Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

To taubåter sleper et tankskip. Hver av slepevaierene drar i tankskipet med en kraft på 5,0*10^6 N = 5MN. Vinkelen mellom vaierene er 40grader. Tegn figur. Finn resultanten (absoluttverdi og retning) av de to kreftene.

 

Har holdt på med denne i timesvis nå, og også søkt på nettet, men det har ikke gjort meg klokere! Hvordan skal jeg løse denne oppgaven? Begynner å bli mektig irritert nå, da jeg vet dette egentlig skal være en enkel oppgave.

 

Edit: Det jeg ikke forstår er hvordan jeg finner Fx og Fy. Vet at Fx = Fx1 + Fx2, men aner ikke hvordan jeg skal finne Fx1 og Fx2.

 

Vinkelen mellom hver vaier og "rett frem" (bevegelsesretningen til tankskipet) blir 20 grader. Sinus og cosinus gir deg x- og y-komponentene til kreftene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To taubåter sleper et tankskip. Hver av slepevaierene drar i tankskipet med en kraft på 5,0*10^6 N = 5MN. Vinkelen mellom vaierene er 40grader. Tegn figur. Finn resultanten (absoluttverdi og retning) av de to kreftene.

 

Har holdt på med denne i timesvis nå, og også søkt på nettet, men det har ikke gjort meg klokere! Hvordan skal jeg løse denne oppgaven? Begynner å bli mektig irritert nå, da jeg vet dette egentlig skal være en enkel oppgave.

 

Edit: Det jeg ikke forstår er hvordan jeg finner Fx og Fy. Vet at Fx = Fx1 + Fx2, men aner ikke hvordan jeg skal finne Fx1 og Fx2.

 

Hvis du tegner det opp og bruker trigonometirske definisjoner er den ganske bent frem. Hvis y-aksen er i fartsretningen til taubåten vil forøvrig x-komponentene kansellere hverandre pga symmetrien i trekkraften (båtene trekker like mye, men i hver sin retning) :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan finner jeg ut hvilken retning akselerasjonen til en sirkelbevegelse virker?

 

 

 

Oppgaven er:

a) hvor lang tid bruker bilen fra P til Q

Jeg kom frem til 150m * (13*pi/36) = 170m

 

170m/15m/s = 11,34s

 

b) finn gjennomsnittsakselerasjonen fra P til Q, og retningen

 

Jeg fant a = v^2 / r

15^2 / 150 = 1.5m/s^2

 

Men finner ikke retningen, skjønner ikke hvordan den regnes ut.

 

så c) Hva blir svaret i b) hvis farten er dobbelt så stor?

30^2 / 150 = 6, akselerasjonen firedobles når farten er dobbel så stor.

 

Regner med retning er samme?

 

Akselerasjonen virker mot sirkelsentrum (sentripetalakselerasjon) når banefarten er konstant. Akselerasjonsvektoren står da vinkelrett på fartsvektoren til enhver tid, og bidrar derfor kun til å endre retning og ikke størrelse.

 

 

 

Men jeg skal regne ut denne vinkelen/retningen som akselerasjonen virker, 122,5 grader sier fasitten, skjønner ikke hvordan dette regnes ut.

Endret av Baltus123
Lenke til kommentar

Hei, Skal finne alle kreftene som virker på ballen på tegningen.

 

Snordraget og kreftene fra luften og farten på luften.

 

Jeg har informasjonen:

Vekt ball: 8 gram

Luftmotstand ball(k): 8,7 x 10^-4 (for formelen F = kv^2)

Snoren får en vinkel på 34 grader

 

sm8EY2J.png?1?2181

 

 

Sitter fast, skjønner ikke hvordan jeg finner kreftene når jeg vet vinkelen.

 

Har prøvd:

S = G / cos 34

 

S = 0.094N

 

luft = S * sin(34)

luft = 0.094 * sin(34)

luft= 0.0525 N

 

V = SQRT(luft/ k)

V = 7.77 m/s

 

Er dette riktig fremgangsmåte?

Endret av Baltus123
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er 100% riktig plass å poste dette spørsmålet på, men det er bedre enn å starte en helt ny tråd.

Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på et samfunn og et økosystem innenfor naturen?

Det virker som om det er akkurat det samme egentlig. Eneste er vel kanskje at man i et økosystem blir litt mer påvirket av biotiske og abiotiske faktorer?

Noen som har noe input?

Edit:

Eller er det kanskje at et økosystem blir kun påvirket av abiotiske faktorer, mens et samfunn består av flere forskjellige individer av forskjellige arter som kan påvirke hverandre?

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

Hei:) kan noen hjelpe meg med dette fysikk oppgåva?

 

Per syklar i 6 min med gjennomsnittfarrten 7,5 m/s. Hvor langt kommer ho då?

Du må ha samme benevninger, altså må 6 min gjøres om til sekunder. I tillegg oppgis fart i m/s, tid i s og strekning i m. :)

 

Så kan du se på benevningene og sjekke om du skal gange eller dele, i dette tilfellet gange for å fjerne sekundene, men en generell formel er:

 

chart?cht=tx&chl=s=vt der

 

s=strekning

v= fart

t= tid

Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven her:

En ball på 0,215 kg faller loddrett gjennom luften. Farten er konstant. Finn absoluttverdi og retning på de to kreftene som virker på ballen mens den faller?

