Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Folk blir betalt for det, og det skjer i stor skala og raskt tempo. Novell og Red Hat er to av bedriftene som bidrar i stor stil. Kjente eksempler inkluderer følgende: Java, ttf-fonter og Network manager utvikles av Red Hat mens knetworkmanager, Moonlight og åpen ATI-driver utvikles av Novell. Sun og Novell er hovedbidragsyterne til openoffice. Listen videre er lang, og Red Hat peker seg ut som tung bidragsyter (ja, for desktop også).

 

Joda, er klar over at KDE og Gnome samt endel andre programmer er under de økonomiske vingene til de store.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, er klar over at KDE og Gnome samt endel andre programmer er under de økonomiske vingene til de store.
Hva var det da du siktet til helt konkret?
Tja, jeg har åpenbart større tru på Linux enn deg når det kommer til utbredelse.

Linux er jo ett stort tema i dag, det finnes vel ikke den generell datablekke eller nettsted som ikke har noe om linux.

Ubuntu er jo på alles lepper, netbbooks selges med linux, flere leverandører jobber med og selge linux på maskiner.

Linux bør kjøpes av folk som vet hva de kjøper, og som vet hvilke styrker og svakheter OS-et har, uansett om man liker det eller ei er det fortsatt endel utfordringer i forhold til daglig bruk.

Dog er det stadige fokuset på åpne standarder med til og hjelpe frem utbredelsen, f.eks at mac er ett stort tema hjelper linux i og med dette setter fokus på oss som velger andreledes.

Jeg selv bruker stort sett kun linux, har puslet med linux siden redhat 4.3 eller 5.0 så det begynner og bli noen år.

Hvilke desktop-programmer er det du føler mangler? Endret av Del
Lenke til kommentar

F.eks manglende upnp støtte i amsn, de har fått det opp og gå nå på de nyeste betaene.

Synes fortsatt det er tynt med bildesorteringsprogrammer ala acdsee, de som finnes er litt tynne.

newsbinpro lignende finnes det lite av, ellers finnes det mange mange interessante men halv eller heldøde prosjekter på sourceforge. Ellers er det vel tynt på videoredigering, slektsgranskning, fakturaprogrammer, noe av dette må man vel regne med at kun er interessant for kommersielle leverandører.

Lenke til kommentar
F.eks manglende upnp støtte i amsn, de har fått det opp og gå nå på de nyeste betaene.

Synes fortsatt det er tynt med bildesorteringsprogrammer ala acdsee, de som finnes er litt tynne.

newsbinpro lignende finnes det lite av, ellers finnes det mange mange interessante men halv eller heldøde prosjekter på sourceforge. Ellers er det vel tynt på videoredigering, slektsgranskning, fakturaprogrammer, noe av dette må man vel regne med at kun er interessant for kommersielle leverandører.

Slektsgransking visste jeg ikke hadde egne apps, og newsbinpro aner jeg ikke hva er. Skulle likevel ikke forundre meg om gode åpne eller kommersielle linux-alternativer er tilgjengelige. Når det gjelder de andre:

-acdsee, på tide du gir nyeste digikam en kjøretur, den har alt http://www.digikam.org/

-videoredigering er fikset, prøv siste kdenlive (følger med ubuntu 9.04) http://www.kdenlive.org/

-faktura går finfint http://code.google.com/p/finfaktura/

Alle disse tre prosjektene er i beste velgående, og har vært det en god stund. De er også fullt på høyde med alternativer og tilbyr alt det vanlige hjemmebrukere kan tenkes å ha bruk for. Som bonus oppgraderes de via pakkesystemet uten noen utgift eller innsats fra din side.

Lenke til kommentar

Newsbin er en news reader for usenet. Det finnes en del news readere til Linux, men av de jeg har testet så syntes jeg de ikke var like gode som de jeg har testet på windows (foretrekker Usenet Explorer). Er vel over ett årsiden jeg var borti dette på Linux fronten, så mulig noe har endret seg.

Testet så vidt Usenet Explorer via Wine, noe som fungerte greit nok for min del, noe meny knapper og slikt som ikke var helt 100%, men ikke noe som hindret normal bruk. Andre på Usenet Explorer forumet har rapportert at det har fungert greit, dette igjenn over ett år siden. Har kommet mange nye versjoner av både Wine og Usenet Explorer siden da, så er ikke helt oppdatert på dagens status.

--

 

Tror nok mange av Linux "sine problemer" vil løse seg i takt med at åpne formater og standarder blir mer utbredt. Når det er mulig å f. eks utveklse dokumenter som vises likt hos avsender og mottaker, uavhengig av office pakke, så er mye gjordt (er vel godt på vei, men ikke helt i mål).

Tror det store flertallet av pc brukere ikke bryr seg om OS'et, og jeg kan ikke se noen grunn til at de skulle gjøre det. De bryr seg kun om hvilke applikasjoner de bruker, eller kanskje mer riktig, om applikasjonene dekker deres behov slik at de kan få gjordt det de ønsker uten noe "fikling".

