Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele premisset for dette er jo helt feil.

Tråden burde jo heller hete:

Hvorfor er Ubuntu så inn i helvete mye mer brukervennlig enn alt annet????

Du kunne jo prøvd å startet en tilsvarende tråd i Windows-delen av forumet :innocent:

 

... og er virkelig Ubuntu mer brukervennlig, sett fra de som er vandt med Windows sine øyne, enn Linux Mint?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har vel aldri opplevd at alt fungerer smertefritt i en installasjon. På min forrige maskin var det problemer med lyd, bilde, trådløst nettverk, strømsparing, sleep/hibernate, wake-on-lan, og sikkert flere ting jeg ikke husker i farten.

 

Hørt noe sånt tøv. Jeg har en slik liten Shuttle box. Har ikke måtte bruke kommandolinjen til noe som helst for å få hardware til å funke, bare plug and play.

 

Har du en intel maskin og nvidia skjermkort, fungerer det meste smertefritt.

 

Har du noe "ukurrante greier" blir det fort problemer.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Problemet med linux sin brukervennlighet er at produsenter ikke kommer med det preinstallert på halvparten av maskinene de selger, og at andre tredjeparter som gps-produsenter o.l. ikke kommer med software til linux og. Bortsett fra det er det egentlig ingenting som hindrer menigmann fra å bruke linux. (bortsett fra muligens office, om de er avhengige av å jobbe med tyngre MS Office-dokumenter hjemme pga jobb e.l. Å sette opp det i Wine kan man vel nesten ikke forvente av vanlige brukere.

Lenke til kommentar

Haha det hadde krydret den opp litt :new_woot:

Ser det for meg et scenario (for å sette det litt i perspektiv):

 

Jeg prøver å installere VLC, men når jeg går til add/remove software så viser den som forventet en liste over programvare, men jeg har alt installert alle disse, og jeg finner ikke VLC. Hva skal jeg gjøre nå? Ikke akkurat lett å forstå for mannen i gata dette her.

 

:tease:

 

EDIT: Kanskje en smule utdatert, dette ble vel forandret på i Vista når jeg tenker meg om?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg er enig i de som har nevnt at det har mye å gjøre med vane. Om man bruker Windows eller Linux spiller liten rolle når man gjør dagligdagse ting som å surfe på nettet, sjekke mail, etc. Jeg installerte Ubuntu på PCen til mormora mi fordi jeg ikke gidder at en dame på over 70 år skal måtte styre med virus og slik faenskap, og det har foreløpig gått greit.

 

Og forresten, mens vi snakker om virus og faenskap. Hvor jævlig brukervennlig er det at brukeren må formatere og reinstallere hver andre måned fordi Windows-installasjonen har blitt fucka opp nok en gang pga. et virus?

 

Dessuten, hvis vi ser brukervennligheten fra en annen vinkel, nemmelig fra en utviklers ståsted, så er Linux etter min mening mye, mye mer brukervennlig enn Windows. Installere et bibliotek, et utviklingsverktøy, etc, er uendelig mye lettere i Linux enn det er i Windows, og jeg vil også påstå at det er bedre integrert. Man slipper gjerne med å kødde rundt med å sette PATH-variabler etter hvor det jævla biblioteket ble installert, etc.

Lenke til kommentar

#Diverse FUD#

Og sist du brukte Windows var i 1995? PATH? Reinstallering hver 2dre måned?

Jøss, er det en komiker vi har med å gjøre her? Nei, sist jeg prøvde Windows var selvfølgelig ikke i 1995. PATH, ja. Hvis det var noe som var uklart med det jeg sa rundt PATH, så må du nesten være litt mer spesifikkenn enn å bare gjenta ordet hvis du har ambisjoner om å få noen respons på det der. Reinstallere hver andre måned var åpenbart en overdrivelse, dog ikke en veldig stor en. Majoriteten av de som bruker datamaskiner er amatører, og når de bruker Windows, så er denne amatørskapen synonym med malware. Malware på Windows er i mange tilfeller vanskelig å bli kvitt for den gjengse brukeren, og formatering og reinstallering er derfor en typisk løsning.

