Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Tenker den burde måle gjennomsnittlig spenning over et tidsrom. Hvorfor? Tenker det da ville vært mye mer presist ved store forskjeller i amplitude på ac-komponenten og konstantleddet, da eksempelvis et konstantledd som er 1000 ganger høyere enn amplituden vil gi et voldsomt feil svar ved bare måling av rms på ac-komponent. Dette alene burde nesten være god nok grunn til at det ikke er tilfellet, men gjennomsnittsmåling har vel sine ulemper også, som jeg ikke ser akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Sitter fast på en fysikk oppgave.. Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne ha hjulpet meg med denne!

 

På forhånd, takk!

 

_dats

Letter å svare dersom du forklarer hva det er du ikke skjønner

 

- Vet du ikke hva som skjer med temperaturen i et stoff når stoffet når kokepunktet og du tilfører mer energi?

- Vet du ikke hva som skjer med temeraturen i et stoff når stoffet når smeltepunktete og du tilfører mer energi?

- Vet du ikke hvor lang tid smelteperioden varer?

- Vet du ikke hvor mye energi du tilfører stoffet i den perioden?

- Vet du ikke definisjonen på spesifikk smeltevarme?

- Vet du ikke definisjonen på spesifikk varmekapasitet?

- Vet du ikke definisjonen på spesifikk fordampningsvarme?

 

Vi på forumet er desverre ikke tankelesere, dersom du utbroderer litt mer spesifikt hva det er du ikke kan og trenger hjelp til så øker sannsynligheten for at du får hjelp betraktelig. Lykke til

Lenke til kommentar

Beklager ''bumping'', men det begynner å haste litt nå :p Trenger i grunn bare noe jeg kan sammenlikne svarene mine med. Vet sånn ca. hvordan alle oppgavene skal løses, men viktig å få sjekket om jeg har tenkt riktig. Så om du enten har hatt denne eksamenen (se ovenfor), eller har et løsningsforslag/ en fasit liggende, hadde det vært supert om du postet et innlegg ;)

Lenke til kommentar

Oppgave: Et rør får halvert sin diameter. Strømningshastigheten i den tykkeste delen

er 1 m/s. Hva er hastigheten i det tynne delen?

Aktuelle formler er: v82d03.jpg

 

Kontinuitetsligningen sier: Når tverrsnittsarealet blir redusert fra A1 til A2, så øker hastigheten til det strømmende mediet fra V1 til V2 i samme forhold.

 

Hvordan skal jeg gå frem for å løse denne oppgaven?

- Har funnet ut at når diameteren blir halvert, så blir forholdet 1/4 del. Vet ikke om jeg kan bruke dette til noe?

Endret av Undercover
Lenke til kommentar

Okay folkens, lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg litt på vei, for nå har jeg grublet lenge uten å få til noe fornuftig :)

 

En ball ruller ned fra et tak med 20 grader hellingsvinkel. Den forlater taket med 3,1m/s. Hvor lander ballen når avstanden til bakken er 12m?

 

Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Okay folkens, lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg litt på vei, for nå har jeg grublet lenge uten å få til noe fornuftig :)

 

En ball ruller ned fra et tak med 20 grader hellingsvinkel. Den forlater taket med 3,1m/s. Hvor lander ballen når avstanden til bakken er 12m?

 

Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

 

På forhånd takk

 

Bruk veiformelen s=vt*0+0.5at^2 to ganger, en for horisontal bevegelse og en for vertikal bevegelse. I horisontal retning er initialfarten 3.1 * cos 20, i vertikal retning er den 3.1 * sin 20. Akselerasjonen er g i vertikal retning og null i horisontal retning. Regn ut ved hvilken tid ballen treffer bakken og sett det så inn i den horisontale ligningen.

Lenke til kommentar

Håper det er greit at jeg stiller enda et spørsmål. Har fått en problemstilling der jeg skal tenke meg at jeg skyter ut ei kule i horisontalt plan med så stor fart at den kommer tilbake til meg etter å ha gått rundt jorda. Skal se bort fra alle hindringer.

 

Det er mange formler, men jeg sliter med å finne ut av hvordan jeg skal komme frem til tiden, altså t ...

noen som kan guide meg litt?

Lenke til kommentar

Håper det er greit at jeg stiller enda et spørsmål. Har fått en problemstilling der jeg skal tenke meg at jeg skyter ut ei kule i horisontalt plan med så stor fart at den kommer tilbake til meg etter å ha gått rundt jorda. Skal se bort fra alle hindringer.

 

Det er mange formler, men jeg sliter med å finne ut av hvordan jeg skal komme frem til tiden, altså t ...

 

noen som kan guide meg litt?

Jeg vet ikke jeg, har dere lært keplers 3. lov? Kan den brukes?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Heihei folkens, snart eksamen.

 

post-215416-0-57946100-1400607680_thumb.jpg

 

Sliter med forståelsen her. Som dere ser har jeg svart feil... Kan virkelig ikke se at kraftsummen parallell med x-aksen i noen av punktene. I alle tre punktene blir en påvirket av en kraft som ikke er parallell med x-aksen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...