Som andre har nevt lengre opp, det hjelper også om man vet hvor man skal legge skylden.

Lenke til kommentar

Glemte nesten amsn i farta her, men siden den allerede har upnp støtte på plass er vel det et svakt punkt allerede. Tenkte bare å føye til at Pidgin, Gaim og Kopete er alternativer som vel alle har det også.

 

Når det gjelder usenet så vil jeg like å høre akkurat hva som savnes i siste KNode, og i Emacs for den saks skyld. For de som sverger til gtk bør vel også Pan dekke de fleste behov.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Slektsgransking visste jeg ikke hadde egne apps, og newsbinpro aner jeg ikke hva er. Skulle likevel ikke forundre meg om gode åpne eller kommersielle linux-alternativer er tilgjengelige.
GRAMPS, som er et kjempeprogram som uten problemer kan erstattet de versjoner som finnes for Windows.

 

Det finnes også webbaserte programmer(noen fungerer i off-line).

http://geneweb.sourceforge.net/

http://lifelines.sourceforge.net/

http://www.phpgedview.net/

 

Kunne tenke meg å få vite hva funksjoner acdsee har som du ikke finner i F-spot og/eller digikam?

 

Endret; kjenner til en som har satt opp sin egen server med PhpGedView, og deretter har familimedlemmer fått hver sin konto slik at alle kan bidra med den infoen de sitter med. Resultatet er vist overveldende positivt.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Newsbinpro er en klient laget kun for og håntere nedlasting av filer, gjerne massenedlasting.

For og lese og poste er det jo gode alternativer som du nevner.

OK, ser det er noen alternativer i den kategorien også, men de ser ut til å falle innenfor det du betegnet som mindre vedlikeholdte på sourceforge. Nå rapporteres newsbinpro å ha funket fint i wine i en årrekke: http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=1387

 

Av nysgjerrighet, akkurat hvilke enorme mengder av binærfiler er det du laster ned? Jeg har fortsatt litt problemer med å forstå behovet, og hvorfor folk er villige til å betale for en dedikert applikasjon.

Lenke til kommentar
Newsbinpro er en klient laget kun for og håntere nedlasting av filer, gjerne massenedlasting.

For og lese og poste er det jo gode alternativer som du nevner.

OK, ser det er noen alternativer i den kategorien også, men de ser ut til å falle innenfor det du betegnet som mindre vedlikeholdte på sourceforge. Nå rapporteres newsbinpro å ha funket fint i wine i en årrekke: http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=1387

 

Av nysgjerrighet, akkurat hvilke enorme mengder av binærfiler er det du laster ned? Jeg har fortsatt litt problemer med å forstå behovet, og hvorfor folk er villige til å betale for en dedikert applikasjon.

Bruker selv Newsleecher over Newsbin Pro, men også denne via Wine. Har prøvd et par applikasjoner som er lagd for Linux, men dessverre kan ingen av dem måle seg, hverken mot Newsbin Pro eller Newsleecher.

 

Kan virke rart for utenforstående å forstå hvorfor folk er villige til å betale for tilgang til binærfiler, men for de innvidde finnes det ingen ved siden av eller over når det gjelder kvalitet, kvantitet og ytelse...

 

Som sagt så har jeg prøvd en del forskjellige native linuxprogrammer i denne kategorien, men de er enten ustabile, fulle av bugs eller mangler grunnleggende funksjoner.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Kan virke rart for utenforstående å forstå hvorfor folk er villige til å betale for tilgang til binærfiler, men for de innvidde finnes det ingen ved siden av eller over når det gjelder kvalitet, kvantitet og ytelse...
Jepp, det virker dritrart på meg. Binærfiler får jeg hovedsaklig via apt, og der finnes ingen alternativ på noen annen plattform. Dernest har vi jo diverse fildelingsklienter, hvor ingen overgår ktorrent. Så hvilke binærfiler snakker vi om, er det programmer, bilder, musikk, filmer, hva er det for noe som er i så store mengder at du er villig til å bla opp for dedikert klient?
Lenke til kommentar

Sammenlignet med bittorrent-teknologien, så mener jeg Usenet ligger milevis foran. Joda, det er en betalingstjeneste, men her får man virkelig valuta for pengene. Har brukt Usenet som kilde til det meste i 3 år nå, og totalt sett har det kostet meg en del penger. Ville jeg gjort det om igjen? Absolutt.

 

Bittorrent, kan etter min mening, ikke måle seg når det gjelder ytelse, og til en viss grad også innhold. Jeg brukte mye torrents før, og mens jeg da brukte forskjellige kilder, både private og public trackers, er det nå bare en sjelden gang jeg må ty til å snuse frem en torrent. Det meste finnes på Usenet.