Jeg har funnet ut at tyngden er 2,11 N og virker loddrett nedover, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut luftmotstanden.

Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven her:

 

En ball på 0,215 kg faller loddrett gjennom luften. Farten er konstant. Finn absoluttverdi og retning på de to kreftene som virker på ballen mens den faller?

 

Jeg har funnet ut at tyngden er 2,11 N og virker loddrett nedover, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut luftmotstanden.

Merk at farten er konstant. Kan du knytte det opp til en av Newtons lover? :)

Lenke til kommentar

 

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven her:

 

En ball på 0,215 kg faller loddrett gjennom luften. Farten er konstant. Finn absoluttverdi og retning på de to kreftene som virker på ballen mens den faller?

 

Jeg har funnet ut at tyngden er 2,11 N og virker loddrett nedover, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut luftmotstanden.

Merk at farten er konstant. Kan du knytte det opp til en av Newtons lover? :)

 

Oja, er ikke det newtons første lov? Siden summen av kreftene er lik 0, vil også luftmostanden være 2,11 N (?) :)

Lenke til kommentar

 

 

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven her:

 

En ball på 0,215 kg faller loddrett gjennom luften. Farten er konstant. Finn absoluttverdi og retning på de to kreftene som virker på ballen mens den faller?

 

Jeg har funnet ut at tyngden er 2,11 N og virker loddrett nedover, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut luftmotstanden.

Merk at farten er konstant. Kan du knytte det opp til en av Newtons lover? :)

 

Oja, er ikke det newtons første lov? Siden summen av kreftene er lik 0, vil også luftmostanden være 2,11 N (?) :)

 

Stemmer det :)

Lenke til kommentar


Noen som kan hjelpe meg?

 

 

Du sitter ombord i en Boeing 737-800 og gleder deg til å reise. Flyet står i ro på enden av

rullebanen og du er klar med stoppeklokke og kalkulator. Du måler at det går 40 s fra piloten gir

gass til flyet tar av fra bakken. Du antar at akselerasjonen var konstant, fordi motorstøyen var

konstant. Du finner på nettet at hver av flyets to jetmotorer kan skyve opp til Fmax = 121, 4 kN og at

flyets maksimale vekt når det letter er 79010 kg.

a) Hvor langt stykke av rullebanen brukte flyet? Til sammenlikning er

rullebanene på Gardermoen 2950 m og 3600 m.

Kort tid etter takeoff tar flyet en U-sving med konstant fart og høyde. Du ser ut gjennom vinduet at

flyet krenger ca. 45 grader. Denne krengningen er akkurat så stor at du trykkes ned i setet ditt, uten

å merke en kraft til siden i forhold til setet.

b) Hvor stor er sentripetalakselerasjonen?

Stoppeklokken viser at U-svingen varer 47 s.

c) Hvor stor er farten i km/t?

Senere cruiser flyet i 12,5 kilometers høyde med en konstant fart på 828 km/t. Massen er nå minket

fordi flyet har brukt 10 tonn bensin.

d) Hva er flyets kinetiske energi, potensielle energi og totale mekaniske energi?

e) Hva er den totale effekten som motorene yter, hvis skyvekraften fra hver jetmotor er 24,38 kN?

Hva skjer med denne energien?

Når flyet skal lande kan man spare bensin ved å utnytte tyngdekraften.

f) Vi antar at massen til flyet og energitapet på grunn av luftmotstanden under nedstigningen er

konstant. Hvor stor er effekten av tyngdekraftens arbeid,,hvis nedstigningen fra 12,5 km tar 30 minutter? Kunne piloten i prinsippet slå av motorene?

 

Endret av Ashbringer
Lenke til kommentar

Hei, er det noe som kan hjelpe meg med denne?

En gatelampe med masse 10,5kg henger i to lette vaiere som hver danner en vinkel på 12 grader med vanrett. Hvilket tre krefter er det som virker på den?

 

Jeg har funnet ut at G=103N, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne ut hva S er

Lenke til kommentar

Hei, er det noe som kan hjelpe meg med denne?

En gatelampe med masse 10,5kg henger i to lette vaiere som hver danner en vinkel på 12 grader med vanrett. Hvilket tre krefter er det som virker på den?

 

Jeg har funnet ut at G=103N, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne ut hva S er

 

Gatalampa henger i ro. Det betyr at summen av kreftene i alle retninger = 0. Så hvis den har en kraft G=103N i negativ y-retning, hva kan du si om kreftene som de to vaierene vil gjøre på lampa i positiv y-retning?

 

Siden lampa ikke beveger seg i x-retning heller, hva kan vi da si om forholdet mellom størrelsen på de to kreftene fra vaierene, altså, kan de være ulike? Eller må de kanskje være like store?

 

Videre kan du bruke trigonmetri til å finne ut hvor stor strekk-kraft (ofte betegnet som S) vaierene må trekke med for å gi ønsket kraft i y-retning.

 

Kanskje litt vage råd, men tror det er best å komme til konklusjonen selv, hvis du ikke forstår noe av det jeg sier så skal jeg skrive et mer utfyllende svar med utregninger :)

Endret av sneipen92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...