Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

1)

Et referansesystem B er akselerert i forhold til et annet referansesystem A. Da vet vi at B ikke er et treghetssystem.

 

2)

Hvis A og B er to treghetssystemer som beveger seg i forhold til hverandre, og en klokke i Bsaktner i forhold til en klokke i A, så betyr det at klokken i A fortner i forhold til klokken i B.

 

Fasiten mener usant på begge, jeg mener sant på begge. Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At referansesystem B er akselerert i forhold til referansesystem A, sier ikke hvilket referansesystem som blir påvirket av en akselerasjon, bare at en av dem gjør.

 

Til nummer to, så er det nok slik at observatør i B vil registrere at klokke A går saktere i forhold til klokke B, samtidig som observatør i A vil registrere at klokke B går saktere i forhold til klokke A. Forsøk å forklar hvorfor!

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en oppgave:

Et pendelur har en pendel med lengde 0.9930 m. Klokken går litt for sakte,

så den mister et halvt minutt per dag. Hvordan må lengden av pendelen justeres?
En klokke som går riktig burde bruke to sekunder på en svingning.



1. Forkort pendelen med 0.0014m

2. Forkort pendelen med 0.0007m

3. Forleng pendelen med 0.0007m

4. Forleng pendelen med 0.0014m

Her har jeg da brukt formelen T = 2pi* sqrt(L/g), så snudd den på hensyn med L da.

 

L = (T^2*g)/4pi^2, da får jeg 0.992947.... osv

0.9930-0.992947... = 5.24 * 10^-5

Har jeg gjort det riktig?

Lenke til kommentar

Noen som klarer å løse denne?

attachicon.gifSkjermbilde 2014-04-04 kl. 17.05.43.png

 

 

post-178114-0-13308400-1396626164_thumb.jpg

 

Bruk bevaring av energi, og finn pendelens fart uttrykt ved g og h. Deretter setter du dette inn i formelen for sentripetalakselerasjon, og videre inn i Newtons andre lov. Til slutt tar du en kraftbetraktning av pendelen, hvor du legger sammen alle kreftene som virker i bunn. Da ser du at F = 3mg, altså 3 ganger tyngdekraften på pendelen.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Tusen takk -sebastian- :)

 

Jeg har en oppgave til her som handler om bevegelsesmengde. Har gjort en del forsøk og kommet fram til to ligninger, men der sitter jeg fast. Har gjort et forsøk med å sette ligning nr. 1 i ligning nr. 2, men det gikk ikke så bra. Legger ved utregningen min og bilde av oppgaven.

Beklager litt dårlig kvalitet på bildene!

post-307011-0-02620900-1396708230_thumb.jpg

post-307011-0-79717700-1396708232_thumb.jpg

Endret av Alav
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Sitter og jobber med en fysikkoppgave, som av en eller annen grunn er tenkt å være i verdensrommet.

 

Jeg har disse verdiene: - konstans aksellerasjon

 

S1=8000 m
S2=12000m

Stot=20000

a=3,00m/s
v0=200m/s

 

Etter 8000 meter slår en fallskjerm seg opp for å bremse farten de siste 12000 meterne

 

Så kommer problemene (har prøvd, men skjønner ikke helt...)
Skal finne farten ved 8000m fall. For å få det til, må jeg vel ha tiden.
Hvordan finner jeg den?

Har alle formlene foran meg, men som sagt, vet ikke hvordan jeg skal finne tiden

 

Hvis objektet ved landing tåler maks 30 m/s, hvor stor må retardasjonen da være? (de siste 12000 meterne). Hvor lang tid tar det de siste 12.000 meterne?

 

Er det noen som kunne være snille å lose meg gjennom dette, så jeg for en gangs skyld kan lære det?

Endret av Rune2014
Lenke til kommentar

En av Newtons lover sier at kraft og motkraft er like stor, men det kan jo ikke være riktig? Hva om en bil akselererer da vil jo motkraften R være mindre en N. Eller er det sånn at denne loven gjelder kun når summen av kreftene er null. Kan noen rette meg?

Endret av Prospect
Lenke til kommentar

Friksjonskraften og normalkraften er ikke motkrefter. Motkraften til friksjonen er en kraft som virker på veien, og som peker i stikk motsatt retning. Motkraften til normalkraften er en kraft som virker på veien og som peker rett ned. Newtons 3. lov sier bare at disse motkreftene alltid finnes. Tyngdekraften som trekker deg ned mot jorden har f.eks. en motkraft, nemlig en like stor kraft som du virker på jorden med.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sliter med å forstå en oppgave, og lurer på om noen kan forklare den for meg.

 

To små baller blir kastet loddrett oppover med like stor bevegelsesmengde. Se bort fra luftmotstand. Den ene ballen har masse m og stiger høyden h over startpunktet.