 

Tips: Hvis du synes dette var uklart også, så foreslår jeg at du er mer spesifikk enn å bare gjenta enkelte av ordene jeg har brukt, og jeg foreslår også at du dropper smartass-attituden. Da blir det straks koseligere å diskutere skal du nok se. thumbup.gif

Lenke til kommentar

Nå kan jo en amatør med linux gjøre betydelig skade også, noe jeg har sett flere eksempler på. Ikke nødvendigvis så mye skade at reinstallasjon er nødvendig, det meste kan fikses om man vet hvordan.. men det vet ikke en nybegynner, så da blir det reinstallasjon. Det samme gjelder for Windows - det er ikke så mye som gjør at en reinstallasjon faktisk kreves - men det er effektivt hvis man ikke aner hva annet man skal gjøre.

 

Med linux er det lettere å unngå malware selv om man mangler sunn fornuft, enn så lenge - med Windows trenger man litt vett. Jeg bruker begge plattformer, og dette er et ikke-problem for min del.

 

Når det gjelder PATH-variablen, så har jeg vært utsatt for å måtte sette denne på Windows ifbm. div utviklingsverktøy. Det er ingen stor jobb, men kjekt å slippe. Vil dog tippe at dette er en ikke-eksisterende problemstilling når det gjelder Microsofts egne utviklingsverktøy.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Jøss, er det en komiker vi har med å gjøre her? Nei, sist jeg prøvde Windows var selvfølgelig ikke i 1995. PATH, ja. Hvis det var noe som var uklart med det jeg sa rundt PATH
For å senke meg ned på ditt nivå av saklighet i diskusjoner: Hellvette faen og jævla drittamøkk... Det er lenge siden, hvis noen gang, at du måtte legge en dll/ocx i PATH variabelen. Hvis du ikke skjønte dette ut fra ordene "PATH" og "Hvor lenge siden er det du benyttet Windows" i forrige post så... skal ikke jeg si mer.

Du kommer med usanne og halvsanne påstander. Det er få som ufrivillig blir infisert av malware i dag. Det meste er trojaner som brukeren selv frivillig installerer. Malware finner du også på OSX og til Linux, om i ekstremt mindre utstrekning. For en amatørbruker så ville det vært like vanskelig å fjerne som i Windows. Det er ingen funksjonalitet i Windows som ikke finnes i OSX eller Linux som automatisk gjør en trojaner vanskelig å detektere eller fjerne.

Lenke til kommentar

Nå kan jo en amatør med linux gjøre betydelig skade også, noe jeg har sett flere eksempler på. Ikke nødvendigvis så mye skade at reinstallasjon er nødvendig, det meste kan fikses om man vet hvordan.. men det vet ikke en nybegynner, så da blir det reinstallasjon. Det samme gjelder for Windows - det er ikke så mye som gjør at en reinstallasjon faktisk kreves - men det er effektivt hvis man ikke aner hva annet man skal gjøre.

 

Hvis man har /home på en egen partisjon og nyeste distro-of-choice på en minnepenn går det i det fleste tilfeller mye raskere å bare reinstallere distroen i stedet for å begynne å lete etter løsninger. En installasjon tar vel ca 5 minutter fra en vanlig dødelig minnepenn på en gjennomsnittlig stasjonær PC.

 

Dessuten er det godt å installere på nytt en gang i blant. Føles som å ha på seg rene underbukser thumbup.gif

Lenke til kommentar

@kaffenils: Det er sant, men på grunn av pakkebrønner så vil det nok være vanskeligere å spre malmware på Linux enn Windows?

Det er et ubestridelig faktum. Holder du deg til pakkebrønnen så er du nok trygg, og ingen har noen gang nektet for det.

Skulle bare fem til at selv om det kan utgjøre et potensielt problem, er det svært få ganger (om ikke null ganger for de aller fleste) man ikke klarer seg med pakkebrønnene. Dermed utgjør det jo nærmest kun et problem i teori fremfor praksis.

 

Allikevel, det har kommet skadelig kode på nettet tidligere rettet mot Linux. Er ikke lenge siden et selskap erfarte slike problemer:

http://linux1.no/artikkel/4392/unreal-ircd-distribuerte-trojaner

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...