 

Men dette blir nok feil arena for denne diskusjonen, både når det gjelder tråd og forum.

Lenke til kommentar
Sammenlignet med bittorrent-teknologien, så mener jeg Usenet ligger milevis foran.
Tja, spørs vel hvilke parametre du måler etter. Usenet er i hvertfall en eldre teknologi.
Joda, det er en betalingstjeneste, men her får man virkelig valuta for pengene. Har brukt Usenet som kilde til det meste i 3 år nå, og totalt sett har det kostet meg en del penger. Ville jeg gjort det om igjen? Absolutt.

 

Bittorrent, kan etter min mening, ikke måle seg når det gjelder ytelse, og til en viss grad også innhold. Jeg brukte mye torrents før, og mens jeg da brukte forskjellige kilder, både private og public trackers, er det nå bare en sjelden gang jeg må ty til å snuse frem en torrent. Det meste finnes på Usenet.

Hm, med andre ord betaler du for å få lastet ned binært materiale av ymse slag fortere. Det kunne ikke falt meg inn. Vurder private dc++ hubber hvis du har behov for store mengder binærfiler. Du vil få bedre utvalg og max ytelse gratis, og gode klienter til linux. Ser det er enkelte som har samlemani på binærfiler av ymse slag, selv har jeg aldri skjønt poenget.
Men dette blir nok feil arena for denne diskusjonen, både når det gjelder tråd og forum.
Dette er den eneste kategorien så langt i diskusjonen hvor det har vært noe hold i agvg sitt argument om manglende/dårlig programvare, så det er absolutt relevant. Nå da det er klart hva det dreier seg om er det også mye lettere å finne alternativer.
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt Linux Mint 6 i noen måneder ser jeg at et av de største problemene er at Linux er ekstremt tregt. Jeg har installert Mint på en grei Dell laptop, men maskinen sliter med farten, selv om jeg kun kjører to programmer på den (Firefox og Spotify). Hvis det er en stund siden jeg har vært innom VG eller Dagbladet så tar det et halvt minutt å hente hjemmesiden. Dette har vanlige brukere rett og slett ikke tid til.

Lenke til kommentar

Hm... Dette er nok et problem for deg, men ikke den store majoriteten. Det er ikke min erfaring i det hele tatt, og kan heller ikke erindre å ha lest om dette på andre forum etc.

 

Jeg har noen andre punkter hvor jeg mener linux (i mitt tilfelle Ubuntu feiler), og dette er punkter jeg mener burde funke ut-av-boksen:

 

- Bluetooth-tastatur: etter en fersk installering må tastaturet (Logitech diNovo Edge) fikles med på touchpad eller taster i 1-2 minutter før det kobler til og virker. Fiksen er ganske enkel, men må gjøres i terminal.

 

- Lyd over SP/DIF. Må finne iec958 og aktivere denne før det fungerer. Gjøres via GUI, men burde være unødvendig. Sammenligner man med XP/Vista så fungerer dette uten noen form for aktivering, dog etter driverne er installert.

 

- Trådløse nettverkskort. Her gjenstår en del arbeid. Reinstallerte Ubuntu på HTPC'en i dag (gamle hovedkortet tok kvelden), og måtte installere drivere til nettverkskortet. For akkurat dette kortet som er bygd på Ralink 2870 var det meget enkelt, men må fremdeles gjøres i terminal. Det fungerte før driveren ble lagt inn, men fikk bare 54 mb/s, mens etter driveren var installert fikk jeg 270 mb/s.

Lenke til kommentar
Etter å ha kjørt Linux Mint 6 i noen måneder ser jeg at et av de største problemene er at Linux er ekstremt tregt.

 

La meg gjette, Gnome?

Eller konstant bakgrunns torrent? Og hva hender om du drar inn Opera i stede? Hva eter rammen din? Hva hender om du forandrer miljø fra GNOME til FVWM-Crystal(install fra pakkebrønnen, forandre til den via login).

Lenke til kommentar
Etter å ha kjørt Linux Mint 6 i noen måneder ser jeg at et av de største problemene er at Linux er ekstremt tregt. Jeg har installert Mint på en grei Dell laptop, men maskinen sliter med farten, selv om jeg kun kjører to programmer på den (Firefox og Spotify). Hvis det er en stund siden jeg har vært innom VG eller Dagbladet så tar det et halvt minutt å hente hjemmesiden. Dette har vanlige brukere rett og slett ikke tid til.

Feilen er nesten garantert spotify som kjører under wine. Jeg har prøvd spotify i wine på 7 forskjellige maskiner, 5 av dem ble total-sirup så lenge spotify kjører. Hvor sirup ting går varierte fra maskin til maskin. Noen ble bare litt treigere, men den som sleit mest ble totalsirup, altså snakk om 10-15 sekunder fra man trykket alt+tab til den faktisk skiftet vindu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...