andre enheter.

 

Brukervennligheten blir bedre med stormskritt for hver iterasjon i den åpne verden, og det er ikke lenge før hvem som helst kan bruke et slikt system uten å savne alternativene.

Lenke til kommentar
Du har også pacman, portage og mange flere systemer.
Hvis du bruker de har du helt andre problemer enn binær distribusjon å bekymre deg om. De er irrelevante for poenget.
Du kan pakke ut innholdet i .deb og rpm filene og løse avhengigheter selv.
Nei det kan du i praksis ikke, da ender du opp i dependency hell. Alle som har lekt seg med å legge inn Sid pakker på Debian stable før i tiden har erfart at det er kun for folk som har meget god kontroll på systemet.
Lenke til kommentar

Er det ikke på tide at noen starter pingvinbutikken.no ?

 

Forretningside: Salg og support av ferdig oppsatte linux-maskiner, alt fra puslete mini-bærbare til atomdrevne råtass-arbeidsstasjoner. Med fysisk butikk på tveitasenteret*. ;)

 

 

Hadde mange her inne turt å satse sparepengene på et sånt prosjekt?

 

 

 

 

*Eller kanskje et annet sted...

Lenke til kommentar

Syns pingvinbutikken var fint, jeg. Markedet er kanskje ikke helt klart for noe sånt enda, men skal ikke se bort fra at det blir det etterhvert..

 

Et av "problemene" er jo at linuxbrukere, enn så lenge, som regel ikke trenger en ferdigoppsatt maskin, da de fleste brukerne klarer å fikse det selv. Markedsandelen med nybegynnere/ferskinger er nok foreløpig alt for liten til at en butikk kunne lønne seg.

 

For meg hadde det holdt lenge om PC-produsenter kunne levere maskiner uten OS. Syns egentlig det er dette EU burde gå inn for i de div. sakene mot Microsoft, istedenfor å f.eks kreve at MS skal inkludere alt mulig av software med Windows..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...