Den andre ballen har masse M=2m og stiger til høyden H over startpunktet. Hvilket uttrykk for H blir riktig?

 

Alternartivene er:

 

- H = h/4

- H = h/2

- H = h

- H = 2h

 

Det jeg har fått gjort i oppgaven er:

 

Siden de har lik bevegelsesmengde er:

 

P = mv

 

får vi:

 

mv = Mu

 

Dette gir U = v/2 fordi at

mv = (2m)u => mv/2m

 

Så får vi:

 

render.png
render.png

 

Men jeg får ikke til å kombinere disse to formlene. Kan noen forklare meg hvordan jeg skal kombinere disse?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Bileta dine virker ikkje, so det er vanskeleg å svare på spørsmålet ditt. Du kan faktisk laste opp bilete direkte til innlegget, prøv det i staden.

 

Men uansett, kan du ikkje berre nytte den tidlause formelen, chart?cht=tx&chl=v^2-v_0^2 = 2as, der chart?cht=tx&chl=v=0 er farten på toppen av kastet. Løys for s, som er høgda, og samanlikne resultatet med v og v/2.

Lenke til kommentar

http://www.it.hiof.no/fyskjem/krets1.html

 

 

hvordan regner jeg ut denne kretsen?

 

Jeg tenkte å finne U2 først før jeg kan finne Uut

 

 

U = R I , da tenkte jeg å finne U = R7 * U2/R876 paralelt og serie koblet, kan noen forklare meg?

 

Her må du ta det steg for steg.

 

Først finner du U2, som er en enkelt spenningsdeling av Uinn over R1 og R2

 

Så bytter du ut R4 og R5 med en ny motstand som vi kan kalle RX (bare vanlig parallellkobling av motstand R4 og R5..

 

Så finner du U3, som er en enkelt spenningsdeling av U2 over R3 og RX

 

Så finner du Uut som er en enkelt spenningsdeling av U3 over R6 R7 og R8.

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

Lurer på 9.133 fra ergo1:

To motstander (R1 på 100 ohm og R2 på 150 ohm) er koplet i serie til en spenningskilde med spenning U. Ingen av motstandene tåler en motstand større enn 12W. Hva er den største verdien U kan ha?

 

|------- + - -------|

|-----R1----R2----|

post-312583-0-74776400-1397129904_thumb.jpg

Endret av EnRandomDude
Lenke til kommentar

Lurer på 9.133 fra ergo1:

To motstander (R1 på 100 ohm og R2 på 150 ohm) er koplet i serie til en spenningskilde med spenning U. Ingen av motstandene tåler en motstand større enn 12W. Hva er den største verdien U kan ha?

 

|------- + - -------|

|-----R1----R2----|

Først har du en spenningsdeling, over 2 motstander i serie. Da vet du at dersom en motstand utgjør 60 prosent av den samlede motstanden i seriekoblingen. Vil 60 prosent av spenningsfallet komme over den motstanden

Vi får altså en maks spenningsfall over motstand 0.15kOhm på 0.6U

 

Så har vi formelen for effekt er u^2 / R, altså (0.6*U)^2/0.15kOhm, som skal bli lik 12W.

Lenke til kommentar

Jeg burde egentlig ikke poste spørsmål her, men skitt au... oppgaven jeg TROR jeg sliter med å tolke riktig er as follows:

 

Vi har et fly som akselererer oppover i tyngdefeltet med en vinkel på 50 grader. Kraften på en passasjer fra flysetet er dobbelt så stor som tyngdekraften på denne passasjeren. Finn akselerasjonen til flyet.

Jeg har da definert normalkraften som den normale setekraftkomponenten, og friksjonen som den andre, som står vinkelrett på den normale.

 

s^2

 

Ignorer br/span - aner ikke hva de gjør her. Uansett, dette avviker noe fra fasit - men jeg ser andre har fått dette svaret. Hiver dere dere på denen løsningen?

Lenke til kommentar

Jeg burde egentlig ikke poste spørsmål her, men skitt au... oppgaven jeg TROR jeg sliter med å tolke riktig er as follows:

 

Vi har et fly som akselererer oppover i tyngdefeltet med en vinkel på 50 grader. Kraften på en passasjer fra flysetet er dobbelt så stor som tyngdekraften på denne passasjeren. Finn akselerasjonen til flyet.

 

Jeg har da definert normalkraften som den normale setekraftkomponenten, og friksjonen som den andre, som står vinkelrett på den normale.

 

s^2

 

Ignorer br/span - aner ikke hva de gjør her. Uansett, dette avviker noe fra fasit - men jeg ser andre har fått dette svaret. Hiver dere dere på denen løsningen?

 

Hva sier fasiten? Kan hende 50 grader er i forhold til noe annent enn du tror det er slik at det blir 40 grader

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...